Stein's hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stein's hjemmekino

Jeg får hoppe på karusellen jeg også da. Jeg har holdt på noen år, ifølge fakturaen på subben så må det opprinnelige stereoanlegget ha blitt utvidet i 1995. Den gang kunne man få kjøpt en boks med en Dolby Surround dekoder med 3 forsterkere (for senter og bak) og 3 små høyttalere. Siden da har det blitt noen utskifninger og ny-ervervelser slik at listen nå ser slik ut:

DVD-spiller: Sony DVP-NS405
    Prosessor: Thule Space PR250 B
    Front: Electrocompaniet ECI 2 og B&W DM330 (fra 1986)
    Senter: 1/2 Electrocompaniet ECI 2 og B&W CC6
    Bak: "The Monster" ekte klasse A 8 Watt (fra 1987) og B&W DM602
    Sub: PSB Subsonic II
    Projektor: Davis DL450 (fra 1999)

Jeg har lagt ut noen bilder på hjemmesiden min http://www.multinett.no/~stein.sorensen/.

Jeg har nettopp bestemt meg for en ny oppgradering. En Action! er bestilt, samt et GreyLine lerrett. Skal legge ut nye bilder når noe skjer.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott hjemmekino, mye bra av komponenter der

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Stein.
    Deilig oppsett du har der. Tipper det trykker godt med EC forsterkere i hjemmekinoen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint system... Liker veldig godt "Hush" boksen du har laget til projektoren din.. Very Nice..

Ser du forresten "skrukkene" i lerretet veldig godt når du ser film?

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, EC forsterkerne trykker godt de. De fikk ikke utfolde seg så veldig i min gamle blokkleilighet, altfor mange naboer rundt meg. Derfor var det viktig å få dempet støyen fra projektoren mest mulig. Jeg fått meg en enebolig, så nå er det deilig å kunne sette volumkontrollen på en forhåndsbestemt verdi og la det stå til. Får håpe at Action! er så stillegående at en slik boks ikke blir nødvendig.

Skrukkene på lerrettet syns på lyse partier. I tillegg er det buet mot TV-en. Det nye lerrettet skal definitivt monteres på en fast ramme.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra hjemmekino

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steintøff hjemmekino!!
    EC er konge!
    lurer litt på den Thulen din.. har aldri vært borti den.. hva gjør den for lyden?kunne du skrevet litt om den..?
    :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Steintøff hjemmekino!!
    EC er konge!
    lurer litt på den Thulen din.. har aldri vært borti den.. hva gjør den for lyden?kunne du skrevet litt om den..?
    :roll:
    http://www.intek.si/A_ThuleAudio/thule4.htm
    http://www.thule-audio.dk/pdf/PR250Bum%20.pdf
    http://www.audiovision.dk/space250.htm

Google er din venn.

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er lyden fra senterhøytaleren når lerretet er dratt ned?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er utmerket. Om den er (hørbart) bedre når lerretet er oppe vet jeg egentlig ikke. Da jeg kjøpte det så var jeg (for ?) opptatt av hvor lyden kom fra, istedenfor det at diskanten ble en tanke dårligere. Det er jo rett bak lerretet dialogen foregår.... ?

For alt jeg vet så er det ikke sikkert at jeg kan høre om dialogen skjer 0.5 eller 1.5 meter over gulvet, eller at diskanten blir bedre. For å finne ut av det så er det jo bare å ta seg tid til å prøve. Akkurat nå så holder jeg på med forberedelser til den nye projektoren (nytt takoppheng), samt å lage ramme for det nye lerretet. Så det får bli etter at det er installert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er prosjektet med oppgradering av hjemmekinoen endelig kommet så langt at det går an å se film på et nytt lerret med en ny projektor. Jeg er nå en eier av en Action! (i snart 2 uker) og et GreyLine lerret. Jeg har lagt ut noen nye bilder på hjemmesiden min.

Det første jeg gjorde var å henge opp projektoren i taket for å finne ut hvor mye 28 dB var. Så var det å finne noen rolige filmscener. Etter en stund måtte jeg bare innse at jeg ikke var venner med viftestøyen. Eneste mulighet var da en ny støydempekasse. Synd, siden blåfargen til projektoren er litt stilig. Det kan se enkelt ut fra bildene, men når man skal gjøre det riktig første gang så tar det en del tid. Jeg vet ikke hvor mye en CRT støyer, men jeg tror resultatet med kassa mi ikke er så langt unna. Hvis jeg får tak i en 1mm glassplate å sette foran hullet til linsa så blir det helt stille.

Jeg har ikke justert/sjekket innstillingene til projektoren, annet enn fargetemperaturen. Siden PJen er i en kasse over og bak meg så rekker ikke signalene fra fjernkontrollen helt fram. Derfor har jeg bestilt en "IR-repeater" (IR->RF->IR) fra Marmitek.

Det er noen småting igjen å gjøre. Lerretet trenger en svart ramme, det må kanskje strekkes om, og så må takopphenget gjøres slik at krokene glir lett innpå. Støydempekassa trenger lister og må males (kanskje samme farge som Action!). Og sist men ikke minst så bør innstillingene til projektoren sjekkes.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny strekking av duken til lerretet. Etter 3 forsøk ble det ok. Har fått satt på svart ramme, så nå er jeg fornøyd (bilde er lagt ut på hjemmesiden min).

I dag har jeg omsider koblet videospilleren (brukes som kanalvelger) til projektoren. Det er utrolig hva Faroudja-chipen i Action! klarer å hente ut av et kompositt-signal fra UPC, og som har gått rundt 7 meter. Globus 2 på TV2 var absolutt severdig. Nå er det bare å bestemme seg for hvilken DVD som skal til pers i kveld...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny oppgradering, denne gang senter-høyttaleren. Etter å ha spilt den inn en uke så låter min nye B&W LCR600 S3 mye mer lik de andre høyttalerne enn den gamle B&W CC6.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •