Dolbytor's hjemmekino. En gammel drøm har gått i oppfyllelse!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 45 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 892
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Dolbytor's hjemmekino. En gammel drøm har gått i oppfyllelse!!!

Hallo alle sammen. Jeg har fulgt forumet her jevnlig det siste halvåret og fant ut at det var på tide og melde seg inn. Jeg starter med å liste opp hva jeg har av hjemmekinoutstyr i dag.

HJEMMEKINOEN

Projektor: JVC DLA-X30B

Videoprosessor: Darbee Darblet

Lerrett: DreamScreen DynaGrey Wideframe 16:9 92"

Prosessor/forforsterker: McIntosh MX121

CD-spiller: McIntosh MCD500 med en BASE type 3.0 under

Effektforsterker nr. 1: McIntosh MC1201 monoblokk til høyre front

Effektforsterker nr. 2: McIntosh MC1201 monoblokk til venstre front

Effektforsterker nr. 3: McIntosh MC501 monoblokk til senterhøyttaler

Effektforsterker nr. 4: McIntosh MC252 stereoforsterker til bakhøyttalere

Effektforsterker nr. 5: Parasound NC 275 brokoblet på høyre høydekanal

Effektforsterker nr. 6: Parasound NC 275 brokoblet på venstre høydekanal

Blu-ray spiller: Sony BDP-S790

Subkalibrering: 2 stk. Velodyne SMS-1
    (brukes kun som rene volumkontroller på SVS'ene)

Sub bak (under): 2 stk. SVS PB12-ULTRA/2

Sub bak (over) : 2 stk. SVS PB12-PLUS/2 med 12.3 elementer
    (PLUS/2 er stacket oppå hver sin ULTRA/2)

Fronthøyttalere: 2 stk. Klipsch Palladium P-39F

Senterhøyttaler: 1 stk. Klipsch Palladium P-27C

Bakhøyttalere: 2 stk. Klipsch Palladium P-27S

Høydekanaler: 2 stk. Klipsch Palladium P-17B

Streaming: AirPlay innebygd i MX121 og iPad3

Fjernkontroll lys: Moeller Xcomfort

Fjernkontroll anlegg: Logitech Harmony One

Bredbåndsdekoder fra Altibox

Rack er fra Sound Organisation

Signalkabler til effektforsterkere og cd-spiller er BetterCables Silver Serpent II XLR kabler.

Signalkabler til subbene er BetterCables Silver Serpent Sub RCA kabler.

Høyttalerkabler til LCR i front er BetterCables Premium III, mens det er brukt en standard kobberfarget kabel til bak- og presencehøyttalerene.

Bildekabler er NorStone HDMI HDS 540 som går til prosessor, mens jeg har en BetterCables HDMI Reference 10M kabel opp til projektor.

Til MC blokkene og prosessoren har jeg skjermede strømkabler med IsoTek støpsler og apparatinntak.

Jeg har okkupert det største soverommet i huset til dette, men plassen er likevel begrenset da det kun er på 3,5 x 3,5 m. Taket er malt svart, mens veggene og døren er mørke grå. Det er lagt kabelkanaler på 4x6 cm langs gulvet på 3 av veggene. Kanalene og øvrig listverk er svart. Jeg har 2 stk. egne 16A sikringskurser i rommet slik at jeg har 7kW tilgjengelig hvis det skulle være nødvendig. Det er montert farget el. materiell. Stikkontakter på veggene er antrasitt og stikk i tak (til projektor) er sort. Det er montert 6 stk. sorte spot i taket og 4 stk. i hyllen under projektoren. Lysstyringen er Moeller Xcomfort og styres fra fjernkontroll i tillegg til bryter. Lyset er delt opp i 2 soner slik at jeg kan ha på de 4 over sofaen uten at det kommer noe særlig lys på lerretet (når de dimmes selvsagt). Disse bruker jeg bare under fotballkamper for når det er film som gjelder så skal det jo være mørkest mulig ;-) .

STUEANLEGGET

Forsterker: McIntosh MA6900G Limited Edition

CD-spiller/skifter: McIntosh MCD205

Høyttalere: Klipsch RF-3

TV: Pioneer PDP-LX5090

DAC: Hegel HD11

Blu-ray spiller: Sony BDP-S550

Bredbånd fra Altibox med Motorola PVR dekoder

LA-Z-BOY med kjøleskap og massasje er TV stolen i stuen

FOR OPPDATERTE BILDER SE "MIN HJEMMEKINO".
    Sist endret av Dolbytor; 11-03-2013 kl 13:01

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut det der velkommen.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser veldig bra ut!
    Du må legge ut noen bilder, for oss nysjerrige :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låter sikkert bra det der

Velkommen til forumet forresten

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til forumet ja, samme dvd-spiller som meg det der jo... =) Litt misfornøyd med at den ser så billig ut, men lydmessigt så er den jo innertier. =)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fint system du har Dolbytor..
    Ja, og Velkommen.

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke digitalkamera, men skal spørre en kompis om han ev. kan ta bilder og få lagt dem inn. Det er veldig interessant å se hva andre har og hvordan de har det på "gutterommene" sine. Det er godt å se at det er flere som er litt gale og som bruker i tusenvis på hobbyen sin :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått ny projektor i hus. Det ble en Infocus SP 7200. Fikk den på fredag, men det er ikke allverden jeg har rukket å fått sett på den. Førsteinntrykket er rimelig bra, men jeg har ikke begynt å justere noe så den står fremdeles på fabrikkinnstilling. Ser at den er bedre enn den gamle Sony'en min på de fleste punkter. Sort-/kontrastnivå og farger er en god del bedre. Tror ikke at den er noe særlig skarpere, men det er nok mer dybde i bildet. Viftestøyen kunne nok vært mindre men den er ikke plagsom. Får komme tilbake når jeg har testet den litt mer og hatt en runde med THX-optimizer

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SP 7200, den ville jeg ikke hatt om du hadde kastet.................. 8)

OK da, jeg innrømmer at jeg ble sinnsyk av misunnelse nå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har montert proj'en opp-ned på en hylle helt inntil bakvegg. Bakveggen er 3,5 m og hyllen går etter hele veggen. Videre så er det 10-15 cm fra linsen og ut til kanten av hyllen. Hyllen er plassert ca. 30 cm fra taket. Jeg har tenkt endel på støy etter at jeg hørte på Optoma H76 på messen og funnet ut at det burde kunne la seg gjøre å redusere dette.

Det jeg lurer på er å sette inn en glassplate på ca. 70-80 cm framfor proj'en og så tette igjen mellom hyllen og taket med unntak av begge ender slik det blir luftgjennomstrømning. Mellom proj'en og enden av hyllen lurer jeg på å sette inn en slags lydfeller/vegger som skal dempe lyden. Praktisk sett er ikke dette noe problem, men jeg lurer på om dette vil skape problemer med tanke på varme og om det kan brukes et vanlig vindusglass eller om man må bruke noe spesielt ?

Vet ikke om denne forklaringen ble noe god, men jeg prøver

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grattis med ny proj!!

hvorfor ikke bruke en plexi-plate, og lage et hull til linsen, slik at du også får justert zoom/fokus? rundt hullet kan du finne på noe av gummi, for å dempe vibrasjoner. fins sikkert masse som kan brukes i bildele-verdenen..

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer med ny proj

Masse bra utstyr ellers og ser eg. Er enig med Burre, ville heller valgt plexiglass som også er mykje lettere å arbeide med

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg ville ikke latt lyset gå gjennom platen, hverken med plexi eller glass. lyset vil skjære seg, og forringe kvaliteten på bildet bittelitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plexi-plate er sikkert bra. Tanken var uansett å lage en lettvint patent for å ta ned plexi-platen/glasset. Justerer uansett ikke zoom eller fokus så ofte når proj'en først er på plass.

Vet ikke helt med å lage hull i platen. Dette vil jo slippe ut støy. Eller tenkte du på å skjære hull til linsen og så tette rundt ? Platen kan uansett ikke komme helt inntil proj'en pga. av et håndtak i fronten.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt med å lage hull i platen. Dette vil jo slippe ut støy. Eller tenkte du på å skjære hull til linsen og så tette rundt ? Platen kan uansett ikke komme helt inntil proj'en pga. av et håndtak i fronten.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg ville ikke latt lyset gå gjennom platen, hverken med plexi eller glass. lyset vil skjære seg, og forringe kvaliteten på bildet bittelitt.
    Vet det er et vanskelig spørsmål, men hvor mye er bittelitt ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bittelitt er en millimeter flare på hvit skrift på sort bakgrunn.

flare: lyset dras ut av posisjon til en retning. svak refleks, ikke dobbel grafikk.

det er grunnen til at linsen er buet i enden, og også grunnen til at du ikke får kjøpt flate brilleglass.

det forringes ikke mye, men selv ville jeg mye heller prioritert perfekt bilde fremfor en smule mindre støy.
    uheldig at håndtaket kommer i veien, men jeg ville prøvd en annen løsning enn glass foran linsen uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg dropper dette foreløbig i alle fall. Blir ikke enkelt å få til så lenge man ikke kan ha noe foran linsen. Stod også i bruksanvisningen at man måtte ha min. 0,6 m klaring på fronten av proj'en

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå oppgradert anlegget med en Pioneer DV-868AVi-S. Er foreløbig bare sone 2 så jeg bruker min sonefrie Micromega i tillegg til de få sone 1 filmene jeg har. Fikk med en Proson komponentkabel som jeg bruker fra Pioneeren. Fikk ikke trukket den skjult slik at jeg måtte bestille en kabelkanal som jeg har montert tvers over taket. Da både denne og taket er hvitt så synes den ikke så veldig godt. Måtte vente på deler så opplegget var ikke klart før på lørdag så jeg har akkurat begynt å fått testet litt.

Opp av esken så gir Pioneeren et godt inntrykk. Den er rimelig tung (snaue 6 kg) og ser bra ut i sølvfinish. Den har "alt" av utganger og skal være rimelig fremtidsrettet. Testet litt i går kveld og førsteinntrykket er bra. Kjører foreløbig interlaced signal til proj'en og ser klare forskjeller på s-video kontra komponent i alle fall. Åpningscenen på Star Wars II var kanonbra. Skarpe og klare farger uten bildestøy. Lyden virker også bra, men har ikke testet dette noe særlig enda.

Dette er bare førsteinntrykk så det blir spennende å se etterhvert. Jeg trenger litt tid når jeg får nye produkter før jeg finner ut om jeg er skikkelig fornøyd eller ikke. Har også bestilt RGB-Komponent omkobler til parabolen og HDMI-DVI-M1 DA kabel mellom Pioneeren og Infocusen. Håper dette kommer før jul slik at en har noe fornuftig å bruke fridagene på :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppgradert litt på bildesiden med div. kabler. Har dvd spilleren koblet opp med både komponent og DVI. Er meget godt fornøyd med bildet, men det er liten forskjell på komponent og DVI syns jeg. Har rotet en del med bildeinnstillingene på Pioneer'en og innstillingen Enhanced passer godt sammen med Infocus'en. Bedre sortnivå og farger gir et bilde som passer meg bra. Det går litt utover smådetaljer, men man får vel ikke både pose og sekk :wink:

Kjøpte også en RGB til komponent omkobler for å skvise mest mulig bildekvalitet ut av parabolen. Har nå testet dette, men forskjellen til s-video er marginal. Ser ikke forskjell (tror jeg) under vanlig sending. Når jeg fryser bildet så syns jeg kanskje at det er en aning bedre farger fra komponent signalet, men dette er hårfint. Har bare testet på fotballkamper da dette er det eneste jeg ser fra parabol på projektor. Sendingene er kanskje begrensningen da det normalt skal være forskjell på dette :? .

I WANT HDTV NOW :evil:

Side 1 av 45 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •