bwa's hjemmekino oppdatert 11.04.2008

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 36 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 717
    Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bwa's hjemmekino oppdatert 11.04.2008

Status pr. 11.04.2008,
    Rommet: 720 cm dypt, 550 cm bredt og 245 høyt

Utstyr:
    Samsung BR-1400
    Denon AVC-A1HD
    Fronthøytt.: JMLab Electra 946
    Center foran: JMLab Electra CC901
    Bakhøyt.: 4 x JMLab Cobalt 816s
    Subwoofer: 3 x SVS PB12/Plus

Høytt.Kabler:
    MIT Terminator 4 bi-wire til front og center
    Taralabs til bakhøytt.

Prosjektor: Sony VW 60

HTPC: 2.4 GHz, 750 MB RAM, Radeon 9800 Pro, XCard, HoloGraph 3D I

HT-Rack:
    3 x 50*150 cm, 3 cm tykk steinplate. (69 kg pr plate) Har forsterket gulvet under med 2 stendere slikt jeg ikke finner forsterkerene mine på bilpanseret en morgen.... Alt er hjemmelaget med 10mm gjengegjern gjennom platene og et 28mm stålrør som avstandsstykker. Totalpris: 3000 kr. SLÅ DEN!

Andre ting:
    Legg merke til steinplatene under beggesubbene og senterhøytt. De bestillte jeg fra et lokalt steinhuggeri og hadde en enorm innvirkning på resultatet hos meg. Det var ikke dyrt heller; 600 kr for hver sub (4cm tykk, 40 Kg), 400 for senter (3 cm 15-20 kg)

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av byggeprosjektet mitt. Har laget et 'vindu' i panelet for å male gipsplaten med lerretsmaling. På langveggene skal jeg sette opp bokhyller som dekker hele veggen. har tro på at det er gunstig for lyden.

Bredden på rommet er 5.5 m, lengden er 7.2 m, høyden er 2.5 m.

Har beregnet å bygge inn projektoren (som jeg ikke har ennå..), men kunne gjordt klar for dette allerede nå, men er usikker på avstanden som jeg skulle brukt fra vegg til plattorm. Tips mottas med takk !

Har lagt rør for strøm og signal til projektorplattformen. Er det noe mere jeg burde husket ?

Bjørn-Willy

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet av BWA

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet av BWA

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du har en del arbeid å gjøre ja, lykke til!
    Ser frem til kontinuerlig info og bilder av prosjektet

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det et stykke fram til et rom av Rolf's kaliber, men det går raskt fremover nå. Hvis det interesserer forumet, skal jeg gjerne oppdatere dere med hva som skjer.

Fins det noen regnestykker på projektoravtstand ?

Hilsen Bjørn-Willy

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det interesserer definitivt forumet hva medlemmene gjør i hjemmekino-øyemed! Vi gleder oss til å se resultatet - prosessen er sikkert noe andre kan både bruke til egne installasjoner og til generell inspirasjon for de av oss (inkl. undertegnede) som ikke på nåværende tidspunkt har mulighet for å få til en slik flott løsning... 8)

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg jo fortelle litt om hva jeg har gjordt så langt...

Jobben startet i juli-2002, med helt nye takstoler oppe på den gamle garasjen. Gulvet er 22m limt og skrudd sponplater. Alle vegger er belagt med 13 mm gips og 15 mm furupanel oppe det igjen. Årsaken til dette er at gipsen gir et stabilt grunn for panelet, som ikke er stivt og lyddødt nok alene. Overflaten på paneler anser jeg som mye bedre egnet enn gips pga av sine strukturer. Hos meg er panelen 15x145 mm skrå skygge.

Som vist på bildet er ikke kneveggene kledt med panel, fordi jeg skal skru fast ikeas billy bokhylle (28 cm dyp) Trenger faktisk 13 meter hylle! Dette er fordi jeg ønsker at lyden ikke skal absorberes, men spredes. (dispersjon) Har også tro på at stående lydbølger ikke blir noe stort promlem mellom kneveggene.

Gavlveggene er 7.2 meter mellom, så stående bølger tror jeg blir under 20 Hz, har ikke giddet å regne på dette, men en dag gjør jeg vel det. Har også gitt plass for lerret på gavlveggen. Planlegger å sparkle og male 'vinduet' i første omgang. Har sett at det finnes maling som er egnet for dette formålet. Har ikke projektor ennå, så en malt vegg duger bra inntil videre. Har en DLP-projektor på jobben som jeg regner med å låne hjem av og til.

Taket er ikke ferdig ennå, men er det jeg regner med å fixe i neste uke. Har gipsplater, samt Danoline akustikkplater. Disse er 14 mm gips med små 4-kantige hull (13x13 mm) som er fine for både absorbsjon og dispersjon av lyden. Fikk dette tipset etter et besøk i HifiHuset i Bærum avd. Drammen. De har slike i taket der.

Hanebjelken (taket i mitt rom) er ca 2 meter bred, høyden er 2,5 m. Akustikkplatene er 1,2 meter brede, slik at det blir 'vanlig' gips 40 cm på hver side av disse patene og er skal det være spot'er. Har lagt inn 3 dimmere med hver sin trafo, slik at jeg får 3 ulike lyssoner med 4 x 35 W hver. Her blir det en dimmer til lyset over lerret, en dimmer til midten av rommet og en dimmer i bakkant av rommet. Her skal nemlig min HTPC stå. dette blir også kontordelen. Mere om dette nedenfor.

På gulvet har jeg planlagt å legge vegg-til-vegg teppe. Er ikke noe glad i tepper, men håper et lydgevinsten for dette blir stor. Er det noe tips å få på gulv ?

Som nevnt tidligere vil jeg lage en plattform for projektor, men har selvfølgelig noe problemer med dette, da projektoren ikke finnes ennå. Har lyst å 'klargjøre' taket litt, slik at jeg ikke må sage og bygge så mye når projektoren er skaffet. Det blir så mye gris ! Tips mottas med takk. Vil bygge utstyret inn, da jeg ikke ønsker å høre noe annet enn filmen. Projektoren skal være helt uhørbar, og de som er obervante vil se at jeg har isolert helt opp til mønekammen, slik at jeg kan lage et hull i taket (i akutikkplatene altså) og slippe opp lyd og varme. Dermed kan projektorkassen være helt tett.

Så HTPC'en.

Får inn en ny PC i løpet av et par uker: IBM NetFinity Towermodell 2.4 GHz, 40 + 160 GB Disk, 756 MB RAM. Det som mangler er et skjermkort, trenger en skikkelig guide her. Er dataingeniør, så jeg har datakunnskap, men ingen erfaring med DVI og Chip-set som ATI Radeon o.l.

Det får holde for i dag, ny byggestatus om en uke !

Er det noe jeg har glemt ? Tips meg !

PS! Ja, Alarm er på plass.....

Hilsen Bjørn-Willy

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kjempeflott gjennomgang! Takk for fine innlegg så langt, bwa!

Når det gjelder grafikkort, skjer det mye i den leiren hele tiden. Det er usikkert om det nye nVidia GFFX vil være bedre enn forgjengeren på DVD, men mest trolig vil Radeon serien være best en god stund fremover. Anbefaler for øvrig den nye Radeon 9500/9700 serien, som støtter DirectX 9.0 og dermed støtter nye, kommende finesser tidligere modeller ikke vil støtte...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ukesrapport nr 1

slettet av BWA

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Laveste frekvens som stående bølger vil oppstå hos deg er 23,8Hz.

Men tror ikke dette er noe å bekymre seg for hos deg, med tanke på de skrå takflatene.

Veldig bra rom!
    Grattis!

Mvh Davidlyd.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp! Takk for at du har regnet det ut. Har også observert effekten av gips bak panel. Rundt døren er det ikke gips bak panelet og hvis jeg dunket i panelet, så vibrerer det merkbart. Hvis jeg dunker på veggen der det er gips bak, er det MYE mere solid. Dette blir skikkelig spennende !

Hilsen Bjørn-Willy

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Du må komme tilbake med en oppdatering når ting begyner å bli ferdig.

Jeg skal forresten bygge en ny skrå vegg på den ene kortveggen på rommet mitt. Men jeg kommer antagelig vis til å starte veggen nede ved gulvet og så la den gå på skrått oppover mot taket til den ender ca. en meter fra eksisterende vegg.

Det tenker jeg skal kunne hamle litt opp med de stående bølgene.

Jeg skal også lage absorbenter som du kan se her:
    http://www.minhembio.com/show.asp?user=carlesjo

Mvh Davidlyd

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg med på 'hjemmesiden' min. Kom nettop inn nå, har jobbet med kino'n. Etter planen skal jeg få downlights i posten i morgen og da kan mye av taket være ferdig i løpet av helgen. Tar bilder og oppdaterer på søndagskvelden.

Bjørn-Willy

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet av BWA

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PREMIERE!

Se på siden http://bwa3400.tripod.com

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GRATULERER

Det kan nok være prosjektoren som ikke har godt nok kontrast nivå. Det er også mulig det kan bli bedre med litt tuning av prosjektor. Husk at det svarte aldri blir mørkere en det er i rommet. Det er mulig å forbedre kontrasten i fargene ved å benytte lerret som har rett gain i forhold til prosjektor. Null belysning i rommet er også absolutt en fordel spesielt i den delen av rommet lerrete er. Lys svake prosjektorer trenger mørkere rom.

Ta noen bilder/screenshoots med null belysning i rommet fra sitte plass å legg ut på siden din.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å øke kontrast og sette lavere lysnivå, men det ble ikke så mye bedre. Men bevares, bildet var STORT. Over 100 tommer, og kinofølesen var glimrende.

Jeg hadde det helt mørkt i rommet, men det var lett å se grå felter utenfor selv DLP-chipen, så jeg regner med at Compaq'en er hovedsaklig en dataprojektor.

Skal gå rundt å se på projektorer, er det noen seriøse butikker som har demorom i oslo sentrum, i gangavstand fra karl johan ?

Bjørn-Willy

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med premieren Bjørn-Willy.
    Utrolig gjennomført prosjekt. Hvordan fungerte det lydmessig?

Selger du snart billetter?

MVH Gorm

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde som nevnt lånt hjem en projektor og barna mine var vel så ivrig i helga. Det er har blitt noen ganger med Istid og Shrek, men i går kveld etter leggetid, fikk endelig far sjøl en time med kvalitetstid....

Det gjenstår jo å skru sammen 12 Billy bokhyller, som jeg anser som viktige for lyden, og plassere de langs langveggene. I tillegg er rommet litt for tomt for å få høy kvalitet på stereo-lyden. Planter og møbler hjelper, er jeg blitt fortalt.

Så langt er jeg fornøyd, men ser at en 10 tommer sub med lukket kasse ikke er nok for å skape det trøkket som jeg savner, spesiellet på StarWars som er nådeløs i de laveste frekvensene.

Som nevnt har jeg ikke fått hørt så mye på stereo lyd ennå, men oppdager at bassen er mye mere fysisk i det nye rommet enn stua som ligger på betonggulv. Når jeg klarte å kjøre sub'en min helt til det nesten banket i kabinettet, så var trøkket skikkelig bra. Kjente det mere fysisk liksom, sammenliknet med stua. Nå er jo stua større i volumet, men likevell.

Ny sub MÅ på plass, og da skal det smelle skikkelig. Ellers var 5.1 lyden kjempebra, så fikk jeg bakhøyttalerne BAK og ikke på siden slik som i stua...

Bjørn-Willy

Side 1 av 36 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. bOFFE's hjemmekino - oppdatert 15.04.05
    By bOFFE in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 04-15-2005, 18:11
  2. Min Hjemmekino -|- oppdatert : 16. mai 04
    By kinosjef_christian in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 53
    Siste melding: 05-30-2004, 18:16
  3. Stickan's hjemmekino oppdatert med bilder 27/4-04
    By Stickan in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 32
    Siste melding: 05-02-2004, 12:56
  4. Ani's Hjemmekino - Oppdatert med bilder
    By Animoy in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 15
    Siste melding: 02-11-2004, 21:46
  5. Hjemmekino i kjelleren oppdatert (Igjen!)
    By perzon57 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 16
    Siste melding: 06-14-2003, 23:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •