Fruens stuekino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  1
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kommer med en oppdatering etterhvert her men akkurat nå sliter jeg litt. Har fått sofaen og montert opp den, har også montert 4 stk. Basspump 3, en i hvert sete. Har koblet dem i 8ohm og til ene utgangen på en iNuke3000dsp. Den andre utgangen har jeg kjørt til en liten lukka sub for å se hva som skjer.
    Problemet er at rumperisterne kun har akseptabelt output mellom 40 og 60Hz og da med gainhjulet på nesten max. Har brukt den lukka kassa til å sjekke at det faktisk er output og det er det både over 60 og under 40Hz. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg sagt at det var et bp filter på 50Hz kobla inn et sted. Jeg tar signalet til INuke fra output på svs pc12nsd og regner med at dette er det samme subben får inn, altså alt under 80Hz delt i avr.
    Så jeg ser liksom ikke hvor feilen kan ligge.
    Et

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant et bp filter jeg hadde oversett i deq. Så nå satte jeg LP på 48db@57, et eller anna Hz da jeg hørte mer enn jeg følte dem over 60Hz og nå kan jeg såvidt kjenne dem på 25hz mens på 45Hz føles det som sofaen skal riste meg ut, men jeg hører dem også, som en sub og det er ikke rett. Lurer på om jeg må prøve et nytt sted å montere dem, at treramma jeg har skrudd dem til ikke er stiv nok eller at jeg må bruke alle tre skruene ( plata var litt for smal til å bruke mer enn to skruer.) da har vi litt å pusle med i morgen også.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 781 hjemme igjen med ny main PCB, testet og klar så da blir det å rive fra hverandre alt og koble opp igjen i morgen, gleder meg til å få på plass atmos igjen.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fruens stuekino-18-mars1-jpgFruens stuekino-18-mars-jpgFruens stuekino-18-mars-etter-jpg
    Jeg vet fortsatt ikke hva jeg driver med men jeg er ihvertfall fornøyd med dagens økt.
    Dette er svs'n plassert rett bak sofaen til høyre og Db12 som hjelpesub foran til høyre for stereobenken. Svs'n hadde en syk dip på 30Hz noe Db12 retta opp.
    Irritasjonen over å ha en peak på 36,6Hz og en dip på 39 mens nærmeste bånd i avr er 31,noe og 39,noe Irritasjonen ble ikke mindre av å ha plukka litt på iNuke3000dsp som driver Db12 og rumperisterne og satt filter og peq på de frekvenser jeg ville.
    Men etter mange timer og Gandhi vet hvor mange målinger syntes jeg det ser vesentlig bedre ut.
    Jeg har noe på 28 og 50Hz som jeg regner med er rommet. Kommer til å ta noen målinger uten bassfellene for å se om de hjelper eller ikke. Hjelper de ikke blir det å flytte de litt rundt og se om noe skjer.
    Men nå er det skikkelig norsk lørdagskveld, pizza, Aass pils og halvblodsprinsen på veggen
    Sist endret av kane7; 03-18-2017 kl 19:41

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,836
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble nok en betydelig forbedring vil jeg tro - ha en fin lørdagskveld
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Note to self...
    Under Configuration, hit 4 ohm and spin the limiter dial until you see the correct wattage. Next, go to the second tab set filter to +4. Then under the 3rd tab for parametric EQ set the gain to -4, HS 12, frequency to 20 Hz. This will lower the HPF to around 15 Hz with a Butterworth 18 db slope.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fruens stuekino-etter-demping-jpg Fruens stuekino-eq-ingen-demping-jpg Fruens stuekino-manuell-eq-ingen-demping-jpg Fruens stuekino-manuell-eq-demping-jpg
    Når fruen reiser på spillkveld tar jeg fram måleutstyret

I dag flyttet jeg alle 4 pakkene med flexi a inn på kjøkkenet og kjørte 2 målinger. En uten, grønn linje, og en med EQ fra avr, rød linje. Så satte jeg en og en bak sofaen og tok to nye målinger for hver jeg satte på plass. Så flyttet jeg en og en fram i hjørnene der de sto og tok nye målinger.
    Endte opp med 2 i venstre hjørnet, en i høyre og en ved siden av svs'n bak sofaen. Den gjorde mer nytte der enn den gjorde i høyre hjørne foran, mye rettere respons 70-90hz.

Så lekte jeg med 5cm rockofonplater en stund til jeg fant ut at en sammen med Db12 og en på andre siden av flexi a pakka ved svs'n gjorde mest nytte for seg til vi skal begynne med førsterefleksjoner.

Siste målingen jeg tok i dag er lilla. Det som er på 80Hz forsvinner når jeg flytter litt på flexi a / rockofonplater ved svs'n men klokka ble elleve og da er det greit å gi seg

Men at bassfeller har noe å si er ihvertfall ikke tvil om. Nå er jeg nok ferdig med fysiske justeringer i bassen, i morgen må jeg skrive ned EQ innstillingene i 3900 og koble opp 781 så får jeg fortsette der. Det frister mer og mer med en dcx2496 men det er ikke noe som haster. De siste på finn har vært for dyre så vi venter til en dukker opp til rett pris
    Sist endret av kane7; 03-20-2017 kl 01:03

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man bort fra lyden (som jo forsåvidt også er god om kanskje ikke strålende så er vi fornøyd og blir stort sett mer og mer fornøyd med den også) så føler jeg at rommet begynner å bli virkelig brukervennlig. Etter at vi fikk Himedia Q5 kobla opp og fjernkontrollen lagt inn i Harmony one spiller den det vi gir den uten å mukke.
    Siden den alltid er hjemme og alltid på er det også nervesenteret i brukervennligheten. RM plugin kjører på den og snakker med Alexa som styrer alle de store tingene som lys og devicers av og på.
    Mangler fortsatt et par lys da ingen av fjernkontrollene som fulgte med leiligheten virker lengre og at det er gamle kodebaserte trafoer som ikke kan brukes sammen med en selvlærende fjernkontroller du får kjøpt i dag. Men vi får det nok til, sålangt har vi fått til alt vi tenkte hadde vært kult før vi begynte og det er jeg fornøyd med

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man ser tydelige forbedringer av demping her som korreksjonen ikke gjør noe med. Tipper det låter tightere, tørrere og "hurtigere" i bassen med demping og eq kontra bare eq. Om du har spesifikke spørsmål, fyr løs så skal jeg svare så godt jeg kan. Mål også høyttalere og sub sammen, siden i frekvensområdet du viser her vil disse og rommet generelt oppføre seg som et samlet system.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt! Målet var også å finne ut hva det faktisk gjorde med lyden med etterhvert som jeg fylte på med demping i stua. Det mest overraskende var nok flatingen 70-90hz som pakken med flexi a rett ved siden av svs'n sørget for. Det ser ikke så bra ut men jeg får se om jeg kan gjøre det litt mindre iøynefallende når jeg vet nøyaktig plassering.

11. Takk Stratosen takket for denne posten
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk vannfallet til å bestemme plassering av sub. Å gjøre noe med skavanker i frekvensrespons nedi der er greit å fikse med eq. Har du et problem i tidsdomenet blir det verre å gjøre noe med.
    Og unngå dipper så mye som mulig.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

13. Takk kane7 takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser i følge bla hellnoobs kalibreringsguide at jeg først skal juster frontene til 85db sammen, dette er ikke noe problem. Så skal jeg justere subben så den spille 85db alene, fortsatt ingen problem. Så skal jeg justere fasen på subben til jeg får 91db sammen med frontene, dette går ikke. Jeg kan bare kjøre 2 kanaler i slengen fra rew, dvs lf+rf, rf+LFE osv. ikke lf+rf+LFE.
    Hvis jeg først sørger for at lf+C+rf er i fase med hverandre, kan jeg da gå for en 3db økning med enten lf,rf eller C sammen med LFE i stede for +6db med begge frontene?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,836
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Jeg ser i følge bla hellnoobs kalibreringsguide at jeg først skal juster frontene til 85db sammen, dette er ikke noe problem. Så skal jeg justere subben så den spille 85db alene, fortsatt ingen problem. Så skal jeg justere fasen på subben til jeg får 91db sammen med frontene, dette går ikke. Jeg kan bare kjøre 2 kanaler i slengen fra rew, dvs lf+rf, rf+LFE osv. ikke lf+rf+LFE.
    Hvis jeg først sørger for at lf+C+rf er i fase med hverandre, kan jeg da gå for en 3db økning med enten lf,rf eller C sammen med LFE i stede for +6db med begge frontene?
    Du spiller jo bare av fra signal til frontene , og så legger du til LFE+main , ekstra bass eller hva det heter på din receiver. Da får du suben sammen med frontene.

Når det er sagt så er ikke denne metoden noen fasitsvar i alle oppsett i mine øyne - bruker den aldri....

Har du REW så jobber du bare med ting til det blir jevnest mulig , og det er som regel ikke noen fordel å kjøre frontene som fullrange heller når man har god(e) sub(er)
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å dele på 80hz da alt annet er på plass.
    Hver for seg har begge subbene issues men med litt justering opp og ned på gain på begge gjør de mer godt enn gale for hverandre. Må prøve litt andre plasseringer i morgen men først må jeg få frontrekka til å spille likt noe den overhodet ikke gjør nå

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,836
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Jeg kommer til å dele på 80hz da alt annet er på plass.
    Hver for seg har begge subbene issues men med litt justering opp og ned på gain på begge gjør de mer godt enn gale for hverandre. Må prøve litt andre plasseringer i morgen men først må jeg få frontrekka til å spille likt noe den overhodet ikke gjør nå
    Skal man dele på 80hz , så må man optimalisere overgangen nettopp for den delingen , og ikke for noe annet. Så da kan du egentlig se bort fra den "Hellnoobguiden" etter mitt syn.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....så jeg prøvde flageborg metoden med å stille gain på begge subbene så de spilte 85db ved mv-20.
    Justerte litt opp og ned på subbene og fikk ei kurve jeg kunne leve med i rew før jeg kjørte ypao i avr. Fikk -10db på subben så jeg har litt å gå på i morgen. Fant også ut at jeg såvidt har effekt fra inuken. For meg har blinkende lys alltid vært ensbetydende med at nå må du roe ned litt. På inuken hender det at et lys blinker litt men det betyr visst -24db, ca 6% effekt. Så er det ytterligere to lamper som godt kan lyse hele tiden og en fjerde som kan blinke litt av og til men ikke for mye. Så her har jeg også å gå på.
    Men først en tur på Biltema og hente litt mer høyttalerkabel, et støperør og litt trelim

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er alt koblet opp og testkjørt på musikk så forhåpentligvis blir det en film litt senere.
    Dagens økt har da vært å koble opp atmos, kjøre ypao, justere subber, justere delefrekvens i avr hvor jeg endte opp på 110Hz mellom sub og fronter da det ble jevneste kurve. Har fortsatt en dipp på 37 og en peak på 39 som jeg sliter med å få gjort noe særlig med. Det er et par plasser i rommet hvor bassen er bedre enn i lytteposisjon men vi synes begge det låter bra nå. Fruen ble spesielt begeistret for rumperisterne til musikk noe jeg ikke er helt enig i men det er hennes kino, hun får det som hun vil
    At de tilfører noe positivt på film i en leilighet er det ikke tvil om selv om jeg har igjen litt tweaking av dem for å få de til å gå lavere enn de gjør nå.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupiter ascending ble første filmen med "alt på" og joda her skjedde det ting både over og under oss. Justerte ned sub 2db og mv 5db i løpet av filmen. Før vi skrudde ned hadde jeg følelsen av begynnende dotter i ørene, ikke fordi det var for høyt men det virket som det var et lavfrekvent brum som forsvant ved mv-25. Må forske litt på det i morgen for alt annet var innafor.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dottene i ørene har antageligvis ingenting med lyden å gjøre, får høre hva doktormannen sier i morgen.
    Ellers hadde vi en liten brainstorming her om dagen og kom til at dette er det beste vi får til med plassering av subbene. For å komme nærmere mål bestilte vi en antimode 8033s da jeg har lest masse skryt om denne. Det blir spennende å se om den klarer å jevne ut fra 35-42hz og løfte 70-90hz igjen.

Ellers sitter alt annet som det skal, surround er virkelig surround. Så Dr. Strange her om kvelden og ting skjedde overalt
    Til og med tv er en bedre opplevelse lydmessig.

Nå ventes det da på antimoden som jeg håper dukker opp før helga, ny 10m subkabel og en 15m Hdmi kabel.
    Gleder meg til å måle før og etter 8033

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fruens stuekino-siste-frekv-8033-jpgFruens stuekino-kun-subber-8033-jpgFruens stuekino-siste-dec-kun-sub-8033-jpgFruens stuekino-siste-wf-8033-lrs-jpgFruens stuekino-siste-dec-8033-lrs-jpg
    På vei på kiwi for å hente pakken
    Regner med nye målinger om et par timer

Men er det ikke litt rart at nivået blir høyere når kun sub spiller kontra L+R+sub?
    Sist endret av kane7; 04-07-2017 kl 20:07

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hifi plumber's stuekino..Plumber gir seg med stuekino.Alt selges.Rubbel og bit!
    By HiFi Plumber in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 593
    Siste melding: 09-22-2014, 22:56
  2. Hightemplar's stuekino
    By Hightemplar in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 06-12-2011, 13:54
  3. r0lfi's iNy stuekino
    By r0lfi in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 05-24-2009, 02:35
  4. Skulle bare prøve fruens skullcandy
    By Kemb0 in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 04-08-2009, 15:20
  5. Amadesus stuekino
    By amadesus in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 5
    Siste melding: 10-31-2006, 13:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •