TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 31 av 74 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 71 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 1479
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    Det blir bra Tralltrall!

Veldig spennende å følge en som nærmest tar den helt ut på nærmest alle måter!!

Har fått høre "rommet" noen ganger nå siden veggene kun var sponplater og synes det uten "tiltak" låter veldig lovende. Spenningen var til å ta og føle på når selveste 8x12toms kreasjoner kom på plass og de skuffet ikke.
    Faktisk tror jeg rommet nærmest har en "perkfekt"størrelse for disse for full glede ned til 18hz. Ikke for stort for fullt trøkk, men stort nok til at bassen "slipper" rommet.

Det finnes en problemfrekvens, men i år 2013 er jeg trygg på at det bare et spørsmål om tid før man får fikset denne.
    Det viktigste for psykoakustikken opplever jeg at etterklangen er jevnt synkende, men i dette rommet synker den fint. Er den ikke jevn, blir det vanskelig å komme i mål. Det er kanskje litt mye ved etterklang 30 hz, men hvordan det fungerer til slutt blir vanskelig å spå.
    Er veldig usikker om bassen "ser" rommet som kvadratisk. Da tror jeg det hadde vært mange flere problemer.

Kjenner jeg Tralltrall rett gir han ikke opp før han er fornøyd og når han er fornøyd tror jeg de fleste vil bli imponert over resultatet.

Hans spesialitet er jo å kombinere kompromissene hjemmekino og musikkanlegg imponerende og jeg gleder meg til å nyte dette anlegget i mange år fremover.
    Takk for det trompetnerd.
    Har veldig god tro på det selv også. ;-)
    Kan nesten tro bassen "ser" en litt annen str på rommet som du skriver. Så lite problemfrekvenser uten noen tiltak er jo faktisk ikke så galt, med tanke på at rommet ifølge "fasiten" ikke er bra.

Så gleder meg til å begynne å tune litt neste uke, med god hjelp av din ekspertise, trompetnerd. Skal ikke se bort fra at vi kan komme farlig nær mitt/vårt lydideal.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål til dere selvbyggere:

For å rette opp et lite frekvens problem kan en løsning være å sette en sub eller 2 bak i rommet. Den skal i hovedsak kun spille i frekvensomerådet rundt 40Hz
    Spørsmålet er da:

Hvor liten kan jeg bygge denne kassen?
    Noen forslag til element og str?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audiolense på 3678?

Hei!

Morsomt å se fremgangene i tråden din. Hvordan ble resultatet med tanke på lydlekkasje til etasjen over?

Gøy at du liker 3678 så godt. Synes selv at det spilte overraskende godt hjemme hos meg i Fredrikstad og de spilte også godt når vi bare stablet de opp i stuen din. 2426-driveren er en "liten" perle.

Har du tenkt til å teste aktiv deling? Du liker jo det tonale fra elementene og konstruksjonen så å bypasse de relativt komplekse passive filterene fra JBL vil nok gi stor forbedring. Har selv Audiolense-lisens men er for tiden uten lydkort med nok utganger.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Naturlyd
    Hei!

Morsomt å se fremgangene i tråden din. Hvordan ble resultatet med tanke på lydlekkasje til etasjen over?

Gøy at du liker 3678 så godt. Synes selv at det spilte overraskende godt hjemme hos meg i Fredrikstad og de spilte også godt når vi bare stablet de opp i stuen din. 2426-driveren er en "liten" perle.

Har du tenkt til å teste aktiv deling? Du liker jo det tonale fra elementene og konstruksjonen så å bypasse de relativt komplekse passive filterene fra JBL vil nok gi stor forbedring. Har selv Audiolense-lisens men er for tiden uten lydkort med nok utganger.
    Hei Naturlyd, takk for det. :-)

Lydlekkasje:
    Jeg var nok litt bortskjemt i det forrige lydrommet mitt. Det var så å si 100% lydtett langt ned i frekvensene. Grunnen til dette er at det var bettong etasjeskillere. Mens her er det kun treverk.
    Har en liten lekkasje av lyd gjennom taket. Veggene derimot har en mye høyere demping. Står jeg på gangen utenfor rommet er det(nesten) ingen lyd som kommer ut. Siden jeg måtte bruke forholdsvis mange lydbøyler pga vekten og strørrelsen av taket sier det seg selv at noen frekvenser desverre går gjennom de.
    Når jeg spiller trompet sterkt høres det veldig svakt i etasjen over. Står TV'en på, eller det føres en normal samtale er det borte. Så det er absolutt ikke noen krise. Så egentlig er jeg veldig fornøyd. Jeg kan øve trompet når som helst på døgnet uten å forstyrre noen, veldig deilig å kunne øve om natten om det skulle være nødvendig, så målet er nådd og vel så det. Dette var tross alt den viktigeste grunnen til å bygge et slikt rom - å kunne bruke det som øvestudio. Så er hjemmekino og hifi bare en STOR bonus. :-)

Spiller jeg musikk tåler rommet mere. Jeg kan spille veldig høyt uten at det merkes i rommet over. Når jeg er ferdig med de akustikse tiltakene i rommet for å bl.a oppnå rett trompetlyd kombinert med Hifi dempingen tror jeg dette også vil redusere gjennomgangen av trompetlyd i taket. Så resultatet blir nok meget bra tilslutt.

Jeg har ikke fått testet de grommeste bassfrekvensene fra film enda, men det jeg har spillt av musikk med mye bass er det overaskende lite som sjenerer i resten av huset. Så er litt overasket at trompet høres så godt som det gjør.

Som jeg skrev tidligere låter 3678 overaskende bra. Så tror det skal litt til før de forsvinner ut av rommet. Tror de i kombinasjon med Marantz'n har en bra match. Skal teste litt med forskjellige effektforsterkere. Hadde ikke tenkt å bruke Bryston på de da den er tiltenkt Focalene.
    Dersom JBL'ene funker så bra som det kanskje ser ut som blir det nok Focal Utopia hjemmekino i stua. ;-)

Neste uke blir det mye testing av utstyr, plassering, demping osv osv.

Kommer til å teste med aktiv deling, men tror jeg først tar den "lette" varianten for å sjekke litt hvordan rommet spiller og hva tiltak som trengs for å dempe.
    "Trompetnerd" skal komme å demonstrere og teste med sin Audiolense. Skulle det vise seg at dette gir bra resultater kjøper jeg en lisens og bruker dette.

Når vi har kommet et stykke på vei, vil jeg nok begynne å teste med aktiv deling. Liker å hele tiden ha noen faste og kjente parametere når jeg tester. Så ikke alt blir nytt.

Neste uke håper jeg også at jeg får opp frontveggen og lerret. Så fort jeg får testet hvor mye plass frontene trenger kommer nok reisverket opp.
    Da er det forhåpentligvis snart duket for testkjøring av film.
    Begynner å lande på valg av lerretsduk og hvordan jeg skal løse denne problematikken og hvilken projektor som skal gjøre jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok smart å være metodisk og teste ut tiltak etter tur. Sendte deg en mail men tenkte å skrive det her også siden det nok er en god del som leser tråden din.

De som bruker passive filtre på JBL (og de fleste andre merker) kino- eller PA-høyttalere har så godt som alltid et overbelastningsvern på delefilteret. Ofte er dette bare en glødelampe (lyspære) i serie med diskanten. Dette er veldig hørbart. De verste eksemplene jeg har hørt har hatt regelrett forvrengning. Selv på middels nivåer.

Det er helt trygt å ta bort lyspæra og sette en kort ledningsstump inn i stedet. Hvis det ikke er for mange flaskehalser i systemet (signalkilde, preamp, forsterker, rom, plassering, kvalitet på høyttalersystemet - gjelder ikke ditt oppsett) så høres dette svært tydelig.

Mvh Øystein

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Naturlyd
    Det er nok smart å være metodisk og teste ut tiltak etter tur. Sendte deg en mail men tenkte å skrive det her også siden det nok er en god del som leser tråden din.

De som bruker passive filtre på JBL (og de fleste andre merker) kino- eller PA-høyttalere har så godt som alltid et overbelastningsvern på delefilteret. Ofte er dette bare en glødelampe (lyspære) i serie med diskanten. Dette er veldig hørbart. De verste eksemplene jeg har hørt har hatt regelrett forvrengning. Selv på middels nivåer.

Det er helt trygt å ta bort lyspæra og sette en kort ledningsstump inn i stedet. Hvis det ikke er for mange flaskehalser i systemet (signalkilde, preamp, forsterker, rom, plassering, kvalitet på høyttalersystemet - gjelder ikke ditt oppsett) så høres dette svært tydelig.

Mvh Øystein
    Takk for tips her og mailer.
    Det skal jeg teste ut.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal snart begynne å bygge frontveggen.

Holder det med 3" reisverk?

Reisverket skal holde lerret, samt rammer trukket med høytalerstoff.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder i massevis!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det holder i massevis!
    Kanskje 2x2" holder også?

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt 1,5 x 3" eller 2 x 3".
    Ville i hvert fall styrt unna 2x2 som har en lei tendens til å vri seg mye...

Er snekker og har hatt mange dårlige erfaringer med 2x2 ;-)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med snekkeren.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasOslo
    Jeg ville valgt 1,5 x 3" eller 2 x 3".
    Ville i hvert fall styrt unna 2x2 som har en lei tendens til å vri seg mye...

Er snekker og har hatt mange dårlige erfaringer med 2x2 ;-)

Takk for tips. Tenkte meg at 2x2 er litt for "ustabilt".

2x3" er nok en grei str. Grei å jobbe med også for en amatør som meg.

Veggen er tenkt bygget slik det er vist på tegningen.
    Selve lerret er tenkt å ha så langt bak som mulig. På hver side av lerretet går veggen skrått ut, så det blir plass til subbene på hver side.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er tegningen :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagen idag er satt opp til å gjøre diverse målinger av frekvenser, optimalisere plasseringer, demping i rommet, samt prøve å finne tiltak som kan rette opp ev. problemer.

Får snart besøk av Trompetnerd, så da er det bare å koble opp måleutstyr, og begynne. :-)

Det burde ihvertfall være nok forsterkerkraft tilgjengelig. Er noen 1000watt stablet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det så nokså "bøst" ut i alle fall

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var en lang dag med tuning og testing over.

Resultatet er meget lovende og det ser ut som det kan bli ett veldig spennende resultat. Dagens hoved oppgave var bl.a å finne hvilken områder(vegger) som må dempes. Dette har vi kommet veldig godt i mål på. Det ser rotete ut på bildene, men når rammer er ferdig bygd, og frontveggen dekket blir det nok en stor visuell forskjell.
    Har også fått en interessang oppskrift på en bassfelle jeg også skal bygge.
    Disse skal plasseres der Rockwool sekkene står nå.

Veldig interessant å merke hvor mye plasseringen av platene betyr for resultatet. Bl.a har høyre side ikke førsterefleksjons demping, kun 2 refleksjon. På ventre side er det omvendt. Noe å tenke på da dette er litt utenfor "boken"
    Platene mellom front og bakvegg står også bevisst usemetrisk ovenfor hverandre.

Dempingen i taket er meget provisorisk laget. Må finne en måte å feste platene i taket på uten at eventuelle skruer synes. Den største refleksjonen er selvfølgelig akkurat der kassen i taket er. Noe som gjør det litt "vanskeligere" å skule den.

Når kasser og rammer er ferdige kan fintuningen starte. :-)

Focalene som er plassert i fornt skal ikke være der. Disse bare "hviler" seg før de skal opp i stua. Stua er under oppussing, så da får de kose seg her nede så lenge.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se hva sluttresultat blir her, skulle svært gjerne hatt besøk av noen akustikkere jeg også, tror virkelig det hadde hatt noe for seg

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Blir spennende å se hva sluttresultat blir her, skulle svært gjerne hatt besøk av noen akustikkere jeg også, tror virkelig det hadde hatt noe for seg
    Morsomt å holde på slik.
    Vi gjorde først noen frekvens målinger for å se hvordan ståe er, samt at vi lekte litt med audiolence for å lage en "flat/jevn" kurve og høre hvordan dette oppfattes.

Når "leken" var over, tok vi ut alt av dempematerialer i rommet(hadde en god del rockwool, samt masse akustikkplater)
    Grunnen til dette er å starte tuningen fra et helt bart rom og dermed dempe rommet der det faktisk trengs, ikke slite med allerede dempede omeråder.
    Er tiltakene "bygget" inn i veggene og ikke kan fjernes, kan dette skape mye hodebry. (min mening)

Så måler vi etterklang, og prøver så godt vi kan å dempe etterklangen. Her er det lytt og lær prinsippet, samt noe teori.

Blir det for mye plater i rommet, synes jeg det kan bli overdempet. Da kan det miste mye liv, samt at noen frekvenser vil være alt for mye dempet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en laaang dag i rockwoolstøv!

At du tør legge ut slike bilder!
    Spesielt de provisoriske bassfellene vi laget kan ikke jeg stå inne for å vise frem....

Ble overrasket hvor fort lyden lot seg "temme" i rommet ditt.

Mitt tips er at du ALDRI kommer til å kvitte deg med eller angre på at du kjøpte konstruksjonene til 8x12tom.
    Fytti*******!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er utrolig spennende her er at fordommer står for fall! Her kombinerer du altså noen lettdrevne (100db?) høyttalere fra JBL, med litt mer tungdrevne sub tårn fra Peerless (94-95db?), som sparker! Må ikke ta opp dette på det andre forumet, da er det en del som kommer til å slå krøll 8)
    Integrerer det bra? Trompetnerd er jo tydeligvis imponert over de basstårna, og er det en som har litt cred hos meg, så er det han når det kommer til reproduksjon. Pokker, nå ble jeg ikke mindre gira

Side 31 av 74 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •