TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 51 av 74 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 1479
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Pizzabrett eller fat fra Ikea?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lager du da lett med en håndoverfres? Biltema sin er helt fin.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt...dersom du har en bordsag...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en fiffig måte å lage sirkler på.

Jeg skal ha diameter på ca 10-14 cm, så da blir Pizza brett litt stort, men bra ide. :-)

Jeg har håndoverfres, så kan prøve denne. Men hadde vært lettvindt om det gikk an å kjøpe ferdig. :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel noe til å finne en ferdig laget sirkel som passer akkurat..?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Skal vel noe til å finne en ferdig laget sirkel som passer akkurat..?
    Bare diameteren er mellom 10 og 16 cm et sted så holder det, så har mye å gå på sånn sett. Skal ikke passe akkurat i røret. Skal bare være dekor på toppen for å dekke over der høytalerstoffet festes.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ser jo at det er tydelig forskjell på målingene ja.

Men er det ikke meningen at slike rør også kan brukes uten å tette ene enden - altså ha den enden mot hjørnet åpen , for at den da skal jobbe mot spesifikke frekvenser ?
    Hei

Det stemmer at mange bruker slike rør på den måten. Da får røret en ganske smal demping, men er veldig effektivt om man har en stående bølge man vil temme.

Vi var på jakt etter en demping som er jevnere og bredere.

Det viste seg dessverre at antallet ukontrolerbare elementer ble for mange slik at det ble vanskelig å regne seg frem til ønsket effekt. Det gikk bra til slutt fordi vi hadde målinger å støtte oss til.

Konseptet med perforering handler om mange bittesmå helmholtzresonatorer i hvert hull. Hvert hull ressonerer i åpningen og ressonerer mot veggen i røret og selvfølgelig lengden av røret.
    Frekvensen bestemmes av størrelse på hull og dybde på veggen, hvor mye og hvor tett rockwool en bruker, mellomrom mellom hullene og lengden på røret.
    Dette er gjort mye i kasser, men har ikke sett noen gjøre det med slike rør før. Var litt spennende å se om det ville fungere i det hele tatt.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd Vis post
    Hei

Det stemmer at mange bruker slike rør på den måten. Da får røret en ganske smal demping, men er veldig effektivt om man har en stående bølge man vil temme.

Vi var på jakt etter en demping som er jevnere og bredere.

Det viste seg dessverre at antallet ukontrolerbare elementer ble for mange slik at det ble vanskelig å regne seg frem til ønsket effekt. Det gikk bra til slutt fordi vi hadde målinger å støtte oss til.

Konseptet med perforering handler om mange bittesmå helmholtzresonatorer i hvert hull. Hvert hull ressonerer i åpningen og ressonerer mot veggen i røret og selvfølgelig lengden av røret.
    Frekvensen bestemmes av størrelse på hull og dybde på veggen, hvor mye og hvor tett rockwool en bruker, mellomrom mellom hullene og lengden på røret.
    Dette er gjort mye i kasser, men har ikke sett noen gjøre det med slike rør før. Var litt spennende å se om det ville fungere i det hele tatt.
    Heisann ja .
    Ja det var det jeg mente jeg hadde lest/sett en gang for en tid tilbake.

Takker for utdypingen , og det viser jo at det mange måter å jobbe med akustikk på ja , og ikke minst ganske tidkrevende.

Men det er jo veldig moro når man får resultater
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikk er kjempemoro!
    Tror disse rørene som diffusorer er det billigste og mest virkningsfulle tweaket jeg har opplevd noen gang. Overgikk glatt mine forventninger.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg fått trukket rørene med høytalerstoff.

Siden det snart er jul, er det bevisst benyttet juleteppet som bakgrunn.

Kutter opp høytalerstoffet i riktig format.

-1kuttet-jpg

Så fester jeg høytalerstoffet til røret. Det festes enkelt med stifter.

-1rulle1-jpg

-1rulle2-jpg

-1rulle3-jpg

Ferdige rør...

-1ferdig-jpg

Litt flere samlet. På det store røret brukte jeg lim for å feste høytalerstoffet.

-1alle-jpg

.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1kuttet-jpg   -1rulle1-jpg   -1rulle2-jpg   -1rulle3-jpg   -1ferdig-jpg  

-1alle-jpg  

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mere jobbing de siste dagene. Her er et lite utvalg bilder av hva det som har blitt gjort.

De runde "lokkene" jeg etterlyste tidligere i tråden ble byttet ut med 8-kanter i stedet. Veldig greit å skjære ut, og det ser kult ut.
    -18kantsvart-jpg

Disse festes i toppen av røret for å dekke til skjøten av høytalerstoffet.
    -18kantpa-jpg

Døren ut til hagen er den orginale skyvedøren som var i rommet. Denne hadde en farge som ikke passet helt inn:
    -1gammeld-jpg

Ferdig malt i samme farge som resten av veggene.
    -1maltd-jpg

MDF kuttet og malt. Denne platen skal være bak i rommet i overkant av dempeveggen og rørene. Bilde kommer senere av ferdig resultat.
    -1gra-plate-jpg

Festet gulvfliser i luftsprekken mellom gammel og ny vegg. Dette er veggen mellom huset og hjemmekinoen (tekniskrom). Deretter listet rundt.
    -1d-rlist-jpg

Teppefliser under døren.
    -1d-jpg

Diverse rammebygging.
    -1ramme-jpg

.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -18kantsvart-jpg   -18kantpa-jpg   -1maltd-jpg   -1gra-plate-jpg   -1d-rlist-jpg  

-1d-jpg   -1ramme-jpg   -1gammeld-jpg  

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg faktisk kinoen er 98% ferdig byggemessig. Føles egentlig litt rart etter så mange timers jobbing.

Om en snau uke er det booket "hjemme hos" reportasje her, så ligger ganske bra an for å komme i mål. Fryktet jobbing døgnet rundt den siste uken, men det ser det ut som jeg slipper.

Nå gjelder det å fintune tiltakene og anlegget og se hvor langt jeg klarer å komme på denne uken. Sweet spot begynner å bli sweet....:-)

Slik ble bakveggen med rørene.
    Det endte opp med 8 rør foran dempeveggen. 4 av hver størrelse pluss de to store, en i hvert hjørne. (synes ikke på bildet)
    Det er viktig at avstanden mellom hvert rør er riktig, dette påvirker lyden mye. Så etter mye lytting og testing endte det opp med dette resultatet.

Rett under projektoren har jeg festet en 5 cm tykk akusitkkplate. Her hadde jeg en refleksjon fra høyre front. Nå er den borte. :-)

-1bakveggrettforfra-jpg

På sideveggene endte jeg opp med 2 rør på hver side. Testet med opptil 4 rør på hver side. Diffuseringen skal komme bakfra, så ønsker ikke å ha rørene lenger frem i rommet enn sitteposisjon.

-1bak-jpg

Litt nærmere bilde av bakveggen. Her ser dere også toppplaten jeg snakket om i forrige innlegg. Denne skuler toppene av rørene, pluss at den bryter litt opp den svarte bakveggen. Mulig jeg skal sette noen rør mellom platen og taket. Dette blir neste byggeprosjekt for å komme opp i 99% ferdig resultat. :-)

-1bakplate-jpg

Høyre hjørne bak. To rør på sidene, samt det store røret i hjørnet. Bak røret har jeg akustikkplater. 25cm ut på hver side. Røret dekker den ene platen. Dette er for å dempe refleksjoner som finnes der.

-1h-yresidedempebaksubbogr-jpg

Så et lite bilde fremover i rommet. I kveld blir det nok en film.

-1lerretvinkel2-jpg

.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1bakveggrettforfra-jpg   -1bak-jpg   -1bakplate-jpg   -1h-yresidedempebaksubbogr-jpg   -1lerretvinkel2-jpg  

-1lerret-jpg   -1tak-jpg  

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strålende tralltrall! Hvilken film får "æren" av å være først ut i 98% ferdig rom?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig spennende tråd, ser for meg at lyden blir/er bra her. Mye lære når man kommer så langt selv

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig rom ja - tipper dette låter meget bra etter hvert !

Blir moro og lese "hjemme hos" reportasjen når den kommer på trykk
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det opplegget med rørene ble rent estetisk mye bedre enn jeg trodde det skulle bli! Gratulerer med "ferdig" rom, det ser veldig bra ut

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Strålende tralltrall! Hvilken film får "æren" av å være først ut i 98% ferdig rom?
    Takk for det. :-)
    Litt usikker hvilken film, men kjøpte meg "Jack Reacher" og "The Last Stand" forige dagen, så tester kanskje ut en av de. :-)
    Blir ihvertfall noe action.

Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Vanvittig spennende tråd, ser for meg at lyden blir/er bra her. Mye lære når man kommer så langt selv
    Så hyggelig du liker tråden. Det begynner å låte bra her nå synes jeg. Håper det er noen tips i tråden som kan komme til nytte.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Nydelig rom ja - tipper dette låter meget bra etter hvert !

Blir moro og lese "hjemme hos" reportasjen når den kommer på trykk
    Takk takk. Jeg gleder meg også til "hjemme hos" :-). Veldig smigrende at de tar kontakt og ønsker å lage en reportasje.

Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Det opplegget med rørene ble rent estetisk mye bedre enn jeg trodde det skulle bli! Gratulerer med "ferdig" rom, det ser veldig bra ut
    Takker. :-) Det ble faktisk ganske kult med rørene synes jeg. Så jo ikke veldig lovende ut i orginal drakt, men utrolig hva litt make-up kan gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her er forbilledlig og ikke minst utrolig bra jobbet med akustikken! Her må jeg nok bla litt etterhvert som rommet skal tunes. Grattis!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er imponert over hvor fint du får det til å bli!
    Kan du ikke legge ut bildet du sendte meg med siderørene. Åttekanten synes jeg ble kjempefin. Genial løsning.

2 kanalslyden synes jeg er spesielt god på gjengivelse av romklang. Veldig levende.
    Gratulerer så mye med ferdig rom!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, utrolig stilrent. Imponert over hvor overraskende tøft det ble med de rørene. Et særdeles vakkert og gjennomført rom. Standaren her på forumet er skyhøy, synes jeg.

Side 51 av 74 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •