Hunsbedt's kombinerte demorom på garasjeloftet: Innredning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  23
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hunsbedt's kombinerte demorom på garasjeloftet: Innredning

Jeg har et greit garasjeloft som har stått som roterom nå siden garasjen ble ferdig våren 2008. Fruen har brukt det til treningsrom, vi har litt utstyr der, tredemølle, romaskin og sykkelrulle til raceren. Nå ble det kjøpt in en 48", fruen ble lei av å se på tv på mobilen når hun trente. I tillegg har jeg en del høyttalere og utstyr stående. Den ende enden av rommet skal derfor bli til et demorom for nybygg og "gammelt ræl", den andre skal brukes som treningskrok.

Har i løpet av januar fått satt opp hyller, arbeidsbenk, langskap og to mindre skap som skal bruket til min insektsamling. Rommet vil bli brukt til jobbbing med småelektronikk og preparering, så det blir kjempegreit å slippe å ha alt dette i huset.

Her kommer noen få bilder fra oppstart og rydding:

-img_0451-jpg

-img_0449-jpg

-img_0459-jpg

-img_0453-jpg

-img_0456-jpg

-img_0461-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 02-05-2017 kl 17:02 Begrunnelse: Opplasting av bilder
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

2. Liker Torolan, Willms, Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg venter på delene til et nytt stort høyttalerprosjekt, jobbes det overtid på garasjeloftet for å få tatt det i bruk igjen. Har holdt på med skuffer og skapdører i helga, og fikk i dag hengt opp nesten hele førsterefleksjonsplatene (Rockfon Industrial Opal, 8x50mm og 4x100mm). Manglet skruer for montering av de fire 100mm platene som skal settes nede på sideveggene. Kommer opp på onsdag tenker jeg.

Siste byggeprosjekter her oppe i denne omgang blir komponenthyller på hjul, i 25mm BB med gjengestag. Håper dette er klart til lørdagen, for da trekker jeg opp 2xcat5 fra server og Altibox. Da er det bare å senke skuldrene før de må heves igjen for bygging av det nye høyttalerprosjektet...

-img_0468-jpg

Nesten alle akustikkplatene på plass. Sideplatene bare stablet opp foreløpig. Hjalp det? Ja, absolutt, dette blir en grei minimumsløsning akustisk sett. Må nok ta litt målinger etterhvert, når alt er oppe og går. Teppe på gulvet foran høyttalerne kommer også.

-img_0469-jpg

Mye styr å få dette på plass. Å ha spottene slik var nok arbeidsmessig en utfordring, vanskelig å få opp akustikkplata uten å skade den, noe jeg også dessverre klarte. Fusker det til slik at bare de mest pirkete vil se det. Man ser også en fattigmanns-aircondition på plass rett over sweetspot. Blir sikkert nydelig på varme sommerdager, med lav fart og vind i det manglende håret på toppen:

-img_0470-jpg

Kabel og spikes-skuffer snekret i helga. Nå har jeg grei plass til alle småting som ligger og flyter. Har hatt de to benkeplatene jeg kjøpte på tilbud i '08 liggende, godt å få brukt den ene i hvertfall. Stort uttreksbord også på plass slik at mekking i rett høyde kan skje uten fare for skuldrene...

-img_0473-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut! gleder meg til se dette! Ser ut til at det kan bli noen timer spilling her også
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

5. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg vilt selv også. Mye spennende som skal prøves her etterhvert. Virker lovende mtp refleksjoner også, da jeg testet med litt musikk i går på Betaene...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft! Skal se du ender opp der, kona og barna overtar No.3 😊👍

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Tøft! Skal se du ender opp der, kona og barna overtar No.3 😊👍
    Hehe, jeg sier jatakk til begge deler! Nå er det sånn at fruen er ikke interessert i musikklytting eller film, så kinoen har jeg i fred enn så lenge. Ungene er litt for små enda, de vil helst løpe rundt stolene og høre på Kaptein Sabeltann (samtidig). Det får de lov til ca en gang i uken. Om to-tre år er de mer klare tror jeg, film er liksom ikke helt det store enda. En og en halv time er en time for mye, liksom.

Og ulempen med garasjeloftet er at det ikke er lydisolert. Sekstoms vegger og enkel gips gjør at mye lyd går rett ut og opp til soverommet i huset, ti meter unna. Da begrenser det seg til spilling på realistisk volum frem til senest ca 10.30. Men ellers, ja jeg kommer nok til å være mer på garasjeloftet når det er klart, og litt mindre i kinoen.

9. Liker Karmann har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Ungene er litt for små enda, de vil helst løpe rundt stolene og høre på Kaptein Sabeltann (samtidig). Det får de lov til ca en gang i uken. Om to-tre år er de mer klare tror jeg, film er liksom ikke helt det store enda. En og en halv time er en time for mye, liksom.
    kjenner til det, klatre over ryggen på sofaen, springe rundt sofaen osv. Da er det bare å holde vakt

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt småjobbing på verkstedet i dag også. Ble ferdig med en av komponenthyllene. Skal bygge to til som blir av den litt smalere sorten, med plass til ett sett komponenter i bredden. Mangler finish på dem også, det får komme etterhvert. Ble mye bilder i dag, så her er noen:

Ferdikappa 25mm BB fra Trestokken AS. Tre av fire plater her, er i gang med den første. Dette er solide saker å bygge hyller av!

-img_0474-jpg

Med tre komponenthyller med fire hyller i hver blir det noen gjengestag, bolter og skiver. Har ikke brukt de firkanta, de går sikkert til et annet prosjekt:

-img_0475-jpg

Med påkrevd presis borring av 48 hull i hjørnene på alle platene laget jeg likegodt en rammejigg som platene kunne legges i:

-img_0476-jpg

Funket fint dette, men måtte stille inn maskinen slik at borret ikke gikk igjennom. På noen hull ble kryssfineren litt opprevet, så derfor borret jeg med en annen maskin fra baksiden:

-img_0479-jpg

Lurte litt på å bruke båndsaga til hjørnene, men platene ble litt for uhåndterlige. Tegnet bare rundt ett 50mm rør og brukte multisaga og kappet hjørnet, og slipte ned resten med båndsliperen. Det gikk veldig fort og greit:

-img_0477-jpg

Avrunding av kantene. Blir helt likt uttrekksplaten på arbeidsbenken. Greit med detaljer som går igjen:

-img_0480-jpg

Resultat:

-img_0482-jpg

Her er en av åtte plater til de små komponenthyllene ferdig;

-img_0483-jpg

Hadde liggende forskjellige hjul og synes disse var greie. Hvert hjul takler vel rundt 30kg:

-img_0486-jpg

Kapping av gjengestag, de skal bli 75cm lange:

-img_0487-jpg

Fant ett ekstra hjul som ble satt på midten. Denne hylla blir tung:

-img_0488-jpg

Nederste hylle pluss forsterkere blir ca 70kg tung:

-img_0489-jpg

Ferdig...nesten. Må prøve å få beiset den temmelig snart, ellers blir det vel aldri gjort. One done, two more to go...

-img_0491-jpg

12. Liker Midas, Johnnygrandis, Stratosen, Torolan, BEF har likt denne posten
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,952
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten irriterende at du får det til å se så enkelt ut Som vanlig strøkent resultat!

14. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra akustikkløsning, må få begynt på takløsningen min jeg også imellom alt det andre man styrer med Hvordan opplever du musikken levert nå ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Veldig bra akustikkløsning, må få begynt på takløsningen min jeg også imellom alt det andre man styrer med Hvordan opplever du musikken levert nå ?
    Hei!
    Har ikke fått spilt noe særlig enda. Har jobbet som en gal hele helga med rydding, flytting, kabling, mere rydding, osv. Blir gjerne slik at man må styre med opplegg flere steder og i fler rom, når logistikken slår til for fullt.

Akustikken, ja. Rommet oppleves som litt dempet under buen med akustikkplatene. Bakerst i rommet synger det enda en del, hører godt en slags flutterekko sånn som jeg hadde oppe i kinoen før taket ble ekstradempet i front. Er nok på grunn av skråtaket, lyden står og slår mellom gulv, tak og skråtak. Tenker jeg får hjem en pakke til med 10cm plater, eller rett og slett lager en ramme og fyller den med det jeg kan få tak i. Blir i såfall en eller to rammer bakerst i rommet, mellom skråveggene på det flate partiet i taket. Må kanskje også kjøpe meg et teppe til og legge på gulvet under der. Gulvet er veldig hard kompositt/parkett.

Ellers er det ikke meningen at dette rommet skal fulldempes. Siden jeg skal kjøre demo her (for potensielle kunder), vil jeg at lyden skal bli som i en normalt dempet stue, dvs, stort sett uten noen tiltak. Førsterefleksjonsdempingen er i grunnen bare for å ta brodden av påvirkningen rommet har. Uten noen ting er dette garasjeloftet totalt uakseptabelt og helt fryktelig å oppholde seg i. Slik det er nå, høres lyden mer naturlig ut. Ved klapping bak førsterefleksjon er det en metallisk gjenklang som henger tilbake i noen tideler, det er dette jeg vil fjerne for å tilnærme meg "stuelyd". Sammelignet med kinoen er det veldig forskjell, selv etter det jeg har gjort til nå. Kinoen demper mye gjevnere, selv om også den har sine problemer. Blir spennende å se hvordan mine Dali 40 vil spille her. Tror de vil trives utrolig mye bedre enn oppe i kinoen. Der forsvant hele lyden, fikk det liksom aldri høyt nok. Blir også gøy å teste ut Milsene her. Lurer på hvordan de takler etterklang. Ble et litt lagt svar dette som sikkert ikke gjor deg noe klokere. Du får bare følge med. Jeg går spennende tider i møte...

17. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    Nesten irriterende at du får det til å se så enkelt ut Som vanlig strøkent resultat!
    Tusen takk. Hyllene ble utrolig praktiske. Veldig enkel og grei løsning på åpne og justerbare hyller!

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg skal kjøre demo her (for potensielle kunder), vil jeg at lyden skal bli som i en normalt dempet stue, dvs, stort sett uten noen tiltak
    Er det høytalere som skal promoteres og da spesielt Miles eller ?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må snart komme ned en tur langs palmekysten. Det er jo 5 inmiles oppsett i en radius på 4mil. Alle med sine egne kvaliteter, veldig artig 👍😊

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Er det høytalere som skal promoteres og da spesielt Miles eller ?
    Ja, rommet skal blant annet brukes til demonstrering for det jeg bygger. Har hatt endel spørsmål om demo, og det er ikke så lett å teste nye saker i kinoen. Har planer om flere prosjekter fremover så det kan være greit med et rom det ting lett kan skiftes ut. I første omgang blir det testing av gammalt utstyr for morro skyld, og for å teste mine InConcert miles i et mer "vanlig" rom.

22. Liker Johnnygrandis, Stratosen har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde trodd at søndagen hadde blitt en rolig dag med musikk på garasjeloftet. Vel, det ble ikke noe av det. Hadde liggende en 500m rull med CAT 6A, den ble ferdig trukket opp (ca 35m), men ikke terminert. Kablene er for å få tilgang til musikk (og film), og til tv (Altibox), fra server/serverskap oppe i teknisk rom i kinoen. Men jeg hadde desverre glemt at CAT 6A (med dobbelskjerm) krever spesialplugger/bokser og verktøy, så oppkobling må vente til i morgen. Ellers er det kun småting som skal ordnes nå fremover. Litt sparkel & maling her og der, noen gulvlister og kabling mellom utstyret.

Jeg har foreløpig satt opp tre separate stereoanlegg. For morro skyld skal jeg leke litt med disse på de eldre høyttalerne. InConcert Miles skal så bæres inn, og etterhvert skal det anskaffes nyere saker, forsterkere med DSP, evt en DSP-løsning som kobles mellom vanlig utstyr. Kunne også ha prøvd med rørutstyr. Får se hva som finnes på brukten.

Siden jeg ikke kan kjøre ut digitalsignaler til de eldste to anleggene vil jeg prøve å koble opp min gamle Audio Alchemy DDE (DAC). Holder den seg opp imot nyere dacer? Hehe, sikkert ikke. Men den har vistnok fremdeles en tilhengerskare som mener den er god nok...bare man ikke trenger å kjøre høyere enn 48Khz. Holder lenge for meg, tviler på at jeg kunne ha plukket highrez i blindtest uansett.

De tre separate anleggene er opplistet under. Det nyeste er nok Vincent-oppsettet, fra tidlig 2000-tall. Det er saker som spiller veldig bra! Jeg kjøpte settet brukt, men nesten nytt. Nest nyest er Denon-settet. Fint spillende forsterker og preamp fra ca 1990. Det eldste forsterkersettet er minst fem år eldre, og godt over tredve år gammelt. NAD 1155 og 2200. Effektforsterkeren ble solgt. Forforstekeren nå brukt sammen med en 216THX. Som forforsterker har jeg også muligheten til å bruke NAD 910. Den er min første hjemmekinoprosessor og har faktisk fjernkontroll. NAD skulle liksom ikke ha fjernkontroll på den tiden, men når hjemmekino kom på banen etterhvert, var det ikke noen vei utenom, til og med NAD fikk denne luksusen!

Alt dette gamle rælet, har det noe for seg i dag? Ja absolutt!. Er gammal-utstyret ellers i orden (selv om det ikke akkurat er high-end), kan det levere fin lyd. Noen rynker nok på nesen nå, men har alt blitt så veldig mye bedre? Billigere, helt sikkert. Enklere, ja. Store printplater fulle med komponenter har blitt byttet med smarte chipper og enkel layout. Slikt sparer penger, og hele HIFI-kjeden, fra produsent til butikk, tjener på det. Men MYE bedre? Man kan sikkert få mer moderne ting til å måle bedre, med jevnere kvalitet, men bortsett fra dette så er det ikke sikkert at all denne "forbedringen" kommer ørene til gode...

Fordelene med nytt utstyr er etter min mening alle tingene som nå kommer fra proffsiden (PA), med muligheter for tilpassing til rom (DSP), og alle disse nye klasse D-forsterkerne (?), der man kan kjøpe små moduler-selvbygg (for eks Hypex og Anaview), som produserer glimrende lyd for en relativt billig penge. Velvel, nok om det nå, slike moderne saker kommer garantert etterhvert!.

Det eldste:
    NAD 1155 Stereo Preamplifier (ca 1984!)
    NAD 216 THX Stereo Power Amplifier
    NAD 910 A/V Surround Sound Prosessor
    NAD 4220 Stereo Tuner

Det mest brukte:
    Denon PRA-1500 Stereo Preamplifier
    Denon POA-2200 Stereo Power Amplifier
    Denon DVD A-11 DVD Audio/Video Super Audio CD-Player

Det nyeste:
    Vincent SAV-C1 A/V Surround Control Centre
    Vincent SP-991 (x2) Class A Monoaural Amplifier

DAC
    Audio Alchemy Digital Decoding Engine (DDE) V.2.0
    Audio Alchemy Digital Transmission Interface (DTI)

Her er litt bilder av nesten ferdig rom, og litt av mitt gamle utstyr:

Alle akustikkplatene på plass i førsterefleksjon. Hjelper litt med tykt teppe på gulvet også.

-img_0493-jpg

NAD:

-img_0497-jpg

Denon:

-img_0498-jpg

Dac og NAD-tuner:

-img_0501-jpg

-img_0503-jpg

Vincent:

-img_0505-jpg

Denon SA-CD:

-img_0506-jpg

Dali 40:

-img_0510-jpg

En hylle ledig for nytt kommende utstyr!

-img_0511-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 02-19-2017 kl 23:35 Begrunnelse: Rettet feil

24. Liker Johnnygrandis, Stratosen, Torolan, Karmann har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må snart komme ned en tur langs palmekysten. Det er jo 5 inmiles oppsett i en radius på 4mil.
    Og alt er BEF sin skyld!!

26. Liker Karmann, Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo vintage! Helt konge spør du meg! Det er nesten så jeg skal ta meg med min gode gamle Yamaha pf-800 og snurre noen plater hos deg.
    Ser den holder seg godt i pris :

http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-PF800...QAAOSw5dNWsQzg

28. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo vintage! Helt konge spør du meg! Det er nesten så jeg skal ta meg med min gode gamle Yamaha pf-800 og snurre noen plater hos deg.
    Ser den holder seg godt i pris :

http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-PF800...QAAOSw5dNWsQzg
    Tøff spiller! Har et tusentalls plater så det er bare å ta den med!

Fikk endelig spilt litt i kveld på Vincent-settet og Dali 40. Fy flate så gøy! Jazz at the Pawnshop 1 spilte helt konge her i kveld over Denonspilleren (A-11). Høyttalerne forsvinner helt i lydbildet, som er dyypt! Ikke så enorm bredde, men tror det er slik den innspillingen er. Nei dette var gøy! Så får det heller være at jeg brukte tre timer på å terminere kabler til nettverk, router og tv. Tv-tuneren får ikke signal selv om kabelen måler helt fint. Må være noe rart med den, får ringe Altibox i morgen. Og routeren må settes opp. Dette fikk jeg heller ikke til, så her må det antakelig koples inn kyndige folk. Men CAT6 kablene virker, og nett er på plass, veldig fornøyd med det!

Alt i alt en flott kveld, som viste at vintage holder mål. Og det så det holder! Du må ta turen bort til fredagen, Karmann. Da bærer vi inn Milsa og litt godt i glasset!

30. Liker Karmann, Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo veldig moro ut, jeg skal se hva jeg får til👍 Du hører fra meg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. MrLG's kombinerte hjemmekino
    By MrLG in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 2
    Siste melding: 11-03-2012, 21:00
  2. Ønsker innspill vedr oppygging av hjemmekino på garasjeloftet
    By Hallaron in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Siste melding: 01-30-2010, 21:30
  3. CERWIN VEGA! Gutterom på garasjeloftet!
    By ZyNc in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 21
    Siste melding: 11-20-2006, 02:50
  4. Demorom Sandvika - Drammen ?
    By Bønna in forum Produkt -og prisjakt Video
    Siste melding: 08-01-2005, 16:48
  5. Demorom Sandvika - Drammen ?
    By Bønna in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 08-01-2005, 13:21

Stikkord for denne tråden