Bygging av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Bygging av hjemmekino

Hei alle sammen,

En god del år siden jeg postet på dette forumet og var interessert i lyd og bilde, men nå er endelig interessen tatt opp igjen.
    Til høsten så skal jeg lage hjemmekino i kjelleren og siden det er en god stund siden jeg var innom dette så tenkte jeg å rådføre meg underveis.
    Bilder kommer også så fort jeg får orientert meg litt mer.
    Hjemmekinoen skal være i kjelleren som er ett rom på 48m2 og til nå har jeg strippet vegger og gulv. Rommet skal brukes primært til film og spilling.
    Jeg vurderer å rive taket for å legge opp spotter samt lydisolere. Jeg fikk ett tips om at det holdt å ha to lag med gipsvegger, men jeg har lest litt om disse lydisolerende platene fra Glava, men enda ikke satt meg skikkelig inn i dette. Noen av dere som har noen tips eller erfaring med disse?

Farge på vegg: Mørk grå
    Farge på vegg bak lerret: Sort
    Lerret: Har snust litt på dette og etter litt måling frem og tilbake på veggen hvor lerret skal henge så kan denne størrelsen passe. Grandview EDGE 16:9 ramme 266cm - 120"
    Gulv: Vinyl

Komponenter:
    BLR spiller
    PS4
    DVD spiller
    Subwoofer
    2 gulvhøytalere
    1 reciever
    Senterhøytaler
    2 kompakthøytalere

Har tittet på dette anlegget fra Hi-Fi klubben: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...mmekinoanlegg/

Budsjett i forhold til prosjektor/lerret og anlegg er satt til ca 55 000 og håper jeg klarer å finne noe brukbart innenfor den summen.

Jeg har vurdert å få inn Hi-Fi klubben slik at de kan komme med tips til oppbygging av anlegg. Noen som har gjort dette og er det verdt prisen?

Jeg har enda ikke valgt prosjektor da det er en stund siden jeg har vært borti dette, men i forrige runde så hadde jeg BENQ og var veldig fornøyd med den. Vurderer en Sony eller Epson i denne omgang, men tar gjerne imot anbefalinger her.
    Vurderer også å kun ha en liten mediabenk under lerret til PS4 og ha ett eget teknisk rom til de andre komponentene. Synes det er mest ryddig og med tanke på ivrige barnehender så tenkte jeg at dette var den beste løsningen.

Ha forståelse for at jeg er for så vidt ny i gamet og er meget mulig jeg endrer litt på ting underveis, men tar til meg alle råd og tips underveis.

På forhånd takk til dere som titter innom og kommer med tips.
    Sist endret av SPI82; 08-17-2016 kl 14:43 Begrunnelse: Tilleggsinformasjon

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVForum!

48 kvadratmeter er jo helt konge da! Du vil sannsynligvis få fordeler med enklere vei til god lyd med såpass stort rom. Lurt også å gå for sort vegg rundt lerretet, det vil gi en bedre filmopplevelse. Eget teknisk rom er også tommel opp. Har troen på at dette kan bli bra!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk. Er ganske så gira. Har byttet ut forsterkeren til en Denon isteden. Nå begynner riving av tak og alt det elektriske arbeidet. Bestemte oss for rødt teppe på gulvet og spotter i tak, langs veggene og over lerret slik at det på en måte rammer inn rommet mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Da har vi kommet litt videre. Alt er ribbet og elektrikerne har startet arbeidet sitt.
    Har fått lagt nesten alt klart der hvor alle enhetene skal være og etter litt frem og tilbake så landet jeg og elektrikeren på at vi kan sette alt inn i ett PAX skap fra IKEA og kle dette med filt. Så litt rundt på nett på Hi-Fi møbler, men valgte heller å bruke pengene på en ekstra sub.

Dette er det utstyret som jeg har valgt så langt:

Bowers & Wilkins HTM61 S2 Senterhøyttaler
    Bowers & Wilkins ASW610XP Subwoofer (blir to stk av denne)
    Denon AVR-X3300W Hjemmekinoreceiver
    Bowers & Wilkins 683 S2 Gulvstående høyttaler
    Bowers & Wilkins M-1 Kompakt høyttaler
    Grandview EDGE Hvit Rammespent lerret

Projektor har jeg enda ikke valgt, men har både sett på Epson EH-TW5350, men forstod at det skulle slippes noen nye modeller rett før jul så tenker at dette blir det siste jeg handler inn. Har kun erfaring med BENQ projektor fra tidligere og har vært veldig fornøyd.

Planen var å ha to stk takhøytalere fra B&W bak stolene, men pga dybde og størrelse så går dette dessverre ikke. Uansett hvor mye vi har målt frem og tilbake så vil det ikke la seg gjøre. Så nå ser jeg litt rundt for alternativer og trenger å finne høyttalere med veggfeste som også kan snus og roteres. Hvis noen har noen gode tips så tar jeg gjerne imot det. Fikk tips om å lage egne bokser selv, men jeg og min mann er ikke født med noe snekkerferdigheter så dette tror jeg vi må legge raskt fra oss.
    Noen her inne som har bygget sine egne?

Får dessverre ikke til å legge til bilder i innlegget mitt, men håper på å få oppdatert med bilder ila dagen.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående lydisolering så er det rom-i-rom som gjelder om du vil dempe mye mot resten av huset. Men dobbel gips vil jo også hjelpe, men vibrasjoner forplanter seg veldig.

Husk bilder ! Dette blir bra !
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt bilder som viser hvordan rommet ser ut i dag
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av hjemmekino-img_3293-jpg   Bygging av hjemmekino-img_3294-jpg   Bygging av hjemmekino-img_3299-jpg  

Lignende tråder

1. Hjemmekino bygging!
    By Musicmannen in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 06-11-2013, 14:37
  2. Bygging av hjemmekino
    By Sulven in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 08-06-2011, 10:55
  3. før bygging av hjemmekino
    By Snart_kino in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 10