TheNuts' stuekino/mancave

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TheNuts' stuekino/mancave

Hei Avforum, og takk for sist.

Nå har det gått flere år siden jeg frekventerte her inne på det gamle forumet. Jeg skal ikke gå så mye "down memory lane", men synes det er hyggelig at det ser ut til at AvForum får en ny vår.

Det er noen her inne som kjenner meg, og mange som helt sikkert ikke gjør det. Jeg har aldri vært en av dem som har skrevet mest, men vært en flittig forum-tilskuer og demodeltaker opp i gjennom.

Etter innkjøp av Optoma HD83, RX-A3010 og KEF Q-series 7.2-anlegg i 2011 så følte jeg at lyden og bildet satt som det skulle og slo meg til ro med det i noen år. Det var mange år med mange gode filmer og mye hygge i stuekinoen

Men, når Optomaen måtte på verksted for fjerde i gang i fjord, meldte oppgraderingsspøkelset seg igjen, og så begynte ballen å rulle..

Jeg kikket på flere projektorer men endte til slutt opp med en JVC X500 med et sortnivå som var ut av en annen verden. Da jeg kom hjem var det derimot noe som manglet, nettopp sortnivå. De høyglansede, hvite veggene mine drepte konstrasten og noe måtte gjøres. Et nytt prosjekt var født.

Store mengder Lady Pure Color "dempet sort" ble kjøpt og jeg malte både vegger og tak. Sorte tepper ble kjøpt inn og plassert under sofa og foran lerretet. Men fortsatt var det litt å hente syntes jeg. Jeg bestemte meg for å skjule elektronikk og subwoofere under lerret med en ramme trukket med sort høyttalerstoff. Men for å få rammen "flush" med lerretet måtte lerretet lengre ut pga dybden på subwoofere. Jeg må bare sette ting litt i perspektiv, for jeg er så langt unna handyman som man kan få. Jeg må nesten ha hjelp av samboeren for å henge opp ei hylle (bare nesten). Men jeg kjøpte inn 2"x4" og snekret sammen et riktig så fint rammeverk som lerretet kunne henge på, og når jeg først var i gang laget jeg hylle til senterhøyttaleren min for en senere anledning. Samtidig syntes jeg det hadde vært vanvittig tøft med mer senterte sitteplasser foran lerret og bygget meg like godt en bakre rad av europaller, sponplate og teppe fra Jysk når jeg først var i gang. Reclinere ble også kjøpt inn.

Nå var bildet riktig så fint! Men nå som bildet var blitt så fint, og hovedfokus igjen ble hjemmekino i heimen, syntes jeg plutselig at KEFene begynte å bli litt tamme.. Jeg hadde hørt så mye fint om Klipsch her på forumet tidligere, med voldsom dynamikk og smell i hjemmekinosammenheng. Da vi begynte å selge Klipsch på jobben ble fristelsen for stor, og KEF 7.2 ble byttet ut i Klipsch 5.2. Nå ble det virkelig trøkk i stua! Men nå som jeg hadde bygget den fine hyllen bak lerretet der syntes jeg det var for galt at den nye flotte senteren måtte stå så malplassert under lerretet. Jeg begynte å lese om AT-lerreter. Jeg leste og leste og leste og trodde jeg hadde funnet det perfekte lerretet, inntil jeg sendte en melding til Gorm her på forumet og lurte på hvilket han anbefalte. Det var ingen tvil - Ultraweave v6. Nytt lerret ble kjøpt og Gorm kom og kalibrerte alt sammen. Jeg var superfornøyd!

Men.. jeg syntes ikke Klipschene var like fløyelsmyke i diskantområdet som KEF hadde vært og jeg begynte leke med tanken om å lære meg å bruke EQ på en skikkelig måte. Jeg bestilte meg UMIK fra avshop og lastet ned REW, og forsto nøyaktig ingen ting. Jeg sendte ut en melding på facebooksiden til avforum hvor jeg ba om litt hjelp som nybegynner i faget, og fikk raskt svar fra thohaug som var mer enn villig til å hjelpe Det gikk mange kvelder med til både måling og tilpassing, men det var noen begrensninger i EQ på receiver som jeg ikke ble helt fornøyd med og jeg fikk det ikke helt slik jeg ønsket, og spurte thoaug igjen om råd. Han anbefalte å kjøre EQ på PCen gjennom jriver. Ettersom PC er min eneste avspillingskilde passet dette veldig bra, og mulighetene for EQ var endeløse. Men rommet hadde veldig store utfordringer, større enn jeg hadde forutsett, og den eneste medisinen var akustiske tiltak. Igjen - jeg presiserer at jeg ikke akkurat har gått snekker-linja og har om ikke 10, så ihvertfall 3-4 tommeltotter. Men mye lesing på nett og mange gode råd fra thohaug senere, så hadde jeg bygget 12 akustikkplater og 2 superchunks. 4 i taket, 2 på høyre og venstre sidevegg og 4 stk på bakvegg. Det ble straks mye bedre! (utrolig, ikke sant?) Impulsresponsen gikk ned, boksfølelsen ble borte, bassen var tight, ikke lenger noen metallisk klang ved klapp eller knipsing i rommet. Stereo låt vanvittig mye bedre og jeg kunne spille mye høyere uten lyttetretthet. Sist men ikke minst - den myteomspunte krassheten til klipsch var på magisk vis borte! Etter nye råd fra Thomas ble subwoofere flyttet rundt for å forbedre bassresponsen i rommet. De endte til slutt midt på sideveggene pekende mot hverandre. For å forhindre forplantning av bass i rommet (noe jeg hadde tenkt på lenge) så kjøpte jeg 8 trillebårslanger på biltema som jeg fylte halvveis og satt subwooferene oppå. For en snedig løsning! (Takk Thomas) Resultat: jentungen våkner ikke lenger like hyppig når jeg drar på litt på kveldene

Så en vakker dag ville det ha seg at thohaug kunne komme en tur nedover til Vestfold for å sette prikken over i'en. Han hadde også en multikanals DAC til overs som han lurte på å ta med for å få fullstendig kontroll i kalibreringen, men også litt fordi jeg hadde meldt litt interesse for denne for å få et ekstra løft på lydkvalitet fra PC. Jeg lånte med meg et beist av en effektforsterker og kort fortalt, så hadde jeg solgt receiveren og kjøpt DAC og effekt før helgen var over. Dette må jeg si: Jeg har ALDRI møtt noen med den kompetansen og den "følelsen" for faget som Thomas (thohaug) har. Han har et øre og et hode som kalibrerer lyden i ren harmoni med omgivelsene. En kommentar hang dog fortsatt igjen: "Du burde hatt tre like fronter vettu Øyvind". Og det tok 2 dager så hadde jeg solgt RP-450C og kjøpt en RP280F og jeg opplevde det som natt og dag. En vanlig senter kommer aldri inn i dette huset igjen, rett og slett. Nå gjenstår kun finkalibrering av ny senterhøyttaler, så er jeg i mål på en stund.

Utstyrslisten min ser derfor ut som følger:

Klipsch RP280F x3
    Klipsch RP250s x2
    Klipsch R-115SW x 2
    PC med GTX 1070 og Lynx AES16e lydkort
    Lynx Aurora 8 multikanals DAC
    Rotel RMB-1585 effektforsterker
    JVC X500 Projector
    Dreamscreen 100" 2.35:1 Ultraweave v6 rammelerret.

Har ikke hele prosessen i bilder, men noen få bilder jeg fant i farten nå, noe med gammelt utstyr etc. Jeg har blan annet laget en ny og finere ramme med stoff under lerretet. Tenkte at jeg kunne legge ut noen oppdaterte bilder + målinger fra REW etterhvert dersom det var interesse for det.

I'm back!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder TheNuts' stuekino/mancave-img_1151-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-img_1149-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-img_1109-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-img_0997-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-img_1124-jpg  

TheNuts' stuekino/mancave-img_1150-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-img_1125-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-img_1069-jpg  
    Sist endret av thenuts; 03-28-2017 kl 21:51 Begrunnelse: skrivefeil

2. Liker lygren, TheNatural har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god gjennomgang av prosjektet, gøy å lese

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft at du dro strikken så langt, med PC som hovedbase. Thomas er en kanon flink kar, uten tvil.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger i REW

Her er målinger på alle høyttalere individuelt. Subwoofere er med på alle målinger.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder TheNuts' stuekino/mancave-spl-venstre-front-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-spl-yre-front-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-spl-senter-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-spl-venstre-bak-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-spl-yre-bak-jpg  

TheNuts' stuekino/mancave-waterfall-venstre-front-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-waterfall-yre-front-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-waterfall-senter-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-waterfall-venstre-bak-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-waterfall-yre-bak-jpg  

TheNuts' stuekino/mancave-etc-venstre-front-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-etc-yre-front-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-etc-senter-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-etc-venstre-bak-jpg   TheNuts' stuekino/mancave-etc-yre-bak-jpg  

Lignende tråder

1. Vil dette rommet fungere til mancave/kino?
    By E4ewd2 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 05-04-2015, 10:17
  2. Hifi plumber's stuekino..Plumber gir seg med stuekino.Alt selges.Rubbel og bit!
    By HiFi Plumber in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 593
    Siste melding: 09-22-2014, 22:56
  3. _LarZen_'s mancave.
    By _LarZen_ in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 20
    Siste melding: 09-05-2012, 14:12
  4. Thenuts' Underholdningsstue
    By thenuts in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 11-30-2011, 21:06
  5. r0lfi's iNy stuekino
    By r0lfi in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 05-24-2009, 02:35

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •