TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 30 av 74 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1479
    Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Jeg er veldig imponert over 8801, har ikke fått testet den i flerkanal enda. Kun to kanal og sub.
    Jeg har veldig lite negativt å si om lydsignaturen. Den imponerer i to kanal. Går utifra, når jeg har et slikt resultat i 2 kanal, vil hjemmekino delen holde et ganske greit nivå også.
    Jeg har ikke rukket å teste mot burmester forforsterkeren jeg har. Men skal ikke se bort ifra at det er Marantzen som blir brukt til alt.

Har ikke lest bruksanvisningen enda, men det eneste minusen jeg har så langt å si er at det er litt mere menyer å gå gjennom for å justere lydnivåer enn på yamaha'en jeg er vant med, men dette finnes det kanskje noen snarveier for. :-)

Om du ikke trenger 11.2 så kan det jo hende 7701 vil holde til ditt bruk. Vet ikke hvor merkbare forskjellene er. Da er det jo noen 1000lapper spart.
    Høres meget bra ut. Har jo Marantz AV 7005, og er meget fornøyd, spesielt som stereo-kompromiss. Men kjenner litt på oppgraderingsspøkelset. Får se etterhvert hva fremtiden bringer. Lykke til videre med den morsomme delen av hjemmekino bygging, nemlig å prøve å feile i ett godt rom!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Høres meget bra ut. Har jo Marantz AV 7005, og er meget fornøyd, spesielt som stereo-kompromiss. Men kjenner litt på oppgraderingsspøkelset. Får se etterhvert hva fremtiden bringer. Lykke til videre med den morsomme delen av hjemmekino bygging, nemlig å prøve å feile i ett godt rom!
    Er farlig når spøkelset kommer på besøk.
    Jeg skal gi litt bedre tilbakemld når jeg har fått testet litt mere.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL'ene i front overasker veldig. Hadde aldri trodd det skulle låte så bra. Så idag er det en glad gutt som snart skal finne sengen, må bare høre noen låter først. :-)
    Disse er høyaktuelle i mitt rom etterhvert også. Ikke umulig at jeg ber om en liten demo på dem hos deg når alt er på plass
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør en liten sammenligning med JBL og Utopiaene.

Litt rotete bilder, men mye kabler og forsterkere frem og tilbake her.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Disse er høyaktuelle i mitt rom etterhvert også. Ikke umulig at jeg ber om en liten demo på dem hos deg når alt er på plass
    Det får vi til vet du, du ser sikkert i tråden når det begynner å nærme seg ferdig resultat. Helt ferdig blir det nok aldri. ;-)

Til film tror jeg 3678 kan ha potensiale til å fungere veldig bra.
    Så i tråden din du kjøpte noen 8340, tror nok de kan være litt spinkle som front. Passer nok bedre bak eller presence.
    Vurderer å kjøpe 2 eller 4 stk 8340 til for å ha som presence og frontside.
    Så får se om det dukker opp noen på brukten.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det kommet noen pakker med rockfon plater.
    3 pakker 100mm og 3 pakker 50mm.
    Da har jeg litt for å starte dempingen av 1. refleksjon, og sikkert litt 2. refleksjon med. Så gjelder det å finne rett balanse mellom harde og dempede flater slik at akustikken blir perfekt etter mine ører. Endelig kan det morsomme starte. :-)
    Det får en jaggu si, her var det mange plater!
    Regner med at du har planer om å bygge ramme og trekke med høyttalerstoff?

Har du også vurdert å justere med diffusorer ved behov også?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tralltrall, veldig spennende valg du har gjort. Ser jo på signaturen din at du har mye kremutstyr fra bla Focal. Kan du si noe om forskjellene du opplever mellom JBL 3678 og Focalene og hva som gjorde at du gikk denne veien? Moro å følge med på dette her i og med at jeg vurderer samme vei selv

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det får en jaggu si, her var det mange plater!
    Regner med at du har planer om å bygge ramme og trekke med høyttalerstoff?

Har du også vurdert å justere med diffusorer ved behov også?
    Tror jeg har nok plater ja, så blir sikkert noen til overs, men er så kjedelig å ha akkurat for få, også blir jeg altids kvitt de om det skulle være noen tilovers.

Skal bygge rammer på det som skal på veggene, og trekke de med høytalerstoff. Vurderer rammer fra gulv til tak der det skal dempes, det betyr at f.eks omerådet der 1. refleksjonen dempes får mye flate med akustikk plater. Siden jeg ikke ønsker et fulldempet rom, blir det mye testing på megden plater jeg kan ha i rommet.

Dersom det blir nødvendig så må jeg også ha noen diffusorer, men i utgangspunktet ikke. Jeg hadde hele bakveggen i den gamle kinoen dekket med diffusorer, og det gav ikke noen særlig effekt synes jeg, borsett fra at det ser veldig kult ut. Dette varierer veldig fra rom til rom, så mulig det må til her. Men det blir i såfall siste finish.

Har en trompetkompis som er veldig interessert i lyd og akustikk, som begynner å få seriøst mye og bra kunskap om dette, så vi har lange samtaler om hva og hvordan det kan bli best mulig. Så håper vi kan finne noen gode løsniger.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Tralltrall, veldig spennende valg du har gjort. Ser jo på signaturen din at du har mye kremutstyr fra bla Focal. Kan du si noe om forskjellene du opplever mellom JBL 3678 og Focalene og hva som gjorde at du gikk denne veien? Moro å følge med på dette her i og med at jeg vurderer samme vei selv
    Hvorfor jeg valgte JBL er litt tilfeldig. Jeg hadde aldri testet noe slikt hjemme før.
    Jeg har lenge hatt veldig god tro på at noe slikt kunne bli veldig gøy i en kino. Når jeg da skulle bygge ny kino med mulighet for å gjemme alt utstyr bak lerettet, så måtte jeg bare slå til da de dukket opp på brukten. JBL'ene har en annen type dynamikk. Tanken da var å bruke focalene til stereo, og JBL'ene til film. Men så låter JBL'ene så bra at jeg må ha en runde med testing for å se om det er verdt å ødelegge en ren front vegg med noen høytalere på gulvet. Focalene blir stående fremfor frontveggen.

Det er jo totalt forskjellig høytalere.
    Nå har jeg ikke fått dempet rommet skikkelig så testen blir ikke helt rettferidg enda. Har byttet et par ganger frem og tilbake, og de låter bra på hver sin måte. Focalen er nok en del snillere på godt og vondt. Må ha noen skikkelig test runder merker jeg. Så skal jeg skrive noen ord.

Jeg er bare litt usikker hvordan jeg kan få koblet to fronthøytaler oppsett til samme sub system og forsterker. Noen som har gjort dette?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kom akuratt til å få øye på den Rotelen der! S***N for et BEIST!
    hvor mange kanaler er det på den saftige biffen?

og hvilken forsterker kjører du basstårnene på? de var rett og slett elskbare!
    Edit: så hvor mange hypexer det dreide seg om.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det kommet noen pakker med rockfon plater.
    3 pakker 100mm og 3 pakker 50mm.
    Da har jeg litt for å starte dempingen av 1. refleksjon, og sikkert litt 2. refleksjon med. Så gjelder det å finne rett balanse mellom harde og dempede flater slik at akustikken blir perfekt etter mine ører. Endelig kan det morsomme starte. :-)
    og hvor fikk du tak i de platene og hva ble prisen? har hørt så mange forskjellige priser på rockfon-plater :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning at JBL'ene fungerer så bra. Så at Trompetnerd har kommentert dette også...han virket å like det, og jeg stoler litt på hans lytteinntrykk etter all den jobben han har gjort det siste året med bla Audiolense.
    Ja, hvordan å koble opp to sett høyttalere har jeg lurt på lenge også. Spesielt når du skal bruke de samme subbene. Ikke noe godt svar her dessverre.

Hvorfor jeg valgte JBL er litt tilfeldig. Jeg hadde aldri testet noe slikt hjemme før.
    Jeg har lenge hatt veldig god tro på at noe slikt kunne bli veldig gøy i en kino. Når jeg da skulle bygge ny kino med mulighet for å gjemme alt utstyr bak lerettet, så måtte jeg bare slå til da de dukket opp på brukten. JBL'ene har en annen type dynamikk. Tanken da var å bruke focalene til stereo, og JBL'ene til film. Men så låter JBL'ene så bra at jeg må ha en runde med testing for å se om det er verdt å ødelegge en ren front vegg med noen høytalere på gulvet. Focalene blir stående fremfor frontveggen.

Det er jo totalt forskjellig høytalere.
    Nå har jeg ikke fått dempet rommet skikkelig så testen blir ikke helt rettferidg enda. Har byttet et par ganger frem og tilbake, og de låter bra på hver sin måte. Focalen er nok en del snillere på godt og vondt. Må ha noen skikkelig test runder merker jeg. Så skal jeg skrive noen ord.

Jeg er bare litt usikker hvordan jeg kan få koblet to fronthøytaler oppsett til samme sub system og forsterker. Noen som har gjort dette?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke helt hvordan du har koblet dette opp og du ser for deg hvordan det skal bli. Men dersom jeg forstår deg rett at du tenker å bruke Marantz som felles forforsterker og ha seperate effektforsterkere kan du jo bare bruke y-ledd ut fra Marantzen og ta på den effektforsterkeren som er koblet på de høyttalerne du ønsker å spille med. Ellers kan du sikkert få noe til ved hjelp av sone 2 utgangene eller noe slikt også

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får vi til vet du, du ser sikkert i tråden når det begynner å nærme seg ferdig resultat. Helt ferdig blir det nok aldri. ;-)

Til film tror jeg 3678 kan ha potensiale til å fungere veldig bra.
    Så i tråden din du kjøpte noen 8340, tror nok de kan være litt spinkle som front. Passer nok bedre bak eller presence.
    Vurderer å kjøpe 2 eller 4 stk 8340 til for å ha som presence og frontside.
    Så får se om det dukker opp noen på brukten.
    Jeg kjøpte mine av en som bruker nicket naturlyd. Han hadde en hel stabel av dem, og har sikkert noen igjen. Holder til i Fredrikstad
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    kom akuratt til å få øye på den Rotelen der! S***N for et BEIST!
    hvor mange kanaler er det på den saftige biffen?

og hvilken forsterker kjører du basstårnene på? de var rett og slett elskbare!
    Edit: så hvor mange hypexer det dreide seg om.
    Rotelen har 5 kanaler. Mener det er 5x200watt i 8 Ohm. Jeg bruker den kun på subbene bak nå. Til frontene bruker jeg Bryston. Den er så mørk at den ikke synes på bildet. :-)

På Basstårnene bruker jeg Hypex, 8 stk av 700watts modulene. Så hvert element har hver sin forsterker. Disse 8 forsterkerene fordeles i to kabinetter, lik den blanke som står på gulvet i front.

Hva forsterkere jeg kommer til å bruke på fronter og bak kommer litt an på hvilket høytalere jeg skal bruke. Jeg har også QSC forsterkere nok til alle kanaler så må teste litt hva som fungerer best.

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    og hvor fikk du tak i de platene og hva ble prisen? har hørt så mange forskjellige priser på rockfon-plater :-?
    Jeg bestilte gjennom Optimera proff, har en kontakt, så har kjøpt det meste av materialer der. Tror prisen er ca 500,- per kasse, pluss moms. Må regne på det da de bare oppgir m2 pris. Selv med rabbatten jeg fikk på materialer er aksutikk platene "dyre" der, ihvertfall ikke veldig mye billigere, mens vanlig rockwool isolasjonen er veldig billig. Men uansett, det er jo ikke snakk om enorme beløp.
    Alt ble levert hjem, så deilig å slippe å hente osv.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning at JBL'ene fungerer så bra. Så at Trompetnerd har kommentert dette også...han virket å like det, og jeg stoler litt på hans lytteinntrykk etter all den jobben han har gjort det siste året med bla Audiolense.
    Ja, hvordan å koble opp to sett høyttalere har jeg lurt på lenge også. Spesielt når du skal bruke de samme subbene. Ikke noe godt svar her dessverre.

Har ofte besøk av Trompetnerd, siden både han og jeg spiller trompet, har vi ganske lik lyd smak. Ihvertfall ganske lik oppfatning av lyden. Så det hjelper veldig når vi tester.
    Uansett musikksmak har Trompetnerd veldig god kunnskap om mye. Anbefaler å titte på trådene hans på Hifisentralen for de som ikke allerede har det.

Ang to sett høytalere skrev Baldrick noe som jeg skal sjekke ut.

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Nå vet jeg ikke helt hvordan du har koblet dette opp og du ser for deg hvordan det skal bli. Men dersom jeg forstår deg rett at du tenker å bruke Marantz som felles forforsterker og ha seperate effektforsterkere kan du jo bare bruke y-ledd ut fra Marantzen og ta på den effektforsterkeren som er koblet på de høyttalerne du ønsker å spille med. Ellers kan du sikkert få noe til ved hjelp av sone 2 utgangene eller noe slikt også
    Jeg skal sjekke ut dette, og se hvordan det kan løses.
    Jeg må vel ihvertfall bruke to forskjellige effekt forsterkere. Må teste litt. Første pri blir å finne ut om jeg trenger focalene i rommet.
    De passer veldig fint i stua også. Kona vil veldig gjerne beholde de der. :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg kjøpte mine av en som bruker nicket naturlyd. Han hadde en hel stabel av dem, og har sikkert noen igjen. Holder til i Fredrikstad
    Jeg handlet frontene og 8340 av naturlyd også. Har sendt han mail om det.
    Tror jeg venter til alt er koblet opp, kan jo hende jeg ikke trenger de 4 siste kanalene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket med Naturlyd i dag. Han har noen flere 8340 igjen, for de som skulle være interessert.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket med Naturlyd i dag. Han har noen flere 8340 igjen, for de som skulle være interessert.
    Han har kontaktet meg. Men takk for info. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bra Tralltrall!

Veldig spennende å følge en som nærmest tar den helt ut på nærmest alle måter!!

Har fått høre "rommet" noen ganger nå siden veggene kun var sponplater og synes det uten "tiltak" låter veldig lovende. Spenningen var til å ta og føle på når selveste 8x12toms kreasjoner kom på plass og de skuffet ikke.
    Faktisk tror jeg rommet nærmest har en "perkfekt"størrelse for disse for full glede ned til 18hz. Ikke for stort for fullt trøkk, men stort nok til at bassen "slipper" rommet.

Det finnes en problemfrekvens, men i år 2013 er jeg trygg på at det bare et spørsmål om tid før man får fikset denne.
    Det viktigste for psykoakustikken opplever jeg at etterklangen er jevnt synkende, men i dette rommet synker den fint. Er den ikke jevn, blir det vanskelig å komme i mål. Det er kanskje litt mye ved etterklang 30 hz, men hvordan det fungerer til slutt blir vanskelig å spå.
    Er veldig usikker om bassen "ser" rommet som kvadratisk. Da tror jeg det hadde vært mange flere problemer.

Kjenner jeg Tralltrall rett gir han ikke opp før han er fornøyd og når han er fornøyd tror jeg de fleste vil bli imponert over resultatet.

Hans spesialitet er jo å kombinere kompromissene hjemmekino og musikkanlegg imponerende og jeg gleder meg til å nyte dette anlegget i mange år fremover.

Side 30 av 74 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •