TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 46 av 74 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1479
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir jo helt rått! Det er så inspirerende å se noen gå egne veier.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Dette blir jo helt rått! Det er så inspirerende å se noen gå egne veier.
    Takk for det.
    Er moro å teste ut forskjellige løsninger og finne ut hva som gir en effekt og ikke.
    Prøver å kombinere egne erfaringer som musiker med teoriene og "fasitene" om lyd.

En musiker som utøver sin kunst ønsker ofte å gjøre dette i et rom med god akustikk. Tenker en seg at høytalerene er stemmen eller instrumentet til utøveren, vil jo de(høytalerene) også ha et ønske om å spille i et rom med bra akustikk. Dette er en liten tanke som streifer meg ganske ofte. Det er derfor jeg prøver å lage et rom med korrekt demping, men likevel en levende akustikk.

Newcomer wito sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bare kanonlekkert!

Ser du har trukket rammer på 120 cm med høyttalerstoff. Hadde selv tenkt å kjøpe stoff på Dynabel, men stoffet de fører har bredde på kun 80 cm.
    Er det lov å spørre hvor du har handlet høyttalerstoffet???

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo bare bedre og bedre. Rommet begynner virkelig å se skikkelig bra ut nå!

Interessant det prosjektet du leker med angående kombinasjon av demping og diffusjon på bakveggen må jeg si. Det pleier som regel å være enten eller på dette punktet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wito Vis post
    Dette blir bare kanonlekkert!

Ser du har trukket rammer på 120 cm med høyttalerstoff. Hadde selv tenkt å kjøpe stoff på Dynabel, men stoffet de fører har bredde på kun 80 cm.
    Er det lov å spørre hvor du har handlet høyttalerstoffet???
    Hei, jeg har kjøpt det hos Dynabel. Dersom du kjøper en hel rull er bredden 160 cm. Jeg mener å huske at en rull er på 70 meter så kan jo bli litt mye om du bare trenger noen få meter.

Newcomer wito sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Hei, jeg har kjøpt det hos Dynabel. Dersom du kjøper en hel rull er bredden 160 cm. Jeg mener å huske at en rull er på 70 meter så kan jo bli litt mye om du bare trenger noen få meter.
    Takk for hjelpen! 70 m blir nok for mye Jeg får ta en telefon og høre med dem om det går an å gjøre en deal....

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Dette blir jo bare bedre og bedre. Rommet begynner virkelig å se skikkelig bra ut nå!

Interessant det prosjektet du leker med angående kombinasjon av demping og diffusjon på bakveggen må jeg si. Det pleier som regel å være enten eller på dette punktet.

Takk for det. Begynner å ta form.
    Er veldig interessant å teste ut dette. Har ikke sett dette noe sted tidligere så her er det bare å prøve seg frem.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen! 70 m blir nok for mye Jeg får ta en telefon og høre med dem om det går an å gjøre en deal....
    Hvor mange meter trenger du?

Newcomer wito sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Hvor mange meter trenger du?
    Dersom jeg hadde fått tak i 160 cm bredde, trenger jeg 11 m. Jeg har da kalkulert med 25% mer enn det arealet jeg skal dekke...
    Har du noe til overs, kanskje?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg hadde fått tak i 160 cm bredde, trenger jeg 11 m. Jeg har da kalkulert med 25% mer enn det arealet jeg skal dekke...
    Har du noe til overs, kanskje?
    Det begynner å minke på rullen. Så er litt itvil om jeg har 11 meter tilovers, men kan jo sjekke når jeg er ferdig, om du ikke har fått tak i noe før det. :-)
    Dersom du ikke trenger å ha det lydtransparent, så får du kjøpt scenemolton som er 300cm bred.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått jobbet litt på morgenkvisten i dag. Utrolig hva en rekker når klokken stilles, men står opp til sommertid.

Har startet de siste innleggene med bilder av noen plankebiter...så kan ikke være dårligere denne gangen.

-1planker-jpg

Ramme ferdig, de som tror jeg skal bygge sandkasse inne tar feil.. ;-)

-1ramme-jpg

Skrudd på plater på sidene og gulvspon på toppen.

-f1erdigplatet-jpg

Ferdig malt og gummimatter limt på.

-1mneregummi-jpg

-1maltoggummi-jpg

Kjøpte et nytt teppe igår, tilsvarende det jeg har, gjelder det å få brettet ut kantene. Vært rullet inn litt for lenge.

Nå er gulvrefleksjonene borte.

-1-2tepper-jpg

.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1planker-jpg   -1ramme-jpg   -f1erdigplatet-jpg   -1mneregummi-jpg   -1maltoggummi-jpg  

-1-2tepper-jpg  

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer et lite platetips. Var på konsert med disse i dag, og kjøpte platen som ble sluppet på fredag.

Det norske blåseensemble sitt brassensemble har spilt inn plate med Zappa låter arrangert av Sitan Aareskjold. Stian spiller trompet i dette ensemblet. Endelig har de fått godkjenning av familien Zappa for å få gitt ut dette.. Utrolig bra arrangementer av Stian.
    Platen er spillt inn i Trumpet Jungle studio, dette drives av den fantastiske trompeteren og musikeren Frank Brodahl. Dette er en topp plate som anbefales på det varmeste. Her er det bare å guffe opp volumet, sprette korken og kose seg. :-)

Kan også anbefale andre innspillinger som er gjort i Frank sitt studio. Spesielt platen som heter Just friends (Trumpet Jungle - Just friends). Den består av 5 trompeter og komp. Jeg bruker den som en del av referanse materialet mitt.

Her er bilde av Zappa platen.

-dnbe-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dnbe-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fine bilder av rommet ditt!

Siden det begynner å dra seg til rundt akustikken i tråden din fikk jeg lyst til å skrive og håper det er greit..

Tenker å følge opp en påstand jeg hadde om at våre bassfellekasser ikke "stjeler" dynamisk headroom som dempemateriale.
    Årsaken er tiden det tar før kassene er effektive. De trenger å sette igang membranen og ressonansen i kasse før dempingen blir effektiv. Dette medfører at de første millisekundene i enhver impuls slipper gjennom uhindret, mens etterklangen dempes. Hvorvidt dette er en positiv egenskap eller ikke kommer nok an på målsettingen. Lyden oppleves som friskere og mer dynamisk.

Trykk/ressonansfeller er mest effektiv der den kinetiske energien er lavest og trykket størst. Det vil si det samme som at de er mest effektive langs vegger og hjørner. Konstruert riktig vil de dempe linjært med få skarpe dempepeaker og gir en jevn økning i decay fra 100hz og nedover. Kassene vi har laget har dempepeak på 60 hz. Har forsøkt å få senke peaken litt, men det er vanskelig uten å tilføre helmholtzresonator prinsipper, men med det kommer også noen ulemper.

Årskaken til at vi har gått for en slags polyreflectorløsning med støperør på bakveggen er mange. Mest av alt så gir en slik diffusering en konsertsalliknende lyd, men også fordi de "varmer" opp lyden på en herlig måte. Sylinderformen på rør er heldig for generell diffraksjon. Svakheten til polyreflektorer er at de er lite effektive høyt opp i frekvens, men med ulik størrelse på rørene vil svakhetene kunne unngås.
    Sist, men ikke minst er støperør lette å lage bassfeller av. Et støperør kan lett gjøres om til 3 ulike typer justerbare bassfeller. Når man får inn et tosifret antall rør sier det seg selv at man kan gjøre mye finpussing i bassområdet hvis det trengs.
    Utfordringen blir å få de til å se bra ut.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Trompetnerd.
    Nå begynner det å dra seg til både rundt akustikken og rommet nå.

Du beskriver tiltakene midt i senter så er jo ikke mye å tilføye der før ev spørsmål dukker opp.

Har holdt på å bygge rammer til taket de siste dagene. Tenkte droppe bildene av byggeprosessen denne gangen. Er vel grense for hvor morsomt det er å se rammer bli bygget, har jo lagt ut nok av de bildeseriene før. Så bilder blir postet når de henger i taket.

Finnes det noe som er mere kjedelig enn å se på maling tørke?

Når dempingen er kommet opp i taket, er forhåpentligvis demping av refleksjoner, samt mengden demping i rommet er under kontroll. Så blir veldig moro å høre resultatet når takrefleksjonene også er kontrolert.

Neste step på planen er å begynne å fintune rørene og kartlegge effekten av disse.
    Så regner jeg med det blir litt finjusteringer her og der.

Var på en liten kjøretur og svippet innom Avshop og fikk med meg en liten pakke hjem.
    Ikke lett å se hva det er kanskje, men tror det kommer til å bli veldig fint å se på. ;-)

-lerret-jpg

.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -lerret-jpg  

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt lerret!
    Har forresten sendt deg PM...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Gratulerer med nytt lerret!
    Har forresten sendt deg PM...
    Takk for det.
    Blir moro å prøve duken, den jeg bruker nå er en liten hjemmelaget variant. Så håper det nye lerretet er så bra som det sies. Da er det kanskje på tide å bestille kalibrering hos Gorm. :-)

Må bare få gjort om rommet fra byggeplass til kino før jeg begynner å fikle med duken.

Har svart på PM.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er rammene i taket ferdig montert.
    Rammene er malt i samme farge som taket. Scenemoltonen er noe mørkere grå. Tanken var å få noe som lignet litt på veggfargen.
    Totalt er det litt over 4 akutstikkplater i taket. På søylen har jeg brukt 5 cm plate, mens på resten er det 10cm plater.

Fargen på scenemoltonen varier for hvert bilde, så velg den som er finest. ;-)

-tak1-jpg

-tak2-jpg

Sett fra sweetspot:

-tak3-jpg

.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -tak1-jpg   -tak2-jpg   -tak3-jpg  

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, du overrasker stadig med utrolig smakfulle løsninger på dine tiltak. Meget inspirerende.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Jøss, du overrasker stadig med utrolig smakfulle løsninger på dine tiltak. Meget inspirerende.
    Takk for det, hyggelig du synes det. Fint at tråden kan gjøre noe nytte for seg. ;-)

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her ser meget bra ut Tormod. :-)

Side 46 av 74 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •