bwa's hjemmekino oppdatert 11.04.2008 - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 36 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 717
    Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hadde -20 dB på 30 Hz og det er klart at en korrigering på + 20 dB (om det var mulig) ville nok tatt knekken på subwooferen i kinosammenheng.

Jeg har en sterk mistanke om at det i all hovedsak er rommet som skaper utfasingen, da det skjer midt i rommet i din fulle lengde.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En korrigering på 6dB krever omtrent 4 ganger effekten. 20dB korrigering krever (hold deg fast) 100 ganger effekten. :shock: Helt sant. Det vil si at en høyttaler med følsomhet på rundt 90dB ved 1W trenger 100W for å spille 110dB, og 1000W for å spille 120dB (så lenge den oppfører seg lineært så langt opp).

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var harde fakta. Bekrefter at jeg nok vil prøve å finne løsning på problemet, istedet for å prøve å korrigere..... :lol:

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg bommet litt med den 7 ganger effekten ja, det blir en effektdobling ca 7 ganger, og det blir noe ganske annet...

Tror jeg husker det nå, er det ikke slik at hver gang du øker lydstyken med 3 dB, så må du doble effekten? I eksempelet ditt fra 90 dB til 100 dB blir da en økning på 10 dB hvilket igjen krever effektdobling litt over 3 ganger....

Men en Behringer kan jo flate ut kurven din likevel.... Men du løser ikke utfasingsproblemet... men du kan jo fjerne feedbacks om du har noen, og du kan glatte ut mindre ujavnheter...

Sjekk ut denne linken om en kar som har lekt seg veldig med plassering av sub'er og er meget oppegående på dette med utfasinger!
    http://www.lts.a.se/artiklar/Rummet2.pdf

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er det bedre å bruke romkorrigering til å fjerne topper enn å heve dipper i frekvenskurven. Utfasninger kan ofte repareres ved å bytte fase på den ene høyttaleren (ofte greiest med subwooferen, siden den ofte har en 180 graders fasevender).

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er enig. Utfasinger vil du i praksis ikke få til ved kun å øke volumet i den gjeldende frekvensen, det er rommet som styrer dette! (du vil vel i praksis kunne øke uendelig uten å høre noe, da utfasingen er der like fullt, stemmer ikke det da?..)

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Etter min mening er det bedre å bruke romkorrigering til å fjerne topper enn å heve dipper i frekvenskurven. Utfasninger kan ofte repareres ved å bytte fase på den ene høyttaleren (ofte greiest med subwooferen, siden den ofte har en 180 graders fasevender).
    hehe, mine subber har variabel fase ....

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Ja, jeg er enig. Utfasinger vil du i praksis ikke få til ved kun å øke volumet i den gjeldende frekvensen, det er rommet som styrer dette! (du vil vel i praksis kunne øke uendelig uten å høre noe, da utfasingen er der like fullt, stemmer ikke det da?..)
    ja, men der er ven en perfekt utfasing, jeg har -20 dB

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har nå testet litte mere og 946 har ingenting å stille opp med i bassen sammenliknet med subwooferne - i mitt rom, vel og merke

X-over frekvensen kan stilles real-time på min Primare så når jeg skiftert mellom 40 Hz og 80 Hz var det dramatisk forskjell i trøkk.

Jeg har nemlig flyttet litt rundt og fått plassert subbene slik at de spiller sånn nogenlunde rett nivåmessig og det trøkker sinnsykt mye bedre en 946 alene. Nå står 1.sub foran til venste og 2. sub bak til høyre, har ikke finjustert fase ennå, så jeg kommer tilbake med detaljer senere. Det var alt jeg rakk i dag....

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, hva skal du da med de høyttalerne der? Er det forskjell i kvalitet mellom de du hadde før og de nye, eller der det kun slik at de nye kan spille høyere?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har akkurat samme lydsignatur, så jeg kommer til å sette inn de gamle 926'ene etterhvert for å sammenlikne. Og blir det ikke bedre, så leveres bare 946 tilbake og jeg har spart nok til å kjøpe en sub til ....

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått kalibret nivået sånn passelig. Her er en sub foran til venstre og en bak til høyre. Det svinger fremdeles +/- 5 dB, men nå er nivået jevnt. At det faller under 30 Hz er nok at subbene ikke går så lavt enkelt og greit, men det mangler ikke trøkk i bassen for det.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bedre å fortsette med de frontene du allerede har og selge SUB'ene til fordel for 1 stk. SVS PB12plus/2 plassert bak frontracket i midten :wink:

(PS! Vennligst ikke tvil på mitt forslag til løsning, venter spent på DIN vurdering av resultatet)

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er helt klart et av alternativene. 946 og 2 * PB12Plus/2 er et tredje alternativ. Jeg får ikke noe plass til sub i midten foran....

Det er dog noen som ikke har vært SÅ fornøyde med musikk egenskapene til PB12Plus/2

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt den PBplus'en og ble imponert... men det kan nok hende at den er litt "tregere" enn Ultraen... det vet jeg ikke. Jeg har altså kun hørt PBplus varianten, og den spiller kontant og flytter jo avsindig med luft...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått satt meg ned og sammenliknet 926 og 946 på musikk. Det er svært like i lydkarakter, men det er vesentlig mere trøkk i mellombassen. Fikk mye mere sammenheng i bassen. Sub og fronter trøkker nå ganske godt sammen. Her må jeg visst ta meg en samtale med Andre, her aner jeg en opplagt oppgradering.

Det er heller ikke til å komme bort fra at 926, SER litt stusselige ut i et 40 kvm rom. 946'ene fremstår også mere slagkraftige rent visuellt.

Vel, hadde dere ventet noe annet ?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er ingen tvil om at 926 ser litt småpinglete ut når de står side om side med 946

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det nye høyttalere gitt. Her er nytt bilde. Og striky får seg også noe godsaker i ferien ....

Det andre subben er nå plassert bak, det gir faktisk bedre lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OI!

Gratulerer med nye og kule høyttalere

Og jeg regner da med Striky har kjøpt de gammle htene dine siden du sier han også får noen god saker i ferien

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha brukt avsindig mange timer til testing, testing, og atter testing i den kinoen din :shock:
    Hjemme hos meg, da jeg hadde surrerundtlyd, var det et ork hver gang noe måtte kalibreres eller flyttes på ops:

Side 25 av 36 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. bOFFE's hjemmekino - oppdatert 15.04.05
    By bOFFE in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 04-15-2005, 18:11
  2. Min Hjemmekino -|- oppdatert : 16. mai 04
    By kinosjef_christian in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 53
    Siste melding: 05-30-2004, 18:16
  3. Stickan's hjemmekino oppdatert med bilder 27/4-04
    By Stickan in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 32
    Siste melding: 05-02-2004, 12:56
  4. Ani's Hjemmekino - Oppdatert med bilder
    By Animoy in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 15
    Siste melding: 02-11-2004, 21:46
  5. Hjemmekino i kjelleren oppdatert (Igjen!)
    By perzon57 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 16
    Siste melding: 06-14-2003, 23:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •