TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 42 av 74 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 1479
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Avstanden ligger innenfor 1,80 meter. Men kan godt hende det er mindre. Da vi testet med plater i taket måtte platene støttes inntil kantene på spottekassen og dermed er det en liten x faktor på avstanden.

På gulvet har jeg teppefliser, pluss et passe tykt teppe rett foran lytteposisjon. Dette burde vel stoppe refleksjonene fra gulv?
    Litt vanskelig å vite når man ikke har vært der og målt. Dere finner det uansett ut ved målinger.

Tykt teppe lagt riktig burde stoppe de høyeste frekvensene ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for besøket. Du har mye å bidra med så setter stor pris på din kunnskap og hjelp.

Bra å ikke bare prate om trompet. ;-)
    Bare hyggelig det.

Hva om Orso har rett, og at høyttalerene har brattere vertikal spredning enn vi har tatt høyde for. Hva om det er rammen til lerretet UNDER høyttaleren som lager kvalm. I så fall kan flere av refleksjonene være gulv/tak.

Tar det neste gang.

Hvis noen har målinger av spredningen + delefrekvens til disse høyttalerene mottas det med takk.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke JBL høyttalere var det snakk om igjen? Og er taket helt flatt? Husker ikke fra bildene i farten.
    Hadde også vært fint å se en ETC av hver høyttaler for å se tidsavstanden mellom disse refleksjonspunktene.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvilke JBL høyttalere var det snakk om igjen? Og er taket helt flatt? Husker ikke fra bildene i farten.
    Hadde også vært fint å se en ETC av hver høyttaler for å se tidsavstanden mellom disse refleksjonspunktene.
    Høytaleren heter 3678.
    Taket er helt flatt, men er en ramme rundt for spotter. Legger med et bilde som ilustrerer litt forsøket på demping igår. Dette er det punktet lengst unna høytaleren vi har dempet. Det andre punktet ligger rett innfor spottekassen i front. Bærebjelken som går langs gjennom rommet målte vi til å ikke ha noen stor betydning.

-1233ma-ling-jpeg
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    Bare hyggelig det.

Hva om Orso har rett, og at høyttalerene har brattere vertikal spredning enn vi har tatt høyde for. Hva om det er rammen til lerretet UNDER høyttaleren som lager kvalm. I så fall kan flere av refleksjonene være gulv/tak.

Tar det neste gang.

Hvis noen har målinger av spredningen + delefrekvens til disse høyttalerene mottas det med takk.
    Når vi prøvde å dempe kun spottekassen i front gav det jo ikke noe utslag, så oppover vet vi ihvertfall hvor første punkt er. Nedover har vi jo ikke testet, den er antagelig brattere nedover siden diskant hornet er noe vinklet ned. Jeg tror ikke det kan treffe rammeverket, det er for nærme (skal sjekke det ut), men kan hende teppeflisene gir en refleksjon. Ekstra teppet dekker bare deler av gulvet, og det lå ikke der jeg ev vil tro en refleksjon i gulvet er dersom det er bratt spredning nedover.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et teppe vil bare dempe ca. over 13Khz. Men mest sansynlig vil ETCen i REW alikevel vise at mye av det er dempet. Den lurer deg der i så fall dersom man ikke bruker bandlimited ETC. Hele problemet unngår man selvsagt dersom man bruker bredbåndete absorbenter. Upraktisk på gulvet selvsagt. En bedre løsning kan være noe skjeve krakker som sender refleksjonene ut til sidene, helst da mot bakre sidevegger.

Eller kan jo også noen av refleksjonene gå via kassene på en eller annen måte. Flere veier de kan gå.
    En annen mulighet er at noen av refleksjonene kommer fra hornet (som har spredning på 90 grader) og mellomtonen/bassen som deles så høyt som 1Khz og har mye bredere spredning. Og siden disse har litt avstand mellom seg, så blir det litt avstand mellom refleksjonene. Bare en tanke. Er som sagt flere potensielle årsaker her.

Jeg ville forøvrig anbefalt å fjerne de kassene i hjørnene og heller legge all rockwoolen samlet trukket med tykk plastikk foran. Store trekantbassfeller eller firkantet til taket. De fungerer neppe så bra nå med kryssfiner på alle og ingen avstand i mellom.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et teppe vil bare dempe ca. over 13Khz. Men mest sansynlig vil ETCen i REW alikevel vise at mye av det er dempet. Den lurer deg der i så fall dersom man ikke bruker bandlimited ETC. Hele problemet unngår man selvsagt dersom man bruker bredbåndete absorbenter. Upraktisk på gulvet selvsagt. En bedre løsning kan være noe skjeve krakker som sender refleksjonene ut til sidene, helst da mot bakre sidevegger.

Eller kan jo også noen av refleksjonene gå via kassene på en eller annen måte. Flere veier de kan gå.
    En annen mulighet er at noen av refleksjonene kommer fra hornet (som har spredning på 90 grader) og mellomtonen/bassen som deles så høyt som 1Khz og har mye bredere spredning. Og siden disse har litt avstand mellom seg, så blir det litt avstand mellom refleksjonene. Bare en tanke. Er som sagt flere potensielle årsaker her.
    Skal sjekke ut dette og se om det er noe i dette. Uansett blir jo refleksjonen tatt i taket.

Jeg ville forøvrig anbefalt å fjerne de kassene i hjørnene og heller legge all rockwoolen samlet trukket med tykk plastikk foran. Store trekantbassfeller eller firkantet til taket. De fungerer neppe så bra nå med kryssfiner på alle og ingen avstand i mellom.
    Jeg er ikke helt enig. Frontplaten på kassene fungerer som ett membran og er ikke av samme materiale som sideplatene og bakplaten(kryssfiner). Kan ikke se at det gjør noe at de henger så tett som de gjør, det er en klaring mellom hver så eventuelle bevegelser vil ikke overføres. Dette øker bare membranflaten totalt.
    Veldig usikker om jeg vil klare å få samme bassdemping i 60-70Hz området ved å gjøre noe annet på frontveggen med tanke på plassen som er der.

Men uansett, alle tips og råd mottas med takk. Jeg er åpen for å teste det meste (som lar seg gjøre) for å få den lyden jeg vil ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ETCen i Audiolenseformat.

Tror nok ganske sikkert at det er gulv evt ramme som reflekterer i taket. Uannsett så vil de bli dempet av tak som Tralltrall er inne på.

Fjerne kassene!!? Etter all blod, svette og tårer + kronene det har kostet må du nok forklare denne Orso.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke henge meg opp i akustikken her, men av nysgjerrighet: hva er grunnen til at dere ikke bruker REW til målingene?

Gir Audiolense samme muligheter for å finne avstander som REW? Man kan jo lett regne seg frem ut fra tidsdomenet, men REW beregner meter selv.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den impulsresponsen sier ikke mye.
    Audiolense er ikke til program som er beregnet på akustiske målinger.

Jeg anbefaler å gjøre om på bassfellene fordi målingene viser at effekten er svært lav til tross for veldig mange. Bredbåndsfeller fungerer uansett, dekker et større området og krever ikke samme kompetanse som trykkbaserte gjør. Er de store nok vil de også noe effekt ned mot 50 Hz. Det er ønskelig å gjøre noe med hele bassområdet. Veldig smalbåndete bassfeller er mer noe man bruker til fintuning, men uansett må de ha god effekt og plasseres riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Skal ikke henge meg opp i akustikken her, men av nysgjerrighet: hva er grunnen til at dere ikke bruker REW til målingene?

Gir Audiolense samme muligheter for å finne avstander som REW? Man kan jo lett regne seg frem ut fra tidsdomenet, men REW beregner meter selv.
    Hei, vi bruker REW til målinger og kontrollmåler med Audiolense.
    Denne gangen forsvant målingene fra REW slik at kun målingen fra AL var igjen.
    Vi stusset litt over om impulsresponsen til REW stemte.

Audiolense virker å være hakket med nøyaktig enn REW på de målingene den tilbyr, men det er ikke et måleprogram for akustikk, så det er litt tungvint å bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den impulsresponsen sier ikke mye.
    Audiolense er ikke til program som er beregnet på akustiske målinger.

Jeg anbefaler å gjøre om på bassfellene fordi målingene viser at effekten er svært lav til tross for veldig mange. Bredbåndsfeller fungerer uansett, dekker et større området og krever ikke samme kompetanse som trykkbaserte gjør. Er de store nok vil de også noe effekt ned mot 50 Hz. Det er ønskelig å gjøre noe med hele bassområdet. Veldig smalbåndete bassfeller er mer noe man bruker til fintuning, men uansett må de ha god effekt og plasseres riktig.
    Nei, den impulsresponsen sa ikke mye. Jeg hadde soomet inn, men nedskalerte oppløsningen. Soomingen forsvant automatisk og oppløsningen er alt for dårlig. Skal forsøke å legge ut en ny senere.

Bassfellene: Det er dumt av deg å anbefale med så stor sikkerhet som du gjør på så tynt grunnlag når det gjelder store tiltak i et ambisiøst prosjekt som dette faktisk er.
    På de forrige målingene skrev Tralltrall at kassene ikke var optimalt plassert.

Fellene fungerer som planlagt de og vi har kontroll fra 50 til 150hz, med mest effekt rundt 60-70hz og avrulling opp og ned. Vi har effekt helt til ned til 20, men det er effekten oppover som synes best.

Lerretet gir sterke føringer på plasseringen av høyttalere og hvis vi skulle fulgt ditt forslag ville vi fått plass til to striper med tykkelse 20 cm med porøs demping i begge hjørnene. Man ville ikke oppnådd samme kontroll på den måten. At man får usynliggjort så mye bassdemping bak lerretet synes jeg er bra.

Jeg har erfaringer med hjørnefeller basert på kvart bølgelengde i eget rom og det fungerer fint hvis man ikke har mulighet til å gjøre det på en annen måte. Det konseptet har svakheter lydmessig og blir uforholdsmessig store i forhold til trykk/ressonansfeller.
    Det beste for bassdemping er uannsett variasjon.
    I mitt rom erstattet 8 kasser MYE porøs demping og stjeler av en eller annen grunn ikke så mye headroom.
    Vi har mulighet til å lage og teste ut en trekantfelle bak lytteposisjon hvis det trengs og kommer nok til å prøve en masse annet som fintuning.

Nå er det 40 og 30 hz som synger lenger enn 300ms og det skal vi kose oss med når alt det andre er ferdig. Man er på liste over utprøving av E-trap blant annet. Plass til en stor nok hemholtz resonator bak sofaen er det også.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ganske interessant det du skriver her.
    Det har ikke blitt lagt ut noen målinger fra dagens plassering av kassene, så hvordan du vet hvordan de da måler er ganske bra gjort. ;-)

Om du hadde tatt deg tid til å se på bildene jeg har lagt ut vil du se hvor mye plass det er til rådighethet på frontveggen for demping. Det er med andre ord ikke noe alternativ å ha store trekanter i hjørnene. Der er det ca 20 cm til rådighet. Bassfellene jeg bruker er 18,4cm. Dette er ikke tilfeldig.

Effekten av kassene er akkurat slik Trompetnerd og jeg ønsket de skal være. Dette svarer vel for det du nevner om kompetansen trykkbasserte kasser krever.

Det akustiske arbeidet med bassdemping er på ingen måte ferdig med disse kassene. Så flere tiltak skal prøves ut.

Den totale akustiske opplevelsen i rommet bærer også frukter av disse, dette merker jeg veldig godt i min daglige bruk av rommet som øvestudio og arbeidsrom.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    Hei, vi bruker REW til målinger og kontrollmåler med Audiolense.
    Denne gangen forsvant målingene fra REW slik at kun målingen fra AL var igjen.
    Vi stusset litt over om impulsresponsen til REW stemte.

Audiolense virker å være hakket med nøyaktig enn REW på de målingene den tilbyr, men det er ikke et måleprogram for akustikk, så det er litt tungvint å bruke.
    Skjønner ja den impulsresponsen sa ikke noe særlig

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Skjønner ja den impulsresponsen sa ikke noe særlig
    Litt kjedelig målingene forsvant, men kommer sterkere tilbake når nye foreligger.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ukens produksjon på jobben er plate innspilling i samarbeid med Lindberg Lyd.
    Vi spiller inn plate ifm grunnlovsjubileet neste år, så snart kan alle få nyte "Ja vi elsker" og resten av norges stoltheter i ekte 5.1 lyd.

Bare å glede seg. ;-)

-ja-vi-elsker-jpg
    Er du musiker eller tekniker? Jeg vil gjette musiker, siden bildet er tatt med noter foran (ingen teknikere jeg kjenner bruker noter til daglig :P)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Er du musiker eller tekniker? Jeg vil gjette musiker, siden bildet er tatt med noter foran (ingen teknikere jeg kjenner bruker noter til daglig :P)

Jeg er musiker, spiller trompet.
    Bildet er tatt fra en plateinnspilling med 2L og orkesteret jeg jobber i som vi gjorde i våres, og forsetter med den en uke til høsten.

Når det spilles inn orkesterverk, eller som i dette tilfelle janitsjar, er det nok mere vanlig for teknikere å bruke noter/partitur(er nok et must). Da er det såpass mye å holde styr på og musikerene trenger konkrete tilbakemld. Da er det viktig at teknikker/produsent, dirigent og musikere snakker samme "språk" og da er f.eks taktnummer og en spesifikk note et bra utgangspunkt.
    For å vite at alt er dekket med gode nok take, må teknikkeren faktisk ha partituret foran seg og gjøre sine private noteringer. En slik plate vi spilte inn her, blir det ofte mange take da alt må sitte 100% hos alle samtidig. Har vi en mikrofon hver er det mye lettere å gjøre individuelle endringer i miksen etterpå, men da blir det ikke 5.1 lyd og heller ikke den samme lydopplevelsen i 2 kanal.

Med innspilling av rockeband eller den typen musikk finnes det vel knapt noter, ;-) så da er det nok mere uvanlig at teknikere bruker det ja.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utsikten fra hjemmekinorommet. Fint med litt annet å se på enn akustikkplater. ;-)

-1234himmel-jpg

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten filmanbefaling - Johan Falk -, har sett disse den siste uken. Veldig god underholdning. Dette er nr 7-12 av serien. Er litt sammenheng mellom alle filmene, så for de som ikke har sett noen av de, finnes det 3 separate filmer som kom ut først, så starter serien som nå er oppe i 12 filmer. Mange timer med underholdende svensk politifilm.

-1234johan-jpeg

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pen utsikt
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Side 42 av 74 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •