TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 62 av 74 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 ... SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 1479
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, jeg og Johnnygrandis var på en demo igår hos Tralltrall. Man blir litt satt ut av slike demoer. Så jeg kommer tilbake med et lengre innlegg/kommentar når jeg har fått roet meg litt ned....

Og som jeg var inne på når vi var hos deg, den effekten du vurderer å selge, si ifra hva det er fornoe og hva du ønsker, er ute etter en effekt hos meg som jeg nevnte.

Mvh Retep
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Vel, jeg og Johnnygrandis var på en demo igår hos Tralltrall. Man blir litt satt ut av slike demoer. Så jeg kommer tilbake med et lengre innlegg/kommentar når jeg har fått roet meg litt ned....

Og som jeg var inne på når vi var hos deg, den effekten du vurderer å selge, si ifra hva det er fornoe og hva du ønsker, er ute etter en effekt hos meg som jeg nevnte.

Mvh Retep
    Veldig koselig dere ville komme en tur. Alltid hyggelig med besøk. :-)
    Bra dere tok dere såpass god tid, så vi fikk kjørt skikkelig demo både på stereo og film.

Timene fløy fort, så det er jo et tegn på trivelige gjester.

Ser frem til å lese synspunktene dine når du har fått summet deg litt.

Holder deg oppdatert på effektene, dersom jeg skal kvitte meg med noen.

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har da fått landet littegrann. Og har bestemt meg for å skrive litt om MINE inntrykk etter min smak og deler innlegget i 2. Ett for 2kanaler ( musikk ) og et for film. Husk på at dette er mie inntrykk og at Tralltrall har tjunet rommet og lyden slik HAN liker på hans musikk. Som er relativt langt unna det jeg hører på.

Starter med musikk.

Hva skal man si om et slik oppsett som har såpass mye membran areale som dette, i et rom som er tunet slik eier liker. Har horn og PA amper... Det låter sinnsykt mektig. Lyden er stor, veldig stor. Både i høyde, men spes i bredde. For meg er det veldig rart å høre musikk uten å se høyttalere. men det var faktisk en svært god opplevelse. Faktisk såpass god at jeg nå vurderer å bygge en lettvegg og sette alt bak. Mer om det senere.

Spillte av en del musikk ( medbrakt ) og jeg har et par faste kutt som jeg har med overalt. Det er de 2 første sporene på Extreme sin III sides to every story. Det første sporet har et helikopter og en del andre kamp maskineri som holder på rundt deg, om ting er satt opp riktig. Helikopteret kommer inn i lydbildet på venstre side, drar en runde rundt og kommer tilbake bak deg og reiser rett over hodet ditt. I vertfall så gjør det det her hjemme hos meg. Og det gjør det også hos Tralltrall. Anlegget gir meg fot, som jo er et godt tegn.

På låt nr to, er det en unge som roper IN the bombs ( eller noe slikt, har aldri klart å få helt tak i hva ungen sier ) dette skal komme fra rundt 45 grader BAK DEG om akustikken i rommet og HT plasseringen er god. Det gjør det hos Tralltrall.

Videre så spillte jeg av noe Michael Jackson ( Sangen Money ) som har tunge trøkkende rytmer, men med detaljer som lett overskygges om bassen er slapp og ikke stopper i tide. Også det står som fjell hos Tralltrall. Og med alle de tommene med basselementer så trøkker dette i kroppen godt.

Spillte også av Stairway to heaven med Rodrigo Y Gaberiella, for de som ikke har hørt trøkket i en kassegitar og hvor mye dynamikk det er i et slikt instument, bør absolutt teste denne sangen på et anlegg som er godt tjunet.

Vi fortsatte med en del musikk som for meg er helt ukjent og dermed ikke gir meg noe annet enn at det spiller på en meget flott måte, alikevel så får jeg følelsen av at bassen er noe høy i forhold til resten. Litt formye av det gode på en måte. Jeg får også følelsen av at det er en del forskjell på klangtiden i rommet. Uten helt å kunne sette fingeren på hvor det er. Klangtiden er kanskje feil måte å si det på, men skal prøve å forklare. Det virker som om det er noen frekvenser som holder seg i rommet i lenger tid enn resten. Slik at den ikke blir helt ferdig før neste tone setter inn.

Vanskelig å forklare.

Og det kan bare være meg som er totalt allergisk mot bass henger i rommet. Får flere tilbakemeldinger på det fra klubbens medlemmer, som spør om mer bass når de er her.

Jeg er også vant til at ting står litt tydeligere frem i lydbildet. Og har skarpere kanter. Nå må man ikke tro at jeg ikke likte dette oppsettet på musikk, for det gjør jeg i aller høyeste grad. Men jeg er vant med et annet type rom, og med annen type høyttalere. Jeg har helt annen type musikksmak en eier av anlegget. Jeg har tunet rommet mitt med mer absorbsjon enn eier, som har brukt lengt mindre absorbsjon, men mye mer diffusjon.

Jeg har bare ved en anledning tidligere hatt det like morro med musikken enn på dette besøket. Og jeg kommer til å bruke mye av den informasjonen jeg sugde til meg i mitt eget lytterom.

Film

Hva skal man si. DETTE ER DEN RÅESTE, MEST BRUTALE, KULESTE FILMOPPLEVELSEN JEG HAR HATT NOEN SINNE!!!!

Det er ikke så veldig mye mer å si, jo. Husker ikke hvilken film det var, men på den filmen med Tom Cruise og det flyet/romskipet som lander. ( nå er jeg skallet ) men hadde jeg hatt hår så hadde det blåst FREMOVER mot lerretet. Jeg har hørt oppsett som gir brystkassebass før. Men når T-skjorten din blafrer i basstrøkket så er det rett og slett sinnskyt. Jeg mener blafrer i retning mot lerretet. Det er jo feil vei! Dialogen står plassert midt på det store lerretet og panoreringer av lyden går uten en eneste dropp. Det bare går rundt deg, og lyden kommer fra der den skal. Helt rått.

Om jeg får 50% av trøkket og lyden i egen kino så skal jeg være helt fornøyd. Jeg ser i vertfall hvilken vei dette bærer for meg.

*Basstårn
    *Skult anlegg og høyttalere
    *Lydtransparant lerret
    *Diffusjon ( enda mer ) på bakveggen.
    *Hjemmekino prosessor.

Tusen takk for at vi fikk komme Tralltrall, og takk for en fantastisk kveld. Jeg sov ikke den natten, tankegangen mot eget rom startet allerede før jeg kom hjem. Eller kanskje det var innmaten i hodet som holdt på å sette seg etter det vanvittige trøkket og størrelsen det opplevde i flere timer.

Og om du kunne tenke deg en tur opp til meg igjen siden jeg nå har gått for horn selv og lyden er ganske anerledes enn sist så er du hjertelig velkommen. Lyden er mye mindre Hifi nå enn sist. Og innpass i Skedsmo Audio ( om du vil ) skal både du og "han andre" få.

Igjen tusen tusen takk for meg. Dette var helt konge!

mvh Peter
    Sist endret av Retep; 08-02-2014 kl 18:39
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for inntrykk Peter. Synd jeg ikke var der, men det er kanskje en mulighet senere? Kanskje jeg får ta en tur sammen med osten, så blir det brått multikanal og basstårn der også Liker veldig godt at du er ærlig i tilbakemeldingene

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    652
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hørt det råeste kinooppsettet hittil!!

Jeg må være så ærlig og si at dette er det beste jeg har opplevd på film. Herlig dynamikk som ikke blir skarp selv om filmen spilles av grisehøyt, Marantz prosessoren gjør en meget god jobb og passer min lydsmak meget godt. Balansen i rommet mellom demping og diffusjon er svært godt utført og bærer tydelig preg av å være utført av av noen som kan og vet hvordan live-lyd skal være. Oblivion filmen (ja jeg husket navnet nå ) var så heftig at jeg innbilte meg at hårene på hodet på begynte å blåse framover i landingsfrekvensen av romskipet, ett kort øyeblikk var det jeg som satt i cockpiten og styrte - det føltes ihverfall slik ut. Transformers filmen var også en helt vanvittig opplevelse og jeg tror de nye reclinerene til Tralltrall har fingermerker i armlenen da jeg måtte ta meg selv i og "løsne grepet" noen ganger. Dynamikken og eksplosjoner fra basstårnene er så deilig gjengitt at det er en sann befrielse og høre på, du hører tydelig at her er det headroom i massevis og jeg er ikke i tvil på noen måte at dette er referansen når jeg selv begynner mitt lille prosjekt. Og løfte bassløsningen opp fra gulvet og få trykket jevnt fordelt over hele rommet gir sine klare fordeler og at det virker er ett helt klart eksempel hos Tralltrall.
    Musikken i stereo låter også meget bra, stort og frodig og helt etter eiers smak, for min egen del mangler det litt presisjon og pinpoint men lyd er en subjektiv ting og det tror jeg alle skal være glad for.

Angående rommet så er det så forseggjort og med eletronikk og høytalere gjemt bak lerretet og i rommet ved siden av er kinofølelsen definitivt på plass. Rammene og alt som er laget virker være gjennomtenkt til minste detalj og ideene rundt rommet med hvordan dempingen og bekledning er gjort bærer preg av at dette er gjort av en entusiast, meget bra !! Dette viser at selv om ett rom er nærmest fylt med akustiske redskaper trenger det ikke se ut som ett lydstudio.

Takk så mye for mat og gjestfrihet, jeg har definitivt fått ett spark i riktig retning og det er lettere å vite hva man selv savner etter å ha lyttet til oppsettet ditt.
    Basstårn står forøvrig høyt på ønskelisten fra nissen iår

PS. alle som ikke har vært og opplevd kino på dette nivået burde skynde seg å trekke kølapp!

Ha en strålende Søndag.

(edit; ha ha - jeg hadde ikke lest innlegget til peter når jeg skrev mitt og jeg ser han også fikk blåst litt hår i samme retning)
    Sist endret av Johnnygrandis; 08-03-2014 kl 09:54

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og jeg kan bare legge til at den Transformersfilmen, er relativ intens på de scenene som ble vist. Og jeg ar fortsatt vondt i armene. Det er som du sier Johnny, jeg knytte begge nevene og holdt meg fast. Synes også det pistolskuddet fra Kevin Kostner på Open Range ( tror det var den filmen) der han skyter den fyren i hodet. Makan til trøkk, det er som om eg kjenner skuddet i brystkassa.

På techno som Infected Mushrooms og Avratz... Jeg må bare le. Vi satt der med smil om munnen og bare lo. Det er altså som om noen stå med ei slegge og slår i stolen men sitter i. Men akkurat like raskt som trøkket kommer, så stopper det også. Så ja, de som ikke har hørt/sett film på dette nivået, gjør som Johnny sier. Trekk kølapp!

Har forrseten et par filmer jeg skulle sett Tralltrall, hva tar du i inngangspenger.....

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Retep og Johnnygrandis.
    Takk for besøket.
    Dette var hyggelige tilbakemeldinger. Tusen takk!!

Moro når besøk bidrar til inspirasjon og økt hifi/hjemmekino glede, både hos gjesten og hos verten.

Jeg prøver å svare litt til dere begge her i samme innlegg.

Først noen kommentarer til hifi i 2kanal.

Det er tydlig at noe av min og Retep sin musikksmak skiller seg litt fra hverandre. Ytterkantene er vel nesten så langt fra hverandre det går an å komme. Dette er egentlig veldig moro, for da får jeg hørt musikk, gjerne med bra lydkvalitet, som jeg umiddelbart ikke hadde spillt om jeg er alene. Samtidig, jo nærmere "midten" av musikksmaken vi kommer, jo mere fellestrekk finner vi. Siden ytterpunktene er såpass langt fra hverandre er det også naturlig at rommene tunes forskjellig og hovedfokus vil ligge litt mere mot den ene eller andre siden.
    Jeg har bevisst valgt å fokusere på å ha akustikk i rommet. Jeg har kun demping/absorbsjon i refleksjonspunktene, for å kontrolere disse, og heller ha mye mere diffusjon. Et resultat av dette er nok det Peter oppfatter som "klangtiden", om jeg forstår deg rett. (det som jeg kaller akustikk noen linjer over)
    Så lenge rommet i utgangspunktet er kontrollert, er det slike "detaljer" som kommer frem av et resultat av preferanser, smak og at vi alle har forskjellige ører, samt musikken vi har et forhold til.
    Det er som Johnnygrandis skiver: lyd er en subjektiv ting og det tror jeg alle skal være glad for.

Retep: Neste gang du er her kan vi prøve å justere bassnivået ned noen dB, og prøve finne der du balanserer. Med så mye resuerser og svært få kompromisser i bassavdelingen skal jeg ikke påstå hverken det ene eller andre. Det er bare å prøve seg frem. Hos meg er skaden allerede skjedd.

Ref Johnnygrandis innlegg: Musikken i stereo låter også meget bra, stort og frodig og helt etter eiers smak, for min egen del mangler det litt presisjon og pinpoint men lyd er en subjektiv ting og det tror jeg alle skal være glad for.
    Jeg skjønner hva du mener. Er det mulig å få i pose og sekk, ja takk begge deler? Eller vil det ene "ødelegge" for det andre.
    Som vi snakket om når dere var her, så er lyden bevisst ikke tunet som det mange kanskje forbinder med hifi lyd, (misforstå meg rett) men hele tiden prøvd å få det så nærme virkeligheten som mulig.
    Dette er meget int, og her finnes det nok mange meninger...så kjør gjerne debatt...

Lyden på film:

Her er det vel bare å takke og bukke. Dette var veldig hyggelige tilbakemeldinger.

Det er moro å se film her...Utstyret jeg bruker er i utgangspunktet brukt i proffe kinoer. (borsett fra basstårnene) (Så at det faktisk låter så bra på 2 kanal som det gjør er ganske utrolig).
    Basstårn på film (og musikk) har noe for seg. De som ikke har opplevd dette må bare sette det på "to do" listen. Det blir en vegg av trykk som er vanskelig å beskrive. Når lyden itillegg er kjapp, brutal når det trengs, stor kapasitet og ikke spisst/skarpt blir film moro. Veldig moro!

Igjen, tusen takk for at dere tok dere tiden å komme. Dere er hjertelig velkommen igjen når som helst. Gjerne for å se en hel film. Da vil dere få enda bedre inntrykk enn bare noen filmklipp.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Takk for inntrykk Peter. Synd jeg ikke var der, men det er kanskje en mulighet senere? Kanskje jeg får ta en tur sammen med osten, så blir det brått multikanal og basstårn der også Liker veldig godt at du er ærlig i tilbakemeldingene
    Det er absolutt muligheter å få komme på besøk. Bare send meg PM eller ta det her så finner vi ut av det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten kommentar til innlegget til Tralltrall her.

Som du sier så er ytterpunktene våres ganske forskjellige på musikksmaken. Jeg hører mye mer på musikk spillt inn i studio enn det du gjør (tror jeg ) selv om jeg også er glad i live opptak, scene opptak. Og smaken er heldigvis som baken. Jeg er fryktelig glad for det. Om ikke så hadde det bare vert 1 par høyttalere, en forsterker og en avspiller på markedet...

Jeg tror også at med noen flere timer hos deg, så ville kanskje inntrykket blitt enda bedre på 2 kanals musikk. Man må venne seg til den type lyd som du har. Og referansene dine er jo blåsere, bassister ( du fortalte om en konsert du bare kjennte bassen i kroppen og ikke hørte den ) og trommer. Når du står på scenen sammen med dem.

Jeg sitter i salen og hører den delen, så da vil det bli mitt referansepunkt. Nå klimprer jeg litt på gitar så føler at jeg vet hvordan det skal låte. Blåsere og strykere ( har spillt fiolin for LENGE siden) har jeg ikke veldig mange referanser til. Og de jeg har, er jo i en sal langt unna det som skjer.

For all del, jeg likte lyden og den passer godt til rock, skal ta med litt tyngre musikk neste gang. For dette vil jeg oppleve igjen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAHAHA, Det er bare 1 ting som mangler Tralltrall i kinoen din...

-popcorn-jpg

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten kommentar til innlegget til Tralltrall her.

Som du sier så er ytterpunktene våres ganske forskjellige på musikksmaken. Jeg hører mye mer på musikk spillt inn i studio enn det du gjør (tror jeg ) selv om jeg også er glad i live opptak, scene opptak. Og smaken er heldigvis som baken. Jeg er fryktelig glad for det. Om ikke så hadde det bare vert 1 par høyttalere, en forsterker og en avspiller på markedet...

Jeg tror også at med noen flere timer hos deg, så ville kanskje inntrykket blitt enda bedre på 2 kanals musikk. Man må venne seg til den type lyd som du har. Og referansene dine er jo blåsere, bassister ( du fortalte om en konsert du bare kjennte bassen i kroppen og ikke hørte den ) og trommer. Når du står på scenen sammen med dem.

Jeg sitter i salen og hører den delen, så da vil det bli mitt referansepunkt. Nå klimprer jeg litt på gitar så føler at jeg vet hvordan det skal låte. Blåsere og strykere ( har spillt fiolin for LENGE siden) har jeg ikke veldig mange referanser til. Og de jeg har, er jo i en sal langt unna det som skjer.

For all del, jeg likte lyden og den passer godt til rock, skal ta med litt tyngre musikk neste gang. For dette vil jeg oppleve igjen.
    Det er veldig bra at smaken er forskjellig ja. Ellers hadde det vært triste dager tror jeg.
    Kult om du også tar med deg litt tyngre musikk neste gang, det er ikke ofte slikt spilles her. Moro med noe nytt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAHAHA, Det er bare 1 ting som mangler Tralltrall i kinoen din...

-popcorn-jpg

Kanskje neste gang så står den å putrer på utsiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi oi oi!! Dette var morsom lesning.

Håper du klarer å suge det til deg Tralltrall for dette har du fortjent mange ganger. Er veldig imponert over arbeidet du har lagt ned.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig imponerende ut og dette er et oppsett jeg gjerne kunne likt å høre. Ihvertfall ettersom dere presiserer denne forskjellen i klang. Det er ikke voldsomme forskjeller sålenge rommet er kontrollert vil jeg tro, men det må jo oppleves og er lite vits i å spekulere. Om det er muligheter så kanskje jeg kan slenge meg på neste gang noen fra klubben skal innover. Dette oppsettet høres jo ut som det tar pusten fra deg under film etter tilbakemeldingene her
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er velkommen thohaug.
    Bare send PM eller skriv i tråden så finner vi en passende tid.

Jeg vil anbefale maks 3 på demo samtidig. Ideelt sett 1 eller 2, så hver enkelt får nok tid i sweetspot.
    Men alt er mulig. :-)

Tormod

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd Vis post
    Oi oi oi!! Dette var morsom lesning.

Håper du klarer å suge det til deg Tralltrall for dette har du fortjent mange ganger. Er veldig imponert over arbeidet du har lagt ned.
    Takk for det, og like så.

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flotte tilbakemeldinger. Og for min del ser det ut som det bare er å begynne serieproduksjon av basstårn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jajo... Kjøper gjerne av deg jeg serru....

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du det du Må nesten takke tralltrall på veiene av hvor godt han har tatt vare på tårnene. Det er like vanskelig å utnytte dem fult ut, som å bygge dem

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok bare å sette igang serieproduksjon ja.

Side 62 av 74 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •