Dolbytor's hjemmekino. En gammel drøm har gått i oppfyllelse!!! - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 40 av 45 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 892
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Synes det så veldig bra og ryddig ut jeg?? Dekker jo de nakne veggene.

Det må være sykt og sitte imellom de 4 subbene??

Husker jeg prøvde mine bak, og det ble helt sinnsykt fysisk!

Kim
    Jeg skal vel ikke påstå at det er direkte lekkert, men jeg syns det ble seendes helt greit ut. Jeg har vurdert å ta vekk de to siste som ble montert på sideveggene, men tror de blir hengende. Dette er uansett de eneste stedene jeg har plass til å sette opp noen form for dempeplater, så får heller Ingeniør'n være misfornøyd med plasseringen :wink:

Ja det trykker ganske bra i midten der! Jeg merket stor forskjell når jeg stacket de to på toppen. Bassen (eller kanskje rettere sagt mellombassen) ble mye mer fysisk, eller rett i kroppen om en vil, som jeg vil ha den på rette typen musikk. Den største fordelen er likevel at de nesten bare spiller på tomgang, selv om det føles ut som at sofaen begynner å bevege på seg. Bassen føles derfor lett og uanstrengt selv om man drar på skikkelig

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg skal vel ikke påstå at det er direkte lekkert, men jeg syns det ble seendes helt greit ut. Jeg har vurdert å ta vekk de to siste som ble montert på sideveggene, men tror de blir hengende. Dette er uansett de eneste stedene jeg har plass til å sette opp noen form for dempeplater, så får heller Ingeniør'n være misfornøyd med plasseringen :wink:

Ja det trykker ganske bra i midten der! Jeg merket stor forskjell når jeg stacket de to på toppen. Bassen (eller kanskje rettere sagt mellombassen) ble mye mer fysisk, eller rett i kroppen om en vil, som jeg vil ha den på rette typen musikk. Den største fordelen er likevel at de nesten bare spiller på tomgang, selv om det føles ut som at sofaen begynner å bevege på seg. Bassen føles derfor lett og uanstrengt selv om man drar på skikkelig
    He He, det er du som bor der så du er suveren i ditt eget, men jeg ville ikke hatt slike på veggene med mindre det gjorde stor underverker med lyden. Når du først er i gang husk at gulv og tak reflekterer like mye, litt avhengig av materialer dog...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    He He, det er du som bor der så du er suveren i ditt eget, men jeg ville ikke hatt slike på veggene med mindre det gjorde stor underverker med lyden. Når du først er i gang husk at gulv og tak reflekterer like mye, litt avhengig av materialer dog...
    Når man har det i et eget rom så er det ikke så farlig hvordan det ser ut, men alt med måte uansett! Når alt annet her inne er sort og mørkegrått fra før, så skiller de seg ikke så veldig ut :wink:

Jeg har teppe over hele gulvet og scenemolton i taket. Nå demper vel ikke scenemolton så mye, men etter hva jeg har forstått er vel gulvet viktigere. Jeg har vært i flere rom med hardt underlag på gulvet (fliser eller parkett) uten noen form for tepper eller annen form for demping, å det spiller sjeldent bra.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en del som ikke har innsett at rommet og akustikken er en svært viktig del av anlegget. Akustiske tiltak kan være den største oppgraderingen man kan gjøre, det er i hvert fall min erfaring. Om man synes det er pent eller ikke får hver enkelt avgjøre, men er man ute etter best mulig lyd, er det ikke til å komme unna. Så kan folk gjerne kjøpe fete kabler og strømrensere for alt jeg bryr meg

Tar man seg ikke tid eller råd til å eksperimentere og prøve ut forskjellige løsninger, kommer man heller ingen vei, og man må stole på andres mer eller mindre velbegrunnede/begavede innspill/innfall.

Men har du ikke mulighet til å montere et par paneler på sideveggene foran i førsterefleksjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt vanskelig, i alle fall å få det likt. På den ene siden har jeg vindu og på andre siden er døren. Det er gardiner/rullegardin ved vinduet og ingen ting på døren. På døren kunne jeg hatt en matte, men det kan jeg ikke ha på andre siden. Rommet er jo veldig lite så mulighetene er ikke så mange. Har tatt et par bilder av veggene foran høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en Parasound NC 275 på vei fra Oslo og en McIntosh MCD500 på vei fra Sverige

Det blir en NC 275 brokoblet på hver av høydekanalene så da er alt klart for å kjøre nye runder med RK til helgen. Får teste ut hvordan det blir med alle 8 målingene som skal tas. Jeg satser på best mulig lyd i sweet spot så jeg blir liksom ikke helt kvitt tanken på at kun en måling kunne vært bedre, eller?

Det dukket opp en demobrukt MCD500 hos HiFi Stallet i Gøteborg som jeg ikke klarte å la være. Det er nesten litt flaut å innrømme, men jeg irriterte meg mer og mer over at MCD205 ikke hadde LED lys. Alt annet jeg har av McIntosh har LED lys og MCD205 så rett og slett gammel ut ved siden av MX121 ops:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt vanskelig, i alle fall å få det likt. På den ene siden har jeg vindu og på andre siden er døren. Det er gardiner/rullegardin ved vinduet og ingen ting på døren. På døren kunne jeg hatt en matte, men det kan jeg ikke ha på andre siden. Rommet er jo veldig lite så mulighetene er ikke så mange. Har tatt et par bilder av veggene foran høyttalerne.
    Ser at det kan li litt plundrete ja. Men du kunne jo tatt et par paneler og satt opp på sidene foran høyttalerne bare for å teste. Bruk speilmetoden for å finne plasseringen. Jeg opplevde i hvert fall mye bedre soundstage og mer detaljert dybdevirkning i stereo, i tillegg tat lydbilde spredde seg lenger ut til sideni utenfor høyttalerne da jeg fikk opp akustikkpaneler i førsterefleksjon foran.

Så det er verdt å teste. Opplever du bedring, så finner du sikkert en løsning

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal se om jeg får prøvd det. Jeg måtte ta ned igjen platene i kveld å feste dem bedre. Dobbelsidig tape holdt ikke mot Svs'ene gitt. Jeg har bare satt en skrue over og under hver plate og satt dem litt i klem. Nå kan jeg enkelt ta dem ned og opp igjen, så da kan jeg teste litt alternative plasseringer hvis jeg ønsker.

Jeg kommer første til å kjøre RK med den plasseringen jeg har nå, så får jeg se etterhvert. Jeg ser ikke helt hvordan jeg ev skal få til en plate permanent foran venstre høyttaler, så det kan være dumt å teste dette. Hvis det skulle bli veldig bra så har jeg fått et problem :wink:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MCD205.. Kva skjer med den? Flotte plater. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å bruke MCD205 i stuen, men da må den nesten ha en MA å leke med :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var en ny NC 275 på plass i racket, eller på gulvet rettere sagt :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble noen runder med RK også i går kveld. Kjørte først bare med en måling, med det spilte ikke bra mot det jeg hadde. Kjørte så en ny runde med 3 målinger (en i hver sitteplass i sofaen) og da kom godlyden tilbake. Utrolig stor forskjell, spesielt i bassområdet. Jeg vet ikke om man kan forvente like stor forskjell når alle 8 målingene tas, men det blir spennende å se

Volumet mellom fronter og høydekanaler ble mer utjevnet nå med en NC 275 på hver høydekanal. RK setter uansett volumet godt på minus-siden på alle kanaler og front L/R er helt nede på -12. Hvis man øker volumet likt på alle kanaler med feks. 10dB, blir det riktig da eller må man frem med måleutstyr?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man justerer opp nivå like mye på alle kanaler beholder man utgangspunktet som RK har satt. Den eneste forskjellene er at referansenivå MV=0 ikke blir helt korrekt.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Så lenge man justerer opp nivå like mye på alle kanaler beholder man utgangspunktet som RK har satt. Den eneste forskjellene er at referansenivå MV=0 ikke blir helt korrekt.

Geir Arne
    Jeg regnet med det var sånn ja. Om MV er korrekt eller ikke spiller ingen rolle for meg. Jeg vil bare ikke risikere å bunne volumskalaen :wink:

Vi har snakket litt før om å kjøre 8 målinger, så jeg ville bare oppsummere litt. Jeg tenkte å ta 3 målinger ca. 50 cm fra bakvegg og da med ca. 50 cm mellom dem igjen sideveis. Så blir det 3 nye målinger ca. 50 cm fremforbi de andre og så de 2 siste målingene mellom disse 2 rekkene. Ble dette riktig tro? Har rekkefølgen noe å si utenom den første?

Det er bare å komme med innspill hvis noen har en formening om dette

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regnet med det var sånn ja. Om MV er korrekt eller ikke spiller ingen rolle for meg. Jeg vil bare ikke risikere å bunne volumskalaen :wink:

Vi har snakket litt før om å kjøre 8 målinger, så jeg ville bare oppsummere litt. Jeg tenkte å ta 3 målinger ca. 50 cm fra bakvegg og da med ca. 50 cm mellom dem igjen sideveis. Så blir det 3 nye målinger ca. 50 cm fremforbi de andre og så de 2 siste målingene mellom disse 2 rekkene. Ble dette riktig tro? Har rekkefølgen noe å si utenom den første?

Det er bare å komme med innspill hvis noen har en formening om dette
    Det var slik jeg mente ja, men du kan nok redusere inbyrdes avstand til 40-50cm. Om du syntes det tar veldig lang tid med hver måling vil nok ikke forskjellen mellom 6 og 8 målinger være merkbar.

Geir Arne

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, må bare si en liten ting..... DU ER GAL !!!

Snart kjøper du vel mcintosh vannkoker også ??

mcintosh garasjeportåpner, åpner på 0.3 sec?

mcintosh nesehårtrimmer, bare å skru på maskina, så detter det ut!

mcintosh oppvaskmaskin, setter det rent tilbake i skapet !

Beklager off topic, KONGE oppsett!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det var slik jeg mente ja, men du kan nok redusere inbyrdes avstand til 40-50cm. Om du syntes det tar veldig lang tid med hver måling vil nok ikke forskjellen mellom 6 og 8 målinger være merkbar.

Geir Arne
    Når jeg først har fått huset får meg selv så spiller det ikke noen rolle om det tar litt lenger tid, men jeg har alt vært inne på tanken om å droppe de 2 siste målingene. Hvis jeg tar 6 målinger vil alle målepunktene ha ca 50 cm innbyrdes avstand i alle retninger, så jeg trodde kanskje heller ikke at det ville utgjøre noe særlig å skvise inn de 2 siste målepunktene

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Hehe, må bare si en liten ting..... DU ER GAL !!!

Snart kjøper du vel mcintosh vannkoker også ??

mcintosh garasjeportåpner, åpner på 0.3 sec?

mcintosh nesehårtrimmer, bare å skru på maskina, så detter det ut!

mcintosh oppvaskmaskin, setter det rent tilbake i skapet !

Beklager off topic, KONGE oppsett!
    Nå hørtes du akkurat ut som min samboer

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hørtes du akkurat ut som min samboer
    Tror deg
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det vil jeg tro de fleste gjør, i alle fall de med kone/samboer :wink: ! Nå har hun dratt på skitur i et strålende påskevær, mens Dolbytor sitter hjemme og varmer opp anlegget før en full runde med RK

Jeg hadde besøk av et par kamerater i går kveld/natt så vi fikk blåst litt støv av elementene etterhvert. Det ble en liten demo i to-kanals høytspilling, men da de mente det var høyt nok kunne jeg fortelle dem at jeg såvidt hadde begynt å varme opp he,he

Jeg satser da på å kjøre RK med 6 målinger. Det var veldig stor forskjell fra 1 til 3 målinger så jeg er litt spent på hvordan dette blir. Jeg forventer ikke like stor forskjell nå, men noe håper jeg på. Jeg syns det spiller veldig bra etter siste runde med RK så et ytterligere løft gjør påskeferien utvilsomt best hjemme

Side 40 av 45 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •