Dolbytor's hjemmekino. En gammel drøm har gått i oppfyllelse!!! - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 45 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45
Viser resultater 881 til 892 av 892
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Det er fullt mulig. Dette løses ved å legge bjelkene opp i mellom gulvbjelkene du har i taket fra før. Snakk med snekkeren din mtp en løsning for både dette og limtredrageren som du skal ta ned.
    Rom-i-rom takbjelkene skal hvile på de nye veggene som skal settes opp. Pass på at du ikke bygger triple leaf når du starter med dette. Det vil si at utsiden av de nye veggene ikke skal plates, og heller ikke innsiden av originalveggene slik de er nå. Bruk heller trippellag av plater på veggene inni kinoen.
    Takk for svar

Jeg snakket med snekkeren nå og han var med på den. Da river man altså av platene på de gamle veggene, setter opp nye vegger og plater disse på innsiden med 3 lag. Er det gips som er anbefalt og bør man satse på 3 lag i taket også? Hvor tykke bør de nye veggene være?

Veggene hadde jeg tenkt å fore inn med 3-5 cm etter gipsen (eller hva det måtte bli). Dette var kun tenkt som føring til strøm/høyttalerkabler, sånn at jeg unngår å ta hull i platene til kabler/bokser. Dette burde kanskje unngås? Jeg har tenkt tanken om å legge alt i kabelkanaler langs gulvet, men jeg må i alle fall ha kabler til surround/surround-back som blir veggmonterte. Jeg tenkte også å bygge "spot-kasser" (som mange kaller det her) rundt hele rommet til belysning. Denne kassen blir jo også ev. grei å trekke kabler i.

Gulvet er betong og man må jo isolere dette også. Hva brukes her?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå funnet frem del 1 og 2 av "Slik bygger du din egen hjemmekino" skrevet av Hunsbedt for Watt (BEF var kanskje også med?). Disse flotte reportasjene har ligget klar lenge i påvente av kinobygging. Jeg har jo lest dem, men det begynner å bli en stund siden. Jeg tror at jeg tar noen kopier sånn at snekkeren min har noe å lese på om kveldene

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor Vis post
    Takk for svar

Jeg snakket med snekkeren nå og han var med på den. Da river man altså av platene på de gamle veggene, setter opp nye vegger og plater disse på innsiden med 3 lag. Er det gips som er anbefalt og bør man satse på 3 lag i taket også? Hvor tykke bør de nye veggene være?
    Jepp, du har forstått det rett! Hadde det vært meg så hadde jeg gått for to lag gips og ett lag ferdigmalte hunton eller MDFplater innerst. Det er veldig lite forskjell på dempefaktor på MDF kontra gips, så lydisoleringsevnen er lik. Du kan muligens bruke viskoelastisk lim (for eks GreenGlue) mellom lagene, men jeg er ikke så sikker på om dette har noe for seg. Det er bedre å gå for en ekstra platetykkelse. De nye veggene bør ha minst 2x4" reisverk. Du bør også gå for tre lag i taket. Fuging for å få det tett er ekstremt viktig. Mellom vegg og tak og gulv kan du ha 8mm avstand, bruk bunnfyllingslist med byggsilikon over.

Veggene hadde jeg tenkt å fore inn med 3-5 cm etter gipsen (eller hva det måtte bli). Dette var kun tenkt som føring til strøm/høyttalerkabler, sånn at jeg unngår å ta hull i platene til kabler/bokser. Dette burde kanskje unngås? Jeg har tenkt tanken om å legge alt i kabelkanaler langs gulvet, men jeg må i alle fall ha kabler til surround/surround-back som blir veggmonterte. Jeg tenkte også å bygge "spot-kasser" (som mange kaller det her) rundt hele rommet til belysning. Denne kassen blir jo også ev. grei å trekke kabler i.
    Veldig lurt å fore ut veggene med for eks stofframmer på hele veggene, eller slik som Kenti, med kasser til trekkerør ned mot gulv. Da kan alt av rør trekkes bak disse, og du slipper å punktere veggene. Du får også litt plass til akustikkplater til for eks 1. refleksjon bak rammene (hvis du går for dette), og får dermed en enda penere løsning.

Gulvet er betong og man må jo isolere dette også. Hva brukes her?
    Egentlig bør betonggulvet i kinoen skilles mekanisk (slisses) fra øvrige gulv. Er ikke dette mulig kan du gå for trinnlydplater med gulvgips eller gulvspon over. Alt av vegger bør også skilles mekanisk fra gulv, med for eks gummiklosser eller spesialunderlag for veggsviller ned mot gulv. Tror AVshop har noen produkter til dette.

Blir uansett spennende å se hva du går for. Med ditt utstyr bør du virkelig sørge for å lydisolere bra, slik at du har muligheter til å dra på litt uten at naboene blir dine uvenner...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hva materiale har du i veggene som er i rommet etter at du har strippet det? Tre eller betong?

Veldig fornuftig det Hunsbedt skriver.

Jeg har litt erfaringer med mitt rom som jeg holder på med:
    Jeg brukte gulvspon og to lag gips på veggene. Jeg la gulvsponen ytterst til reisverket også 2 lag gips (gipsen innerst mot rommet). Jeg malte/smurte på Swedac(samme som greenglue ,110 liter brukte jeg) mellom gips lagene. Om det virker eller ikke vet jeg ikke, men jeg har ihvertfall tro på det. Det blir uansett ikke dårligere og det lager jo en hinne rundt hele rommet som et membran.
    To plater gips med og uten Swedac er veldig forskjellig å dunke på ihvertfall. Lagde en liten prøve som jeg har tatt vare på for å kunne demonsterere.

Mengden isolajonen som brukes i reisverket er viktig for lydemingen. Jo tykkere jo bedre opp til 150mm, over dette har det vistnok minimal effekt.

Det er flere fordeler med å ha et annet type materiale i veggene itillegg til gips. MDF, gulvspon etc har bra skrufeste, det har en annen stivhet og har en annen tetthet og vekt enn gips. Dette er bra med tanke på å stoppe lydbølger.

Jeg snakket med en av Norgips sine eksperter på fabrikken da jeg bygde, og han hadde ingen målinger eller noe å komme med for å kunne vise at gips i seg selv er lydempende. Litt spesielt kanskje med tanke på hvor mye de selger av gips for å lydisolere rom.
    Så da må det ha noe med kombinasjonen vekt, isolsjon, luft, materialvelg osv som gir den effekten kanskje.

I taket fikk jeg "bare" 3 lag med gips. Dette pga av vekten. Jeg måtte henge taket i lydbøyler pga av en drager som går gjennom rommet og turte ikke ha flere lag. Her tok jeg Swedac mellom hvert lag. Taket er uten tvil det svakeste leddet her.

Jeg har to lydører. En 45 og 35 dB dør, Grunnen til at det er forskjellig dB er for å ha forskjellige tetthet/motstand når lydbølgene treffer og brytes.

Resultatet av denne måten å bygge rom på er:

Alle veggene mine går mot bettong. Her er det så å si helt lydtett. Står jeg utenfor i gangen høres ingenting.
    Naboen som bor ved siden av har sin kjellerstue, som de bruker mye, vegg i vegg med rommet mitt. De sier aldri har hørt noe lyd verken musikk eller når jeg øver trompet. Og da snakker jeg mye lydtrykk i rommet. Så tydligvis gjør en murvegg underverker.

I taket lekker det derimot noe lyd gjennom. Vi har stuen rett over rommet og da merkes det når rommet er i bruk og det er litt lydtrykk. Dersom noen ser på tv eller hører på musikk i stuen er det dekket over, så kjempekrise er det ikke. Når bassen herjer for fullt merkes det jo litt mere enn musikk i normal styrke.
    Vi har soverommene våres i etasjen over stuen igjen, der er det helt stille.

Slipper du å bruke lydbøyler vil jeg tro mye av dette problemet blir borte.
    Sist endret av tralltrall; 11-04-2013 kl 23:24

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode råd her

To av veggene er yttervegger med Leca-blokker, mens de to andre er innervegger av tre. Det går også en pipe opp til 2.etg., men den går ikke inn i selve rommet. Den flukter med platene i rommet sånn at den kan kles inne. Jeg håpte å slippe lydbøyler ved å bruke metoden som Hunsbedt foreslo tidligere.

Jeg skal få tatt noen bilder og legge dem ut her. Det blir litt lettere å forklare da

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Egentlig bør betonggulvet i kinoen skilles mekanisk (slisses) fra øvrige gulv. Er ikke dette mulig kan du gå for trinnlydplater med gulvgips eller gulvspon over. Alt av vegger bør også skilles mekanisk fra gulv, med for eks gummiklosser eller spesialunderlag for veggsviller ned mot gulv. Tror AVshop har noen produkter til dette.
    Jeg har tenkt litt på dette med slissing før, men er veldig usikker i forhold til om det har noe med selve bæringen av huset å gjøre. Man skjærer jo ut en firkant på ca. 25 kvm som ligger mot hjørnet av huset...

Hvis man går for dette da slipper man vel å tenke på noen form for lydisolering oppå gulvet? Bruker man da feks. GreenGlue i det sporet man har slisset?

Merker at tankene går mye på kino-bygging nå

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt litt på dette med slissing før, men er veldig usikker i forhold til om det har noe med selve bæringen av huset å gjøre. Man skjærer jo ut en firkant på ca. 25 kvm som ligger mot hjørnet av huset...

Hvis man går for dette da slipper man vel å tenke på noen form for lydisolering oppå gulvet? Bruker man da feks. GreenGlue i det sporet man har slisset?

Merker at tankene går mye på kino-bygging nå
    Jeg ville nok ikke hatt greenglue i sporet, der kan du nok putte isolasjon eller fugemasse.
    Det du også kan dersom det ikke blir krøll med takhøyden er å bruke f.eks trinnlydplater, også gulvspon over dette med en liten avstand til de eksisterende veggene. Det bygger vel 4,2 cm. Så setter du kino veggene på det nye gulvet. Da blir det ingen kontakt med huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Jeg ville nok ikke hatt greenglue i sporet, der kan du nok putte isolasjon eller fugemasse.
    Det du også kan dersom det ikke blir krøll med takhøyden er å bruke f.eks trinnlydplater, også gulvspon over dette med en liten avstand til de eksisterende veggene. Det bygger vel 4,2 cm. Så setter du kino veggene på det nye gulvet. Da blir det ingen kontakt med huset.
    Det var i utgangspunktet noe sånt jeg hadde tenkt, men kommer til å sjekke ut muligheten med slissing. Tåler disse trinnlydplatene mye vekt? Jeg ser for meg en stack med subber i hvert hjørne foran og racket kommer til å veie sitt. Jeg kan fort komme opp i totalt 1000kg på meget konsentrerte flater i front...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var i utgangspunktet noe sånt jeg hadde tenkt, men kommer til å sjekke ut muligheten med slissing. Tåler disse trinnlydplatene mye vekt? Jeg ser for meg en stack med subber i hvert hjørne foran og racket kommer til å veie sitt. Jeg kan fort komme opp i totalt 1000kg på meget konsentrerte flater i front...
    Jeg støpte først eget gulv som var flytende. Men det firmaet som byttet drageren klarte ikke å sette den ene stenderen langt nok inn i veggen så den berørte gulvet. For å være sikker på at gulvet ble flytende la jeg 2cm trinnlydplater og gulvspon på bettongen. Dette tåler masse kg. Hvert av mine subtårn veier nesten 250 kg, veggene veier enormt. Så tror ikke det byr på noe problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut

Utgangspunktet mitt mtp takhøyden blir bare bedre og bedre. Jeg spurte min far i kveld hvordan gulvet i kjelleren var støpt/bygget opp og det viser seg at gulvet er isolert over støpen. Det ligger isolasjon, gulvbord og så teppe. Dvs at jeg skal ha ca. 2,57 m i takhøyde når jeg har revet opp gulvet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i løpet av høsten kjøpt inn et par ekstra SVS PB12-PLUS/2 til min fremtidige nye hjemmekino. Planen er en stack med 1 stk. ULTRA/2 og 2 stk. PLUS/2 i hvert hjørne foran. Jeg er veldig i tvil om jeg skal satse på subber bak også, men jeg får se det an litt etterhvert. Det hadde vært morsomt å prøvd 6 stk. SVS'er i mitt nåværende lille trykkammer, men da må jeg ofre surroundhøyttalerne

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0