TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 37 av 74 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1479
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Spennende plate tips, takk for tipset, den skal inn i hyllen her hjemme
    Gleder meg til å høre den på ditt anlegg. :-)

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Haha, herlig detalj.

Meget spennende, denne skal absolutt inn i samlingen.
    Morsomt dere vil kjøpe platen. :-)
    Bare så det ikke er noen misforståelser, La Voie Triomphale er spilt inn på dagens instrumenter, det er den som lanseres senere i år som vi bruker gamle instrumenter på.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Spennende lesing dette! Den Blurayplata skal jeg bestille!
    Og ser at du har 8801-prosessoren. Er du godt fornøyd med den? Kommer snart i posten til meg...8)
    Takk for det.

Tenkte det var 8801 du hadde bestilt, så i tråden at du ventet på en 11.2 prosessor, og er vel nesten bare Marantzen som har dette på markedet nå.
    Er veldig godt fornøyd med 8801. Jeg synes den fungerer veldig bra både i to kanel og flerkanal. Kan ikke komme på noe som trekker ned lydmessig i mitt oppsett. Hos meg er det en veldig bra match med resten av utstyret.
    Veldig fornøyd.

Dersom du skal bruke romkoreksjon, så synes jeg den fungerer veldig bra. 8801 bruker Audyssey XT 32. Her har en mange valg muligheter, du kan f.eks kjøre romkoreksjon bare på bassene mens frontene spiller uten.

Jeg er forsatt i trykk og lær fasen, så er noen småting jeg holder på å teste ut, så lurer på om jeg snart må lese litt i manualen. ;-)

Så du har noe å glede deg til. Jeg er sikker på at 8801 vil gi kinoen din et kjempe løft.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På marantz 8801 er det et sub display, der bl.a høytaler oppsett, dekoding av filmen etc viser.
    Noen som vet om de e en mulighet å få dette Ove på en liten skjerm? (Ikke meny onscreen)
    Jeg skal ha alt av elektronikk i et annet rom, så hadde vært topp å kunne hatt mulighet å sett det displayet om ønskelig.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste muligheten foruten OSD (som ikke degraderer bildet på denne, slik de gjorde før i tiden), er nok å bruke ett nettbrett eller smarttelefon, og Marantz appen til disse.

Personlig så syntes jeg appen kunne vært bedre, og håper de oppgraderer den snart. Men mener å ha lest på avsforum.com at man kan styre den fra andre apper også. Mulig de funker bedre. Har ikke testet noe selv.

Marantz appen kan styre min Musical Fidelity M1Clic, noe som er positivt siden MF ikke har egen android app. Men den er ikke 100% bra der heller.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Eneste muligheten foruten OSD (som ikke degraderer bildet på denne, slik de gjorde før i tiden), er nok å bruke ett nettbrett eller smarttelefon, og Marantz appen til disse.

Personlig så syntes jeg appen kunne vært bedre, og håper de oppgraderer den snart. Men mener å ha lest på avsforum.com at man kan styre den fra andre apper også. Mulig de funker bedre. Har ikke testet noe selv.

Marantz appen kan styre min Musical Fidelity M1Clic, noe som er positivt siden MF ikke har egen android app. Men den er ikke 100% bra der heller.

Takk, da skal jeg sjekke ut disse mulighetene. Hadde vært veldig greit om det funket. :-)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte kan man slå inn IP-adresse i hvilken som helst nettleser, for eksempel på iPaden, så kan du få både info og kontrollmulighet for utstyret.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Ofte kan man slå inn IP-adresse i hvilken som helt nettleser, for eksempel på iPaden, så kan du få både info og kontrollmulighet for utstyret.
    Takk for tips, skal prøve dette.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har desverre gått litt tregt med kinorommet de siste ukene pga veldig mye jobbing, så det eneste nye er en bluray hylle bak døren.

MDF platene skrues sammen:

-bluray1-jpg

Ferdig hylle, skal males senere.

-bluray2-jpg

Har også bygget noen flere "trompet"bassfeller så nå tror jeg at jeg har nok til rommet.
    Ikveld skal det testes ut og måles. Blir veldig spennende å se hva utslag disse kassene gjør på målingene. Så er jeg heldig er bassen under kontroll etter denne dagen. :-)

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med suverent kino/lydrom, hadde vært artig å hørt herligheten en gang.
    Dette blir spennende for flere enn deg og trompeten. Bassfeller som virker og ikke tar halve rommet er nok noe mange ønsker seg:-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje
    Gratulerer med suverent kino/lydrom, hadde vært artig å hørt herligheten en gang.
    Dette blir spennende for flere enn deg og trompeten. Bassfeller som virker og ikke tar halve rommet er nok noe mange ønsker seg:-)

Takk for det. Når rommet er ferdig er det ikke noe problem å få demo. :-)

Tror nok det er flere som er spente på resultatet av disse kassene. Så fungerer de er det veldig artig. Oppfatningen av rommet ved litt testing med bassfellene er absolutt positivt, men må gjøre målingene for å sjekke om det faktisk er slik det høres ut som. Håper jeg i løpet av noen dager kan ha noe å vise frem. :-)

Noe annet som er interessant og mosomt er at rommets form faktisk ikke påvirker lyden i stor grad i negativ forstand, slik jeg først fryktet (det som skjer er minimalt og i de fleste rom vil det være noen problemer uansett, ihvertfall om ikke absolutt alt kan bygges fra grunnen). Så lyden "ser" en annen størrelse på rommet enn det innerveggene er. Det er mange x-faktorer her, og heldigvis er opptil flere av de på min side denne gangen. :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk "Trompetnerd" og jeg endelig gjort noen målinger. Gikk litt tregt i starten da noe av utstyret ikke var like samarbeidsvillig hele tiden. Men lykkes tilslutt.
    "trompetkassene" som vi kaller de ble plassert i rommet, med målinger både før og etter. Skal legge ut litt målinger i morgen, men kan røpe at de har en effekt i de frekvensområdene de er bygget til. Så det var jo ikke så dumme nyheter.
    Mer info kommer.....

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferske målinger....

Her kommer noen målinger fra gårsdagens økt.

Har laget et lite utsnitt av frekvensene der "trompetkassene" jobber.
    Jeg har fått en flatere kurve under 70Hz som gjelder ned til 10Hz og fin utglatting til 150Hz.

Ved hjelp av kassene får jeg hevet det meste av dypbassen med min 5dB og dermed ekstra headroom i anlegget.

Vi rakk ikke å få plassert kassene helt optimalt, og heller ikke festet de til veggene slik de skal, så dette vil jo bare føre til enda bedre resultater.

Det er ikke brukt noe romkorreksjon, EQ eller glatting i disse målingene. Det er samme visning og nøyaktig samme mikrofonplassering og nivåer på alle målinger.
    Den svarte streken på målingene er Trompetnerds idealtarget for feelgood lyd.

Bassfellene demper mest i den dype bassen og de er så "små" at man kan plassere de jevn utover rommet. Som kan ha sine fordeler kontra andre bassfeller.

Hver måling er først vist uten kasser så med kasser:

Høyre sub uten "trompetkasser"
    -tormod-yre-uten-jpg

Høyre sub med "trompetkasser"
    -tormod-yre-med-kassene-jpg

Venstre sub uten "trompetkasser"
    -tormod-venstre-uten-jpg

Venstre side med "trompetkasser"
    -tormod-venstre-med-kasser-jpg

Delay uten "trompetkasser"
    -tormod-delay-uten-jpg

Delay med "trompetkasser"
    -tormod-delay-med-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss! Dette må jeg si er veldig spennende, og det begynner å se bra ut dette. Nå må dere forklare prinsippet bak disse trompetkassene snart Har ikke hørt om dette før...er det noe groundbreaking dere driver med, eller er det kjent i akustikkverden?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt dette ja.

Prinsippet bak boksen står i lærebøkene og er en gammel og offentlig konstruksjon som vi har "oversatt". Tralltrall deler sikkert etterhvert hvis det er interesse for det.
    Praktisk med små lette (dyp)bassfeller som er lette (veier ingenting) å plassere og flytte på.

Membrandemping går for å være fordelaktig på grunn av jevn avrulling og brede peaker. "Ørevennlig" bassdemping.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var spennende Ble først litt overrasket over hvor dypt subene dine gikk, men så kom jeg på hvilke det var Håper du/dere forteller litt mer om konstruksjonen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spennende saker dette. Er som "trompetnerd" skriver en kopi av eksisterende konstruksjon. Så vi har ikke funnet opp kruttet på nytt. :-)

Må avgårde å spille konsert nå, så mere utdypende info om kassene kommer senere i natt eller imorgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til opplysning så legger Audiolense tydeligvis inn en autojustering av 0-punktet i målingen, så selv om målingene er tatt opp på samme nivå blir grafikken ulik dessverre. Blir litt vanskeligere å tyde forskjellene da.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    Til opplysning så legger Audiolense tydeligvis inn en autojustering av 0-punktet i målingen, så selv om målingene er tatt opp på samme nivå blir grafikken ulik dessverre. Blir litt vanskeligere å tyde forskjellene da.
    Hva med REW?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med REW?
    Det kommer, Det ville bare ikke samarbeide da vi prøvde. Men feilen er blitt lokalisert. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med REW?
    Hei Vidar

Godt tips. Prøvde REW, men det ville seg ikke. Kom en bug som ikke ville ut igjen. Har brukt noen timer i etterkant for å løse det og nå fungerer det som en klokke igjen.

Anbefaler en lytt på dette etterhvert.

Side 37 av 74 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •