Gorm's "batcave" - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 40 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 793
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beundringsverdig detaljgjennomføring.

Forstår at du ønsker et rom som påvirker i minst mulig grad de målinger du skal gjøre av projektorene. En slik skoeske (positivt ment) som du nå lager vil gi et godt utgangspunkt for målt sortnivå.

Imidlertid så er du sikkert klar over at opplevd sortnivå i ditt rom nå ikke nødvendigvis vil bli bedre da det desidert lyseste punktet i rommet er nettopp det sorte på lerretet.

Slik sett så må jeg tolke at rommet primært blir et arbeidsrom, og sekundært filmtittingrom. Sikkert derfor du også har kalt tråden for "Gorms arbeidsrom".

Ville bare nevne det, dersom andre her skulle få "ville idéer" om å gjøre likedan, men uten å ha rett bruk av rommet for øye.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er maskert så godt av to årsaker. Det ene er selvsagt å kunne gjøre målinger av ansi-kontrast, noe som er umulig å gjøre korrekt med selv årsmå reflektive flater i rommet. Det andre er å forsvare bruk av hvitt lerret.
    At sortnivået ikke blir bedre enn det projektoren tillater, det håper jeg de fleste forstår. Det er ikke sortnivå en vinner med et slikt rom, det er bildedynamikk! Lyse områder på lerretet, vil nemlig ikke påvirke de mørke. :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skal si du tar lyskontroll alvorlig her Gorm, dette var imponerende.

Har forresten et forslag til et antrekk du kan benytte deg av når projektoren(e) etter hvert skal kalibreres. ;-)
    Gorm's "batcave"-spokelseskladden-gif
    Som du ser ask4me2 så er det jo hvite flekker i øynene. Er så heldig at jeg har et bilde av Gorm og familien før de skal se film (ps snaksen tar de selfølgelig under antrekket når filmen begynner......)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når tok du det bildet av oss? Cathrine skal få pepper for å ha vært så skjødesløs med maskeringen av kveldsmaten. Poden har også vært litt slapp med svertingen av tærne sine. Her i huset sparer vi ikke på skokremen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tror det kan bli en slager hvis Lygren drar igang en powerbuy på batcave uniformer. Valgri utførelse i sort fløyel eller molton.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når tok du det bildet av oss? Cathrine skal få pepper for å ha vært så skjødesløs med maskeringen av kveldsmaten. Poden har også vært litt slapp med svertingen av tærne sine. Her i huset sparer vi ikke på skokremen.
    Det er fordelen med slike knappehullkamera........:-D Du vet aldri når det knipses et bilde.

Forøvrig så kommer dere vel til å dyppe føttene i tavlemalingen, så slipper dere å tenke på hvite tær. Forøvrig så er jo poden såpass ung at det vel strengt tatt er pappa eller mamma sitt ansvar å ta detaljene.

Men husk nå for guds skyld å heng antrekket utenfor kinoen, ellers vil jeg anse det som tapt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er maskert så godt av to årsaker. Det ene er selvsagt å kunne gjøre målinger av ansi-kontrast, noe som er umulig å gjøre korrekt med selv årsmå reflektive flater i rommet. Det andre er å forsvare bruk av hvitt lerret.
    At sortnivået ikke blir bedre enn det projektoren tillater, det håper jeg de fleste forstår. Det er ikke sortnivå en vinner med et slikt rom, det er bildedynamikk! Lyse områder på lerretet, vil nemlig ikke påvirke de mørke. :-D
    En slik sortmaskering som du gjør i rommet kombinert med hvitt lerret og en projektor med et respektabelt kontrast og sortnivå, gjør vel bare sitt til at bildeopplevelsen løftes til et bedre og mer imponerende nivå. Det med redusert opplevd sortnivå måtte vel komme av at man sitter der med mer åpnede "blenderåpninger" i øyet slik at de blir mere følsomt for lys, men vil tro at størrelsen på det bildet man fyller synsfeltet med også vil spille inn her, og det er vel større "fare" for at det å beholde mere av projektorens tilgjengelig kontrastområde vil gi en gunstig effekt fremfor en effekt der man savner sortnivå. Når det er sagt, tor jeg nok en god og riktig oppsatt 9" CRT vil kunne gjøre en helt fantastisk jobb i et slikt rom også....

Syntes i såmåte det var et godt tegn at du måtte tegne strekene på det tidligere bildet for grensene mellom vegger, gulv og tak. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske så kompromissløst det her Gorm.
    Hva er det som skal inn av utstyr i denne hulen nå da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ja en god CRT ville nok gjort "vei i vellinga". Eneste problemet er taket som henger i lydbøyler, tror neppe det bærer et digert CRT-monster. ;-)

Utstyrslisten er oppdatert i første post i tråden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si det var morsomt å lese utstyrslisten. La spesielt merke til "kabler; alt jeg trenger, og mere til.
    Sannere ord er skjelden skrevet! Til å ha et så nøkternt og edruelig syn på kabler så har du et mildt sagt enormt utvalg.

Kan du si noen ord om M25 i forhold til de aktuelle konkurentene som du kjenner til?
    Har fått med meg den geniale muligheten med internettstyring og oppgradering. Er det andre egenskaper eller finesser du vil fremheve?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, jeg skulle gjerne lagt ut om M25, men dessverre er det en feil i "optical engine", så kontrastnivået er omtrent som på en gammel LCD-projektor. Jeg har prøvd å komme i kontakt med Stig hos PD i over fire uker nå, men får ikke kontakt. Kanskje de har lagt ned butikken? Hvis jeg ikke har fått kontakt før rommet mitt står ferdig, så får jeg heller vurdere å finne en annen projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft dette her. Blir nok litt spesiell opplevelse å se filmer i et slikt miljø.
    Pass på så du ikke spyr når du ser på de værste tivolifilmene
    Tipper man blir litt svimmel av karusellscener under slike omstendigheter, hehe...

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, jeg skulle gjerne lagt ut om M25, men dessverre er det en feil i "optical engine", så kontrastnivået er omtrent som på en gammel LCD-projektor. Jeg har prøvd å komme i kontakt med Stig hos PD i over fire uker nå, men får ikke kontakt. Kanskje de har lagt ned butikken? Hvis jeg ikke har fått kontakt før rommet mitt står ferdig, så får jeg heller vurdere å finne en annen projektor.
    Jeg har en pj til salgs Gorm! Den kan du få på dagen og den fungerer helt utmerket... ;-)
    (og den er ferdig kalibrert også )

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig når ting ikke virker. Det er jo ulempen med å få ting tidlig som du ofte gjør.
    Tipper at PD ikke har lagt ned men er opptatt med lanseringen av den nye produktlinjen......
    Det "nye" rommet ditt skulle vel egne seg glimrende til en HD100 (eller kanskje heller HD200 når den kommer til høsten en gang)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen HDxxx (eller en av de mange klonene) klarer å vise korrekt fargerom kan jeg vurdere den, inntil da er d-ila uaktuelt for meg. En TW2000 derimot, kunne absolutt være av interesse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var projektorvalget avklart. M25'en viker plass for en Avielo Spectra. Dette er da siste utgave (produseres denne uken) med blant annet nytt fargehjul. Jeg gleder meg selvsagt som en liten unge.

Rommet mitt står nå ferdig, og det overgår alle forventninger. Lydmessig er det den største oppgraderingen jeg noensinne har foretatt. Det som faktisk låt veldig bra, har fått et løft jeg ikke trodde var mulig. Lydbildet har strukket seg i alle retninger, samtidig som "støygulvet" er vesentlig redusert. Bass og mellomtone oppleves vesentlig strammere, og detaljer i toppen trer tydeligere frem (også mer definert plassering). En spin-off effekt er også at det er mulig å nyte både musikk- og filmlyd langt til side for sweetspot. Der jeg tidligere ble sittende å lytte til nærmeste høyttaler, kan jeg nå tydelig følge detaljer i (og rundt) begge frontene.

Når NorCin hevdet at lydbildet kunne gjøres langt større enn det jeg opplevde før "ombygging", må jeg innrømme at jeg var noe skeptisk. Jeg var kort sagt livredd for at lysbildet skulle forringes som følge av all dempingen. Bjørn Erik hadde selvsagt en plan på akkurat hvor det skulle dempes for å oppnå "lydnirvana", og heldigvis stemmer teorien med praksis. :-D For de som ikke tror det er mulig med gigantisk lydbilde i små rom, kan jeg ikke annet enn å anbefale en tur innom for demo.

Mitt nye rom kan ikke defineres som annet enn "den ultimate bat-cave", og påvirkningen på bildesiden er like stor som lydopplevelsen. Dynamikken i bildet er fantastisk, og det selv med en projektor som har feil i optical engine (strølys midt i bildeflaten). Lyse områder på lerretet reflekteres ikke av rommet, og kontrasten mellom mørke og lyse områder i samme scene (ansi-kontrast) har dermed fått et solid løft.

Når det gjelder sittekomfort, så er det nå en treseter CineSeat ProMotor Supremesom står for dette. I tillegg er det planlagt en toseter (klappstol) bakerst i rommet. Dette blir høyst sannsynlig fra en dansk leverandør, som nok kommer til å gjøre seg godt synlig i det norske markedet om ikke alt for lang tid.
    For å holde rommet kjølig er det montert en avtrekksvifte utenfor rommet, som trekker varmen ut av huset. Jeg venter fortsatt på lyddemperen til denne, slik at viftemotoren ikke skal høres inne i hjemmekinoen. Hvis det viser seg at dette ikke er tilstrekkelig for å holde temperaturen på et behagelig nivå, så er det satt av plass over lerretet til aircondition(innedelen).

Jeg føler nå at jeg endelig "er i mål" med hjemmekinoen, og det eneste som irriterer, er vel det faktum at jeg burde ha gjort dette for lenge siden. Det hele ble gjort mulig som følge av kyndig assistanse, bygging og veiledning fra Bjørn Erik i NorCin. I owe you man!!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er garantert gromt, Gorm !!

Når skal du rigge opp enorme mengder med arbeidslys og få tatt noen bilder ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres jo fantastisk bra ut Gratulerer!

At bat cave ville gjøre stor innvirkning på bildet , var vel som forventet. Det virker som riktig demping har gjort tilsvarende for lyden...... Det var kanskje mer enn forventet. At BEF er flink til å bygge er hevet over enhver tvil og det er jo fler i det firmaet som også har kompetanse. Når de klarer å trylle hos deg som har så god insikt selv, er det jo en god anbefaling av NorCin.

Avielo høres spennde ut. Du får poste bilder og spec når den kommer (gjerne før).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder har jeg har prøvd, men evner ikke å gjengi noe som minner om realisme. Kanskje jeg kan få lurt Atle innom en tur............. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble mørkt ja...
    Skjønner godt at både verktøy og annet forsvinner i det rommet der!

Mitt rom er langt i fra så sort som ditt, men når jeg fikk molton bak lerretet syntes jeg faktisk (som Tiger skriver lengre opp her) at projektoren gav dårligere sortnivå (selvsagt bare innbilt) nettopp fordi man får en absolutt sort referanse like rundt lerretet.

Side 36 av 40 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 SisteSiste

Lignende tråder

1. Stressballens foreløpige hjemmekino
    By stressballen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 18
    Siste melding: 03-01-2006, 00:53
  2. Hjemmekino i garasjen
    By Rolf Hult in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 50
    Siste melding: 02-24-2005, 23:00
  3. Min Denon/Audiopro hjemmekino!
    By Dersan in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 23
    Siste melding: 09-16-2004, 23:08
  4. Min Hjemmekino -|- oppdatert : 16. mai 04
    By kinosjef_christian in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 53
    Siste melding: 05-30-2004, 18:16
  5. Lyssterk Proj for hjemmekino finnes de?????
    By TVMAN in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-25-2003, 10:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •