TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 38 av 74 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 1479
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fine kurver. Det er jo tydelig at det skjer noe positivt med kurven. Veldig spennende tiltak med de boksene.

Det som kanskje er enda mer spennende er decay-tiden, altså waterfall-kurver

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Fine kurver. Det er jo tydelig at det skjer noe positivt med kurven. Veldig spennende tiltak med de boksene.

Det som kanskje er enda mer spennende er decay-tiden, altså waterfall-kurver
    Waterfall-kurvene kommer, Audiolens programmet har ikke dette. Men så fort jeg får gjort nye målinger legger jeg ut dette. Dette er jo enda mere relevant.

Følelsen jeg har i rommet under øving og musikklytting er absolutt positiv. Så det som skjer er absolutt mot det riktige.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer noen vannfall:

Uten kasser:
    -vannfall-avforum-6-hm-uten-kasser-jpg

Med kasser:
    -vannfall-av-forum-6-hm-jpg

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere:

Uten kasser:
    -30-hz-uten-kasser-jpg

Med kasser:
    -30-hz-med-kasser-jpg

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er altfor lav oppløsning til at det viser noe som helst. Reduser til 5 dB og vis ned til ca. 45 dB eller lavere (etter hva vinduet kan vise uten at noe faller utenfor). Og i ditt rom bør vindu og tidsinnstillingen trolig ligger på 500-600 ms. Kanskje enda høyere.

Hvor mange og hvor lange sveip kjører dere forresten?

Noe slikt:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er altfor lav oppløsning til at det viser noe som helst. Reduser til 5 dB og vis ned til ca. 45 dB eller lavere (etter hva vinduet kan vise uten at noe faller utenfor). Og i ditt rom bør vindu og tidsinnstillingen trolig ligger på 500-600 ms. Kanskje enda høyere.

Hvor mange og hvor lange sveip kjører dere forresten?

Noe slikt:
    Poenget med kurvene er å kun vise i det området "trompetkassene" arbeider og om det gir noe forksjell med og uten. Dette området ligger på 60-70 Hz. Derfor ser jeg absolutt disse målingene som informative for å se kassene sine påvirkninger i rommet.

Marantzen deler subbene på 250Hz, og det er ikke kjørt noen målinger med fronter, Kun basstårn uten noen korrigering. Målingene er gjort fra lytteposisjon. "trompetkassene" er også litt tilfeldig plassert. Det er noen plasseringer som er mere effektive enn andre og skal testes ut.
    Det vi er mest nysgjerrige på er om trompetkassene har en effekt.

Prøver å kartlegge og ta en ting av gangen, så alle postive ting eller feil vil være kartlagt og dermed også kunne finne det korekte tiltaket for forbedringer.

Målinger over større omeråder kommer etterhvert.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at dere strengt tatt ikke ser så mye av hva kassene gjør med så lav oppløsning på grafen. Det blir omtrent som å se på frekvensrespons med 1/1 glatting. Man ser ikke i særlig grad hva som endrer seg da alt er glattet over.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du mener med lav oppløsning og glatting Orso. Du bør ikke forveksle sooming og glatting.

På de første visningene er det soomet inn på området vi ønsker effekt fra kassene.
    At etterklangen tørker inn fra 60-90hz og glatter ut frekvensen kan man se enkelt. Vi ville vise følgere av tråden dette og det er også formålet med kassene. Ved mer effektiv plassering vil det gi enda større utslag.

Den andre visningen er mer utydelig, men det er fordi det skjer lite ved 30 hz, men ville vise at det skjer noe der også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er det ganske tydelig at det skjer noe like over 60 Hz og noe ved 90 Hz. Er dette multipler av romnoder ved 30 Hz og 45 Hz kanskje?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målinger med 800ms

Uten kasser i rommet:
    -6-hm-vannfall-uten-kasser-ny-visning-jpg

Med kasser i rommet:
    -6-hm-vannfall-med-kasser-ny-visning-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Uansett er det ganske tydelig at det skjer noe like over 60 Hz og noe ved 90 Hz. Er dette multipler av romnoder ved 30 Hz og 45 Hz kanskje?
    Ja, ikke lett å si, men det virker ut som:
    63 hz er 2 harmonisk av bredde (muligens 2harmonisk lengde er med på å bygge opp denne), 1 tangential og 1 harmonisk av høyde.
    87 hz: 3 harmonisk av lengde og to tangentiale.
    45 tror jeg er to tangentiale.

Ikke lett å si helt sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si litt om hva vi opplever som fordelen av disse boksene.

Dette er bassfeller som skal ha sin dempingspeak på 60-70hz med slak avrulling oppover og nedover. I motsetning til mange andre bassfeller som har max demping på 120hz og avrulling nedover.
    Veldig mye av "slammet" i musikken ligger fra 120hz og nedover.
    Vi mener at det vil være veldig fordelaktig å dempe "fettet" i musikken fra 90-50 hz mer enn 90-120hz. I teorien skal dette gi en hurtig og eksplosiv bass.
    Vi har jo ikke prøvd dette før, så vi kan ikke vite hva som skjer i praksis, men
    noe tyder på at det er dette som skjer i rommet i praksis også.

Tralltrall har ikke plass til mer enn et hjørne med porøst dempemateriale basert på en 1/4 bølgelengde i bassen han ønsker å dempe.

Vi har "plass" og tid til å bygge nærmere 40 av disse kassene uten at det blir veldig synlig i rommet og uten at vil drepe punchen i musikken. Tiden vil vise hvor mange Tralltrall trenger.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Men det er slik at alle boksene er tunet likt? Det er brukt samme type plate på "membranen" i alle boksene?

De er ikke fylt med noe demping a´la Glava (kunne ikke se noe på bildene i hvert fall) ?

EDIT: Har du prøvd å bruke "Modal analysis"-funksjonen i REW? Den ligger i EQ-menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tralltrall vil legge ut om byggingen etter jobb, men det er isolasjon inni kassene ja.
    De har effekt uten isolasjon også, men dempingspeakene blir bredere med isolasjon.

Alle kassene er like i utgangspunktet. På grunn av naturlige forskjeller på materialene vil ingen kasser være helt like og det gir en naturlig variasjon på dempingen og jevner ut.

Har tittet litt på Modal analytics, men synes det er litt vanskelig å lese de faktiske resultatene på grunn av naturlig heving og senking av frekvensresponsen.
    Ved de frekvensene som nærmest måler likt med og uten kasser gir kassene en reduksjon i decay. 22 hz blir for eksempel 100 ms lavere med kassene i Modal analytics.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassene bygges av kryssfiner på sidene og bakplaten, trefiberplate på fronten. Inni kassen er det rockwool.

Størrelsen på kassen er 580x580x184. Rockwoolen som puttes i er litt større enn selve kassen, så det dannes et lite trykk i kassen.
    Alle plater limes, spikres og fuges så den blir så tett som mulig.

Platene er kuttet i samme str, så kassene er like store. Men det er forskjell på bl.a vekten, samt nøyaktig hvor mye isolasjon det er i de. Dette gjør nok at det kanskje er en liten tuning forskjell også. Men i utgangspunktet er alle kassene blitt laget like.

Sidene limes og spikres:

-kasse0-jpg

Alle sider festes sammen:

-kasse1-jpg

Bunnplate på:

-kasse2-jpg

Rockwool på plass:

-isolla-jpg

Ferdige kasser:

-dsc_0017-jpg

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

long time...

Har gått en stund siden jeg har oppdatert tråden min nå. Har ikke skjedd så mye i kinoen siden sist. Har vært noen travle mnd med mye jobbing, turnéer, kjøkkenbygging. Er ikke bare kinoen som kan ha prioritet.
    I løpet av de nærmeste ukene skal jeg prøve å få bygget litt i kinoen igjen.

Kjøkken er nesten 100% ferdig, og her er en smakebit på resultatet. Ble ganske fornøyd med resultatet.

-kj-kken1-jpg

-kj-kken2-jpg

-kj-kken3-jpg

-kj-kken4-jpg

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

plateinnspilling.....

Ukens produksjon på jobben er plate innspilling i samarbeid med Lindberg Lyd.
    Vi spiller inn plate ifm grunnlovsjubileet neste år, så snart kan alle få nyte "Ja vi elsker" og resten av norges stoltheter i ekte 5.1 lyd.

Bare å glede seg. ;-)

-ja-vi-elsker-jpg

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøkkenet ble veldig bra Tormod.Står midt i tilsvarende prosjekt selv, så jeg vet hvor mye jobb dette er
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Kjøkkenet ble veldig bra Tormod.Står midt i tilsvarende prosjekt selv, så jeg vet hvor mye jobb dette er
    Takk for det.
    Er en del jobb ja. Snudde alt iforhold til slik det var før, flyttet døren, pluss at veldig lite av veggene var rette. Så mye arbeid før selve kjøkkenet kan settes opp. Men moro å holde på, og artig å ha gjort det selv.

Lykke til med ditt kjøkken prosjekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøkkenet ditt blei kjempeflott! Akkurat ferdig med mitt kjøkken og, dog var det kun oppussing av gamalt kjøkken. Så det ser ikkje i nærleiken like fresht ut som ditt

Side 38 av 74 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •