TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 47 av 74 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 1479
    Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ryddig og pen kino!!

A

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette har virkelig blitt flott!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra Vis post
    Det her ser meget bra ut Tormod. :-)

Sitat Opprinnelig postet av ambiance Vis post
    Ryddig og pen kino!!

A

Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Ja, dette har virkelig blitt flott!

Takk for det. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser skikkelig lekkert ut! :-)

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra... og flott trompet
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Ser skikkelig lekkert ut! :-)
    Sitat Opprinnelig postet av roddis Vis post
    Utrolig bra... og flott trompet

Takk takk, trompeten er fin. :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det skjedd litt på akustikkfronten og tuning.
    Etter at jeg monterte dempingen i taket forandret akustikken seg betraktelig. Alle refleksjoner ble borte, så effekten av platene er akkurtat slik de skal(målingene viser nå ingen førstereflekjoner), men lydmessig låt det ikke bra. Rett og slett dårlig.
    Det var null overskudd på musikken, noen frekvenser var ikke som de skulle. Merket det veldig godt også når jeg spilte trompet i rommet. Det er frekvenser i klangen som ikke er som de skal, samt at kroppen begynner å kompensere pga dette. Sånn kan det ikke være!

Etter mange samtaler med Trompetnerd gjennom uken der vi diskuterte diverse teorier om problemet var det duket til en ny måleseanse igår. (burde vel snart kjøpe mitt eget måleutstyr Trompetnerd, så slipper du bryet hver gang!!)

Vi startet med å måle diverse delefekvenser og innstillinger på Marantzen, for å få litt oversikt over hva som faktisk skjer i koreksjonen på de forskjellige innstilingene.
    Dette har ingenting med problemet å gjøre.

Så gikk det over til å løse utfordringene på lyden. Trompetnerd og jeg ble fort enige om hva problemet var, men hvor/hvordan/hvorfor.

Kort forklart ble løsningen som følger:

Før takplatene ble montert var to akusitkkplater bak hver front helt gull. Disse kombinert med takplatene og ekstra teppe ble tydligvis for mye.

-1dempeplaterbak-jpeg

Disse ble fjernet på begge sider

-1utendempeh-yre-jpeg

-1utenvenstre-jpeg

Tetter den ene siden med scenemolton. Scenemoltonen henger fritt ned, bare stiftet i toppen. Denne bremser noe lyd ut til hver side.

-1scenemoltonh-yre-jpeg
    -1scenemoltonvenstre-jpeg

Litt finjustering/vinkling av frontene så jeg er sikker på at de står som de skal etter at platene er fjenret og vips så åpner lyden seg, overskuddet er der og det låter veldig bra. Tror det er den beste lyden jeg har hatt så langt i prosessen.
    Litt øving med trompeten og dette bekrefter det ørene oppfatter. Akustikken er betydlig forbedret. :-) Nå er overtonene tilbake.
    Gankse interesant at god "live" aksutikken (ref trompet øving) egentlig er veldig nærme fasiten for god hifi lyd. Så lenge det føles bra å øve så er frekvenser og demping under kontrol. Da låter anlegget også bra. Målingene før og etter disse tiltakene er så å si identiske så ikke store hjelpen en får av målingene med tanke på problemløsing.

Legger ved litt bilder av de videre utprøvinger.
    Dette er veldig spennende. Rommet skal lives opp igjen på en god måte. Rørene skal modifiseres en del. Som gjør det bare enda bedre.

-1r-jpeg

-1r-rh-yre-jpeg

-1r-rbak-jpeg

.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1dempeplaterbak-jpeg   -1utendempeh-yre-jpeg   -1utenvenstre-jpeg   -1scenemoltonh-yre-jpeg   -1scenemoltonvenstre-jpeg  

-1r-jpeg   -1r-rbak-jpeg   -1r-rh-yre-jpeg  

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for i går Tralltrall, det var kult å endelig oppleve systemet ditt sitt potensiale.

Kan skrive litt om gårsdagen jeg også..

Du skjuler det godt, men det var nok en lettere frustrert herremann jeg besøkte på begynnelsen i går. Det er utrolig at et så stort og godt system kan låte så dårlig. Det var krise rett og slett.

Litt av utfordringene våre tror jeg har ligget i at prosjektet tar så lang tid. Jeg foreslår akustiske tiltak på lang sikt steg for steg fra bassen og opp og Tralltrill snekrer, tenker og designer hvordan det kan se best mulig ut, men lever og fordøyer lyden i mellomtiden. Det er en mager trøst at vi ikke har kommet til toppregisteret og fintuning når det låter halveis i hverdagen over et helt år. Det hjelper heller ikke med private meldinger fra ”akustikkeksperter” på forumet med klare råd om ”kursendring”.
    Heldigvis er Tralltrall grundig, gjennomtenkt og målbevisst, slik at slike utfordringer bare preller av som vann på gåsa.

Med takplatene hadde det blitt feilbalanse av reflekterende flater. På grunn av JBL høyttalerenes direktivitet virker de mer sårbare enn vanlige høyttalere på plasseringen og mengden av den generelle dempingen. Da gikk det utover klangrommet på de øverste frekvensene. Dvs at refleksjonene ikke lenger kom jevnt nok og fra mange nok kanter innenfor et tidsrom til å skape klangrommet som trengtes for at det skal oppleves riktig.

To interessante ting i forhold til dette. Trompetens spredningsmønster fra 1 khz og oppover likner litt på høyttalerens. Trompetens grunntoneregister beveger seg fra ca 200hz og opp til 1Khz med overtoner opp i 20Khz. I sum betyr det at dette rommets funksjon som øvingsrom for Tralltrall knyttes direkte mot anleggets. Om man ser på trompeten som en portabel høyttaler man enkelt kan teste alle mulige stillinger og retninger med blir det interessant når vi begge opplever at klangrommet mangler i store deler av rommet etter at takplatene kom opp. Det er lett å skylde på høyttaleren i en slik situasjon, men ikke like lett å skylde på trompeten.
    Når vi fjernet akustikkplatene over/bak hovedhøyttalerene så kom dette klangrommet tilbake både for høyttaleren og til trompeten jevnt over i rommet.
    Forskjellene på målingene var mikroskopiske på ETCkurven og for meg er det ikke mulig å se på målingene hvem av de som vil lyde best.

Videre justerte vi på nytt vinklingen på kassen og diskanten på høyttaleren pluss litt i software, så låt det bra igjen.

Da gikk vi videre og satt opp rørene provisorisk på bakvegg og sidevegg ved lytteposisjon gikk lyden fra bra til veldig bra med et lydbilde som er meget bredt og dypt med svært realistisk gjengivelse av instrumenters klang og etterklang uten noe korreksjon eller liknende.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd Vis post
    Takk for i går Tralltrall, det var kult å endelig oppleve systemet ditt sitt potensiale.

Kan skrive litt om gårsdagen jeg også..

Du skjuler det godt, men det var nok en lettere frustrert herremann jeg besøkte på begynnelsen i går. Det er utrolig at et så stort og godt system kan låte så dårlig. Det var krise rett og slett.

Litt av utfordringene våre tror jeg har ligget i at prosjektet tar så lang tid. Jeg foreslår akustiske tiltak på lang sikt steg for steg fra bassen og opp og Tralltrill snekrer, tenker og designer hvordan det kan se best mulig ut, men lever og fordøyer lyden i mellomtiden. Det er en mager trøst at vi ikke har kommet til toppregisteret og fintuning når det låter halveis i hverdagen over et helt år. Det hjelper heller ikke med private meldinger fra ”akustikkeksperter” på forumet med klare råd om ”kursendring”.
    Heldigvis er Tralltrall grundig, gjennomtenkt og målbevisst, slik at slike utfordringer bare preller av som vann på gåsa.

Med takplatene hadde det blitt feilbalanse av reflekterende flater. På grunn av JBL høyttalerenes direktivitet virker de mer sårbare enn vanlige høyttalere på plasseringen og mengden av den generelle dempingen. Da gikk det utover klangrommet på de øverste frekvensene. Dvs at refleksjonene ikke lenger kom jevnt nok og fra mange nok kanter innenfor et tidsrom til å skape klangrommet som trengtes for at det skal oppleves riktig.

To interessante ting i forhold til dette. Trompetens spredningsmønster fra 1 khz og oppover likner litt på høyttalerens. Trompetens grunntoneregister beveger seg fra ca 200hz og opp til 1Khz med overtoner opp i 20Khz. I sum betyr det at dette rommets funksjon som øvingsrom for Tralltrall knyttes direkte mot anleggets. Om man ser på trompeten som en portabel høyttaler man enkelt kan teste alle mulige stillinger og retninger med blir det interessant når vi begge opplever at klangrommet mangler i store deler av rommet etter at takplatene kom opp. Det er lett å skylde på høyttaleren i en slik situasjon, men ikke like lett å skylde på trompeten.
    Når vi fjernet akustikkplatene over/bak hovedhøyttalerene så kom dette klangrommet tilbake både for høyttaleren og til trompeten jevnt over i rommet.
    Forskjellene på målingene var mikroskopiske på ETCkurven og for meg er det ikke mulig å se på målingene hvem av de som vil lyde best.

Videre justerte vi på nytt vinklingen på kassen og diskanten på høyttaleren pluss litt i software, så låt det bra igjen.

Da gikk vi videre og satt opp rørene provisorisk på bakvegg og sidevegg ved lytteposisjon gikk lyden fra bra til veldig bra med et lydbilde som er meget bredt og dypt med svært realistisk gjengivelse av instrumenters klang og etterklang uten noe korreksjon eller liknende.

Takk for besøket og innlegg i tråden. Veldig deilig vi fikk et så bra resultat uten å gjøre for store fysiske inngrep i rommet.
    Nå virker det som om basisdempingen er veldig kontrollert. En dempeplate fra og til nå kan gi store utslag.
    Nå er det bare en x-faktor og det er sofaen som snart blir levert. Vil denne påvirke rommet annerledes enn den som allerede er der?

Rakk å se en film, samt høre litt musikk i går kveld. Det er en god følelse når ting begynner å komme på plass igjen.

Prøvde meg litt frem med rørene i samme slengen, ved å flytte litt plassering. Blir små endringer etter hvordan de står, så her er det bare å vaske ørene og bruke timer med musikk og øving. :-)

Apropo vaske ører, hadde min halvårlige hørselstest på jobben på fredag (vi måler to ganger i året), og den var uforandret fra forrige gang. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å lese hvordan du/dere tweaker rommet med akustiske tiltak! Kunne gjerne tenkt meg et besøk her etterhvert i et rom som to musikere mener har en riktig balanse mellom demping og klang fra refleksjoner. Kan fort bli en kalibrering av egne preferanser dette :-)

Er konseptet med støperørene at de tettes i ene enden slik at de resonnerer ved en gitt frekvens? Har du regnet på hvilke frekvenser ulike dimensjoner og lengder på rørene resonnerer ved (og evt. hvor bredt område rundt denne frekvensen man oppnår en viss effekt)?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy Vis post
    Artig å lese hvordan du/dere tweaker rommet med akustiske tiltak! Kunne gjerne tenkt meg et besøk her etterhvert i et rom som to musikere mener har en riktig balanse mellom demping og klang fra refleksjoner. Kan fort bli en kalibrering av egne preferanser dette :-)

Er konseptet med støperørene at de tettes i ene enden slik at de resonnerer ved en gitt frekvens? Har du regnet på hvilke frekvenser ulike dimensjoner og lengder på rørene resonnerer ved (og evt. hvor bredt område rundt denne frekvensen man oppnår en viss effekt)?

Hei Sorzy.
    Du er velkommen på besøk når ting er ferdig.

Det som er moro med lyd er jo at det ikke finnes noen fasit. Trompetnerd og jeg har ganske lik oppfatning av lyd, så veldig lett å jobbe sammen og finne de løsningene vi ønsker. Det er ikke alltid så lett å forklare lyd, og da er det veldig greit å ha en som har samme tankegang.
    Ser frem til besøk fra etusiaster med andre preferanser. :-)

Støperørene skal testes ut på forksjellige måter. Være åpne, Tettes i en ende, tettes i begge ender, fylles med isolajon og ikke og ev borre hull i de. Her må vi bare forsøke oss frem hva som gir den ønskede effekten. Så de skal tunes til en gitt frekvens.
    I teorien har vi kontroll på frekvensene, men dette må testes i praksis før vi vet helt sikkert hvordan det fungerer.
    Jeg kommer til å i utgangspunktet teste alle rørene med samme høyde. Dette har noe med det estetiske i rommet å gjøre. Men frekvenstuningen skal likevel være mulig å få til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg har andre preferanser eller ikke gjenstår å se da Skal uansett følge med her når det gjelder støperørene og hvordan du ender opp med å bruke de. Og kanskje etterhvert en konklusjon på hvordan rørene fungerer ift. kassene du har laget. Demper de bedre/dårligere, ved andre frekvenser, osv...

Bygger selv nytt rom for tiden (har tråd på hfs, ikke her) og er veldig i modus "farte rundt og lytte på andre anlegg og rom" for å finne oppskriften for eget rom

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg har andre preferanser eller ikke gjenstår å se da Skal uansett følge med her når det gjelder støperørene og hvordan du ender opp med å bruke de. Og kanskje etterhvert en konklusjon på hvordan rørene fungerer ift. kassene du har laget. Demper de bedre/dårligere, ved andre frekvenser, osv...

Bygger selv nytt rom for tiden (har tråd på hfs, ikke her) og er veldig i modus "farte rundt og lytte på andre anlegg og rom" for å finne oppskriften for eget rom
    Det er jo her på Avforum som de fleste andre forumer el lignende steder der entusiaster møtes. Det vil det alltid finnes de med veldig veeeeldig sterke meninger på rett og galt, også går det jevnt over til den andre siden av skalaen. (Spesielt synes dette kanskje på akusitkk og kabel debattene.)
    Men desverre finnes det ingen fasit....
    Derfor er din tankegang å "farte rundt" og høre på andre sine rom og anlegg for å få erfainger veldig bra for å kunne lage ditt eget rom senere som gjenspeiler dine ører.
    Alle de steder jeg er å spiller prøver jeg å finne ut hvorfor det låter som det låter. Hva gjør denne akustikken slik den er. Det kan være de beste konsertsaler i verden til en mørk rockeklubb i en kjeller. Alle erfaringer er like viktige. Med tanke på at jeg nesten hver dag spiller nye steder blir det jo en del erfaringer gjennom årene.

Store teoretiske kunnskaper er vedlig bra, men innen akustikk er erfaringer, preferanser og selvopplevde ting veldig viktig, har en ikke det, er de teoretiske kunnsakpene veldig lite verdt.
    Det er derfor trompetnerd og jeg prøver å legge frem de tiltakene jeg har i mitt rom, absolutt ikke som noen fasit, men en måte å lage god lyd etter våre preferanser. Selv i et rom som i teorien ikke skal kunne spille bra.

Trompetnerd har de siste årene lest enormt mye om akustikk. Dette kombinert med hans erfaringer som musiker, gir slik jeg ser det, den perfekte kunnskap til å se sammenhengene innen akustikk. Slike kunnskaper er GULLverdt.
    Dette er også en stor grunn til at akustiksetiltakene i rommet mitt ikke hele tiden følger trinn 1-2-3 i aksutikkguiden.
    Feks: Basskassene vi har bygd, det er ikke å finne opp kruttet på nytt, men Trompetnerd setter alle sine kunskaper sammen og resultatet blir dette.

Tror det også er lurt f.eks å bruke målinger som et verktøy og ikke som en fasit på hvordan det låter.

Det blir garantert lagt ut diverse om hvordan rørene fungerer i rommet. Dette er bare starten.

Jeg skal følge med på tråden din på HFS. Er inspirerende å se alle de som bygger rom og får til de mest utroligste ting både med bygging og lyd.

God søndag alle sammen......

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd du har her og resultatet ser ut til å bli veldig bra

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Tralltrall: Tusen takk for den! Veldig hyggelig at du ser sånn på det. Vi får håpe du har litt rett og at vi kommer vel i havn..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei Zorzy, så fint at du tar turen innom tråden.

Har fulgt med oppdateringene i tråden din og det ser jo helt rått ut. Håper på en titt eller lytt etter hvert.

Konseptet med støperørene handler først og fremst om diffusjon. Veldig interessant tema om når man går inn i konseptene teoretisk og lytter på ulike. Vi endte på en slags polydiffusor-konsept. Det kule med de er at man kan utnytte de som bass-slukere.

Kommer nok ikke til å ha åpen ende på rørene, men skal teste det også. Med mange rør med åpen ende vil ressonansene høres for godt tror jeg. Dempingen blir også veldig smalbåndet på den måten og de vil dempe 3 frekvenser med oktav og kvint mellomrom. Kan slå heldig ut, men som "pyntedemping" som vi trenger skal vi prøve noe annet.
    Fikk andre ideer etter at jeg leste noen studier om ulike limpmass bassfeller. Har ikke sett noen gjøre det på denne måten med rør, så det blir litt spennende å se om det fungerer, men i teorien skal det være akkurat det rommet behøver. Det finnes så utrolig mange muligheter for alt vedrørende akustikk og det er skikkelig kult.

Skriver litt mer når vi har noe å komme med....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @tralltrall: Mange kloke ord du kom med i forrige post

Hei Zorzy, så fint at du tar turen innom tråden.

Har fulgt med oppdateringene i tråden din og det ser jo helt rått ut. Håper på en titt eller lytt etter hvert.
    Klart dere skal få komme på besøk, bare ta med trompetene deres så finner vi fort ut hvor i rommet klangen ikke er helt hundre Akkurat nå går det litt tregt da vi (les: byggefirma) prøver å få ferdig terrassen (som ligger på taket av nytt rom) før vinteren kommer med membran, ferdig dekke, rekkverk, etc.

Konseptet med støperørene handler først og fremst om diffusjon. Veldig interessant tema om når man går inn i konseptene teoretisk og lytter på ulike. Vi endte på en slags polydiffusor-konsept. Det kule med de er at man kan utnytte de som bass-slukere.

Kommer nok ikke til å ha åpen ende på rørene, men skal teste det også. Med mange rør med åpen ende vil ressonansene høres for godt tror jeg. Dempingen blir også veldig smalbåndet på den måten og de vil dempe 3 frekvenser med oktav og kvint mellomrom. Kan slå heldig ut, men som "pyntedemping" som vi trenger skal vi prøve noe annet.
    Fikk andre ideer etter at jeg leste noen studier om ulike limpmass bassfeller. Har ikke sett noen gjøre det på denne måten med rør, så det blir litt spennende å se om det fungerer, men i teorien skal det være akkurat det rommet behøver. Det finnes så utrolig mange muligheter for alt vedrørende akustikk og det er skikkelig kult.

Skriver litt mer når vi har noe å komme med....
    Ok, vi venter i spenning

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @tralltrall: Mange kloke ord du kom med i forrige post

Klart dere skal få komme på besøk, bare ta med trompetene deres så finner vi fort ut hvor i rommet klangen ikke er helt hundre Akkurat nå går det litt tregt da vi (les: byggefirma) prøver å få ferdig terrassen (som ligger på taket av nytt rom) før vinteren kommer med membran, ferdig dekke, rekkverk, etc.

Ok, vi venter i spenning
    Ser heftig ut det rommet du bygger. Det kommer utentvil til å bli meget bra. :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny duk....Dreamscreen UltraHD V5

Gammelt lerret. Dette besto av 2 lag med ytterduken til Dreamscreen.

-1gammeltlerret-jpg

Skinnene jeg hadde limt fast var blitt såpass ødelagt så tok ikke sjansen på å bruke de en gang til.
    Slik ser det ut når 10 meter skinne er revet av. Så måtte rammen skrapes ren for lim rester. Det sitter godt fast.

-1skinnerrevetav-jpg

Limte på nye skinner.

-1skinnern-rbilde-jpg

-1ferdiglimt-jpg

Nye duken lagt på, klar for rulling.

-1nyduklagtpa-jpg

Da er det tid for pizzafest

-1pizzafest-jpg

Lagde også et feste for lerretet i underkant. Festet borrelås på rammen og på lerretsfestet. Det skulle holde lerretet på plass.

-1borrela-jpg

Ferdig resultat...

-1ferdig-jpg

.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1gammeltlerret-jpg   -1ferdiglimt-jpg   -1skinnerrevetav-jpg   -1skinnern-rbilde-jpg   -1nyduklagtpa-jpg  

-1pizzafest-jpg   -1borrela-jpg   -1ferdig-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott! Hvilken størrelse?

Side 47 av 74 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •