bwa's hjemmekino oppdatert 11.04.2008 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 36 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 717
    Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt av en hjemmekino det der, ja.
    Har forrige modell av samme prosessor som deg, og forrige modell av samme høyttalere som deg. Du får si i fra dersom du skal oppgradere :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en svært populær hjemmekino BWA Veldig mangen "hits" på denne tråden

(Det må vel nevnes at endel av postene er fra HI-FIL som misunner deg anlegget ditt.... :wink: :lol: )

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny oppdatering av hjemmesiden min. Har lagt ut en frekvensmåling at de nye subwooferene. Se her: http://62.101.207.160/ht/page11/index.html

ev. her: http://62.101.207.160/ht/index.html

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si jeg er målløs....

Nesten som om jeg skulle gjort det selv :P

Gjør datasimuleringen det lettere å sette opp parameterene for lyd?

Dumt spørsmål kanskje... Men er det slik at når du justerer etter hva som blir mest lineært, så blir du også mest fornøyd? Eller går du igang med justeringene igjen?

Mvh

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Jeg var inne på hjemmesiden din og kikket på oppdateringene dine. Du skriver bl.a at et generellt problem er at man ved analog inngang ikke ønsker en A/D - D/A konvertering av signalet for å få subwoofer signal ut og da må man velge BYPASS eller Direct. Hva betyr/mener du med A/D - D/A konvertering ? Når du sier BYPASS eller Direct, mener du da å gå utenom equalizeren på receiveren/forsterkeren din ? Du skriver også at for å få singal til subwoofer har du koplet til en splitter på front left og fron right og det spillede signalet er koplet via en enkel AV/PÅ switch. Mener du da at du har koblet på en switchboks, slik at du switcher mellom "line input" og "sub input" på subwoofer ? Har du stillt høyttalerne dine til "small" når du bruker digitale signaler ?

Håper ikke at jeg spør altfor dumt :lol:

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, ingen spørsmål blir for dumme.

Jeg kan lett konfigurere prosessor til å kjøre signal < 40 Hz til sub out og resten til fornt left/right. Prosessoren er jo digital, så om den får digital signal inn, foretas det enkelt en digital filtrering i det digital domenet slik at signaler under 40 Hz sendes til D/A konvertering på sub out og det over 40 Hz sendes til D/A konvertering i front left/right kanaler. Dette skjer med absolutt høyeste signal kvalitet.

Hvis derimot signalet inn er analogt, har ikke de aller fleste prosessorer noen analog filtrering av signalet. Hvis man ikke velger BYPASS, MÅ den A/D konvertere signalet og kjøre det gjennom samme 'mølle' som det digital signalet jeg nevnte ovenfor, for så å D/A konverter signalet igjen før det sendes ut på pre out utgangene. A/D konvertereren er sannsynligvis så bra at jeg neppe ville høre noen STOR forskjell på resultatet.

Inne i hodet mitt ville de likevell skurre fordi det er i teorien ikke noe optimalt resultat.

Hvis man velger BYPASS på en analog inngang, utfører prosessoren kun volumregulering på signalet. Det betyr at hvis jeg kun har stereo signal inn kommer det kun stereo ut, slik virker det hvis jeg har f.eks DVD-Audio. Men med et DVD-Audio signal vil det komme subwoofer inn også når man velger 5.1 sporet. Velger jeg stereo-sporet i DVD-Audio strømmen, kommer det kun signal på left/right kanaler.

I mitt system har jeg subwoofere med høy kvalitet, så jeg vil gjerne ha dem i bruk også ved analog signal, dvs CD eller DVD-Audio stereo signal. Da har jeg en løsning og det er å fóre left/right kanalene også til den filtrerte inngangen på subwooferen. Sub har altså en filtrert inngang i tillegg til en sub inngang. Og filteret er satt til nettopp 40 Hz hos meg. Det er her den switch boksen kommer inn. Når jeg spiller av en analog kilde velger jeg en inngang som har satt BYPASS på, samt at jeg slår på switchen (dessverre manuellt). Da får altså suben koplet til kabler for BÅDE sub og stereo, men prosessoren sender ikke noe signal ut på Sub-out fordi den er satt til BYPASS. Dermed får både sub og fronthøyttalere samme signal via splitteren. At utgangen blir parallellkoplet har ingenting å si impedansmessig da en normal inngang er 47-100 kOhm.

At dette virker fint er jo bevist på hjemmesiden min, der vises det at frekvenskurven er helt identiske.

For å få dette til å virke MÅ jeg velge small på fronthøyttalerene. Det er så selve nøkkelen som får prosessor til å utføre filtrering på signalet og da kun på digital inngang. Det som er så genialt med prosessoren er at jeg kan konfigurere den til LARGE fronthøyttalere ved DD og DTS, mens jeg har dem på SMALL ved digital CD inngang. Men ingeniørene har ikke gjordt jobben sin god nok hos Primare (og ALLE andre merker). Hadde jeg designet en prosessor ville den hatt flere AUX utganger som må kunne programmeres til å sende ut valgfritt signal til fra valgfri inngang eller datastrøm.

Det er helt utrolig at ingen har gjordt dette. Det er bare fordi designeren ikke har eid eller prøvd et skikkelig surround anlegg. Det er min påstand!

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Hva betyr/mener du med A/D - D/A konvertering ?
    A/D konvertering er jo en ny samling av analogt signal for så å senere D/A konvertere samme signalet.

Når du sier BYPASS eller Direct, mener du da å gå utenom equalizeren på receiveren/forsterkeren din ?
    Ja, kun volumregulering

Du skriver også at for å få singal til subwoofer har du koplet til en splitter på front left og fron right og det spillede signalet er koplet via en enkel AV/PÅ switch. Mener du da at du har koblet på en switchboks, slik at du switcher mellom "line input" og "sub input" på subwoofer ?
    Nei, jeg har BÅDE line input og sub input tilkoplet. Jeg bruker den kun for å fjerne line input når jeg kjører digital CD lyd inn eller DVD-film. Som nevnt ovenfor vil sub får TO inngangssignal, men sub inngangen er allerede død.

Har du stillt høyttalerne dine til "small" når du bruker digitale signaler ?
    :lol:
    Ja, men kun på digital stereo inngang.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Gjør datasimuleringen det lettere å sette opp parameterene for lyd?

Dumt spørsmål kanskje... Men er det slik at når du justerer etter hva som blir mest lineært, så blir du også mest fornøyd? Eller går du igang med justeringene igjen?
    Det er ikke noen simulering, det er en faktisk måling av frekvenskarakteristikken i rommet, målt ved lytteposisjon.

Når jeg har fått en sånn noenlunde flat frekvensgang, anser jeg mine høyttalere som nøytrale. Det hindrer ikke meg å justerer nivået på sub eller bass/diskant (og da kun ved Digitale kilder) hvis plata er mixet på en måte som gjør det fælt å høre på.

Min preferanse å ha det så nøytralt som mulig. Det er også veldig nyttig å få hjelp til nivåjustering i bassområdet, da det er her øret har noe dårlig følsomhet.

Jeg tok en gang for lenge siden å etterjusterte nivået på alle høytalerene med mitt måleinstruement og jeg måtte korrigere for opptil 3 dB på det som jeg hadde satt med ørene som måleinstrument. Det overrasket meg endel.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er så genialt med prosessoren er at jeg kan konfigurere den til LARGE fronthøyttalere ved DD og DTS, mens jeg har dem på SMALL ved digital CD inngang. Men ingeniørene har ikke gjordt jobben sin god nok hos Primare (og ALLE andre merker). Hadde jeg designet en prosessor ville den hatt flere AUX utganger som må kunne programmeres til å sende ut valgfritt signal til fra valgfri inngang eller datastrøm.

Det er helt utrolig at ingen har gjordt dette. Det er bare fordi designeren ikke har eid eller prøvd et skikkelig surround anlegg. Det er min påstand!
    Er ikke 100% sikker på om jeg skjønner hva du mener, men hvis det er sånn som jeg tror så kan Rotel forforsterkeren min det du etterlyser.
    den har en 4-5 kilder som i utgangspunktet heter v1,v2 osv. disse kan jeg kalle hva jeg vil ( feks playstation 2, parabol etc) her kan man da sette sammen lydkilder og bildekilder. feks så har jeg digital inn fra dvd på en med bilde fra dvd, men for også å kunne kjøre analogt, så har jeg en med analoge signal koblet sammen med bildet fra dvd'en. man kan med andre ord velge helt fritt hvilke innganger som skal jobbe sammen når jeg trykker den programerte knappen.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg designet en prosessor ville den hatt flere AUX utganger som må kunne programmeres til å sende ut valgfritt signal til fra valgfri inngang eller datastrøm.

Parasound Halo kontrollerene har jo 7.5, altså 7.1 + 4 helt fritt proigrammerbare utganger der man f.eks. kan programmere egne kanaler til shakere, med all sub+ 20 % av frontsignalet, eller hva man måtte ønske.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi oi oi, dette ble ekstremt komplisert for meg, he he. ops: :lol:

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bwa, lurte på en ting som kanskje du kan hjelpe meg med. Når jeg bruker subwoofer i stereo-sammenheng, ønsker jeg å bruke den filtrerte inngangen på subwoofer ("line input"), mens i film-sammenheng ønsker jeg å bruke den inngangen som ikke er filtrert på subwoofer ("sub input"). Finnes det noen mulighet å gjøre dette, uten å måtte koble om hele tiden ?

Bruker jeg "sub input" i stereo-sammenheng får jeg lyder som synging, gitarer osv ut av subwoofer, i tillegg til høyttalerne. Mens bassen blir ikke så veldig kraftig, når jeg har koblet til "line input" på subwoofer, i film-sammenheng.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Parasound Halo kontrollerene har jo 7.5, altså 7.1 + 4 helt fritt proigrammerbare utganger der man f.eks. kan programmere egne kanaler til shakere, med all sub+ 20 % av frontsignalet, eller hva man måtte ønske.
    Flott, Burre. Dette har jeg lett lenge etter. Dog en dyr løsning, min nåværene løsning koster 300 kr. (Switchboksen). Hvordan er Parasound mhp. ulik konfigurering av nivå, høytt. størr. og delefrekvens for ulik datastrømmer ?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bwa, lurte på en ting som kanskje du kan hjelpe meg med. Når jeg bruker subwoofer i stereo-sammenheng, ønsker jeg å bruke den filtrerte inngangen på subwoofer ("line input"), mens i film-sammenheng ønsker jeg å bruke den inngangen som ikke er filtrert på subwoofer ("sub input"). Finnes det noen mulighet å gjøre dette, uten å måtte koble om hele tiden ?

Bruker jeg "sub input" i stereo-sammenheng får jeg lyder som synging, gitarer osv ut av subwoofer, i tillegg til høyttalerne. Mens bassen blir ikke så veldig kraftig, når jeg har koblet til "line input" på subwoofer, i film-sammenheng.
    Da bruker du en slik boks om jeg. Den har 2 innganger og 1 utgang. Sub out koples til utgang og inngang 1 til line input og inngang 2 koples til sub input. Så veksler du mellom dem alt etter hvilken musikk du ønsker brukt. Ulempen er at nivået blir ulikt. Det er alltid et nivåtap når du bruker line input da denne er filtrert med delefrekvens. Min boks kostet 300 kr.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også interessert i denne boksen... Finnes det en produktbeskrivelse på nettet noen plass?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg bare bestillte den på Hifi klubben i Grensen. Tror en Vivanco boks går greit. Dette er jo bare en phono inngangsvelger, av billigste sort. Jeg anså 20-40 Hz området til å ikke være noe veldig krevende, så lav kvalitet ikke slår så mye ut.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva heter switch boksen for noe ? Er switch boksen reversibel ?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 2 til 1 eller 1 til 2 blir ett fett. Vet ikke hva den heter. Det finnes sikkert masse alternativer.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en switch boks, som egentlig er til å koble stereo-komponenter til (Det er 4 forskjellige inn/ut -ganger, men på hver av inn/ut -gangene er det 2 stk phono-kontakter, rød og hvit). Kan jeg bruke denne switch boksen, om jeg da bruker Y-ledd inn til switch boksen, og Y-ledd ut switch boksen ? Vil det bli mye tap av signalet til subwoofer ?

Slik jeg hadde tenkt å koble til da er følgende; Signalet fra receiver går inn i switch boks (via et Y-ledd, pga stereo-signal inn), går så videre ut fra Switch boksen via 2 stk phono-kabler til "line input" på subwoofer. Det andre signalet til subwoofer går da via et Y-ledd (pga stereo-signal ut) og til "sub input" på subwoofer.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke 100 % sikker på hvordan du har koplet dette. Hvis jeg ser på de siste innelggene dine i denne tråden, prøver jeg å gjette.

Du trenger ingen Y-ledd. Kople sub ut på receiver til switch inn. Og så kopler du utg1 på switch til sub_input og utg2 på switch til line input. Utg1 = Film og Utg2 = musikk.

Du må nok fortelle litt mere om receiveren du bruker og hvilken sub du har. En egen tråd til dette er vel også best ?

Side 10 av 36 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. bOFFE's hjemmekino - oppdatert 15.04.05
    By bOFFE in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 04-15-2005, 18:11
  2. Min Hjemmekino -|- oppdatert : 16. mai 04
    By kinosjef_christian in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 53
    Siste melding: 05-30-2004, 18:16
  3. Stickan's hjemmekino oppdatert med bilder 27/4-04
    By Stickan in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 32
    Siste melding: 05-02-2004, 12:56
  4. Ani's Hjemmekino - Oppdatert med bilder
    By Animoy in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 15
    Siste melding: 02-11-2004, 21:46
  5. Hjemmekino i kjelleren oppdatert (Igjen!)
    By perzon57 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 16
    Siste melding: 06-14-2003, 23:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •