Oyvindhermans hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oyvindhermans hjemmekino

Bilde:
    Infocus X1
    Greyline 180x180
    AverTV Tuner
    Panasonic Quintrix TV 28"

Lyd:
    Sony STR DB-940
    Pioneer DV-515
    Dali Suite 2.5

Kabler:
    Mellom projektor og tv-tuner: vga kabel
    Mellom alt lydmessig og bildemessig ellers: Kun TaraLabs Kabler

Da jeg bestemte meg for å prøve å lage meg en hjemmekino dukket det snart opp momenter som vanskeliggjorde denne prosessen. Det byr nemlig på utfordringer når man ikke har et eget hjemmekinorom, men må bruke stua. Lysforholdene var et problem. Det faktum at man har barn som gjerne vil rive og slite i alt av ledninger er et annet. Og det største problemet ble å overbevise samboen om at dette ikke kom til å bli stuas undergang i forhold til utseende.

Greylinelerretet ble heldigvis levert med noen greie oppheng og med skinne på kassetten, slik at det ved store anledning(les besøk av svigers) kan tas ned og settes på boden. Da ser man kun et par ubetydelige jernbiter i taket.

Projektoren lagde jeg først en kirsebærbeiset hylle til, men dette ble ganske ruvende så jeg fant ut at jeg måtte lage et takoppheng. Ettersom prisene på slikt er latterlig høye lagde jeg mitt eget. Brukte ei skjærefjøl av plast som jeg skar til som adapterplate. Som feste brukte et høytalerfeste fra Hifi Senteret i Tromsø. Det ble veldig pent og kom høyt opp mot taket, så nå henger X1 der som en ekte aristokrat.

Jeg er meget godt fornøyd med bildet. Dessverre er det noen bulker i lerretet, samme som andre har beskrevet på forumet, så hadde jeg hatt muligheten ville jeg laget rammelerret.

Siden jeg har utstyret i stua med forholdsvis store vinduer har et et "lysproblem", spesielt om sommeren med sol hele døgnet. Jeg måtte dermed investere i innvendige trepersienner som både fungerer godt og tar seg bra ut.

Lydmessig kjører jeg kun i stereo. Lyden fra Dali'ene er himmelsk, spesielt på klassisk musikk som jeg hører mye på. De har dog altfor lite bass til å trøkke skikkelig i filmene, så jeg vurderer en sub. Bakhøytalere vil jeg helst ikke ha pga lange ledninger og lite tiltalende utseende. En senter kunne derimot vært bra. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal plasserere den, ettersom lerretet kommer ned. Må kanskje ta den frem ved behov og vinkle den oppover fra gulvet. Er det noen som har prøvd å kjøre med fronthøytalere og senter, men uten bakhøytalere og vet hvordan lydbildet blir? Sony'en har innstillinger for dette, men har aldri prøvd det. Er fornøyd med Pioneer spilleren min, men den blir nok byttet ut etterhvert.

Stort sett er jeg kjempefornøyd med anlegget mitt, men kunne ønsket meg mer lyd og bedre hjemmekinorom. Noen bedre enn dette er dessverre vanskelig - hvertfall frem til vi bytter hus. Gjett om kjellerstue skal stå høyt på prioriteringslista da...

Om ikke annet viser dette at det går an å kombinere livet som småbarnsforeldre i et vanlig lite hus med hifi-livet. Uten dette forumet ville jeg aldri kommet på tanken om kjøp av projektor. Takk til alle dere som driver forumet og alle som hele tiden kommer med gode innspill, råd og ideer. Stå på!

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også få legge ut et bilde av hvordan jeg har hengt opp projektoren. Diskret, grå og vakker helt oppunder taket....

Trenger bare å få tak i en hvit strømledning nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble jo en flott løsning det der. Tviler ikke på har bra lyd. Mangelen på bakhøyttalere kan kanskje gjøre lydbildet litt 2d til film, men er du ikke vant til det savner du det heller ikke før du har prøvd.

Skjønner forøvrig godt at du kunne tenke deg et rammespent lerret. Jeg bestilte GreyLine og laget ramme selv. En løsning jeg for øvrig synes ble meget bra, og uten antydning til bølger.

Se resten av løsningen mi på hjemmesiden min. Jeg har heller ikke noe dedikert hjemmekinorom, men bruker stua. Har heldigvis(?) ikke samboer å krangle med, så da kan jeg gjøre som jeg vil

Du får bare stå på. Regner med at både barn og samboer synes det er moro med kino hjemme.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •