Surround på husholdningsbudsjett:-)

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  8
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround på husholdningsbudsjett:-)

Hei godtfolk!

Mitt første innlegg på dette forumet blir en kort presentasjon av mitt beskjedne oppsett. Anlegget er plassert i mancaven, et rom på ca.12kvm, i kjelleren. Jeg har alltid hatt interesse for god lyd, enten det er i stereo, eller surround. Regner meg selv som komplett amatør, og vet at det alltid er mer å lære på denne fronten. Artig er det!

Høyttalere:

Fronter

-Infinity Kappa 7.2i stående på hver sin Auralex subdude II

Front high

- Andersson HIS 2.2

Senter

- Infinity Kappa Video

Subwoofer

- SVS pb10-nsd

Surround

- 2x Patos Basic 110mkII

Elektronikk:

Pioneer vsx-lx53

Hitachi HA-7700 (Brukes sammen med reciever til å bi-ampe Kappaene)

Cambridge Audio DacMagic

PS4 til blu-ray, og Netflix

Eldre 40" Samsung LCD-TV

Kabler er litt ymse jeg har samlet opp gjennom tiden, er ikke så veldig opptatt av slikt. Selv om jeg selvfølgelig unngår "lampett-ledninger".
    Kjører idag med 7.1 oppsett, men er kanskje ikke helt fornøyd. Spesielt når det gjelder spill på PS4. Da klarer ikke forsterker å gjøre om til 7.1, og da får jeg kun lyd i surround HT og ikke surround bak. Utover det spiller dette godt synes jeg. Spesielt Nidarosdomens jentekor & TrondheimSolistenes innspilling av Manificat gjør seg særdeles godt.
    Den største lydmessige utfordringen nå er en fornuftig plassering av suben. Romkorreksjonen på reciever gjør en ok jobb ang. justering av de laveste frekvensene, men det blir fort en slags pulserende tone. Dette er når det er en vedvarende tone med veldig lav frekvens.

Fremtidsplaner:

Vil gjerne ha en ny reciever etterhvert som støtter DTS x og/eller ATMOS. Har også tenkt tanken på å skaffe en Emotiva UMC-1, og parre den med en reciever. Tanken er å gjøre en "high-end" hack. Vil gjerne skaffe en tidligere toppmodell av en reciever ala pioneer vsa ax 10ai, og bruke den som effektforsterker.
    Når det gjelder HT så er jeg ganske førnøyd med tingenes tilstand. Å gjøre en merkbar oppgradering her vil nok fort koste mer enn det smaker.

Ny skjerm etterhvert, henvise den gamle til soverom. Rundt 50" tror jeg vil være perfekt.

Håper en gang også å rive furupanelet for å sette opp doble gipsplater, samt ny lyddør inn til rommet.

Kanskje en dedisert Bluray-spiller fra Pioneer for å ta nytte av PQLS. For jitterfri signaloverføring, uten at jeg egentlig vet om det er merkbart. Dette er ikke en prioritet.

Kom gjerne med innspill til oppsettet, og noen tips. Vil legge inn noen bilder ved anledning.

Tjolahopp
    Sist endret av Buspar; 05-06-2016 kl 19:22

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke Pioneer, men alle Yamaha'ene jeg har hatt har mulighet til å spre sidesurroundene over til de to bak også. Det er en innstilling i menyen.

3. Liker Buspar har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en dolby og en dts oppmikser i alle receivere jeg har verdt borti i alle fall.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

5. Liker Buspar har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar

Dersom jeg sender PCM-signal fra spill på PS4 mikser den ikke automatisk til alle kanaler, som beskrevet. Det som er merkelig er at den fikser det når jeg spiller av Netflix fra PS4.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med spill så støtter ps4 ekte 7.1 via pcm (dts/dd sender kun 5.1) så da vil ikke oppmikser slå inn siden signalet ikke trenger up miksing.
    Netflix har kun 5.1 uansett innstilling.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

8. Liker Buspar har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er forskjellig type signal når PS4 sender 5.1 fra Netflix og 5.1 spill?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilder av slik det er idag. Dette er et hobbyrom, så noen ryddig dedisert hjemmekino blir det aldri. Det eneste som har kommet i tillegg er to ekstra Patos som sidekanaler.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_1394-jpg   -dsc_1395-jpg  

11. Liker Gurba har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering på oppsettet:

Tatt bort et par av Patosene, og kjører nå 5.1. Ble altfor irriterende at lyden kom fra siden når det var 5.1 signaler gjennom 7.1 oppsettet.
    Videre har jeg byttet ut Dynavoice senter med en Infinity Kappa video. Greit fornøyd egentlig, Dynavoice gikk dypere, men Kappaen er klarere i toppen. Først syntes jeg den hørtes veldig "boksete" ut, men etter å ha satt den som "small center" på recieveren ble det betraktelig bedre. Den er jo mindre enn Dynavoicen. Det ble iallefall mer homogent i frontrekka med denne senteren. Dynavoicen har nå overtatt plassen til Yamaha NS-C444 i TV-stua.

Fikk også ryddet opp i forholdet mellom sub og Kappa 7.2. Deling ble satt til 50hZ og det gjorde underverker. Før sto recieveren på 80hZ, og det virket for høyttalere og sub kjempet om plassen i mye av det samme frekvensområdet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen erfaring jeg har gjort er at "front high" rett og slett er bortkastet slik jeg har det idag. De klarer ikke å tilføye noe til Infinityene.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 forskjellige høyttalermerker i surround anlegget? generellregel er vel at alle høyttalerne burde være matchet, helst nøyaktig samme modell / serie men i hvertfall samme merke..

15. Liker Buspar har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    3 forskjellige høyttalermerker i surround anlegget? generellregel er vel at alle høyttalerne burde være matchet, helst nøyaktig samme modell / serie men i hvertfall samme merke..
    Hei!

Nå er jo front og senter i samme merke/serie. Sub er SVS, men en Kappa sub tror jeg ikke eksisterer. Dermed burde jeg ifølge regelen droppe sub:-D Not going to happen. Patosene til surround ser jeg ikke som et problem da det er begrenset hvor mye lyd som skal sendes bakover uansett. Jeg synes det funker fint med de.
    I en kino med et titalls høyttalere kan jeg se fordelen med "regelen". Utover det så er det vel det som funker etter ens egen subjektive oppfatning som gjelder

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub trenger absolutt ikke og matches lyd messig sett bare innstilles så korrekt som mulig noe som er et kalibrerings.

Plassering er også viktig men om noen høyttaler har annen klang karakter enn en høyttaler som den er nabo med (beste jeg kan beskrive, har en par øl innabords) så vil panoreringer og samspill klappe sammen.

Jeg kan sånn sett ikke spesielt høre forskjell på 5.1 og 7.1.
    Denon AVR-4520 CI

18. Liker Buspar har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Sub trenger absolutt ikke og matches lyd messig sett bare innstilles så korrekt som mulig noe som er et kalibrerings.

Plassering er også viktig men om noen høyttaler har annen klang karakter enn en høyttaler som den er nabo med (beste jeg kan beskrive, har en par øl innabords) så vil panoreringer og samspill klappe sammen.

Jeg kan sånn sett ikke spesielt høre forskjell på 5.1 og 7.1.
    Ok, men da er nysgjerrigheten min pirret :-D Om noen har èn, eller to, Infinity Kappa 6.2i liggende så er jeg interessert. For uansett hvordan hvilken senter jeg har hatt så er jeg aldri helt fornøyd. Har vurdert å droppe senter kanalen fullstendig, men litt av magien forsvinner da synes jeg. Kanskje en Kappa 6.2i som senter vil være redningen. Verdt å prøve:-D Et godt hjem vil iallefall Kappaene få. Kan også være interessert i Kappa 8.2i, til rett pris.

Anleggets nye mål er å få til Kappa 5.0, og suben forblir SVS tenker jeg :-D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter er viktig og bør være like stor om mulig.

Det er og den kanalen som bør matche stereo frontene best.
    Jeg oppgraderte mine Dali concept 6 til mentor 6, men da holdt ikke lenger min gamle Lektor lcr mål lenger så jeg kjøpte en brukt ikon vokal mk2.
    Det ble mye bedre men det satt aldri helt før jeg også oppgraderte denne til en Mentor vokalitt
    Denon AVR-4520 CI

21. Liker Buspar har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter er viktig og bør være like stor om mulig.

Det er og den kanalen som bør matche stereo frontene best.
    Jeg oppgraderte mine Dali concept 6 til mentor 6, men da holdt ikke lenger min gamle Lektor lcr mål lenger så jeg kjøpte en brukt ikon vokal mk2.
    Det ble mye bedre men det satt aldri helt før jeg også oppgraderte denne til en Mentor vokalitt
    Det er derfor jeg tenker at en Kappa 6.2i som senter kanskje vil bli en god løsning. Kunne gått for en 7.2i til, men de er så høye at jeg får problemer med skjermen. Kanskje flytte 7.2i bak, og ha 8.2i foran. Dersom jeg får til dette er jeg seriøst i "effektklemma", videre oppgradering er da staket ut:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg iallefall lagt ut et par "ønskes kjøpt" annonser på finn.no. Så får vi se om noen biter på.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en plan.

Kunne selv håpet at laser/led projektorer ble rimelige.
    Da kunne jeg kjørt dedikert projektor he ri stua uten og bry meg om lampe tid. Og jeg kunne hatt falsk vegg med akustiske lerret. Og dermed full size senter
    Denon AVR-4520 CI

25. Liker Buspar har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en plan.

Kunne selv håpet at laser/led projektorer ble rimelige.
    Da kunne jeg kjørt dedikert projektor he ri stua uten og bry meg om lampe tid. Og jeg kunne hatt falsk vegg med akustiske lerret. Og dermed full size senter

Har prosjektor i stua, brukes uten tanke på lampetid. Er bare altfor kult med 133" full hd ��

Nede i mannehula er Bonytt forbudt sammen med alle tanker om oppussing hehe... Det er det jaggu nok av ellers�� Dermed kan jeg ha så mange, og store, høyttalere jeg bare orker��

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt meg en Radioshack Digital Sound Level Meter :-D Skal bli artig å sjekke hvilke resultater jeg får i rommet. Mistenker at det er mye å hente på å eksperimentere litt. Mangler en del av bassen i lytteposisjon føler jeg. Det er mye jordskjelvbass, men lite "punch". Burde jo være endel punch i de to 10" som sitter i Kappaene. Kanskje er det noe så enkelt som å gjøre om litt på plassering av HT og inventar. Uansett et nytt territorium for meg dette med lydmåling.
    Kommer til å poste resultatene etterhvert, kanskje er det noen som har innspill:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg målt hjørnene i rommet, og funnet at lavfrekvens ligger +6db i forhold til lytteposisjon. Dermed kan være lurt å bygge bassfeller etter hva jeg har lest. Det virker som en "superchunk" løsning er det som kan fungere best for meg, og er budsjettmessig forsvarlig. Det jeg lurer på er hvilken type isolasjon som brukes. Ser det er mange utenlandske forum som mener Owens-Corning 705-FRK er det beste. Noen som vet hva det tilsvarer i tilgjengelig produkter her i landet? Noen mener også at det bør brukes gråpapir foran for å reflektere de høyeste frekvensene. For på den måten hindre at rommet blir for dødt. Noen som har tanker om dette? Eller kan anbefale en god norsk superchunk-guide?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 05-19-2014, 20:49
  2. Svar: 4
    Siste melding: 07-08-2013, 23:58
  3. Hva slags meninger har folket rundt surround og surround back ?
    By grumle in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 03-02-2011, 20:46
  4. surround-forsterker eller surround-prosessor?
    By Yawa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 03-22-2010, 20:53
  5. Dynavoice M-65 surround pakkepris - surround.no svindyr nettbutikk(?)
    By sunnfornuft in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 22
    Siste melding: 11-09-2008, 07:10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •