Dolbytor's hjemmekino. En gammel drøm har gått i oppfyllelse!!! - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 45 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 892
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Likevel skader det ikke å jobbe i høydeplanet også.
    Det er min tanke også.

Forøvrig lurer jeg litt på hvorfor omtrent ingen (jeg vet hvertfall ikke om noen) har en sub midt på hver vegg, når det er det som anbefales?

Det store flertallet har en eller to foran, eventuelt to tårn foran, slik det bombastisk slås fast er det eneste riktige i en post over her.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den anbefalingen er nok hentet fra THX sin hjemmeside vil jeg tro med sub midt på veggen

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Er det nødvendig (eller om man har utbytte av) å kjøre RK (Audyssey) 6 ganger? Jeg vurderer om jeg bare skal kjøre 3 målinger i sofaen, en på hver sitteplass. Begynner man med målingen i sweet spot? Det står ikke noe om rekkefølgen, men vil kanskje anta at man starter med den.
    Jeg vil anbefale å ta alle 6(trodde det var 8 men) målingene. Men ikke ta dem på sitteplassene. Hos deg ville jeg tatt en måling 30cm foran veggen der du sitter(fordi du sitter nesten helt inntil veggen). De påfølgende pleier jeg å ta rundt 50cm til hver side for disse. De tre siste punktene tar jeg på sammen måte men ca 50cm fremfor de første.

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er min tanke også.

Forøvrig lurer jeg litt på hvorfor omtrent ingen (jeg vet hvertfall ikke om noen) har en sub midt på hver vegg, når det er det som anbefales?

Det store flertallet har en eller to foran, eventuelt to tårn foran, slik det bombastisk slås fast er det eneste riktige i en post over her.
    Slik jeg ser det er det et par ting som spiller inn her.

1: Man får mest output(gain) fra suben når den plasseres i et hjørne. Det negative er at man får en mer ujevn frekvensgang, selv om dette i mange tilfeller kan kompenseres en del for. For å få samme output med plassering i midten må man enten ha en kraftigere sub eller flere. Dette blir både mer kostbart og tar mer plass, så jeg kan enkelt forstå prioritering for de fleste.

2: Man skal ikke undervurdere hverken det estetiske eller det praktiske. Selv i et dedikert rom er det som oftest ikke uendelig med plass, og en hjørneplassering er normalt sett enkel å få til siden det sjeldent står noe der fra før.

3: Det kanskje viktigste er dette med integrasjon. I de fleste, selv fornuftige, rom vil man oppleve at man har 3 forskjellige avstander til sub(tatt utgangspunkt i at H/V sub står relativt likt fra lyttepos). Dette er det ikke mange prosessorer/receivere som har mulighet for. Dog kan man relativt enkelt omgå denne utfordringen med noen ekstra bokser og mer omstendig kalibrering.

I tillegg er det flere aspekter jeg kan ta med, men du skjønner tegningen. Dog er dette min opplevelse, etter å ha vært rundt hos en del med-entusiaster.

Etter mitt syn er det største savnet å se stacker av bassfeller i hvert hjørne, og heller dra "basstårna" litt nærmere center av rommmet. Her er det MYE å hente.

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Den anbefalingen er nok hentet fra THX sin hjemmeside vil jeg tro med sub midt på veggen
    Det er ikke bare her. En studie fra Harman(ifm JBL Synthesis) tar for seg dette emnet og konkluderte med dette. Studien var basert på jevnest respons over et større område(les: "mindre" kino/stort lytterom) men denne måten vil jevne responsen også i sweetspot, hvor enn dette måtte være.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett Ganilsen, det er maks. 8 målinger. Jeg skummet gjennom bruksanvisningen og der var det tegnet et eksempel med 6 målinger. Der stod også at de anbefalte MINST 6 målinger.

Hvis jeg setter stativet mitt ca. i midten av sitteputene havner mikrofonen 50-60 cm fra bakvegg. Jeg så for meg 3 målinger der og ev. 3 målinger til ca. 50 cm fremforbi disse punktene igjen. Vi kan jo snakkes om dette senere en gang også.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var slik jeg tenkte ja. Måling 7 og 8 tar jeg mellom første og andre rekke i rom som ditt.

Geir Arne

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Det er ikke bare her. En studie fra Harman(ifm JBL Synthesis) tar for seg dette emnet og konkluderte med dette. Studien var basert på jevnest respons over et større område(les: "mindre" kino/stort lytterom) men denne måten vil jevne responsen også i sweetspot, hvor enn dette måtte være.

Geir Arne

Stemmer det.

Skulle gjerne testet måten og hatt subbene langs sideveggene. Men funker da ikke med sidevegg på bare en side hos meg.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står ingen ting om MCD500 her? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Står ingen ting om MCD500 her? ;-)
    Nei jeg tenkte å drøye det litt :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hengt opp 6 stk. Vicoustic Premium Cinema Round plater på bakvegg i dag. Er 8 plater i en pakke så jeg har to igjen. Vurderer å henge dem på sideveggene, foran bakhøyttalerne (se bilder), da dette i grunnen er de eneste stedene jeg har plass. Kunne kanskje prøvd 2 stk. i taket (har scenemolton der), men vet ikke hvor mye jeg skal gjøre ut av det enda.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hengt opp 6 stk. Vicoustic Premium Cinema Round plater på bakvegg i dag.
    Hvordan fungerer det?

De ser jo veldig fine ut, har du trekt dem med Molton selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er ferdige og kan leveres i flere farger, mine er i sort. Legger ved link til produsent:

:. Welcome to*Vicoustic .:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har festet de to siste platene på sideveggen, som jeg var inne på tidligere. Har som sagt ikke så mange andre steder å plassere dem, selv om de kanskje ikke gjør noe særlig nytte der. Uansett så tenkte jeg at de kanskje gjorde litt mer nytte der, enn at de ble liggende i boden :wink:

I tillegg til en ev. lyd-messig gevinst, så skal jo disse platene gi mindre reflektert lys tilbake til lerretet også, som igjen skal gi bedre sort nivå. Sånn sett skulle man maskert hele bakveggen, men det får bli et senere prosjekt.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags pris er det for en pakke?
    Ser meget fine ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En pakke koster kr. 4800,- og jeg tror det er samme pris uansett farge.

Jeg syns også de ser fine ut. De ser bedre ut i virkeligheten enn på bildene mine.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm - synes du McIntosch låter så dårlig at du må tapetsere veggene med slikt ræl :wink:

Ikke ta det ille opp men vet ikke om jeg synes det så særlig pent ut selv om farge er ganske grei. Slike tiltak bør vel gjøres ganske planmessig mens man måler eller ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hmm - synes du McIntosch låter så dårlig at du må tapetsere veggene med slikt ræl :wink:

Ikke ta det ille opp men vet ikke om jeg synes det så særlig pent ut selv om farge er ganske grei. Slike tiltak bør vel gjøres ganske planmessig mens man måler eller ?
    Jeg tar det selvfølgelig ikke ille opp om du ikke liker dette, men jeg skjønner ikke hva du vil oppnå med den første setningen :roll:

Dette er som sagt bare et lite eksperiment fra min side. Jeg har ikke kunnskap om akustikk eller tilhørende målinger, men når man sitter helt inntil bakvegg virker det vel ikke helt ulogisk at man får mye refleksjoner derfra? I tillegg tar man jo refleksjoner fra projektoren også, så derfor har jeg hengt opp flest mulig.

Siden jeg er grønn på dette og du ekspert, så kan du vel heller komme med gode råd i stedet for å kalle det ræl :wink:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar det selvfølgelig ikke ille opp om du ikke liker dette, men jeg skjønner ikke hva du vil oppnå med den første setningen :roll:

Dette er som sagt bare et lite eksperiment fra min side. Jeg har ikke kunnskap om akustikk eller tilhørende målinger, men når man sitter helt inntil bakvegg virker det vel ikke helt ulogisk at man får mye refleksjoner derfra? I tillegg tar man jo refleksjoner fra projektoren også, så derfor har jeg hengt opp flest mulig.

Siden jeg er grønn på dette og du ekspert, så kan du vel heller komme med gode råd i stedet for å kalle det ræl :wink:
    Ikke ekspert jeg heller så sikker dumt å kalle det ræl.. beklager, men du så vel :wink:. Et tips er at de har startet en serie i Watt på akustiske tiltak. De tar tak i en påstand om at det er "høl i hue å kjøpe anlegg til 0.5 mill uten å gjøre akustiske tiltak" - tror ikke det er deg de sikter til....
    De skal bla annet til Roy Ervin Solstad og mekke i hans hule. Der har jeg vært og hørt og syntes det låt bra så interessant å se hva de finner ut.

Merker du noe særlig forskjell da ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne boka her kan jeg virkelig anbefale. Ikke lettlest og lettvindt, men verdt et studium: master handbook of acoustics, fifth edition.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man burde prøvd å lest seg opp, men jeg føler for min del at man nesten må drive litt med det for at det skal sitte. Jeg gjør det kanskje verre enn det er, men for meg virker det ganske komplisert og omfattende. Jeg er ikke i tvil om at man kan hente mye på akustikk bare man vet hva man holder på med.

Jeg syns platene hjalp og spesielt på de litt dårlige innspillingene (70-80 tall's hardrock). Jeg kunne spille noe høyere uten at det ble masete. Jeg spiller en fast sang med Lemmy Kilmister hvis jeg skal teste noe med dårlig lydkvalitet. Jeg syns han var bedre i går enn han har vært tidligere :wink:

Jeg kjørte en ny runde med RK i går kveld, men tok bare 3 målinger i sofaen. Jeg har bestilt en Parasound NC 275 til, så jeg venter nok til denne er på plass før jeg kjører alle 8 målingene. Tror den skulle dukke opp før helgen.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det så veldig bra og ryddig ut jeg?? Dekker jo de nakne veggene.

Det må være sykt og sitte imellom de 4 subbene??

Husker jeg prøvde mine bak, og det ble helt sinnsykt fysisk!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Side 39 av 45 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •