TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 41 av 74 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 1479
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mere bilder og mere akustikktiltak på frontvegg

Da har jeg fått jobbet litt mere med kinoen.
    Dagens jobb var å forsette akustikktiltakene på frontveggen. Nå begynner det å nærme seg at den er ferdig.

Bygde 7 nye bassfeller som er festet til veggen på to lekter. Fikk bare 3 stk på den høyre siden av senteren pga av bærebjelken i taket. Men tror jeg har nok likevel. Totalt er det 21 bassfeller på frontveggen.

-1front-jpeg

Så lagde jeg 5 cm rammer som jeg hang fra taket foran bassfellene. I rammene plasserte jeg 10 cm rockwool akustikkplater. Nesten to plater i høyden.

-2front-aksutikk-jpeg

Akustikkplatene henger noen cm fra bassfellene, slik at de ikke kommer borti frontplaten som fungerer som et membran.

-3front-avstand-jpeg

Over senteren er det to diffusorer fra Vicoustic (PL Poliy Wood Fusor)
    Dette er for å spre lyden som blir reflektert fra frontveggen og treffer sweetspot.

-4front-diffusor-jpeg

Slik ble fronten i samme vinkel som tidligere frontvegg bilder:

-5fronthele-jpg

Litt nærmere bilde:

-6fronthele2-jpg
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det går sakte fremover...:-)

Har fått jobbet litt med kinoen ikveld.

Hyllene i elektronikk skapet knelte ganske mye, så disse måtte stives opp.
    Kjøpte meg noen lekter som jeg skjærte til

-1-jpg

Så skrudde jeg de fast i hyllene:

-2-jpg

Så et maling strøk:

-4-jpg

Kjøpte meg nye dørhåndtak:

-3-jpg

Samt fikk trukket opp strømkurser inn i rommet, foreløpig er det en til lyd og en til lys. Men har 2 kurser til tilgjengelig dersom noe skulle trenge mere.

Fikk også hentet de ferdigkappete MDF platene jeg hadde bestilt som skal brukes til kabelkanalene langs gulvet.

Det går ikke fort, men jevnt og trutt fremover.

På onsdag kommer Trompetnerd på besøk, og vi skal bruke dagen til målinger og akustikktesting. Det ser jeg frem til.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt all elektronikk ut av skapet, lagt opp stikkontakter for hver hylle.
    Lagt kabelene i kanaler, strøm på venstre side, høytalerkabel på høyre og balanserte kabler får henge fritt mitt på. ;-)

Hyllene er stivet opp, så nå ser de ut til å holde vekten.

Ble litt omøblering i skapet i forhold til forrige løsning. Dette i håp om at det ikke skal bli så varmt.

Frontrekken har også fått hver sin QSC forsterker, så da står det vel neppe på kreftene.

-skap-jpeg

Utrolig hvor lang tid slikt tar. Men nå er det ihvertfall gjort.
    Hadde tenkt å få malt listene som skal rundt rommet men det blir det ikke tid til idag.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo meget så bra. Må snart få tatt turen til deg!!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dette ble jo meget så bra. Må snart få tatt turen til deg!!
    Takk for det, blir bedre og bedre. Du må prøve å komme en dag, hadde vært hyggelig. Bare ring meg en dag det passer. :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feste akustikkplater i taket.

Jeg skal feste akustikk plater i taket. Selve platen er ikke noe problem å få festet i taket alene med stoppskruer , men den skal ha en ramme trukket i høyttaler stoff rundt. Størrelsen på hele blir 120x180. Dette kan godt deles opp i flere rammer.
    Noen som har noen ide hvordan jeg kan få festet dette itaket uten å bruke vinkler eller skruehull. (Er håpløst å skru gjennom høytalerstoffet) og vil ikke at festet skal synes.
    Er magneter eller borelås sterkt nok til å holde den på plass om det festes rundt rammen?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag heller en stor ramme som platene legges i. Rammen kan festes med vinkeljern. Stoff kan du trekke enten rundt hele eller bare foran absorbentene med en pen ramme som vises.
    Noen bilder med ulike løsninger under.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Lag heller en stor ramme som platene legges i. Rammen kan festes med vinkeljern. Stoff kan du trekke enten rundt hele eller bare foran absorbentene med en pen ramme som vises.
    Noen bilder med ulike løsninger under.

Takk for tips, det så jo veldig bra ut.

Regner med platen trees inn i etterkant da, likt som på "orginale" himlinger.

Har du noen link til siden du finner disse bildene?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å legge platene inni ja. Ikke bruk for mye ramme, det vil reflektere. Mer enn nok med slikt som bilde nr. 2 (Tangen sitt rom) under hvis du bare skal bruke absorbenter på 10 cm.
    Har ikke link, men bilde nr.1 i forrige post er min og nr.3 var Valentino sin.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har Trompetnerd og jeg gjort en del målinger av rommet.

-123ma-ling-jpeg

Bl.a kartlagt spredningsmønsteret til frontene og fant refleksjonspunktene. Det er i hovedsak taket det må dempes. Sideveggene trenger ikke å dempes for førsterefleksjoner.

Vurderer å kombinere dempingen av taket med akustikkplater og diffusjon.
    120cmx180cm av hvert. Det betyr at taket vil ha demping nesten helt frem til lytteposisjon, med diffusjon nærmest lytteposisjon.

Kom gjerne med synspunkter på dette, og gjerne erfaringer om noen har. :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å legge platene inni ja. Ikke bruk for mye ramme, det vil reflektere. Mer enn nok med slikt som bilde nr. 2 (Tangen sitt rom) under hvis du bare skal bruke absorbenter på 10 cm.
    Supert, takk igjen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det 60/60 mellom hver list i den du har? totalt 240x120
    Er det vanlig vinduslister(eller lignenede) platene hviler på?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Er det 60/60 mellom hver list i den du har? totalt 240x120
    Er det vanlig vinduslister(eller lignenede) platene hviler på?
    Litt mindre enn 60 cm da absorbentene skal ligge på listene. Jeg brukte vel tykke lister siden jeg skulle ha 20 cm absorbenter og løsere materiale på toppen, men det hadde holdt med mindre lister eller bare hatt den ene veien.

Diffusjon vs. absorpsjon i området for tidlige refleksjonsområdet er et spørsmål om korrekthet vs. spatial (romstørrelse) informasjon. Jeg foretrekker det første og heller bruke diffusjon på bakvegg og eventuelt også bakre sidevegger. Har hatt ren diffusjon i taket og sier som Arthur Noxon: Been there, done that.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mindre enn 60 cm da absorbentene skal ligge på listene. Jeg brukte vel tykke lister siden jeg skulle ha 20 cm absorbenter og løsere materiale på toppen, men det hadde holdt med mindre lister eller bare hatt den ene veien.

Diffusjon vs. absorpsjon i området for tidlige refleksjonsområdet er et spørsmål om korrekthet vs. spatial (romstørrelse) informasjon. Jeg foretrekker det første og heller bruke diffusjon på bakvegg og eventuelt også bakre sidevegger. Har hatt ren diffusjon i taket og sier som Arthur Noxon: Been there, done that.
    Takk for tilbakemld, tanken med å kombinere er å få litt av alt. Demping i starten for så å øke romfølelesen jo nærmere lytteposisjon en kommer. Ren diffusjon kan jo bli for mye i den retningen.

På bakveggen hadde jeg tenkt å ha ganske mye demping bak lytteposisjon, ca sofaens bredde, og diffusjon eller annet som skaper liv på sidene.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd og oppsett!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en fin dag Tralltrall. Hyggelig at jeg får være med å hjelpe litt i prosessen. Håper formen er stigende!

Orso: Flott at du tipser!
    Vi hadde tenkt å dempe taket, men Tralltrall fikk tips av selger om å diffusere førsterefleksjon i taket. Senere har vi sett at Vinacoustic nærmest utelukkende diffuserer taket selv i studioer. Interessant for det strider mot det meste jeg har tenkt meg i utgangspunktet.
    Deres filosofi med liv i rommet passer godt med målet på for dette rommet.
    Forskjellen mellom difusjon og demping i taket blir at med demping vil det oppleves som det nærmest ikke er noe tak, mens med riktig difusjon vil det oppleves at taket er lenger unna enn det er(spatial). Vi får prøve oss frem.
    Disse høyttalerene har to førsterefleksjonspunkter i taket (!! hvordan er det mulig?), så da har vi tenkt å dempe den første og diffuserer den neste.

Hvis man skal stille høye krav, så bidrar ikke rommets sene refleksjoner bidrar så positivt j utgangspunktet (paralelle gipsvegger gjør som regel ikke det) og høyttalerene trenger litt drahjelp. Ved for kort etterklang i de øverste frekvensene i rommet låter de ikke så bra. De må matches forsiktig.
    Derfor passer det enda bedre med litt difusjon på den ene refleksjonen i taket.

Fremover blir det jobbing med å spre de senere refleksjonene på sidevegger og andre deler av taket slik at de refleksjonene bidrar bedre enn nå. Vi har tenkt masse, men dette vet jeg du kan Orso, så gulltips mottas med takk.

Målet her er nok mer feelgood med rombidrag enn nøytrale mastringsrom.

Trøkk er det i massevis. Man har ikke engang begynt å fintune, men det låter stort og potent.
    Dette er et kremrom.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom de refleksjonspunktene i taket ligger et stykke fra hverandre, er det sansynlig den ene har kommet via gulvet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis
    Flott tråd og oppsett!!
    Takk for det. :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    Takk for en fin dag Tralltrall. Hyggelig at jeg får være med å hjelpe litt i prosessen. Håper formen er stigende!

Orso: Flott at du tipser!
    Vi hadde tenkt å dempe taket, men Tralltrall fikk tips av selger om å diffusere førsterefleksjon i taket. Senere har vi sett at Vinacoustic nærmest utelukkende diffuserer taket selv i studioer. Interessant for det strider mot det meste jeg har tenkt meg i utgangspunktet.
    Deres filosofi med liv i rommet passer godt med målet på for dette rommet.
    Forskjellen mellom difusjon og demping i taket blir at med demping vil det oppleves som det nærmest ikke er noe tak, mens med riktig difusjon vil det oppleves at taket er lenger unna enn det er(spatial). Vi får prøve oss frem.
    Disse høyttalerene har to førsterefleksjonspunkter i taket (!! hvordan er det mulig?), så da har vi tenkt å dempe den første og diffuserer den neste.

Hvis man skal stille høye krav, så bidrar ikke rommets sene refleksjoner bidrar så positivt j utgangspunktet (paralelle gipsvegger gjør som regel ikke det) og høyttalerene trenger litt drahjelp. Ved for kort etterklang i de øverste frekvensene i rommet låter de ikke så bra. De må matches forsiktig.
    Derfor passer det enda bedre med litt difusjon på den ene refleksjonen i taket.

Fremover blir det jobbing med å spre de senere refleksjonene på sidevegger og andre deler av taket slik at de refleksjonene bidrar bedre enn nå. Vi har tenkt masse, men dette vet jeg du kan Orso, så gulltips mottas med takk.

Målet her er nok mer feelgood med rombidrag enn nøytrale mastringsrom.

Trøkk er det i massevis. Man har ikke engang begynt å fintune, men det låter stort og potent.
    Dette er et kremrom.
    Takk for besøket. Du har mye å bidra med så setter stor pris på din kunnskap og hjelp.

Bra å ikke bare prate om trompet. ;-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom de refleksjonspunktene i taket ligger et stykke fra hverandre, er det sansynlig den ene har kommet via gulvet.
    Avstanden ligger innenfor 1,80 meter. Men kan godt hende det er mindre. Da vi testet med plater i taket måtte platene støttes inntil kantene på spottekassen og dermed er det en liten x faktor på avstanden.

På gulvet har jeg teppefliser, pluss et passe tykt teppe rett foran lytteposisjon. Dette burde vel stoppe refleksjonene fra gulv?

Side 41 av 74 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •