TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 23 av 74 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 1479
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil det holde med 3" reisverk.
    Ringte til rockwool og de mente det ville gi en bedre demping med 10cm isolasjon kontra 7cm, men når veggen blir såpass massiv har kanskje ikke de siste cm med isolajon noe å si likevel.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel bjelke er tatt ned, diverse støtter for å holde taket opp mens den nye bjelken settes opp.
    Nesten 500kg veier bjelken. Tviler på at den er underdimensjonert. :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig resultat.
    Nå er det meste av grovarbeid gjort.(håper jeg)
    Endelig ser det ut som et rom. Ihvertfall delvis.

Så neste uke håper jeg veggene er påbegynt, så kanskje det kan bli film i jula.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Tar opp tråden med Green glue/Swedac - dette må ho ha noe for seg dersom jeg går for Swedac. Denne males rundt hele rommet, og skaper en tett hinne. Dette kan da ikke være negativt med tanke på tettheten i romemt ihvertfall.
    Poenget med Swedac eller GreenGlue er ikke hinnen du lager og hvor tett det blir. Disse to viskoelastiske limtypene brukes for å omdanne lydens energi til varme mellom to platelag. Det kan bedre forklares med at lyden setter det første platelaget i bevegelse. For å unngå at bevegelsen går videre gjennom neste platelag virker limet slik at bevegelsen mellom platelaget blir omgjort til varme. Det anbefales fra en til fire tuber lim pr plate. Nå er det jo slutt på tubene (GG), man kjøper hele spann og suger dette opp i en egnet pistolsprøyte. En tube tilsvarte vel omtrent en liter (litt usikker), Men poenget er vel for både GG og Swedac at mye lim hjelper bedre enn lite lim. Nå skal det jo også nevnes igjen at det har blitt nevnt at virkningen til GG kanskje er overdrevet, og at ett ekstra platelag virker bedre...

Tettheten i rommet får du ved å bruke silikon. Og tette alle elbokser. Ventilasjonen bør også lyddempes gjennom lyddempende kanaler.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det holde med 3" reisverk.
    Ringte til rockwool og de mente det ville gi en bedre demping med 10cm isolasjon kontra 7cm, men når veggen blir såpass massiv har kanskje ikke de siste cm med isolajon noe å si likevel.
    Her er jeg litt usikker. Det blir anbefalt så mye isolering (og avstand) mellom veggene som mulig. Men når man bruker fire lag gips, så demper det også rimelig bra. Poenget er jo å lage veggen så tung og stiv som mulig.
    Har jo også hørt om noen som tok bort en del støtter for å gjøre veggen mindre stiv, men allikevel tung og massiv. Man kan beregne seg frem til veggens egenresonans slik at denne passer til rommets for å unngå romnoder. Dette ligger imidlertid over min viten, mulig BEF har noen forslag. Er du usikker så er det bare å spørre, han svarer deg garantert på PM!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Hunsbedt.
    Skal undersøke litt videre. Har ihvertfall en ide nå.
    Selv om rommet aldri kan bli stort nok har jeg litt å gå på, så vil heller ha det lydtett enn 10cm større, da jeg er avhengig jobbmessig å kunne spille og øve trompet der til alle døgnets tider uten å forstyrre familien og det tror jeg skulle være mulig med dennekonstruksjonen.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk å ta høyde for vekten hvis du skal bruke 4 lag gips i taket :=)

Jeg har planlagt å legge et lag gips på baksiden av stenderverket selv. Er klar over tiple-leaf effekten det får, men mener at det å stive av konstruksjonen på den måten dette laget gjør, mer enn veier opp for problemene triple-leaf gir (er sikkert på tynn is her, men jeg vil få en ganske spesiell kontruksjon til slutt som er litt uvanlig). Nå skal det også sies at jeg har en ganske heftig vegg bak der igjen.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket opp litt ang dette. 4 lag gips begynner å bli på grensen vektmessig uten at veggen skal blir festet i topp.

Snakket med en på Norgips, de mente vedlig klart at 4 lag gips ikke var bra, dette vil gjøre veggen dårligere. Veggen burde bestå av ett lag standard gips og ett lag hardgip, veggen burde ha 15cm steinull isolasjon og 40mm luft inn mot eksisterende vegg.

Ble veggen for tung ville dette gjøre ting værre. Han mente også at det ikke skulle blandes inn andre materialer enn gips. Altså ikke f.eks MDF eller spon.
    Det rare er at de ikke har noen testresultater på hva gipsen demper. Kun i kombinasjon med en hel veggkontruksjon kan de vise til tall. (dette er det sintef som har målt ut)
    Her stopper forøvrig alle målinger som jeg har sett også på 100Hz som nevnt tidligere.

Ringte Rockwool:
    Han mente 10 cm isolajon ville holde. 15 cm kunne gi 1dB mere demping dersom bakveggen hadde visse krav osv. Alt over 15 cm har ingen effekt. (noe jeg kan tenke på i taket der jeg hadde tenkt til å ha 25cm)
    Utenpå reisverket kunne jeg ha enten gips eller annet tungt materiale.
    Heller ikke han mente det ville være nevneverdig forskjeller på 2-3-4 lag gips, men han trodde at 3 lag ikke ville gjøre ting værre. Men hadde ikke noen målinger på dette.

Det er jo ikke kjempelett å bli klok på dette.

Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Bare husk å ta høyde for vekten hvis du skal bruke 4 lag gips i taket :=)

Jeg har planlagt å legge et lag gips på baksiden av stenderverket selv. Er klar over tiple-leaf effekten det får, men mener at det å stive av konstruksjonen på den måten dette laget gjør, mer enn veier opp for problemene triple-leaf gir (er sikkert på tynn is her, men jeg vil få en ganske spesiell kontruksjon til slutt som er litt uvanlig). Nå skal det også sies at jeg har en ganske heftig vegg bak der igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant dette her med demping. Hadde en takstmann innom en gang som mente at det var viktigere med 15 cm isolasjon og luftlag enn 20cm og ikke noe.
    Uansett rart det ikke er mer dokumentasjon på det. Er litt vanskelig å forstå at 15cm skal være like effektivt som 25cm? Ville trodd at jo tykkere vegg, jo bedre demping.
    Hadde 2 lag gips, lydbøyler, 25cm isolasjon og 1 lag gips oppunder gulv i gamle kjellerstua. Med over 100db var det ikke en lyd i etasjen over, men den dypeste bassen var så og si umulig å temme skikkelig. Med trompet skulle man tro det skulle holde lenge med 3 lag gips. Med 4 lag ser jeg for meg sagging av tak etterhvert..tunge greier det der når en plate veier 30kg.
    Jeg tror faktisk det er viktigere å fuge skikkelig i alle skjøter for de høyere frekvensene. Ikke bruk den billigste akrylen. Det tar omtrent en måned, så krymper den. Fyll i tilfelle godt på innerst med billigakryl og bruk silikon på det siste inn mot rommet/indre lag med gips.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Veggen kunne være tykkere, men mere enn 15cm isolsjon gav ingen effekt ifølge rockwool. De bruker jo Steinull i sin isolajon, Glave igjen mener det gjerne kan være mere. Men de har ikke steinull isolajon.
    Så vekten har kanskje nådd maks med 15cm fra rockwool.
    Synes også det hørtes rart ut.

Hvor mye demping av de lave frekvensene hadde du til etasjen over?
    Du la altså ett lag gips rett i det eksisternde taket, så lydbøyler, så to lag gips inn til rommet om jeg forsto deg rett?

Har sett på diverse tegninger fra rockwool hvordan vegger kan lages.
    Alle eksemplene har jo gips på begge sider av stenderen. Noe som da vil gi triple leaf effekt. Fikk ikke lagt inn bildet, men her er teksten ihvertfall.

A60 (EI 60)
    Ikke bærende brannskillende vegg
    100 mm stålprofiler. 100 mm Rockwool Brannplate. Kledd med ett lag 13 mm Norgips Standard / Gyproc Normal på hver side.
    Veggen monteres i h.t. monteringsanvisning 8.12

Dersom jeg tar 2 lag på hver side vil den gi noe mere demping, 50 kontra 55dB

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Veldig interessant dette her med demping. Hadde en takstmann innom en gang som mente at det var viktigere med 15 cm isolasjon og luftlag enn 20cm og ikke noe.
    Uansett rart det ikke er mer dokumentasjon på det. Er litt vanskelig å forstå at 15cm skal være like effektivt som 25cm? Ville trodd at jo tykkere vegg, jo bedre demping.
    Hadde 2 lag gips, lydbøyler, 25cm isolasjon og 1 lag gips oppunder gulv i gamle kjellerstua. Med over 100db var det ikke en lyd i etasjen over, men den dypeste bassen var så og si umulig å temme skikkelig. Med trompet skulle man tro det skulle holde lenge med 3 lag gips. Med 4 lag ser jeg for meg sagging av tak etterhvert..tunge greier det der når en plate veier 30kg.
    Jeg tror faktisk det er viktigere å fuge skikkelig i alle skjøter for de høyere frekvensene. Ikke bruk den billigste akrylen. Det tar omtrent en måned, så krymper den. Fyll i tilfelle godt på innerst med billigakryl og bruk silikon på det siste inn mot rommet/indre lag med gips.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket opp litt ang dette. 4 lag gips begynner å bli på grensen vektmessig uten at veggen skal blir festet i topp.

Snakket med en på Norgips, de mente vedlig klart at 4 lag gips ikke var bra, dette vil gjøre veggen dårligere. Veggen burde bestå av ett lag standard gips og ett lag hardgip, veggen burde ha 15cm steinull isolasjon og 40mm luft inn mot eksisterende vegg.
    Kan ikke forstå hvordan fire lag gips kan bli dårligere. Etter min mening vil veggen bli bedre, spesielt for demping på lave frekvenser. Tror ikke gutta på Norgips har så veldig peiling på demping av rom, spesielt ikke når de ikke har målt lavere enn 100Hz, og så uttaler seg. Det er jo under disse frekvensene hjemmekinobyggerne sliter.
    Det jeg har funnet ut med bruk av flere lag gips er at desto flere lag du bruker, og jo tykkere veggen blir, jo lavere blir veggens egenfrekvens. En vegg som har lav egenfrekvens vil stoppe lavere frekvenser bedre. Og hvis du i tillegg kan gjøre avstanden så stor som mulig mellom indre og ytre vegg, vil veggen dempe enda bedre. Ulempen er at rommet vil bli mindre innvendig, så her må du til slutt inngå et kompromiss.

Ble veggen for tung ville dette gjøre ting værre. Han mente også at det ikke skulle blandes inn andre materialer enn gips. Altså ikke f.eks MDF eller spon.
    Det rare er at de ikke har noen testresultater på hva gipsen demper. Kun i kombinasjon med en hel veggkontruksjon kan de vise til tall. (dette er det sintef som har målt ut)
    Her stopper forøvrig alle målinger som jeg har sett også på 100Hz som nevnt tidligere.
    Det er også etter min mening bare tøys at veggen blir dårligere desto tyngre den er. Den bør jo være stiv også, men dette er jo ikke nevnt. Betongvegger demper godt mot lave frekvenser (spesielt sammen med rom-i-rom), og de er jo både tunge og stive.
    Forstår heller ikke hvorfor man ikke kan blande materialer. Veggen blir ikke dårligere hvis man bruker ett lag gips og ett lag MDF, kontra to lag gips...Tror Norgips er helt på viddene her. Jeg tror det er en fin løsning å kombinere spon og gips, evt MDF og gips. Da får man godt hold når man skal skru fast ting, og veggen demper like bra. Det er egenvekten/tettheten på platene som bestemmerhvor godt de demper. Dette er nå min mening i hvertfall. Jeg skal ikke si at jeg er ekspert her, men skulle likt å ha sett reelle målinger på hva som duger, og da spesielt på lave frekvenser.

Ringte Rockwool:
    Han mente 10 cm isolajon ville holde. 15 cm kunne gi 1dB mere demping dersom bakveggen hadde visse krav osv. Alt over 15 cm har ingen effekt. (noe jeg kan tenke på i taket der jeg hadde tenkt til å ha 25cm)
    Utenpå reisverket kunne jeg ha enten gips eller annet tungt materiale.
    Heller ikke han mente det ville være nevneverdig forskjeller på 2-3-4 lag gips, men han trodde at 3 lag ikke ville gjøre ting værre. Men hadde ikke noen målinger på dette.

Det er jo ikke kjempelett å bli klok på dette.
    Jeg lurer på hva som menes med det jeg har streket under? Litt merkelig er det jo også at produsentene ikke kan vise til mer kunnskap enn det som er gjengitt her. Det virker som om de ikke kan nok om lyddemping, og mye av det som blir sagt bare er ukvalifisert synsing (er vel det jeg også driver med... ). Produsentene kan nok mye om vanlig bygging og isolering, men når det kommer til lydisolering stopper det opp...
    Fant forresten en litt lenge artikkel om Triple Leaf: Significance of Air Cavity Depth & Triple Leaf Effect - Soundproofing

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske enig med deg ang gipsen. Så vil tro at veggen vil bli bedre jo tyngre den er. Så ble litt skeptisk til han fra Norgips.

Han jeg snakket med på Rockwool hadde veldig mye mere peiling virket det som. Det var jeg som var litt rask på skrivingen ang det du hadde streket under.
    Målinger sintef har gjort, gir det ingen lydmessig forskjell om en bruker mere enn 15cm rockwool(ikke glava). Dette leste han ut fra tabeller.
    Det jeg mente med kravene bakveggen hadde var om det var tre, mur, gips etc, så i mitt tilfelle med mur/betong/leca kunne 10 cm holde, 15cm ville være det beste men over 15 cm var ikke nødvendig. Jeg kommer nok uansett til å legge 15+10 i taket mitt, men prøver meg med 10cm i veggene.

Nå har jeg lest om trippel leaf effekt og studert bildene.
    Dersom jeg setter 2 lag gips på begge sider av stenderen, da vil dette bli dobbel leaf. Noe som vil fungere bra. Har jeg forstått dette rett da? (se vedlagt fil)

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Kan ikke forstå hvordan fire lag gips kan bli dårligere. Etter min mening vil veggen bli bedre, spesielt for demping på lave frekvenser. Tror ikke gutta på Norgips har så veldig peiling på demping av rom, spesielt ikke når de ikke har målt lavere enn 100Hz, og så uttaler seg. Det er jo under disse frekvensene hjemmekinobyggerne sliter.
    Det jeg har funnet ut med bruk av flere lag gips er at desto flere lag du bruker, og jo tykkere veggen blir, jo lavere blir veggens egenfrekvens. En vegg som har lav egenfrekvens vil stoppe lavere frekvenser bedre. Og hvis du i tillegg kan gjøre avstanden så stor som mulig mellom indre og ytre vegg, vil veggen dempe enda bedre. Ulempen er at rommet vil bli mindre innvendig, så her må du til slutt inngå et kompromiss.

Det er også etter min mening bare tøys at veggen blir dårligere desto tyngre den er. Den bør jo være stiv også, men dette er jo ikke nevnt. Betongvegger demper godt mot lave frekvenser (spesielt sammen med rom-i-rom), og de er jo både tunge og stive.
    Forstår heller ikke hvorfor man ikke kan blande materialer. Veggen blir ikke dårligere hvis man bruker ett lag gips og ett lag MDF, kontra to lag gips...Tror Norgips er helt på viddene her. Jeg tror det er en fin løsning å kombinere spon og gips, evt MDF og gips. Da får man godt hold når man skal skru fast ting, og veggen demper like bra. Det er egenvekten/tettheten på platene som bestemmerhvor godt de demper. Dette er nå min mening i hvertfall. Jeg skal ikke si at jeg er ekspert her, men skulle likt å ha sett reelle målinger på hva som duger, og da spesielt på lave frekvenser.

Jeg lurer på hva som menes med det jeg har streket under? Litt merkelig er det jo også at produsentene ikke kan vise til mer kunnskap enn det som er gjengitt her. Det virker som om de ikke kan nok om lyddemping, og mye av det som blir sagt bare er ukvalifisert synsing (er vel det jeg også driver med... ). Produsentene kan nok mye om vanlig bygging og isolering, men når det kommer til lydisolering stopper det opp...
    Fant forresten en litt lenge artikkel om Triple Leaf: Significance of Air Cavity Depth & Triple Leaf Effect - Soundproofing

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske enig med deg ang gipsen. Så vil tro at veggen vil bli bedre jo tyngre den er. Så ble litt skeptisk til han fra Norgips.

Han jeg snakket med på Rockwool hadde veldig mye mere peiling virket det som. Det var jeg som var litt rask på skrivingen ang det du hadde streket under.
    Målinger sintef har gjort, gir det ingen lydmessig forskjell om en bruker mere enn 15cm rockwool(ikke glava). Dette leste han ut fra tabeller.
    Det jeg mente med kravene bakveggen hadde var om det var tre, mur, gips etc, så i mitt tilfelle med mur/betong/leca kunne 10 cm holde, 15cm ville være det beste men over 15 cm var ikke nødvendig. Jeg kommer nok uansett til å legge 15+10 i taket mitt, men prøver meg med 10cm i veggene.
    Ok, takk for den oppklaringen! Det høres greit ut, og selv om 15 cm rimer best med det jeg har lest vedr. demping, så er det helt sikkert bra også med ti cm.

Nå har jeg lest om trippel leaf effekt og studert bildene.
    Dersom jeg setter 2 lag gips på begge sider av stenderen, da vil dette bli dobbel leaf. Noe som vil fungere bra. Har jeg forstått dette rett da? (se vedlagt fil)
    Nei, slik jeg har forstått det, så er det murveggen som blir den andre veggen. Du skal altså ikke ha noe på bakveggen inn mot muren. For å unngå misforståelse blr det slik, fra innsiden av kinoen og ut: X ant. gipslag, Rockwool/evt Glava, luftrom 3-4cm, murvegg/betong/leca.
    Hvis du velger å bruke gips også på utsiden av stenderne, vil dette øke resonansen i veggen, og den vil dempe dårligere. Den vil bli en Triple-Leaf vegg.

Her er en Sketchupskisse, lettere modifisert for å vise deg hvordan jeg ville ha gjort det:

-vegg-rom-rom-double-leaf-betong-jpg

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tegningen.
    Da skal jeg sjekke litt opp rundt det der.

Det vil vel ikke skade å lime på et lag gips på murveggen. Denne er ikke pusset alle steder, noe jeg fikk anbefalt at den var. Da gjør jo gipsen denne jobben. Samt at jeg kan få en heldekkene flate om jeg sparkler og fuger den.
    På bildet ser du også et vindu som skal dekkes, og upusset leca.

Også bygge veggene slik tegningen viser.

Taket:
    På bildet ser du også bjelkelaget. Det ligger noen varmekabler der som ikke skal brukes, disse blir enten liggende eller fjernet.
    Vil det ha noen effekt å legge et gipslag mellom hver bjelke opptil varmekabelen og nettingen. Gipsen vil f.eks vile på noen klosser som settes inn i bjelken også fuge på sidene så det blir tett, da vil det være 5 cm luft over gips platen før undergulvet til stuen kommer.
    Under dette kommer jo taket til kinoen, med lydbøyler, isolsjon og 3 lag gips.

Eller er dette bare masse arbeid, og kunne lage tipple leaf effekt eller vil det ha noe for seg?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har funnet ut med bruk av flere lag gips er at desto flere lag du bruker, og jo tykkere veggen blir, jo lavere blir veggens egenfrekvens. En vegg som har lav egenfrekvens vil stoppe lavere frekvenser bedre.
    +1 - Samme oppfatning har jeg.

Jeg har et lite 15kvm rom på en kvist med 3 stk yttervegger.
    Der er det tilsammen ca 2" med gammel plank og plater på veggene pga gammelt hus.
    I tillegg så er reisverk overdimensjonert da det ble bygd i 1943.
    Vurderte å fjerne alle plater i rommet ved oppussing, men tenkte at det var bedre slik.
    Det har jeg ikke angret på.

På lave frekvenser så har jeg nesten ikke støy fra vegger men noe kommer fra gulv og tak.
    Det som støyer mest er døra, spot'er og andre ting som er i rommet.

Dypbass er det ikke mangel på. Klarer f.eks. 117db @ 10Hz
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo veldig logisk ut at økt vekt hjelper på spess lave frekvenser.
    Så det blir nok flest mulig lag på veggene og tak.

Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    +1 - Samme oppfatning har jeg.

Jeg har et lite 15kvm rom på en kvist med 3 stk yttervegger.
    Der er det tilsammen ca 2" med gammel plank og plater på veggene pga gammelt hus.
    I tillegg så er reisverk overdimensjonert da det ble bygd i 1943.
    Vurderte å fjerne alle plater i rommet ved oppussing, men tenkte at det var bedre slik.
    Det har jeg ikke angret på.

På lave frekvenser så har jeg nesten ikke støy fra vegger men noe kommer fra gulv og tak.
    Det som støyer mest er døra, spot'er og andre ting som er i rommet.

Dypbass er det ikke mangel på. Klarer f.eks. 117db @ 10Hz

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Hvor mye demping av de lave frekvensene hadde du til etasjen over?
    Du la altså ett lag gips rett i det eksisternde taket, så lydbøyler, så to lag gips inn til rommet om jeg forsto deg rett?
    Det hjalp relativt, men jeg hadde 2 stk SVS PC13 Ultra, og det er vel trolig ikke mye som kan holde unna for de beistene. På normale volum gikk det greit. Fikk aldri klager av naboer, og kona sov til tross for at hun våkner lett.
    Jepp, gips, så isolasjon, lydbøyler og to lag gips.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil vel ikke skade å lime på et lag gips på murveggen. Denne er ikke pusset alle steder, noe jeg fikk anbefalt at den var. Da gjør jo gipsen denne jobben. Samt at jeg kan få en heldekkene flate om jeg sparkler og fuger den.
    På bildet ser du også et vindu som skal dekkes, og upusset leca.
    Jeg vet ikke om det er så lurt med gips på muren (spesielt ikke yttervegger!!). Det beste vil være å pusse veggen. Gips kan lett bli en kondensfelle, og det vil gipsen tåle særdeles dårlig. Når det gjelder demping vil du med et gipslag på muren egentlig ikke oppnå særlig. Bittelitt bedre demping fra 400 til 2500 Hz, og dårligere demping under 400 Hz. Dette er testet her: Significance of Air Cavity Depth & Triple Leaf Effect - Soundproofing (se nederst, der murveggtestingen er)

Taket:
    På bildet ser du også bjelkelaget. Det ligger noen varmekabler der som ikke skal brukes, disse blir enten liggende eller fjernet.
    Vil det ha noen effekt å legge et gipslag mellom hver bjelke opptil varmekabelen og nettingen. Gipsen vil f.eks vile på noen klosser som settes inn i bjelken også fuge på sidene så det blir tett, da vil det være 5 cm luft over gips platen før undergulvet til stuen kommer.
    Under dette kommer jo taket til kinoen, med lydbøyler, isolsjon og 3 lag gips.

Eller er dette bare masse arbeid, og kunne lage tipple leaf effekt eller vil det ha noe for seg?
    Du bør absolutt fjerne de gamle kablene, og prøve å legge gipsplatene helt oppunder undergulvet. Får du fuget dette helt tett vil det faktisk hjelpe en god del. Vet ikke hvor mange dB, men det viktigste er at det vil bli helt tett. Blir det umulig å fjerne alt slik at det blir et hulrom må du i hvertfall stappe inn isolasjon, og fuge alt tett. Ulempen med en slik triple leaf vil bli mindre siden du på denne måten får tettet alt, og det blir nesten det viktigste her.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde gå å fjerne kabelene. Får se på det i helgen. :-)
    Om jeg har flaks kan jeg skru gipsen rett i undergulvet også fuge kantene.

Sjekket mere på linken og gips rett på muren er en dårlig deal ser det ut som.

Jeg vet ikke om det er så lurt med gips på muren (spesielt ikke yttervegger!!). Det beste vil være å pusse veggen. Gips kan lett bli en kondensfelle, og det vil gipsen tåle særdeles dårlig. Når det gjelder demping vil du med et gipslag på muren egentlig ikke oppnå særlig. Bittelitt bedre demping fra 400 til 2500 Hz, og dårligere demping under 400 Hz. Dette er testet her: Significance of Air Cavity Depth & Triple Leaf Effect - Soundproofing (se nederst, der murveggtestingen er)

Du bør absolutt fjerne de gamle kablene, og prøve å legge gipsplatene helt oppunder undergulvet. Får du fuget dette helt tett vil det faktisk hjelpe en god del. Vet ikke hvor mange dB, men det viktigste er at det vil bli helt tett. Blir det umulig å fjerne alt slik at det blir et hulrom må du i hvertfall stappe inn isolasjon, og fuge alt tett. Ulempen med en slik triple leaf vil bli mindre siden du på denne måten får tettet alt, og det blir nesten det viktigste her.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at dette er rett, eller er det litt gjetting. Er ikke lett å skjønne de trippel leaf og double leaf tegningene, hva som er orginalvegg osv da alle veggene har isolajon og ser like ut.

Er rart det med lyd demping, ville jo tro at det vil hjelpe å ha gips på begge sider av stenderen, da lyden vil treffe harde og tunge flater flere ganger og brytes etter luft og isolajonslag, men slik er det jo tydligvis ikke.
    Kan jo skjønne at selv de som jobber med dette og burde kunne dette er i tvil. hehe

Nei, slik jeg har forstått det, så er det murveggen som blir den andre veggen. Du skal altså ikke ha noe på bakveggen inn mot muren. For å unngå misforståelse blr det slik, fra innsiden av kinoen og ut: X ant. gipslag, Rockwool/evt Glava, luftrom 3-4cm, murvegg/betong/leca.
    Hvis du velger å bruke gips også på utsiden av stenderne, vil dette øke resonansen i veggen, og den vil dempe dårligere. Den vil bli en Triple-Leaf vegg.
    [/img]

Side 23 av 74 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •