bwa's hjemmekino oppdatert 11.04.2008 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 36 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 717
    Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bwa

I tillegg er rommet litt for tomt for å få høy kvalitet på stereo-lyden. Planter og møbler hjelper, er jeg blitt fortalt.

Så langt er jeg fornøyd, men ser at en 10 tommer sub med lukket kasse ikke er nok for å skape det trøkket som jeg savner, spesiellet på StarWars som er nådeløs i de laveste frekvensene.

Som nevnt har jeg ikke fått hørt så mye på stereo lyd ennå, men oppdager at bassen er mye mere fysisk i det nye rommet enn stua som ligger på betonggulv. Når jeg klarte å kjøre sub'en min helt til det nesten banket i kabinettet, så var trøkket skikkelig bra. Kjente det mere fysisk liksom, sammenliknet med stua. Nå er jo stua større i volumet, men likevell.

Bjørn-Willy
    Det er viktig slik du skriver, å ha minst mulig "klang" i rommet. Vegger å tak reflekterer lydbølger som virker forstyrrende i lydbilde. Møbler og annet inventar demper denne " klangen.

En 10" kan nok bli litt lite som den ikke er i mellom klassen eller bedre. En sub til noe rundt 4500-5500 skulle gjøre jobben, en kan gjo drømme om to slike da. "bass er dyrt, det er bare å venne seg til tanken"

Til musikk er det nok noe bedre med betong gulv vibrasjoner i gulv m.m. lager ofte uønskede lydbølger. Til hjemmekino er det ikke så nøye. En sub som spiller musikk på en grei måte koster ofte over 5000,- en sub som ikke er presis nok lager ofte bare rot og støy i lydbilde. Noe som ikke er ønskelig til musikk. Hjemmekino bruk er ikke så fint følsom for slikt. Jeg er ikke sikker på om det er bedre å kjøpe to mindre/billigere 10" en en 15" til 10 000,- for det er i denne prisklassen bass begynner å bli gøy. ( jeg hørt to Energy EXL 12" i bruk til film noe de passet perfekt til, musikk fikk jeg ikke høre.)

Det viktigeste er nesten å få anlegget finstillt mht. delay, avstand, nivå (db) for hver kanal osv. Hvis vi snakker mulitikanals lyd som DVD-A og SACD er det absolutt optimalt å ha fulltone foran å bak helst like høytalere.

Hvor stort er rommet i m2 og m3 ?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bredde er 5,5 m og lenge er 7,15 m dvs ca 39 m2. Kubikk blir litt matematikk, men i hodet skulle det bli omrent slik:

39 * 1,3 = 50 m3 (dvs opp til skråveggene begynner)

pluss

1,2 * 3,75 * 7,15 = 32 m3 (grov regnet)

totalt blir det 82 m3.

Jeg har jo en sub til kr 10.000, men det er helt klart at den når bare opp som musikksub. Den ble kjøpt fordi kona skulle akseptere den i stua. Budsjettet på ny kan være opp til 20.000 kr ... Forslag mottas.

Bjørn-Willy

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 40m2 kan jeg så raskt anbefale 2x12" av bedre kvalitet. Gjerne B&W subber som går meget dypt. Siden du har B&W i front fra før skader det ikke å skjekke disse hos nærmeste HI-FI klubb. Om du har B&W sub fra før bør du vurdere å fortsette med B&W. Det er mulig du kan bruke ASW-600 eller en av de dyrere i ASW serien.

Har du ikke B&W sub fra før bør du selge den du har eller skaffe en i samme merke og serie. Har ikke helt gode erfaringer med å blande forskjellige høytalere og spesielt subwoofere.

Spiller ikke HI-Fi noe rolle skaffer du deg to PA/SR ( f eks. JBL 12" eller 15") elementer. Bygger noe brukende kasser (som bør veie noen kg) og kjøper en sluttstegsforsterker/efektforsterker til 8000-12000,-. Kjører den mono med et element på hver kanal. Med 2x15" JBL har du lyd til å blåse panelet av veggene. Spør ikke om de låter pent til HI-FI musikk for det gjør det ikke.

JBL er ofte benyttet i kinosaler, men har en "røff" PA lyd, med enorm trøkk. (Cervin Vega Stroker er "nesten" ikke brukende til noe) Min personlig mening da.

Buy the way? Hvilken sub har du fra før?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en ASW2500, den går jo ned til 20 Hz (sikkert med - 6 dB, da), men flytter ikke nok luft, enkelt og greit.

Det er klart at en ASW4000 eller ASW CDM ville være bedre. Men jeg vurderer å skifte ut hele pakka, front og bak. Viser til thread'ens start, der er utstyret listet opp:

Pioneer DVD-646A
    Denon AVR 3802
    B&W CDM7 fronthøyttalere
    B&W CMC senter
    B&W CM2 bakhøyttalere
    B&W ASW 2500 sub
    Panasonic PK25 32 tommer TV

Alternativene som jeg vil vurdere er listet i en annen thread:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=291

Mitt dilemma, som vil vises etter lyttetesten, er om det er verdt å bytte ut alt eller å bare bytte sub og fronthøyttalere. For det er klart at jeg kunne bare kjøpt nye B&W CM6 med den flotte kantløse mellomtonen, og så er resten allerede i CM servien og kjøpe en skikkelig sub. Og da snakker vi om en SKIKKELIG sub. Revel 15 tommer til 30k ?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting til: Stereo spiller en del rolle, så jeg er veldig spent på AudioPro Bravo FX10, de går så dypt at jeg ikke trenger sub til musikk, og kunne kjøpt et skikkelig monster som BARE brukes til film. Tanken pirrer meg skikkelig. I tillegg har de VIFA's ringdiskant som går opp til 40 kHz og det er fint for DVD-Audio'en min

Bjørn-Willy

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har veldig lyst på Audio Pro selv, men jeg har ikke bestemt meg enda. Jeg tror nok det er nok bass i dem til de fleste musikk typene. Mulig noen hardrock typer kan ønske mer bass, men ikke sikkert.

Jeg tørr på stå at det er vanskelig å finne HI-FI subber som macher SR baserte høytalere nå det er lydtrykk vi snakker om. Hvordan det låter sammen med andre HI-FI høytalere er noe annet. Til film er det kraften og dynamikken som teller så får heller HI-FI være HI-FI. Når jeg skal til å bygge kommer jeg seriøst til å vurdere SR baserte høytalere som sub i hjemmekinoen.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SR baserte ? Forklar....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide at du oppdaterer oss litt Bjørn-Willy. Det som er skrevet her reflekterer ikke akkurat det jeg så når jeg var på besøk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått nytt utstyr?da må du komme med noen nye bilder

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har oppgradert til 6.1 med JMLab rund baut, pluss en Musical Innvation (MI-7) effektforsterker til fronthøyttalerne Se siste Fidelity for test. Har ventet (for lenge..) på den egentlige senterhøyttaleren, den jeg har nå har feil farge, så jeg tenkte å vente til den kom før jeg publiserte nye bilder. Men det ser ut som det tar litt tid før høyttaleren kommer, så jeg skal legge ut nye bilder i kveld eller i morgen.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å se bildene

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så. Endelig. Her er linken (PS. Den er ikke veldig rask...)

http://62.101.207.160/ht/ht_page5/page5.html

Bildene er dårlige, rommet er rotete og uferdig, men viser hvor langt jeg er kommet. Det låter bra, selv om det ser ut som en bombe har slått ned ....

Hilsen Bjørn-Willy

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for sist.
    Ser du endelig har oppdatert med nye bilder. Jeg syns bildene lyver litt på størrelsen, spesielt fronthøyttalerne er mye større i virkeligheten enn det ser ut på bildet. Har du hørt noe mer om levering av ny senter?
    En liten info til de som ikke har sett disse høyttalerne, bare senterhøyttaleren veier 22 kg. :shock: Subben er ikke laget for å bæres av mennesker! :shock: Dette er bare gedigent.
    Bjørn-Willy you lucky bastard.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vow, 1000 visninger... godt at alarmen er installert. Fikk utstyret i dag, med flere ekstra sirener, så hvis noe vil friste, så har jeg tenkt å samle på trommehinner. 120 db rett i øret fra ca 40 cm avstand, just try it !

Bjørn-Willy

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg syns bildene lyver litt på størrelsen, spesielt fronthøyttalerne er mye større i virkeligheten enn det ser ut på bildet.
    Ja, jeg måtte bruke vidvinkel på videokameraet, og synes resultatet ble shit. Har for lite lys, skal prøve å låne med meg et digitalkamera fra jobben.

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Har du hørt noe mer om levering av ny senter?
    Ja, at de ikke har noen dato ennå, derfor la jeg ut bilder uten prikken over i'en..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Vow, 1000 visninger... godt at alarmen er installert. Fikk utstyret i dag, med flere ekstra sirener, så hvis noe vil friste, så har jeg tenkt å samle på trommehinner. 120 db rett i øret fra ca 40 cm avstand, just try it !

Bjørn-Willy
    Med det tunge utstyret du har er det vel større sjanse for at en eventuell tyv brekker ryggen, enn at alarmsystemet ditt tar seg av ham.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Skal si hjemmekinoen din er populær, BWA! Flott hjemmekino for øvrig!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vow, 1000 visninger... godt at alarmen er installert
    Jeg ville nok hatt alarm dersom jeg hadde hatt utstyret ditt ja ...
    Senter høytaler på over 20kg.... :shock: :shock:

Tipper det låter bra.. :P

Mvh

AK

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok korrigere HiFil litt. Den senteren som er vist på bildet er en JMLAb CC900 veier 'bare' 17 kg og er 55 cm bred. Herligheten som jeg venter på er CC901 på 22,5 Kg, 70 cm bred og med 2*7 tommere som bass/mellombass elementer. Link: http://www.focal.tm.fr/gb/home/electra/ecc901.htm

Venter også på en halv MI7 ( :!: ) som skal drive den. MI7 er en dobbel mono konstruksjon og HIFI-huset som produserer MI7 skal bygge en ny til meg hvor bare en av mono kretsløpene er montert. Da får jeg 3 x 100 w (max 70 A pr. kanal og 500 VA trafo pr kanal ... 8) ) til fronten og ringen er sluttet.

Da får du ta med deg soveposen, Gorm, og så skal vi se en HEL film.

BTW jeg har allerede overnattet 2 ganger, min datter på 6 1/2 ELSKER rommet og synes det er kjempegøy å ligge over der. Hun var den første som utbrøt: Pappa, nå har vi kino hjemme. Det sa hun etter at jeg tok med meg hjem en projektor, for kino=stort bilde.

Det er en skam ops: at jeg fremdeles ikke har min egen projektor, men jeg venter på Matterhorn.....

Skal også se på en CRT før jeg bestemmer meg.

/bwa

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en skam at jeg fremdeles ikke har min egen projektor, men jeg venter på Matterhorn.....
    Du venter nok på noe godt tror jeg.....
    Noen som vet hav anslått kontrast vil bli på matterhorn projektorer?

Mvh

AK

Side 2 av 36 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. bOFFE's hjemmekino - oppdatert 15.04.05
    By bOFFE in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 04-15-2005, 18:11
  2. Min Hjemmekino -|- oppdatert : 16. mai 04
    By kinosjef_christian in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 53
    Siste melding: 05-30-2004, 18:16
  3. Stickan's hjemmekino oppdatert med bilder 27/4-04
    By Stickan in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 32
    Siste melding: 05-02-2004, 12:56
  4. Ani's Hjemmekino - Oppdatert med bilder
    By Animoy in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 15
    Siste melding: 02-11-2004, 21:46
  5. Hjemmekino i kjelleren oppdatert (Igjen!)
    By perzon57 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 16
    Siste melding: 06-14-2003, 23:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •