TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 58 av 74 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 1479
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Trompetnerd@ Kan du klare å si noe om forskjellene på lyden, og kanskje aller helst bassen i 8x12 og Tralltrall sitt annlegg/rom. De har jo samme bestykning, og begge (ink.deg) har jobbet iherdig med akustikken.
    Hei Sannax

Synes det er vanskelig å beskrive lyd på dette nivået uten å trekke inn for mye teori, men jeg kan forsøke. Uannsett er jeg jo innhabil siden jeg har hatt vært engasjert med begge benene i kinoen.

Jeg opplever 8x12_tom sitt mål med anlegget å være så nøytralt som mulig og jobbet for å få så mye direktelyd som mulig fra hele registeret i sweetspot. Dette gir en hittil uhørt hodetelefonopplevelse i bassen (missforstå meg rett, jeg har hørt hodetelefoner i 100.000 klassen og man får ikke sånn bass der) kombinert med en kraftig ISD Gap og et bratt fall i senere refleksjoner. Lyden oppleves som den utelukkende kommer forfra fra høyttalerene, dette stjeler headroom som bare fy, men med minimalt med utfasninger i hele registeret kombinert med kompromissløs tankegang og konstruksjon av satelittene (han har en separat DP forsterker for mellomtone og en for diskant) så virker det utømmelig selv om lyden bare kommer forfra.

Resultatet av dette blir et ekstremt presist lydbilde på alle måter. Ved opptak med nærmikking, bass rett inn i mikseren og elektronika så tviler jeg nesten på om det går an å gjøre det så mye bedre. Bassens evne til start og stopp er HELT SYK. 8x12_tom har sin laveseste romressonans på 20hz og har derfor full output på helt ned, men har utrolig nok klart å temme den bølgen 100% med en 2000 liters helmholtzresonator. Med 900watt DP inn i basstårna på bassimponatorinnspillinger blir det psykt.
    Må oppleves....

Tralltrall har hatt et mål som jeg vil kalle kontrollert levende rom med fokus på akustisk musikk og livekonserter i to kanaler. Måten vi løste det på var å beholde flere av førsterefleksjonene under 800hz og dempe etterklangen fra 200-40hz ned 45db. Vi spredde og forsinket 1-4Khz fra bakveggen slik at sweetspot blir omsluttet av de refleksjonene fra bakveggen og sideveggene bakfra. (Ideene er lånt fra konsertsalakustikk)

Resultatet blir det STØRSTE lydbildet i bredde og dybde jeg har hørt, som fyller rommet med en utrolig livefeeling uten at det oppleves noen forstyrrende farging. Man går på konsert liksom.
    Headroomet i høyttalere og rom oppleves UENDELIG på musikk i stereo. På film og musikk i mulitkanal så.....

I bassen betaler kinoen litt presisjon og klarhet fra 8x12_tom for en mer realistisk 3D og fysisk gjengivelse av akustisk og livebass.
    Det hadde vært morsomt å koble på Hypexblokkene hos 8x12_tom for å sammenligne mot DP.

Det som skiller begge disse to anleggene fra alle andre jeg har hørt er basstårnene signert 8x12_tom. De gir et utrolig godt utgangspunkt for en utrolig fysisk og presis lyd.

At det går an å komme så langt med JBL- PA høyttalere med proff forsterkeri er mildt sagt tankevekkende for min del. Jeg trodde ikke høyttalerene skulle overleve lenge da Tralltrall viste meg de første gangen.
    Sist endret av Trompetnerd; 04-01-2014 kl 23:25

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super forklaring, Trompetnerd! Takk skal du ha. Tipper det er interessant for flere dette her. Moro forøvrig det du nevner om JBL PA. Beviser kanskje at rommet er den viktigste komponeneten.

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre tilbakemeldingene fra Atle, og at smultring-bass-systemene virker

Bare si i fra når det passer, så jeg kan ta meg en tur. Dette høres ut som et spennende, men kanskje en litt annen lydopplevelse enn det jeg er mest vant med. Tror det også er store muligheter for at jeg kan ta med meg tips på veien, får å få lyden her hjemme til å leve litt mer ut i rommet uten å virke som uønskede refleksjoner

Tor

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Super forklaring, Trompetnerd! Takk skal du ha. Tipper det er interessant for flere dette her. Moro forøvrig det du nevner om JBL PA. Beviser kanskje at rommet er den viktigste komponeneten.
    Rommet har absolutt stor betydning for å få god lyd, og her finnes det mange muligheter for å nå målet. Og slik jeg har gjort det er en løsning for å få den lyden jeg liker.
    Jeg er uansett like overrasket hvordan JBL'ene spiller. De leverer virkelig. Og med tanke på at to fronter og en senter kostet meg ca det samme som en av bakanalene mine i mitt gamle oppsett er det jo ganske utrolig.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM Vis post
    Artig å høre tilbakemeldingene fra Atle, og at smultring-bass-systemene virker

Bare si i fra når det passer, så jeg kan ta meg en tur. Dette høres ut som et spennende, men kanskje en litt annen lydopplevelse enn det jeg er mest vant med. Tror det også er store muligheter for at jeg kan ta med meg tips på veien, får å få lyden her hjemme til å leve litt mer ut i rommet uten å virke som uønskede refleksjoner

Tor
    Det er bare å komme Tor. Jeg har fullt kjør med spilling og konserter denne uken og neste, så roer det seg litt (håper jeg). Vi kan avtale nærmere på pm.

Veldig hyggelig med besøk, er det flere som kunne tenke seg å høre/se litt er det mulig med demo. :-)

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har veldig lyst på en demo

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Jeg har veldig lyst på en demo
    Det skal vi få til.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Det skal vi få til.
    Og drar Vidarje så blir jeg også med om det er ok...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er greit kan vi jo prøve en gang rett over påske?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Og drar Vidarje så blir jeg også med om det er ok...
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Hvis det er greit kan vi jo prøve en gang rett over påske?
    Dette høres ut som en bra plan. Da kjører vi en demo rett over påske. Vi kan avtale mere på PM.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg være det ene støttehjulet på sykkelen

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går bra Tor.
    skulle noen av dere ha litt ledig tid i påskeuken er det gode muligheter å få til noe da også.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er hjemme i påsken og dama skal jobbe i de inneklemte dagene. Men jeg kommer meg ikke så lett rundt på egenhand, og vil være avhengig av å site på med noen...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er hjemme i påsken og dama skal jobbe i de inneklemte dagene. Men jeg kommer meg ikke så lett rundt på egenhand, og vil være avhengig av å site på med noen...
    Kanskje jeg kan komme å hente deg og samtidig få en liten lytt på oppasttet ditt. Det kan jo tas enten før eller etter, kommer litt ann på når vi eventuelt får time hos Trelltrall

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM Vis post
    Kanskje jeg kan komme å hente deg og samtidig få en liten lytt på oppasttet ditt. Det kan jo tas enten før eller etter, kommer litt ann på når vi eventuelt får time hos Trelltrall
    Absolutt ja. Her er dørene åpne så DET skal ikke være noen problem.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke dag passer best for dere? Jeg kan få til noe 16. 17. eller 18. april. Passer noen av de dagene dere?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de tre dagene passer for meg. Om jeg er oppegående da, men det regner jeg med. Opererer i kneet den 8-april. SÅ da har jeg jo en uke å komme meg på beina. Krykker har jeg klar.... Men jeg kommer meg da desverre ingen plass alene.

Hvor holder du til forresten`?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de tre dagene passer for meg. Om jeg er oppegående da, men det regner jeg med. Opererer i kneet den 8-april. SÅ da har jeg jo en uke å komme meg på beina. Krykker har jeg klar.... Men jeg kommer meg da desverre ingen plass alene.

Hvor holder du til forresten`?
    Holder til i Oslo.
    Jeg sender dere PM når jeg har litt mere oversikt over neste uke.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo "rett" nedi gata her...
    Du får nesten komme opp å høre på oppsettet mitt også. Kanskje du har noen ideer om hvordan jeg kan få det enda bedre.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo "rett" nedi gata her...
    Du får nesten komme opp å høre på oppsettet mitt også. Kanskje du har noen ideer om hvordan jeg kan få det enda bedre.
    Hvor holder du til?

Side 58 av 74 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •