TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 36 av 74 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1479
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Tusen takk, det takker jeg gjerne ja til når jeg er i området.
    Jeg syntes det låt veldig dynamisk og oppløst, og bassen i bunnen var meget imponerende. Det er vel det mest realistiske bassen jeg har hørt fra et anlegg, sett fra en musikers ståsted.
    Takk for det. :-)
    Veldig moro vi oppfatter enkelte ting helt likt. Du har nok også stått alt for mye på "feil" side av scenen. (eller kan vel egentlig si den riktige siden) :-)
    Er moro når det begynner å nærme seg slik jeg oppfatter lyden fra scenen og jeg kan føle meg litt "hjemme".
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kveld ble Trompetnerd og jeg ferdig med nøye frekvensmålinger av rommet, og nå ser det ut som at rommet er kartlagt. Resultatet fra målingene er så bra at vi faktisk måtte dobbeltsjekke om det er sant.
    Dette er ganske interessant da rommet i seg selv har "feil" størrelse.

De siste ukene har Trompetnerd virkelig brukt sine kunnskaper om akustikk og lyd, og kommet frem til noen geniale løsninger. Meget imponerende arbeid.

Så nå gjenstår det for meg å bygge dette og teste om det fungerer i praksis. Gjør det dette, kommer det til å bli ekstremt bra. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Care to elaborate? Hadde vært interessant om dere la ut noen målinger, eventuellt fortalte litt om hva dere har tatt utgangspunkt i. Spennende dette!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lite å rapportere om foreløpig. Vi har gjort en del akustiske forsøk siste måneden, men utgangspunktet har forandret seg for hver gang og derfor vanskelig å ta standpunkter.

Nå er det lite forandringer som skjer fremover med lerret etc så da kunne vi endelig måle ordentlig forrige søndag, ta avgjørelser og planlegge akustikk for bassområdet. Toppen venter vi med.

Har brukt litt tid på å analysere målingene og gjorde oppfølgende målinger i går.

Både Tralltrall og jeg er tilhengere av så lite demping som mulig, så det blir laget smalbåndet custumtiltak for dette rommet og det er dit vi har kommet. Nå blir det utprøving av tiltakene i påsken.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Care to elaborate? Hadde vært interessant om dere la ut noen målinger, eventuellt fortalte litt om hva dere har tatt utgangspunkt i. Spennende dette!
    Hei,
    Trompetnerd kom meg litt i forkjøpet med en litt bedre oppsumering enn jeg lagde i natt.
    Det er som han skriver ikke mye å raportere om foreløpig men kan jo si det som er gjort:
    Har fått en plassering av subbere og fronter som ser ut til å fungere. (ihvertfall enn så lenge) Subbene spiller nesten rett frem. Frontene vinklet litt mot lytteposisjon, senter rett i mot. Det nye delefilteret (takk Naturlyd) begynner å spilles inn. Det er ihvertfall en bedring for hver time med musikk. luftigere lyd, det spisser seg ikke til, og mere fylde, kort forklart.
    Jeg hadde Focal Utopia Diva før, en høytaler som i mine ører er en suveren konstruksjon. Trodde aldri jeg kunne sette de i stua, og kose meg så mye med JBL i kjelleren. :-)

Jeg har tatt utgangspunkt i at sofaen skal stå plassert slik at den står ideelt iforhold til lerrets strørrelse og surround høytalerene. Så alle målinger gjøres med det utgangspunktet.
    Så har vi målt hvordan frekvensene oppfører seg i rommet, spesiellt det under 120 har vært hovedfokus så langt. Målet er å finne demping som isolerer frekvensene, slik at rommet har minimalt med "unødvendig" demping.

Det kommer ikke noen målinger enda. Jeg er litt itvil om jeg kommer til å legge ut noen også, er lett å bli forutinntatt på hvordan det låter utifra en kurve. Er bedre å komme på demo, og få oppleve det, så kan en velge å like det eller ikke etterpå.

Selv ved et "ikke ferdig" rom sitter jeg å koser meg veldig med både ny og gammel musikk. Tenker svært lite på om noe er galt eller ikke. Det eneste jeg vet er at det aldri kommer til å kunne bli dårligere enn det er nå. :-)

Jeg har forøvrig også montert opp høyde høytalere i front, eller precense som det heter hos Yamaha. Fikk ikke noe fornuftig bilde av de, men de er like som bakhøytalerene.

Et lite konsert tips:
    Bobby Shew spiller på Herr Nilsen idag. Bobby er en av verdens beste trompetister, han har spillt med så å si alt av artister. For de som vil oppleve en 72 år gammel levende legende. ta turen.......

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite bilde av noen tilkoblingsmuligheter.

-abc-jpg

Da er jobben startet med å bygge akustiske tiltak. Det skal bl.a bygges en god del slike bokser og teste ut hva dette kan gjøre med rommet.

-abc2-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser poenget ditt med at det lett å henge seg opp i kurver. Men for oss som er interessert i akustikk fra et teoretisk og praktisk ståsted, hadde det vært artig å sett noen kurver og waterfall før og etter akustiske tiltak, og litt om den teoretiske tilnærmingen bak akkurat disse tiltakene.

Om du ikke ønsker det i tråden din, kunne du/dere kanskje laget en egen tråd?

For øvrig en meget lekker kino

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et veldig behagelig rom å være i - på alle måter

Må gratulere Tralltrall med en flott gjennomført prosjekt. Noen justeringer gjenstår men allerede nå er det et veldig behagelig sted å høre på musikk.

Det låter virkelig bra også. Har nå to ganger, etter to besøk, vært nødt til å oppgradere min oppfatning av hva JBL 2226 15" kan utrette mellom 600-1000 Hz. Har bygget Wayne Parham sin 4Pi med orginalt filter og den låter veldig klemt i nevnte område. Parham kjører vel 2226 opp til 1300Hz i 4Pi, mens Tralltrall sine JBL 3678 deles ved 1000Hz. Har faktisk ikke ord på hvor skuffet jeg er over 4Pi.

Men solskinnshistorien hos Tralltrall er at det låter musikk. Virkelig morsomt! Oppløsningen er så bra at man lett hører smådetaljer som forskjellig klanginnstillinger på de enkelte instrumentene i multispors lydproduksjoner og andre musikalske distraksjoner, men det er musikken og helheten som dominerer.

Gleder meg til å få høre mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smalbåndede customtiltak

Har du en link til den artikkelen jeg så noen sider av? Hvor de absorbentene du har bygget ble beskrevet. Fiber/Huntonittplata på fronten fungerer vel som en membran.

Det hadde vært morsomt å få se utregningene for å få tunet de til aktuelle problemfrekvenser.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg ser poenget ditt med at det lett å henge seg opp i kurver. Men for oss som er interessert i akustikk fra et teoretisk og praktisk ståsted, hadde det vært artig å sett noen kurver og waterfall før og etter akustiske tiltak, og litt om den teoretiske tilnærmingen bak akkurat disse tiltakene.

Om du ikke ønsker det i tråden din, kunne du/dere kanskje laget en egen tråd?

For øvrig en meget lekker kino
    Hei,
    Har ikke noe imot å legge ut noen kurver og waterfall her i tråden, så det kommer nok noen skal du se. Det som er spesiellt interessant er jo kurver før og etter akustikse tiltak.

Jeg er såpass tidlig i prosessen nå og vet enda ikke om tiltakene jeg skal gjøre hjelper som de skal, men de har så langt gitt en indikasjon at det er rett vei. Målingene før tiltak er langt ifra perfekte, men iforhold til str på rom og alt annet som kunne gått galt er de ikke så allerverst.

De tiltakene jeg skal prøve ut virker veldig spennende. Om de lykkes tror jeg det vil bli et veldig heldig resultat. Dersom det ikke fungerer som håpet har det vært et morsomt og lærerikt prosjekt og det er bare å begynne på nytt med andre tiltak. Beste måte å lære på er jo å få testet ting i praksis.

Så lenge jeg ikke vet helt utslaget av dette venter jeg litt med å legge ut målingene. Men om alt går etter planen er jeg kommet langt iløpet av påsken. Så skal på ingen måte være vanskelig, å ikke legge ut noe, vil bare ha litt mere oversikt og litt mere kjøtt på beinet.

Håper dere forstår dette. :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens innsats, kasser limes og spikres sammen.

-basskasse-bygges-jpg

Da var det slutt på materialer, så mere må kjøpes imorgen, da er det bare å håpe at sagen på Thaugland ikke har tatt påskeferie.
    8 kasser er så langt ferdige.

-basskasse-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Håper dere forstår dette. :-)
    Ikke noe problem Følger spent med!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Naturlyd
    Må gratulere Tralltrall med en flott gjennomført prosjekt. Noen justeringer gjenstår men allerede nå er det et veldig behagelig sted å høre på musikk.

Det låter virkelig bra også. Har nå to ganger, etter to besøk, vært nødt til å oppgradere min oppfatning av hva JBL 2226 15" kan utrette mellom 600-1000 Hz. Har bygget Wayne Parham sin 4Pi med orginalt filter og den låter veldig klemt i nevnte område. Parham kjører vel 2226 opp til 1300Hz i 4Pi, mens Tralltrall sine JBL 3678 deles ved 1000Hz. Har faktisk ikke ord på hvor skuffet jeg er over 4Pi.

Men solskinnshistorien hos Tralltrall er at det låter musikk. Virkelig morsomt! Oppløsningen er så bra at man lett hører smådetaljer som forskjellig klanginnstillinger på de enkelte instrumentene i multispors lydproduksjoner og andre musikalske distraksjoner, men det er musikken og helheten som dominerer.

Gleder meg til å få høre mer.
    Takk for det Naturlyd. Hyggelig du liker det du hører. :-)
    Du er velkommen til å høre mere, når som helst. Du må ihvertfall komme når det er blitt litt mere orden på de akustiske tingene og høre om du merker noen forskjeller.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ikke noe problem Følger spent med!
    Det er bra. Skal legge ut litt info så fort det er noe fornuftig å komme med.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fascinerende hvor grundig du går til verks, slikt liker jeg. Jeg er allerede et knallbra rom, men det ser ut til at du tar det enda noen hakk videre. Spennende!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plate tips: LA VOIE TRIOMPHALE

For dere som ikke allerede har denne utgivelsen er dette en varm anbefaling.

-2l2-jpg

Jeg spilte inn denne platen med Forsvarets Stabsmuikkorps (The Staff Band of the Norwegian Armed Forces) og 2L i fjor i Jar kirke.
    Her kan dere høre blåsere og slagverkere i verdensklasse og en lyd kvalitet som tidligere aldri har blitt gjort på CD/Bluray. Dette er første plate i historien som er spilt inn på denne måten. Er en enorm dynamikk og lydkvalitet på platen, noe som også gjør lyden veldig naturtro.
    Dette er absolutt en referanse på hvordan blåseorkester skal låte.

Musikken som er spillt inn er fransk orginalskrevet musikk for korps og slagverk. Er også noen spor bare med brass og slagverk.

Det vil iløpet av året også komme ut ihvertfall en utgivelse til med samme band hos 2L. Så for de som liker dette, er det bare å glede seg. Denne er forøvrig spillt inn med historisk riktige instrumenter, så jeg brukte en trompet fra slutten på 1800 tallet. Veldig artig.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2l2-jpg  

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende plate tips, takk for tipset, den skal inn i hyllen her hjemme

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Denne er forøvrig spillt inn med historisk riktige instrumenter, så jeg brukte en trompet fra slutten på 1800 tallet. Veldig artig.
    Haha, herlig detalj.

Meget spennende, denne skal absolutt inn i samlingen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesing dette! Den Blurayplata skal jeg bestille!
    Og ser at du har 8801-prosessoren. Er du godt fornøyd med den? Kommer snart i posten til meg...8)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Materialer kjøpt inn:

-9nye1-jpg

Ble noen timers jobbing i kveld med god hjelp av Trompetnerd, så 9 nye kasser er snart ferdig. Når disse blir helt ferdig vil det nok begynne å gjøre utslag i rommet. Har en følelse at de som allerede er ferdige jobber i riktig retning. :-)

-9nye-jpg

Side 36 av 74 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •