TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 24 av 74 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1479
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man kan jo gjerne ta det meste, som ikke er bevist, for usant, og innen lyd og bilde er svært mye basert på subjektive meninger. Men det jeg synes er viktigst her, i ditt tilfelle vedrørende plater eller ikke plater ut mot muren, er at uten plater så får du et større rom/avstand, som samtidig er dempet ut mot muren. Dette skal være en god løsning. Men dette er min mening, slik jeg har forstått problemet, og hva som skal til for å unngå det.
    Jeg ville heller ha brukt resursene på veggen inne i kinoen, og evt gjort disse tykkere, enn å sette opp en tredje vegg i midten, ut mot muren. Du bør selvfølgelig også sjekke med andre, og det finnes sikkert delte meninger. BEF har bygd en god del kinoer og har mye erfaring, sikkert ikke dumt å få hans forslag også før du setter i gang!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, jeg er absolutt med på tankegangen med en slik konstruksjon. (forrige innlegget mitt kunne kanskje misforståes negativt, dette var det på ingen måte ment å være)
    Problemet er jo at begge veggene vil dempe ganske bra, men double leaf har jo veldig mye bedre demping. Og jeg vil helst være sikker på at jeg ikke bygger trippel leaf vegg. :-) Innsiden av rommet får jeg alltid gjort noe med, værre er det med den siden inn mot muren.

Dersom jeg bygger veggen slik du har beskrevet, så tenkte jeg ha 4 lag på innsiden. veggen blir da seende slik ut.
    Reisverket - gips - swedac - gips - gips - gips.
    Dersom jeg bytter ut det 3 laget med gips med f.eks mdf eller spon, (veggen ser da slik ut:Reisverket - gips - swedac - gips - mdf/spon - gips, vil dette ha noe for seg? Fant noen tråder hvor dette var nevnt, men veldig diffuse konklusjoner.
    Materialet vil jo ha en annen tetthet, men veggen i seg selv blir jo ganske massiv slik den er.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Man kan jo gjerne ta det meste, som ikke er bevist, for usant, og innen lyd og bilde er svært mye basert på subjektive meninger. Men det jeg synes er viktigst her, i ditt tilfelle vedrørende plater eller ikke plater ut mot muren, er at uten plater så får du et større rom/avstand, som samtidig er dempet ut mot muren. Dette skal være en god løsning. Men dette er min mening, slik jeg har forstått problemet, og hva som skal til for å unngå det.
    Jeg ville heller ha brukt resursene på veggen inne i kinoen, og evt gjort disse tykkere, enn å sette opp en tredje vegg i midten, ut mot muren. Du bør selvfølgelig også sjekke med andre, og det finnes sikkert delte meninger. BEF har bygd en god del kinoer og har mye erfaring, sikkert ikke dumt å få hans forslag også før du setter i gang!
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-)

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det hjalp relativt, men jeg hadde 2 stk SVS PC13 Ultra, og det er vel trolig ikke mye som kan holde unna for de beistene. På normale volum gikk det greit. Fikk aldri klager av naboer, og kona sov til tross for at hun våkner lett.
    Jepp, gips, så isolasjon, lydbøyler og to lag gips.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Problemet er jo at begge veggene vil dempe ganske bra, men double leaf har jo veldig mye bedre demping. Og jeg vil helst være sikker på at jeg ikke bygger trippel leaf vegg. :-) Innsiden av rommet får jeg alltid gjort noe med, værre er det med den siden inn mot muren.
    Muligens du misforstår meg, men hvis du bygger veggen uten gipsplater på baksiden av stenderne, så blir det en Double Leaf, som er den beste løsningen! Murveggen blir altså den ytre veggen. Setter du gipsplater på baksiden har du tre vegger, da blir det en Triple Leaf, og det blir etter min oppfatning dårligere. Du må ikke se deg blind på eksemplene, disse er bare vist som rene trevegger.

Dersom jeg bygger veggen slik du har beskrevet, så tenkte jeg ha 4 lag på innsiden. veggen blir da seende slik ut.
    Reisverket - gips - swedac - gips - gips - gips.
    Dersom jeg bytter ut det 3 laget med gips med f.eks mdf eller spon, (veggen ser da slik ut:Reisverket - gips - swedac - gips - mdf/spon - gips, vil dette ha noe for seg? Fant noen tråder hvor dette var nevnt, men veldig diffuse konklusjoner.
    Materialet vil jo ha en annen tetthet, men veggen i seg selv blir jo ganske massiv slik den er.
    Hvis du bruker gips sammen med vanlig veggspon eller vanlig MDF, med noenlunde lik tykkelse som gipsplatene, vil dempingen bli like god. Dette fordi egenvekten på spon og MDF i denne tykkelsen er nesten lik som for gipsen! Bruker du gulvspon (22mm) blir det en annen sak. Disse vil dempe bedre, muligens opp i mot et dobbelt gipslag.

Fordelen med ett lag spon eller MDF er at du kan skru fast ting uten å bruke plugger, hvis noe skal festes mellom stenderne. Det bør ikke være noe diffust med dette, ett lag MDF enten utenpå eller innenfor gipsen er den mest vanlige måten å bygge på i dag, og er godt testet vil jeg tro. Og som før sagt, dette demper minst like bra!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det ingen gips på baksiden av stenderen. Da er jeg sikker på å få mest mulig demping.

Er greit å ha noe å skru, så på ett av lagene er det jo greit å bruke et annet materiale.

Har tatt bort varmekabler og netting nå, så tenke å få satt opp litt gips.
    Litt trøbbel å få det 100% tett tror jeg,da det er mye krimskrams i taket, får ruke noen ekstra tuber fugemasse. :-), men det vil vel ha en liten effekt likevel regner jeg med selv om det skulle være noen glipper.

Muligens du misforstår meg, men hvis du bygger veggen uten gipsplater på baksiden av stenderne, så blir det en Double Leaf, som er den beste løsningen! Murveggen blir altså den ytre veggen. Setter du gipsplater på baksiden har du tre vegger, da blir det en Triple Leaf, og det blir etter min oppfatning dårligere. Du må ikke se deg blind på eksemplene, disse er bare vist som rene trevegger.

Hvis du bruker gips sammen med vanlig veggspon eller vanlig MDF, med noenlunde lik tykkelse som gipsplatene, vil dempingen bli like god. Dette fordi egenvekten på spon og MDF i denne tykkelsen er nesten lik som for gipsen! Bruker du gulvspon (22mm) blir det en annen sak. Disse vil dempe bedre, muligens opp i mot et dobbelt gipslag.

Fordelen med ett lag spon eller MDF er at du kan skru fast ting uten å bruke plugger, hvis noe skal festes mellom stenderne. Det bør ikke være noe diffust med dette, ett lag MDF enten utenpå eller innenfor gipsen er den mest vanlige måten å bygge på i dag, og er godt testet vil jeg tro. Og som før sagt, dette demper minst like bra!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det ingen gips på baksiden av stenderen. Da er jeg sikker på å få mest mulig demping.

Er greit å ha noe å skru, så på ett av lagene er det jo greit å bruke et annet materiale.

Har tatt bort varmekabler og netting nå, så tenke å få satt opp litt gips.
    Litt trøbbel å få det 100% tett tror jeg,da det er mye krimskrams i taket, får ruke noen ekstra tuber fugemasse. :-), men det vil vel ha en liten effekt likevel regner jeg med selv om det skulle være noen glipper.
    Du må få giplatene/kantene rundt helt tette!!! Dette er veldig viktig. Den minste åpning vil ødelegge for effekten dette har, så bare kjør på med fugemasse! Dette gjelder i grunnen all lyddemping. Det må være helt tett. Det er veldig viktig å bruke god akryl, eller ennå bedre høykvalitets våtromssilikon. Tenk vanntett, da blir det bra. Småsprekker vil lekke mye mer lyd enn du tror, det er derfor dette er så viktig!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det fugefest idag. :-)

Du må få giplatene/kantene rundt helt tette!!! Dette er veldig viktig. Den minste åpning vil ødelegge for effekten dette har, så bare kjør på med fugemasse! Dette gjelder i grunnen all lyddemping. Det må være helt tett. Det er veldig viktig å bruke god akryl, eller ennå bedre høykvalitets våtromssilikon. Tenk vanntett, da blir det bra. Småsprekker vil lekke mye mer lyd enn du tror, det er derfor dette er så viktig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra og interessant tråd dette her - abbonert! - kommer helt sikkert til å bli et kjempebra rom til slutt!

Jeg holder selv på med å isolere mellom bjelkelaget opp til stua (har en carport som skal lages om til hjemmekino).
    Har lagt to lag gips i forband og fuget langs kanten og langs skjøtene for hvert lag. Har brukt vanlige gipsskruer til
    å skrue gipsen opp i undergulvet (spon).

Merker allerede nå før isolasjonen og resten av taket er kommet opp at det hjelper betraktelig,
    men det er en "møkkajobb" mens en holder på.

Og som Hunsbedt sier, "bruk masse og god fugemasse". Jeg brukte kjip
    fugemasse, type Europris/Biltema, en del plasser, og ser i ettertid at jeg nok
    må gå over en gang til. Har nå kjøpt inn Sikacryl, som skal være bra.

Kan ev. ta og sende deg noen bilder over hvordan det ble...

T.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått opp litt isolajon i taket. 15cm Rockwool, festet lydbøyler og lekter. Mellom hver lekt blir det 5 cm isolajon.

Prosjektet med å legge gips mellom hver bjelke ble kanselert. Jeg begynte, men alt er så skjevt at jeg gav opp forsøket. Formskjære så mye gips gav jeg opp.
    Fant heller ut en bedre løsning: prøver uten først. Skulle det vise seg at det er helt krise lydmessig opp til stuen, gjør jeg noe med det fra oversiden når vi skal pusse opp stuen iløpet av vår/sommer. Da kan jeg fjerne alt gulv, og komme til fra oversiden og dermed kunne få gjort det skikkelig.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det skal bli et bra rom til slutt.
    Det blir kombinert hjemmekino og øvestudio/arbeidsrom for meg.
    Det er derfor jeg skal beholde glassdøren som går ut i hagen. Er fint å kunne få inn litt dagslys når jeg jobber. Da vet jeg jo om det er natt eller dag. ;-)

Som du ser i forrige mld, så skrinla jeg gips prosjektet i taket.

Send gjerne bilder, så kan jeg se hvordan jeg kan ev løse det fra andre siden. :-)

Sitat Opprinnelig postet av TwoRE
    Utrolig bra og interessant tråd dette her - abbonert! - kommer helt sikkert til å bli et kjempebra rom til slutt!

Jeg holder selv på med å isolere mellom bjelkelaget opp til stua (har en carport som skal lages om til hjemmekino).
    Har lagt to lag gips i forband og fuget langs kanten og langs skjøtene for hvert lag. Har brukt vanlige gipsskruer til
    å skrue gipsen opp i undergulvet (spon).

Merker allerede nå før isolasjonen og resten av taket er kommet opp at det hjelper betraktelig,
    men det er en "møkkajobb" mens en holder på.

Og som Hunsbedt sier, "bruk masse og god fugemasse". Jeg brukte kjip
    fugemasse, type Europris/Biltema, en del plasser, og ser i ettertid at jeg nok
    må gå over en gang til. Har nå kjøpt inn Sikacryl, som skal være bra.

Kan ev. ta og sende deg noen bilder over hvordan det ble...

T.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å se det er arbeid som skjer i kinoen!!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro når det skjer noe. Er en travel mnd med jobbing så begrenset hvor mye tid jeg klarer å bruke på det. Men alt hjelper jo. :-)

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Gøy å se det er arbeid som skjer i kinoen!!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt isolering mellom lektene

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første laget med gips i taket

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100kg DG-A2 klar for påføring. :-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100kg DG-A2 klar for påføring. :-)
    100kg - skal si. Hvor mye areal har du som skal dekkes?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I taket tar jeg to lag DG-A2, og et lag på veggene. Rommet blir ca 6x5,5 meter, så ca 100m2 vegg-/takflate som skal dekkes.

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    100kg - skal si. Hvor mye areal har du som skal dekkes?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det skal bli et bra rom til slutt.
    Det blir kombinert hjemmekino og øvestudio/arbeidsrom for meg.
    Det er derfor jeg skal beholde glassdøren som går ut i hagen. Er fint å kunne få inn litt dagslys når jeg jobber. Da vet jeg jo om det er natt eller dag. ;-)

Som du ser i forrige mld, så skrinla jeg gips prosjektet i taket.

Send gjerne bilder, så kan jeg se hvordan jeg kan ev løse det fra andre siden. :-)
    Ser du skal ha to lag gips med Swedac i mellom - blir nok bra det.

Jeg har ikke foretatt noen voldsomme sprell fra andre siden. Huset er fra tidlig
    70-tall og hadde kun 22mm spon over bjelkelag. Fikk kun plass til 3mm skum
    da jeg la parkett tidligere (pga dører etc), men angrer på at jeg ikke la
    6mm Silencio trinnlydplater som jeg sikkert hadde hatt plass til.

Kan jeg spørre hva en slik bøtte med Swedac koster ...?

Mvh
    T.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    I taket skal jeg ha tre lag gips, med Swedac imellom hvert lag.
    Veggene blir enten 4 lag gips med Swedac mellom de yterste lagene.(de nærmest rommet)
    Eller at jeg bytter ut det nest innerste laget gips med gulvspon. Dette bygger 1 cm mere på hver vegg. Dette var for å få godt skrufeste i veggen.

Vekten på gulvspon tilsvarer ca 2 gipsplater så vekt messig blir det som å ha 5 lag gips. Noe som begynner å bli mye.

Har ikke helt bestemt meg enda hva jeg gjør.

Jeg har ikke fått regningen enda, men mener det er ca 700,- pluss moms og frakt per 10 liter.

Sitat Opprinnelig postet av TwoRE
    Ser du skal ha to lag gips med Swedac i mellom - blir nok bra det.

Jeg har ikke foretatt noen voldsomme sprell fra andre siden. Huset er fra tidlig
    70-tall og hadde kun 22mm spon over bjelkelag. Fikk kun plass til 3mm skum
    da jeg la parkett tidligere (pga dører etc), men angrer på at jeg ikke la
    6mm Silencio trinnlydplater som jeg sikkert hadde hatt plass til.

Kan jeg spørre hva en slik bøtte med Swedac koster ...?

Mvh
    T.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    I taket skal jeg ha tre lag gips, med Swedac imellom hvert lag.
    Veggene blir enten 4 lag gips med Swedac mellom de yterste lagene.(de nærmest rommet)
    Eller at jeg bytter ut det nest innerste laget gips med gulvspon. Dette bygger 1 cm mere på hver vegg. Dette var for å få godt skrufeste i veggen.

Vekten på gulvspon tilsvarer ca 2 gipsplater så vekt messig blir det som å ha 5 lag gips. Noe som begynner å bli mye.

Har ikke helt bestemt meg enda hva jeg gjør.

Jeg har ikke fått regningen enda, men mener det er ca 700,- pluss moms og frakt per 10 liter.
    Det er vel toll også på dette... Tipper du havner på 1200,- for spannet ferdig levert.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Side 24 av 74 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •