TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 57 av 74 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 1479
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg kjøpt Watt i ens ærend for å lese artikkelen. Fantastisk.

Jeg tror at det at du er musiker og trompetist gir deg en kjempefordel. Selv er jeg lydtekniker (og musiker, bassist, fra mine yngre dager) og opplever ofte at et lydbilde blir best når man finpusser med å føle seg frem det siste stykket, i stedet for kun å kjøre på rasjonell, matematisk tilnærming. Dette mener jeg også gjelder når man bygger hjemmekinoer. Det virker som du har fått brukt av dette spekteret når du sier at "når jeg spiller i rommet" og at det har hjulpet deg i å avgjøre akustikken og for evaluere/bestemme tiltak i rommet på en veldig bra måte. Jeg må innrømme at jeg misunner dere denne evnen og treningen til å kjenne på akustikken slik dere trompetister klarer!

Veldig bra resultat Tormod. Du har all grunn til å være stolt. Jeg hadde synes (rent faglig) at det hadde vært utrolig kult å få hørt på dette rommet. (Dette er ikke en selv-invitasjon -- bor i Stavangerområdet).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd Vis post
    Gratulerer med flott artikkel i Watt Tormod!
    Du får suge det til deg for det er vel fortjent. At du har de samme 24 timene i døgnet som meg er et mysterium.

Synes Håvard treffer spikeren på hodet når han beskriver lyden, er litt imponert over skriveferdighetene hans må jeg innrømme.
    Takk for det Trompetnerd.
    Du er vel den etter meg som vet best hvordan rommet klinger og anlegget låter, du har jo tilbragt noen timer der selv med tuning og tuning og atter tuning, så jeg er enig med deg, Håvard treffer spikeren og det er veldig bra skrevet. Det er moro!
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Nå har jeg kjøpt Watt i ens ærend for å lese artikkelen. Fantastisk.

Jeg tror at det at du er musiker og trompetist gir deg en kjempefordel. Selv er jeg lydtekniker (og musiker, bassist, fra mine yngre dager) og opplever ofte at et lydbilde blir best når man finpusser med å føle seg frem det siste stykket, i stedet for kun å kjøre på rasjonell, matematisk tilnærming. Dette mener jeg også gjelder når man bygger hjemmekinoer. Det virker som du har fått brukt av dette spekteret når du sier at "når jeg spiller i rommet" og at det har hjulpet deg i å avgjøre akustikken og for evaluere/bestemme tiltak i rommet på en veldig bra måte. Jeg må innrømme at jeg misunner dere denne evnen og treningen til å kjenne på akustikken slik dere trompetister klarer!

Veldig bra resultat Tormod. Du har all grunn til å være stolt. Jeg hadde synes (rent faglig) at det hadde vært utrolig kult å få hørt på dette rommet. (Dette er ikke en selv-invitasjon -- bor i Stavangerområdet).
    Hei Midas.
    Takk for det.
    Jeg tror nok du har rett i at det kan være en liten fordel å være musiker og trompetist i en slik prosess (gjelder nok ikke bare trompetister). Jeg bruker flere timer i rommet på å spille trompet enn jeg bruker på å se film eller høre musikk, så det er på en måte timevis med analysering hver dag. Og dette pågår jo forsatt selv når rommet er såkalt "ferdig". Jeg flytter litt rundt på tiltakene og gjør små justeringer mens jeg øver for å bedre rommet. Og merker at alt jeg her gjør her, forbedrer lydopplevelsen når jeg senere skal høre på musikk. Dette tror jeg er vanskeligere å få til ved å kun bruke en rasjonell matematisk tilnærming, som du skriver.

Et eksempel på det er da jeg monterte opp platene i taket(1.refleksjons demping). Målinger før og etter dette indikerte en forbedring da reflekjsonspunktene var under kontroll. Men rommet var ikke bra å spille i. Rommet gikk fra å være et bra øverom til å bli svært dårlig. Som hifi rom ble det også merkbare forskjeller, men mindre og dermed mye vanskeligere å "sette ord på". Løsningen ble å fjerne dempeplater på frontveggen som satt hele rommet ut av balanse, få tilbake godfølelsen øvemessig, og vips, rommet bedre enn noen gang som hifirom også. Egentlig veldig fasinerende.

Likheten mellom schalstykket(tuten) på en trompet og hornet til en hornhøytaler er jo slående lik. Er det da noen grunn til at høytaleren skal "jobbe" i dårligere omgivelser enn "live" instrumenter?

Før prosessen er kommet så langt som den er nå, er det jo veldig mye som må på plass, og her er det jo veldig verdifullt og også ha teoretiske kunnskaper. Om en ser i tråden har jo veien vært lang og det skader jo ikke å ha en trompetkompis (trompetnerd) som har bidratt veldig med sine kunnskaper og filosofier innen lyd.

Du er hjertelig velkommen på besøk om det passer seg sånn en gang. Så er du på disse kanter må du si ifra.
    Sist endret av tralltrall; 01-19-2014 kl 13:17

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Veldig flott omtale du har fått i Watt, å helt fortjent Gleder meg til jeg får tid til å ta turen innom.
    Takk takk BEF.

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du!

Håper også at jeg kan få en nærmere kikk/lytt på denne fantastisk flotte kinoen (lytterom/øvningsrom)
    Kanskje kan jeg komme med tips for videre progresjon, selv om jeg vet at du og nerden har stålkontroll på det dere driver med.
    Hadde vært morro med et gjensyn av mine konstruksjoner også. Ofret en del timer i MDF støv under bygging av disse

Hadde besøk av sorzy i går, et besøk du egentlig prøvde å henge deg med på. Etter det jeg forstår er det ikke alt for mye ledig tid i kalenderen din
    Meget hyggelig om du prøver igjen litt senere.

Mvh-
    Tor

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg lest artikkelen også, var spennende og interessant - en ting jeg lurer på, slik jeg forstod det av artikkelen så var det ingen førsterefleksjoner fra høytallerne, er dette pga stor vinkling av ht? Eller har jeg lest/oppfattet teksten feil.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM Vis post
    Hei du!

Håper også at jeg kan få en nærmere kikk/lytt på denne fantastisk flotte kinoen (lytterom/øvningsrom)
    Kanskje kan jeg komme med tips for videre progresjon, selv om jeg vet at du og nerden har stålkontroll på det dere driver med.
    Hadde vært morro med et gjensyn av mine konstruksjoner også. Ofret en del timer i MDF støv under bygging av disse

Hadde besøk av sorzy i går, et besøk du egentlig prøvde å henge deg med på. Etter det jeg forstår er det ikke alt for mye ledig tid i kalenderen din
    Meget hyggelig om du prøver igjen litt senere.

Mvh-
    Tor

Hei Tor.
    Du er selvfølgelig velkommen på besøk. Du må jo komme å høre på subbene du har laget.

Alle tips og råd mottas med takk her, uansett hvor god kontroll, kunnskap og hvor bra resultatet er blitt, skader det aldri å åpne øyne og ører å se hva andre driver med. Kan jo hende du kan hente noen tips du også. ;-)

Var synd det ikke passet med besøk hos deg i helgen, fullt opp med spilling og da er det ikke så lett å ta fri. Får håpe det er muligheter en annen gang.
    Sist endret av tralltrall; 01-26-2014 kl 10:46

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    da har jeg lest artikkelen også, var spennende og interessant - en ting jeg lurer på, slik jeg forstod det av artikkelen så var det ingen førsterefleksjoner fra høytallerne, er dette pga stor vinkling av ht? Eller har jeg lest/oppfattet teksten feil.
    Hei, takk for det.

Høytalerene gir førsterefleksjon, men dette er bare i taket og gulvet, pluss en liten en rett under projektoren bak i rommet.
    Taket er dempet med akustikkplater og gulvet med teppe i de omerådene dette er aktuellt. Under projektoren har jeg også en akutsikkplate for å dempe det som skjer der. Høytalerene har ingen forstyrrende refleksjoner til sidene. Dette kommer av høytalerens konstruksjon.

Selv om det ikke er noen refleksjoner har jeg dempet litt på sidevegene, dette er for å få den akustikken jeg ønkser.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringen

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempegøy lesning, Tormod. Håper virkelig jeg får oppleve dette rommet igjen nå som det er fintunet. Det var jo meget imponerende allerede før du startet med de akustiske tiltakene. Tipper særdeles få av verdens musikere har et slikt rom å øve i.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Kjempegøy lesning, Tormod. Håper virkelig jeg får oppleve dette rommet igjen nå som det er fintunet. Det var jo meget imponerende allerede før du startet med de akustiske tiltakene. Tipper særdeles få av verdens musikere har et slikt rom å øve i.
    Takk for det. :-)
    Er du i nærheten må du bare si ifra, du er velkommen.
    Det har skjedd litt siden du var her sist ja, så det har blitt et ganske annet resultat nå.

Det er et veldig bra øverom. Deilig å kunne ha et slikt arbeidsrom.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fytti helvete!!!

Har akkurat fått en demo av topp tokanals hifiopptak og flerkanals musikk fra 2L i kinoen. Det er faktisk første gangen jeg har sittet i sweetspot bare for å nyte musikk. Det var på tide, men det var også en opplevelse som setter dype spor i en stakkars sjel.

Skal jeg trekke frem noen positive egenskaper så må det være at det låter SVÆRT, fysisk og ubesværet. Da snakker vi om to kanals hifi, men når det blir satt på musikkopptak i 5.1 så måtte selv en av de mest hardbarka tokanalsentusiastene bare kapitulere.
    Jeg er svært fornøyd med mitt eget oppsett, men dette låter rett og slett like "riktig" og detaljert pluss at det er MER headroom, luft og dynamikk med en hinsides livefølelse.

Tror faktisk dette var dråpen som fikk meg til å endre målet. Det må bli flerkanals musikk i fremtiden....

Takk for opplevelsen Tormod!!

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å lese dette Trompetnerd. Først psykisk bass hos 8x12_Tom og nå dette Kan tenke meg at 5.1 fra 2L er veldig riktig for dere som er vant med å sitte midt i orkesteret. Håper å få opplevd det en gang. Jeg har testet det hjemme, men kun med noen Gallo Micro som bakhøyttalere og masse halv bra elektronikk i kjeden. Var den totale "vektløsheten" hos strykerne tilstede?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hørte du på? Spesielle artister/band?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trompetnerd@ Kan du klare å si noe om forskjellene på lyden, og kanskje aller helst bassen i 8x12 og Tralltrall sitt annlegg/rom. De har jo samme bestykning, og begge (ink.deg) har jobbet iherdig med akustikken.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimgul Vis post
    Hva hørte du på? Spesielle artister/band?
    Hei, i 5.1 hørte vi på Stabsmusikkens "La Voie Triomphale"
    Er selv med å spiller på denne så kjenner både innholdet og hvordan det låt under selve innspilling, så det er jo en bra referanse.

-2l-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2l-jpg  

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fytti helvete!!!

Har akkurat fått en demo av topp tokanals hifiopptak og flerkanals musikk fra 2L i kinoen. Det er faktisk første gangen jeg har sittet i sweetspot bare for å nyte musikk. Det var på tide, men det var også en opplevelse som setter dype spor i en stakkars sjel.

Skal jeg trekke frem noen positive egenskaper så må det være at det låter SVÆRT, fysisk og ubesværet. Da snakker vi om to kanals hifi, men når det blir satt på musikkopptak i 5.1 så måtte selv en av de mest hardbarka tokanalsentusiastene bare kapitulere.
    Jeg er svært fornøyd med mitt eget oppsett, men dette låter rett og slett like "riktig" og detaljert pluss at det er MER headroom, luft og dynamikk med en hinsides livefølelse.

Tror faktisk dette var dråpen som fikk meg til å endre målet. Det må bli flerkanals musikk i fremtiden....

Takk for opplevelsen Tormod!!
    Takk for det Alte.
    Du har jo hørt en del rom og lyd i det siste så en slik tilbakemelding var veldig hyggelig.

Vi snakker tross alt om et hjemmekino anlegg og med de kompromisser det innebærer i 2 kanal. Tar jeg det i betraktning så bukker jeg dypt.:-)

Har vært mye turne'er og jobbing de siste månedene, så har vært lite overskudd for hifi og hjemmekino. Så i går var første gangen på lenge jeg hadde muligheten å sette meg ned og slappe av og kose meg i rommet. Så etter at du var gått Atle ble det noen timer i sweetspot. Helt topp :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Artig å lese dette Trompetnerd. Først psykisk bass hos 8x12_Tom og nå dette Kan tenke meg at 5.1 fra 2L er veldig riktig for dere som er vant med å sitte midt i orkesteret. Håper å få opplevd det en gang. Jeg har testet det hjemme, men kun med noen Gallo Micro som bakhøyttalere og masse halv bra elektronikk i kjeden. Var den totale "vektløsheten" hos strykerne tilstede?
    For å få fullt utbytte av 2L sine innspillinger krever det at også bakhøytalerene klarer å levere fullt ut. Så inntrykket er ganske annerledes med små og store høytalere. Er mye moro med små høytalere også, men det trekker ikke ned om forholdet mellom front og bak er så likt som mulig.

Jeg kan anbefale å få hørt det engang om du har interessen. :-)

Et lite platetips på tampen:
    2L slipper en ny plate med Forsvarets Stabsmusikkorps i disse dager - ja, vi elsker. Den ligger ute til nedlastning nå, og blu-ray kan kjøpes om noen uker.
    Den er spillt inn ifm grunnlovsjubilet 2014. Denne tror jeg blir meget bra i 5.1. Ihvertfall det inntrykket jeg har etter å ha vært med på innspillingen og hørt resultatet i 2 kanal.

-2l2-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2l2-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Hei Vidarje
    Ja, har vært et par bra dager. Måtte jo sjekke kinoen mens jeg hadde 8x12_toms anlegg friskt i minne for å se om vi hadde noe mer å gå på når det gjelder akustikken.
    Hørte dessverre bare blåsere og slagverk i 5.1, men skal prøve det ved en senere anledning. Tror i teorien at vektløsheten i strykerlyden oppstår som et resultat av lytterommet og ikke så mye fra høyttalerene. Har du hørt strykere i et Svanå-rom? Tipper det blir ganske riktig spredning på refleksjonene der.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte dessverre bare blåsere og slagverk i 5.1,
    Hva mener du med dette Atle? Dessverre bare blåsere....heldigvis heter det....hehe..trompetnerd...

(strykere er også bra)

Side 57 av 74 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •