En ung nostalgikers hifi-drøm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En ung nostalgikers hifi-drøm

Har nå gått til innkjøp av et anlegg, slik at musikken og filmene kan ytes en viss rettferdighet. Det er ikke drømmeoppsettet, men jeg har hatt mange fine stunder med dette og man må jo starte et sted.
    Anlegget ble opprinnelig kjøpt inn med tanke på å utvide til en hjemmekino, men det kan muligens gå mot et rent stereooppsett.

Oppsettet er som følger:

Receiver : Denon AVR-4520
    Fronter : Dali Mentor 6
    Kabler : Van Den Hul the Teatrack Hybrid
    Platespiller : Rega P2 m/ Rega Elys 2 MM Pick up

Andre lydkilder er den innebygde AirPlay-funksjonen i receiveren, Apple-Tv og Wimp/Spotify fra mobil. Blu-Ray spiller jeg foreløpig av fra PS3.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg hører på mye variert musikk, men hvis jeg virkelig skal kose meg en kveld så vil Crossroads Guitar Festival fyres opp på enten vinyl eller Blu-Ray.
    Det er nå en liten innkjøpsstopp for å beholde roen i huset, men neste på ønskelista er en effektforsterker som kan kjøre frontene alene.

Jeg tar gjerne imot innspill på mulige effekttrinn. Jeg ser mange kjører 2stk NAD, èn til hver enkelt høyttaler.
    Hvis noen har erfaringer med den nye Rubicon-serien til Dali, så hører jeg gjerne på noen innspill her også

Avslutningsvis så er jeg nysgjerrig på hvilke lydmessige forskjeller man får ved bruk av Klipsch kontra Dali. Vil da gjerne høre fra noen som har hatt begge typer høyttalere og har hatt tid til å knytte noen erfaringer til dette. Jeg kan savne å jekke opp volumet enda noen hakk slik det er pr. i dag. Lytterommet er på ca. 50 kvadratmeter.
    Sist endret av Jokkumsen; 12-12-2014 kl 15:59

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsett du har

Når det gjelder Dali Rubicon, så er denne serdeles spennende da den har teknologi fra Epicon serien, men til Mentor pris Har hørt en del på Rubicon 6 og den er meeget bra! Dog den spilte best med en skikkelig effektforsterker. De kjørte Cambridge 851W med en AVRX5200 som preamp. Likte komboen mellom Cambridgen og Rubicon veldig gpdt
    Har selv Mentor8 og vurderer og sikler litt etter den effektforsterkeren Tror jeg må høre om å få lånt den en dag

Klipsch er vel en mer raffinert Cerwin Vega i mine ører. Mye lydtrykk, og kanskje en del mer oppløst en CV, men ikke en høyttaler som liker å spille lavt med alle detaljene inntakt. Eg personlig ikke fan av horndiskanten da den blir for skirkende uten grunn, men dette er kun smaksak, men har man Mentor serien så tror ikke jeg Klipsch vil innfri. Ønsker man mer "trøkk" så vil jeg anbefale en eller to potente subwoofere sammen med M6. Kanskje før man evt kjører på med effektforsterker
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Ordentlig effektforsterker er nok veien å gå ja, får titte litt og låne med noe hjem et par dager.

Vil en habil effektforsterker gi meg mulighet til å spille enda høyere? Jeg er glad i å spille høyt, men jeg kommer til et visst nivå også blir det "skrikete" og bassen kan gi etter. Jeg liker lydbildet veldig godt, spesielt når jeg spiller vinyl, men vil som sagt spille enda høyere og fortsatt ha en rolig og dynamisk opplevelse.

Har hørt Rubicon 6, 8 hadde de ikke inne enda. Skal bli veldig spennende å lytte på og det spørs vel om ikke dette blir en fremtidig høyttaler

Det du nevner om Klipsch vil jeg si meg enig i, ut fra hva jeg har erfart så langt

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Tror ikke en effektforsterker til ( eller bedre/kraftigere ) vil gi deg den store aha opplevelsen mtp skrikete diskant. Du vil kanskje ha litt mer kontroll, men ingen voldsom endring iom du har effekt fra før. Skal du få tukt med dette på Dali, må du til med skikkelig demping, dette er hvertfall hva jeg erfarte med mine Ikon. Jeg har gått fra Dali til System Audio og nå Klipsch. Alle har hver sine kvaliteter, Dali har da den luftige og fine diskanten på normalt lyttevolum med normalt rom, System Audio har en hinsides morsom dynamikk ulikt alt annet jeg har hørt, og Klipsch føler jeg har litt fra begge. Jeg er ingen guru, ei heller flink til å forklare lyd opplevelser, men dette er MINE objektive meninger:-)

Klipsch blir også masete på høye volum om rommet er ubehandlet. Stikkordet mitt her blir altså DEMPING! Det er her den store aha opplevelsen kommer inn. Helt vannvittig hva skikkelig demping av førsterefleksjon gjør. Så vil du spile høyere og fortsatt ha det behagelig anbefaler jeg deg og prøve demping i ulike former utifra hva du får lov til om du ikke bor alene eller er din egen sjef:-)
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv m6 og denon 4520, men har og en emotiva, forskjellen er absolutt ikke stor med den effekten og bare receiveren og det var for surround jeg testet dette med mentor vokal senter.

Jeg vil som Grandis kanskje vurdert akustikk behandling før man inngår andre dyrere innkjøp, og uansett hva som gjøres for akustikken vil bare gi mer utbytte av framtidige utstyre oppgraderinger.

Angående effekt trinn hadde jeg kanskje helst sett forbi de rimeligste og vurdert noe fra parasound, f.eks parasound 2250 som titt og ofte havner på brukten til en 6-7000kr, har selv et løpende søk ute etter en slik men jeg er egentlig veldig fornøyd med annlegget som det er her nå.

Skulle jeg gjort noe selv nå ville det blitt akustiskt eller eventuelt bedre sidekanaler, der har jeg enda kun concept 1 :-P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Grandis og TorTorden. Demping av Rommet er veldig viktig... -og kanskje det rimeligste alternativet mtp subber, eller effektforsterker... Men effektforsterker fikk i allefall mine høyttalere en roligere lyd på høyere volum. Men så er M8 en del mer krevende en M6 . Kjører også uten Audessy innkoblet.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere nevner demping, tenker dere da primært på akkustikkplater? Finnes det noen enkel måte å sette opp dette på uten å skru fast i veggen (Ble brukt en del på tapet ved oppussing)?
    Tips til noe som har en nogenlunde OK waf hadde vært flott

Ser at du har Denon, Zleepyme. Bruker du Pure Direct? Selv så har jeg gjort noen innstillinger og bruker "Music-knappen" til både film og musikk. Litt høyere diskant og mer punch i bunn syns jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få laget dempeplater slik at man kan få rammet inn bilder utenpå o.l. for å f wafen Ellers, så er teppen på gulv, og tjukke gardiner som f.eks får så langt ned som mulig til gulv også noe som vil dempe mye.

Kjører vanlig stereo når jeg kjører musikk, og Pro-logic2X cinema på serier uten Dolby digital Har koblet inn graphic eq litt for å gjøre noen endringe på grunn av rommet og bass.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jokkumsen Vis post
    Når dere nevner demping, tenker dere da primært på akkustikkplater? Finnes det noen enkel måte å sette opp dette på uten å skru fast i veggen (Ble brukt en del på tapet ved oppussing)?
    Tips til noe som har en nogenlunde OK waf hadde vært flott

Ser at du har Denon, Zleepyme. Bruker du Pure Direct? Selv så har jeg gjort noen innstillinger og bruker "Music-knappen" til både film og musikk. Litt høyere diskant og mer punch i bunn syns jeg.
    Du kan jo alternativt skru kroker i taket og henge de i fiskesnøre/vaier e.l ? Trenger ikke store kroken

Eller så blir det jo og sette de inntil veggen bare rett og slett, som type moderne kunst

Her er et par bilder av mine fra baksiden, motivet kan jo fruen velge!

Send mail til erik@serigrafi.no ( mener jeg det var ) 500,- pr bilde!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Lignende tråder

1. Min Drøm... i kjeller`n!
    By Anselmo in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 13
    Siste melding: 05-29-2007, 07:08
  2. en drøm går i oppfyllelse :-)
    By pers1972 in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 11-19-2006, 01:13
  3. Snodig drøm om Proson
    By Revox in forum Generell chitchat
    Svar: 3
    Siste melding: 10-03-2006, 21:21
  4. AVforums MIN HIFI DRØM!
    By OscarOT in forum Nye kategorier