TRALLTRALL`s Hjemmekino - oppussing på gang... - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  49
Side 22 av 74 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 1479
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for det, må få litt fremgang her nå så jeg kan få testet utstyret jeg har kjøpt. :-)

Vi la kork på kjøkkengulvet når vi pusset opp der. Og det er jo et veldig behagelig gulv. Nå får en det jo i alle mulige farger og finisher, så er jo mulighet å få noe som ser bra ut også.
    Jeg leste et sted at det skulle være lydempende/absorberende, men dette viser seg å ikke stemme, men overflaten er kanskje ikke like hard som på et laminatgulv.

Tror ikke jeg vil ha teppe på hele gulvet, men vurderer kanskje å ha teppe på de første meterene ved lerretet, da tar det førsterefleksjonene og ev gjenskinn i gulv, så resten av gulvet i kork eller annet. Det kan bli bra tror jeg, og lett å holde rent.

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Vi har brukt kork på barneromma i huset vårt og det har veldig mye positivt med det. Deilig og lunt å gå på, holder bra varme, enkelt å holde rent og skal også være meget bra for inneklima. Rent lydmessig er nok teppe sikkert ett noe bedre valg men skulle jeg gjort om på rommet mitt idag ville jeg nok sterkt vurdert kork, for det er absolutt noen ulemper med teppe også!

Ellers er det imponerende fremgangsdrift og pågangsmot på deg!!
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Moro når det skjer noe. :-)

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Morsomt å se framgang her. Skal bli gøy å følge prosjektet ditt videre!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Tror ikke jeg vil ha teppe på hele gulvet, men vurderer kanskje å ha teppe på de første meterene ved lerretet, da tar det førsterefleksjonene og ev gjenskinn i gulv, så resten av gulvet i kork eller annet. Det kan bli bra tror jeg, og lett å holde rent.
    Hadde jeg gjort skulle gjort om hos meg ville jeg absolutt vurdert kork over hele gulvet men som du er inne på, kanskje hatt noe løse tepper i framkant!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig gulv

Noen bilder av gulvet ferdigstøpt.
    Jeg har ikke fått sett det selv enda, da jeg er på reise, men kona sendte over noen bilder. Resultatet ble vist veldig bra. De stripene som ser ut som kanter er ikke det.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lek for store gutter

Et lite bilde av innblåsingen av leca kuler. Moro jobb, ihvertfall når jeg ikke hadde gjort det før. Moro!! :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste uke er forhåpentligvis bærebjelken byttet ut og jeg kan begynne å bygge veggene og taket i rommet.

Har surfet rundt på nettet og kom over dette firmaet:

Soundproofing | Soundproofing Materials

Isolering av tak, vegg og gulv for varme og støy | Romisolering.no (norsk importør)

Jeg har vært i kontakt med både den norske importøren og hovedkontoret i USA. Produktet virker veldig bra, og vil gjøre bygge prosessen ganske mye enklere og ifølge linker og tester - et bedre resultat.
    Mener da enklere og kansje bedre enn å bygge "rom i rom" med 2 lag gips, reisverk, isolasjon, 2 lag gips igjen med Greenglue imellom.

Slik veggene bygges opp med acosutiblok:
    Reisverk med isolajon og acousti-matten skrus fast i reisverket. Så ev et lag utenpå der med noe for å få en pen flate inn i rommet. Her har jeg tenkt å bruke 19mm MDF, ev to lag 9 mm for å få tettet hele rommet to ganger.

3mm acoustiblokk plate stopper like mye støy som en 30 cm betongvegg ifølge produsenten.

Er det noen som har erfaringer eller synspunkter på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det der hørtes jo helt genialt ut. Da kan man jo slippe å bruke så mye av rommet på å isolere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørte du om noe pris på dette eller ?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen er 380 kr/m2 pluss moms.

Tykkelsen på veggen blir i mitt tilfelle ca det samme, ihvertfall om jeg går for 4" reisverk. Men det er absolutt mulig å få et bra resultat med mye tynnere vegger ja.

Sitat Opprinnelig postet av Tobby84
    hørte du om noe pris på dette eller ?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfaring med å ha 22mm gulvspon på veggene og tak?

Dersom jeg går for acoustiblokmatter anbefales det ikke å ha gips på veggene, men et annet materiale. Tenkte 22mm gulvspon ville ha godt feste for ev høytalere, pj osv, samt at det vil gi en rett overflate før maling.

Noen synspunker?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3mm acoustiblokk plate stopper like mye støy som en 30 cm betongvegg ifølge produsenten.

Er det noen som har erfaringer eller synspunkter på dette?

Prøvde å finne ut noe mer om dette produktet, og fant denne målingen:

Som med alt annet som høres for godt ut til å være sant, det gjelder her også. Legg merke til at ingenting måles under 100 Hz. Vel, for å si det sånn: Det er her man har de største problemene i en hjemmekino.. Lyden over sånn ca 200 Hz er mye lettere å dempe, og slik lyd er ikke det som plager nærliggende rom eller naboen. Det er det subbassen som gjør. Og da mener jeg at det er tull å si at 3mm gummi er bedre enn 30cm betong. En slik betongvegg er mye, mye bedre på lyd under 100Hz. Spesielt i kombinasjon med rom-i-rom. Det er bare å spørre alle som er så heldige å ha bygget sin kino i et rom med betong på alle vegger og i tak...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acoustiblokmatter hørtes jo nesten for godt ut til å være sannt, men er det virkelig så bra så er det jo helt fantastisk!

Virker det over hele frekvensspekteret (dvs også bass) eller er det kun på høyere frekvenser? Hadde vært helt utrolig genialt dersom en kunne montert noe slikt i taket og dermed sluppet unna det værste av bassen i etagen over...

Edit: og der var det allerede (like før) svart litt på akkurat det jeg spurte om ja

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Acoustiblokmatter hørtes jo nesten for godt ut til å være sannt, men er det virkelig så bra så er det jo helt fantastisk!

Virker det over hele frekvensspekteret (dvs også bass) eller er det kun på høyere frekvenser? Hadde vært helt utrolig genialt dersom en kunne montert noe slikt i taket og dermed sluppet unna det værste av bassen i etagen over...

Edit: og der var det allerede (like før) svart litt på akkurat det jeg spurte om ja
    Hehe, jeg var visst ett minutt før deg. Og til ditt spørsmål: Nei, har ikke trua på at dette vil ta noe bass i det hele tatt. Men du får jo senket noe lyd ned til ca 150Hz, selv om det sikkert kan gjøres billigere på andre måter. Men muligens med mer arbeid...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt mail til produsenten i USA og spurt om de har noen målinger på frekvenser under 100hz.

Bassen vil nok leve sitt eget liv ja, dette gjør den vel nesten uansett, men spørsmålet er om det vil bli noe redusert. Er jo en del kroner å bruke dersom det ikke har noen effekt i det hele tatt.
    Virker jo som det er ganske mye brukt i studioer og hjemmekinoer i Amerika med bra resultat, men vet jo ikke hvor god effekt det egentlig har.

Det har vel uansett noe bedre målinger enn gips vegger, ihvertfall slik jeg har forstått det, så usikker om en vegg med 4 lag gips vil stoppe lyden noe mere enn acoustiblok og isolajon vil gjøre i alle frekvenser.

Jeg har mur, leca og bettong på alle vegger i rommet, men i taket er det bare trebjelker opp til stua. Så hadde håpet å få dempet dette så mye som mulig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli spennende å se om du får noe svar fra dem på hvor godt det virker under 100 Hz. Jeg må innrømme at jeg hadde troen på at Green Glue også var et slikt vindundermiddel, men etter at Raymond Crantz her på forumet nærmest plukket i fra hverandre alle fordelene, har jeg blitt mer skeptisk til slike produkter. Det som er rart er at plutselig så anbefaler "alle" slike produkter, selv om det ikke kan legges frem gode nok beviser på at de virkelig hjelper. I mange tilfeller ser vi jo også at produsentene lager sine egne målinger som bare delvis viser egenskapene. Eller ikke viser alle måleresultater for å bare fremhevde produktets positive egenskaper, slik vi har sett her med Acoustibloc.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si ifra om jeg får noe svar ang frekvens målinger, er jo meget int om de har noe slikt.

Er veldig vanskelig å vite hva som fungerer og ikke. Er jo ingen som med sikkerhet kan si hva som er best føler jeg. Jo større masse jo bedre, selvfølgelig. Men dog, 10 personer har 10 løsninger.

Det er jo noen forskjeller på Green Glue og Acoustiblok. Noe som ifølge mine tanker og ideer vil være positive. (jeg er ingen ekspert, så her flyter tankene fritt)
    Jeg brukte Swedac på mitt forrige rom, dette malte jeg utover, slik at det ble en hel hinne mellom gipslagene. Dette innbiller jeg meg er bedre enn å kjøre ut noen striper gleen glue og håpe platen blir dekket når de presses sammen.
    Uansett: Den største forskjellen mellom Green glue og acoustiblok er jo at acoustiblok'en legges rett på stenderverket, litt løst. Dette vil jo gjøre at, dersom den blir satt i beveglese eller når lydbølgene kommer, vil den kunne følge med litt. Dette vil jeg tro er med på å øke lydtettheten og redusere enkelte frekvesnser som en fast gipsvegg ikke klarer.
    Materialet er også vesentlig tyngre enn green glue.

Så en kombinasjon av Acoustiblokk, ett lag 22mm gulvspon, så 2 lag gips utenpå der(inn mot rommet) må vel kunne gi en meget tung og forhåpentligvis lydtette(reduserte) vegger og tak? Siden veggen blir såpass tykke(22mm spon+26mm gips) er det jo også liten sjans at Acoustiblokken blir punktert med skruer til f.eks PJ og bakhøytalere.

Er jeg på rett vei her, eller er det skudd i blinde?

Tormod

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Skal bli spennende å se om du får noe svar fra dem på hvor godt det virker under 100 Hz. Jeg må innrømme at jeg hadde troen på at Green Glue også var et slikt vindundermiddel, men etter at Raymond Crantz her på forumet nærmest plukket i fra hverandre alle fordelene, har jeg blitt mer skeptisk til slike produkter. Det som er rart er at plutselig så anbefaler "alle" slike produkter, selv om det ikke kan legges frem gode nok beviser på at de virkelig hjelper. I mange tilfeller ser vi jo også at produsentene lager sine egne målinger som bare delvis viser egenskapene. Eller ikke viser alle måleresultater for å bare fremhevde produktets positive egenskaper, slik vi har sett her med Acoustibloc.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så en kombinasjon av Acoustiblokk, ett lag 22mm gulvspon, så 2 lag gips utenpå der(inn mot rommet) må vel kunne gi en meget tung og forhåpentligvis lydtette(reduserte) vegger og tak? Siden veggen blir såpass tykke(22mm spon+26mm gips) er det jo også liten sjans at Acoustiblokken blir punktert med skruer til f.eks PJ og bakhøytalere.

Er jeg på rett vei her, eller er det skudd i blinde?

Tormod
    Tror du vil få en veldig bra vegg av dette. Fordelene med gulvspon er jo at du får greit skruefeste, og du får to typer platelag med forskjellige egenfrekvenser, dvs at veggen vil dempe over et større frekvensområde enn om du bare skulle ha brukt gips. Og med Acoustibloc vil du antakelig redusere også litt høyere frekvenser, selv om jeg er noe usikker på virkningsgraden her i forhold til enda ett platelag, for eks.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det bedre effekten dersom det også er gips lag på den siden av reisverket som er inn mot huset, eller er det bra med bare isolajon og luft der?

Hva slags materiale ville du hatt på veggen istedet for acoustibloken?

Tormod

Tror du vil få en veldig bra vegg av dette. Fordelene med gulvspon er jo at du får greit skruefeste, og du får to typer platelag med forskjellige egenfrekvenser, dvs at veggen vil dempe over et større frekvensområde enn om du bare skulle ha brukt gips. Og med Acoustibloc vil du antakelig redusere også litt høyere frekvenser, selv om jeg er noe usikker på virkningsgraden her i forhold til enda ett platelag, for eks.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det bedre effekten dersom det også er gips lag på den siden av reisverket som er inn mot huset, eller er det bra med bare isolajon og luft der?
    Nei, det bør du absolutt ikke gjøre. Da får du Triple Leaf-effekten. Det blir kortere vei mellom platelagene, og det vil gjøre dempingen dårligere. Det skal helst være så lang avstand som mulig fra platelaget inne i rommet og ut til neste platelag. Jo større avstand, desto bedre demping. Les selv her

Hva slags materiale ville du hatt på veggen istedet for acoustibloken?
    Jeg ville rett og slett ha brukt ett ekstra lag gips. Eller to. Det blir faktisk billigere, og vil nok dempe bedre på lave frekvenser. Men det blir jo en del mer arbeid, da.

Uansett bør du passe på å få lagene så tette som mulig, sparkle skjøtene med papir på alle lag, og bruk kvalitetssilikon langs kantene mot gulv og tak.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for link Hunsbedt, den var nyttig.
    Så om jeg har forstått teksten riktig, så vil dette gi et bra resultat om jeg bygger rommet slik:

Vegger:
    Eksiterende vegg(mur,bettong etc) - luft(ca 3cm) - stenderverk(4") med 10cm rockwool - gulvspon - 3-4 lag gips.

Tak:
    Eksisterende bjelkelag fylles med 15 cm rockwool - lydbøyler - lekt(10cm rockwool) - sponplate22mm - 3-4 lag gips

Da blir veggen nesten 20 cm tykk.
    Vil f.eks en 12mm veggspon gjøre samme nytten som 22mm gulvspon. Har denne noe effekt i det hele tatt nå?

Tar opp tråden med Green glue/Swedac - dette må ho ha noe for seg dersom jeg går for Swedac. Denne males rundt hele rommet, og skaper en tett hinne. Dette kan da ikke være negativt med tanke på tettheten i romemt ihvertfall.

Nei, det bør du absolutt ikke gjøre. Da får du Triple Leaf-effekten. Det blir kortere vei mellom platelagene, og det vil gjøre dempingen dårligere. Det skal helst være så lang avstand som mulig fra platelaget inne i rommet og ut til neste platelag. Jo større avstand, desto bedre demping. Les selv her

Jeg ville rett og slett ha brukt ett ekstra lag gips. Eller to. Det blir faktisk billigere, og vil nok dempe bedre på lave frekvenser. Men det blir jo en del mer arbeid, da.

Uansett bør du passe på å få lagene så tette som mulig, sparkle skjøtene med papir på alle lag, og bruk kvalitetssilikon langs kantene mot gulv og tak.

Side 22 av 74 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •