TomH's Hjemmekino --- Planlegging-Utførsel-Ferdigstilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TomH's Hjemmekino --- Planlegging-Utførsel-Ferdigstilling

Så skal vi endelig flytte til enebolig igjen, UTEN leieboere, noe som vil si at jeg endelig kan få bruk hjemmekinoen skikkelig.
    Huset skal leies da vi skal "prøvebo" på stedet før vi kjøper noe igjen,så da begrenser det litt hva jeg kan gjøre med rommet, men det får gå bra når jeg fikk et eget rom til kinoen.

Flytter inn 22.august, så tenkte å begynne å planlegge litt i god tid, kanskje tiden går litt raskere også!
    Nytt hus-nye hjemmekinokomponenter! :twisted:

Legger ut to plantegninger av rommet, tegnet etter hvordan jeg husker at det var der.Så målene er sånn ca.

Rommet er rundt 4x3.5 med skråtak på ene halvdelen, normal takhøyde 2.4, et lite vindu og dør.Blå malt panel på veggene og trehvit panel i taket.Lys laminatparkett på gulvene.

-------------------------------------------------------------------------------------

Nåværende utstyr

Elektronikk:
    Yamaha RX-V740RDS
    NAD 214
    Yamaha DVD-S540
    Panasonic DMR-E55 DVD Recorder
    Xbox

Bilde:
    Panasonic TH37PA30
    Panasonic PT-AE700
    Draper Luma 203x114 Manuelt 16:9 Lerret

Høyttalere:
    Cerwin Vega DC-12
    Dali Trio

Kabler:
    Supra
    Monster
    Tara-Labs
    Div

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere ser er det en skjønne blanding av utstyr. Planen er å skifte det meste ut, eneste som jeg kommer til å beholde er følgende:

Panasonic TH37PA30
    Panasonic DMR-E55 DVD Recorder
    Xbox

Har lyst til å kjøpe prøve crt projektor, har ikke tatt spranget heeelt ut enda, men skal på demo på en på fredag, så får vi se om ikke det kan gjøre så jeg tar steget fullt ut.
    Kommer til å oppdatere listen under planlagt utstyr ettersom jeg finner ut hva jeg vil ha.

Planlagt utstyr:
    System Audio høyttalere
    Velodyne sub
    Rotel Hjemmekinoforsterker
    Barco CRT
    DIY Lerret
    DVD-spiller-Vet ikke
    God stoler

Planer med rommet:
    Male vegger
    Teppe på gulvet mellom sitteplass og front
    Dekke til vindu for 100% lyskontroll
    Snekre et møbel til å ha Barco inni

Planer for hjemmekinoen:
    5.1 lyd (kanskje 6.1)
    Lerret størrelse rundt 160-180cm
    Foreløpig 2 sitteplasser, bør utvides til 1-2 eksta

Tips mottas selvfølgelig med takk! Alt fra farge på maling til hvilken forsterker jeg bør velge.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette. Du skriver ikke hvor mye penger du har tenkt til å legge i dette, men ut i fra listen din, så ser det ut til å bli en del :shock:

Kult!

God stoler: Ekornes Pegasuss stressless (kan prøves i Fetsund :wink: )
    Farge på vegger: Mørk grå, svart eller rød. Veggen med lerret bør ikke være for mørkt. Mener Roffe sa en gang at fargen burde være på 6500k, ideelt. Det er vel en lys grå farge.

Skal bli spennende

Edit; skrivefeil

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det blir barco projektor du kjøper og skal ha den på gulvet så kan du kanskje bygge en hushbox?
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...c&start=15

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt uvist hvor mye jeg skal bruke enda, men det blir vel fort litt.....

De stolene dine akto ser helt konge ut, og konge dyre.. hehe..

Har funnet ut at crt'n må stå på gulvet, så skal lage et bord/hushbox til den som står mellom stolene eller noe, takk for linken forresten! Kjekt å få litt ideer om hvordan man kan lage den!

Hm, hvor høyt over gulvet må barco'n stå (si 801/801s), for å få et bilde 40-50cm opp på veggen?
    Det beste hadde vært om bordet var så lavt som mulig da (altså ikke noe særlig høyere enn 50cm.)

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan downloade Barco Lens Program her.. http://www.lynxxx.nl/barco/calculatingdistance.asp

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk dette resultat. Det står at Correction Value(A) er: -21,4cm.

Betyr det at hvis jeg skal få bilde 40cm opp på veggen så må projektoren stå 61,4cm over gulvet?
    Eller tenker jeg feil?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg maler det i et slags mørk grå farge, og lar veggen med lerret være litt lysere grå som du foreslo.

Mener jeg har lest et sted at et teppe mellom front høyttalerne og sitteplassen funker like bra som et vegg til vegg teppe i forhold til å dempe klang og gjøre lyden bedre... noe i det tro.... :roll:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er mest ønskelig og dempe er førsterefleksjonene. Hvis de dempes, så vil det føre til mye mindre gjenklang. Så du kan trygt gå for teppe mellom ht og sitteposisjon. Dog er det beste å dempe alle harde flater, men det er av mindre betydning så lenge rommet er brutt opp i vinkler, som f. eks hushbox til barco( :wink: ), stoler, DVD-hyller osv. Bare ett bord demper sinnsykt mye. Prøv å fjerne bord og stoler fra f. eks kjøkkenet ditt, så får du deg en aha-opplevelse. Ekko bare en prater...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekt meg litt med SketchUp, ingen konkrete mål, bare sånn ca jeg husker rommet, skal få målene til helga håper jeg.
    Håper rommet er litt bredere.. hehe

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her blir bra skal du sjå Tom. :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Båber ikke de bildene helt stemmer, hvor langt får du fra lerret til ditt hode, og hvor stort lerret tenker du på.. ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målene har jeg bare gjetta sånn ca, men det blir omtrent 2-2.5m fra hode til lerretet, eneste muligheten jeg har, evt skal jeg prøve å snu det hele andre veien om det går iforhold til lerretet og henge det foran vinduet, men har ikke flyttet dit enda, så det blir bare gjetting.

Lager lerretet etter hvor stor sitteavstanden blir, i fra 150cm i bredde og oppover.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, okay, 1,6-2 x lerretets bredde er god avstand, altså 150 cm bredt lerret vil gå bra hvis du sitter 2,40 m. fra. Selvfølgelig liker noen store lerreter, men jeg sitter ca. 3 meter fra mitt 1.82 m. lerret og dette er fint. Dette er også 1,6 x bredden.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da nærmer innflytting seg gitt! Driver å pakker ned nå, flytter på søndag/mandag. Blir NOEN pappesker.... :roll:

Det har skjedd en del forandringer, ser ut til at stua blir den nye hjemmekinoen, tro det eller ei, men min samboer Renate insisterte på på
    å ha det i stua! :shock:
    Som hun så fint sa det selv:"Jeg vil ikke sitte i ei lita trang hule når jeg skal se film, eller høre på musikk".

Jeg klager i grunn ikke på dette, stua er bedre egnet da den er større, eneste som drar ned er at den har lyse vegger, men dette får gå. Har fått igjennom at vi må ordne noen bra bleding på vinduene ihvertfall.

Stua er 6x4 meter, og lerretet vil bli plassert på den ene kort veggen.
    Har enda ikke bestemt meg for om jeg skal ha lerretet på den kortveggen med vinduer eller den uten vinduer. Skal uansett ha motoriset lerret. Kom gjerne med forslag!

Skal legge ut en del bilder fra stua når jeg har flytta dit, slik at dere kan følge med på "prosessen" fra innflytting til ferdig hjemmekinostue.

Skal også redigere utstyrslista noen hakk lengre opp i tråden her, da det er en del forandringer.

Et problem jeg har er å bestemme meg for om jeg skal ha komponentene under lerretet, eller i et rack ved siden av på et annen vegg.
    Hva syns dere ser penest ut?

Vel, får pakke litt til, skal vi komme oss til Son på søndag... :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •