saar's hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 70
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

saar's hjemmekino

Da kinoen endelig begynner å bli ferdig så tenker jeg å dele litt info om hvilke utstyr jeg har brukt og om hvordan rommet har blitt.

Utstyr:

Fronthøyttalere: klipsch rf-82
    Centerhøyttaler: klipsch rc-64
    Surroundhøyttalere:klipsch rs-52
    Bakhøyttalere:klipsch rs-52
    Subwoofer: 2 stk svs pc-ultra

Forsterker: yamaha rxa 3020
    Blue ray spiller: oppo bdp 103darbee

Romkorreksjon: 2 stk antimode 8033s

Prosjektor: sony vw 500es
    Lerret: dreamscreen v2 dynagrey cinemascope 2.35:1 330cm bredde
    Sist endret av saar; 11-19-2016 kl 19:43
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Info om rommet:

Rommet som er brukt til hjemekino var opprinnelig tenkt til å brukes til å utvide stuen etter at vi bygget på huset, men fant ut etter hvert at vi heller ville lage en hjemmekino da vi alle i familien liker å se film og serier. Derfor ligger rommet rett ved stuen, beholdt den opprinnelige altan døren da denne isolerer godt ute lyden. Det at det er kort vei inn til kinoen gjør at den blir mye brukt av store og små i huset.
    Rommet er ca 5,2 meter langt og ca 4,2 meter bredt.
    Skråtak med høyde ca 2meter på venstre side og ca 3,5 på høyre.

Vegger og tak er malt med Jotun pure colour matt 01, veldig fornøyd med denne malingen. Den har lite refleksjoner. Tak er sort og veggene mørk lilla.
    Listverk er malt sort matt.
    Har lagt sorte teppefliser på gulvet, type Andante granite 966 med luvhøyde 8,5mm.
    Alt el materiell er spray lakkert sort.
    Belysning i tak er led downlights 7,5 w sort krom 25 stk. Disse er lavtbyggende og går inn i downlightkasser som er 48mm høyde. Dermed slipper en å bryte plast i tak når en forer ned med 48 lekter, dette er viktig da det er yttertak. Disse spottene gir godt lys og det var viktig da rommet også blir brukt til andre ting enn bare film.

Rommet har 2 store vinduer, disse blir blendet med lunaflex duette rullegardiner, sorte. Disse har også akustisker egenskaper og demper refleksjoner. Vinduene har skapt en del hodebry med plassering av høyttalere og prosjektor, men da det er påbygg på huset så ville det sett forferdelig ut med 3 vegger uten vindu sett fra utsiden av. Men når rommet brukes til å lytte til musikk så er det herlig å slippe inn godt med sollys og ikke sitte i en "batcave".

Akustikk

Slet enormt med ekko i rommet selv etter at teppe var lagt og sofa satt inn i rommet. Har derfor montert en hel del hjemmelaget plater på vegger og tak.
    Har her brukt glava 50mm akustikk plater som jeg har laget rammer rundt og kledd med høyttaler stoff, likt de som "jonnymz" laget i sin kino.
    I taket har jeg montert 12 stk a 120cm *60 cm.
    Venstre vegg har jeg montert 5 stk a 60*60 cm
    Høyre vegg har jeg montert 17 stk a 60*60 cm
    Ekko er nå borte og jeg føler det er veldig behagelig klang i rommet. Kan dra godt på med lyden uten at det er ubehagelig å hørre på.

Rack som huser elektronikk og senter høyttaler er hjemmelaget da jeg aldri fant en som passet under lerrete. Brukte mdf plater i 28mm tykkelse og malte den sort, den ble sykt tung og måtte settes sammen der den skulle stå.

Når det gjelder kabler så har jeg brukt 6mm2 høyttaler kabler til alle høyttalere, kjøpt på clas ohlson. Har ikke helt troen på dette kabelhysteriet og derfor ikke prioritert å bruke de store summer på dette.
    Hdmi er dreamscreen kabel brukt.

Sitteplasser er en midlertidig 3 seter skinnsofa, her skal det inn i løpet av sommeren en dreamscreen cineseat motor 4 seter i skinn. Det optimale hadde nok vært en 3 seter, men med 4 stk i familien så nytter ikke det!!

Sist endret av saar; 04-14-2014 kl 15:13
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da venter vi bare på bilder.....
    Ellers høres dette utrolig bra ut!

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrering av utstyret

BILDE
    Prosjektoren er proff kalibrert av Gorm og takk for det, herlig å få det ferdig kalibrert og slippe unna all frustrasjonen det ville medført.
    Den leverer strålende bilder, et lite hakk bedre sort nivå på linje med jvc sine modeller så ville den vært helt outstanding.
    Sitter ca 4 meter fra lerrete og det er helt perfekt for meg, får virkelig kinofølelse.
    Formatet 2.35:1 er det rette for film, angrer ikke på at valgte dette. Det gir filmene en ekstra dimensjon som bare må oppleves, ingen vei tilbake til 16:9.

LYD:
    Har brukt 1 stk antimode 8033s på hver ultra og det hjalp enormt på bassen i rommet, gikk fra bra bass til fantastisk bass. Slet veldig med å få integrert disse ultraene før de ble kalibrert av antimoden.
    Absolutt verdt kronene disse antimodene.
    Lyden er kalibrert av "midas" og han fikk justert inn det som jeg ikke var fornøyd med, spesielt diskanten var litt kvass og så manglet jeg en del i mellomtone området.
    Han fikk også satt rett nivå på alle høyttalerne og sjekket at alt er i fase.
    Her gjorde du en kjempejobb med lyden!
    Bruker også nå anlegget en del til musikk lytting.
    Til film så spiller det veldig bra synes jeg, ultraene virker til å ha utømmelig med ressurser.
    Sist endret av saar; 04-14-2014 kl 15:16

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her må det komme bilder.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder skal komme etter hvert, prøvde meg litt igår kveld men ble så mislykket at jeg må få noen til å hjelpe meg med dette.
    Midas skal legge ut det som han foretok seg av lydkalibreringen.
    Sist endret av saar; 04-14-2014 kl 15:17

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Framtidige oppgraderinger

Er litt for gale å allerede begynne å tenke på endringer i oppsettet mitt! men jeg har allerede gjort opp noen tanker hvor jeg ønsker å forbedre litt på kinoen.

Bilde:
    Nytt lerret, samme størrelse da det er uaktuelt med noe mindre, men et bedre lerret med lavere gain. Må ikke være lydtransparent.
    Ny prosjektor som er mer egnet for spilling, ser da for meg å lage en hylle selv med plass til 2 stk prosjektorer. Vil da slippe å bruke sony 500 til dette, blir fort mange timer når en spiller.
    Ps4 etter hvert på plass.

Lyd:
    Sikler veldig på yamaha cx a-5000 prossesor og effektforsterker, spesielt etter alle de gode tilbake meldingene fra Andreas, torolan og andre inne på forumet som har kjøpt denne.
    Tja bytte rf 82 med rf-7 II frister også, men det blir kanskje overkill i et rom på under 25m2.
    Front precense vurderes også å sette inn for å løfte lydbilde framme mer.

ROM:
    forbedre luften i kinoen, er nå bare ventiler i vinduene og det blir fort dårlig luft.

Men for all del, jeg er KJEMPE fornøyd med bilde og lyden også slik det er nå, må bare få understreket det. Er viktig å være fornøyd med det en har og nyte film/musikken.
    Sist endret av saar; 04-14-2014 kl 14:34

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil samtig benytte anledningen til å takke andministratorene som holder gang på avforumet, det er utmerket å ha en plass en kan henvende seg når det er noe en lurer på. dere gjør en god jobb, spesielt etter omleggingen til ny plattform som bød på mange problemer. Og takk til alle andre som deler sine kunnskaper inne på forumet.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

foreløpige bilder tatt med kompaktkamera

saar's hjemmekino-img_0163-jpgsaar's hjemmekino-img_0166-jpg

saar's hjemmekino-img_0112-jpgsaar's hjemmekino-img_0003-jpg

saar's hjemmekino-img_0017-jpg

saar's hjemmekino-img_0092-jpg

saar's hjemmekino-img_0091-jpg

saar's hjemmekino-img_0076-jpg

saar's hjemmekino-img_0068-jpg

saar's hjemmekino-img_0037-jpg

saar's hjemmekino-img_0023-jpg

saar's hjemmekino-img_0024-jpg

fikk ikke til all verdens bilder med et gammelt kompaktkamera, satser på å få lagt ut litt mer detalj bilder som viser prosjektor, ny sofa, høyttalere osv.... etter hvert. prøvde meg på taket men var vanskelig å få til.
    men dere ser sånn omtrentlig hvordan det har blitt på rommet, veggfargen ble veldig dominerende på bilder, men i virkeligheten er den mye mer beroligende.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder saar's hjemmekino-img_0088-jpg   saar's hjemmekino-img_0029-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut! Dette er nok et rom for mye trivsel og hygge. Jeg synes faktisk det øker verdien på rommet å kunne slippe inn dagslys gjennom vinduer, i hvertfall så lenge man har en god løsning for å blende vinduene når det er behov for det.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig imponert. Et av de fineste rommene på forumet spør du meg. Grattis med vel utført jobb.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, skal få tatt litt mer bilder etter hvert. Det var ikke så lett å få gode bilder, tok jeg opp rullegardinene så ble det altfor lyst i rommet, med gardiner nede så ble det vanskelig p.g.a downlightsene.
    hjelper heller ikke når fotografen er dårlig og kamera er dårlig!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativ og "lang" lukkertid pleier å hjelpe. Vet ikke hvilke muligheter kameraet ditt gir..?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er muligheter for de forslagene, men burde nok ha brukt et speilrefleks kamera.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig smakfullt, saar! Kan se for meg at man kan tilbringe mange hyggelige timer i dette rommet.
    Hvor stort er lerretet ditt?

Kan også skrive under på at CX-A5000 er en super forforsterker. Er veldig fornøyd selv, og ble positivt overrasket over hvor god den er til musikk i tillegg til film.

Legges til kan det også at jeg er misunnelig på projektoren din!

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for rosen, lerrete er 350cm bredt med rammen.
    den frister den forforsterkeren ja, hadde nok blitt en veldig god oppgradering spesielt på musikk, men det neste som skal inn nå er en ordentlig kino sofa. Og så snuses det på nytt lerret. Er for mye sparckle på v2 som merkes på filmer med en del lyse scener som Oblivion.
    prosjektoren kan virkelig anbefales, den leverer varene. Men den var dyr synes jeg, huff det satt veldig langt inne å trykke på bestill knappen

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering hjemme hos Saar

Jeg har vært på besøk hos saar og fått oppleve hjemmekinoen. Førsteinntrykkene var et imponerende rom med vakker palett og stort lerret. Bildene i innleggene over gir egentlig ikke fullverdig inntrykk av rommet. Kinoen har et lerret som er 2.35:1 og 3.3m bredt. Med en sitteavstand på ca 4m, gir dette en synsvinkel på 45 grader som gir et mektig inntrykk. Rommet har sideveis skråtak med laveste del mot venstre. Det er laget DIY lydabsorbere som er spredt jevt over alle flater i rommet med unntak av frontvegg og gulv.

Jeg var der for å jobbe med lyden og det første jeg gjorde var å høre på anlegget med musikk som jeg kjenner godt. Mitt førsteinntrykk av frontene var at det er virkelig god lyd i Klipsch RF-82. De trøkker godt og samtidig låter veldig rent og åpent. Jeg må innrømme at jeg først tenkte at her trenger man ikke noe justering på lyden. Men etterhvert kom skarpheten som saar klaget på tydelig frem. Det høres ekstremt godt på dialog på på slossescener mer litt skarp og tynn lyd (sverd, metallgjenstander), spesielt når volumet på filmen kryper oppover. Min vurdering var at mellomtonen (type stemme i telefonen) var ekstremt langt fremme og at lavere diskant gjør lyden skarp. Fordi mellomtonen var såpass frampå, ble lavere mellomtone (som mannstemmer) skadelidende.

Saar har en veldig bra og vakker hjemmekino. Rommet er godt dempet, men føles på ingen måte overdempet og tungt. Dempingen gjør at høyttalerene har full kontroll og plasserer lyden rett i fjeset. Man rives rett inn i handlingen eller musikken og glemmer lyden. Rommet tåler godt med volum uten å låte anstrengt og PC13-Ultra subbene fyller rommet uten problemer. Lyden er fyldig og fet, men samtidig har gir godt med detaljer. Ingen tvil at dette er en hjemmekino som man gliser av!

Dempingen i kinoen er forresten så bra at jeg hadde ikke lagt merke med at vi hadde hørt på lyd med betydelig volum. Når jeg kom i bilen etterpå, kjente jeg at "oi, vi hadde det høyt på"...

Hvis man skal sette fingen på noe så vil jeg nok trekke frem senteren. Jeg syns denne var den svakeste leddet på lydsiden. Den låter litt spinkel og farger lyden ganske krafig. Det er viktig at frontene og senteren henger sammen lydmessig. Her blir forskjellen i karakter mellom front og senter litt for stor og det ødelegger opplevelsen noe. Dypere fortellerstemmer som f.eks. Morgan Freeman lider nok litt her og mangler ruvingen i stemmen.

Det kan være en idé å forsøke et par alternativ: 1) Få tak i en krafigere senter. 2) Heve delefrekvensen på senterkanalen slik at mer bass sendes til subbene. 3) Gi senteren luft ved å sette den ut fra møbelet eller dempe møbelrommet, 3) Prøve med høydekanaler for å heve senterlyden (og dermed få hjelp fra flere høyttalere).

Nivåjustering og kalibrering

Plottet under viser en oppstilling av før og etter på frontrekka. Kommentar om selve plottet først: "C etter" er målt som large HT (med et uhell), mens alle andre er satt til small HT og dermed spiller subene med. Derfor går det plottet i en annen bane enn resten. Subnivået er også juster mellom før og etter, og derfor går før og etter i ulike baner på <100Hz. Man bør egentlig overse alt under 100Hz i dette plottet.

saar's hjemmekino-spl_lcr-png

Senter: Senteren var plassert et stykke inn i en hylle på møbelet. Dette farget lyden kraftig, og man fikk en typisk bøttelyd som vises godt på "C før" plottet ved ca. 190 Hz. Ved å flytte den ut, fikk man en langt bedre åpenhet på lyden. Ellers virker det som Klipsch HT er overdrevent kraftige i 600-800Hz, noe som gir en ganske intens mellomtone (telefonlyd), så dette måtte dempes ganske heftig. Diskanten var jeg litt mer forsiktig med å røre på da man gjerne vil ha taletydeligheten ivaretatt på senter.

Vi testet ikke dette, men jeg lurer ikke på om senteren vil bli enda bedre om den hadde fått kommet helt ut av kassen. Eventuelt kan du prøve å se om lyden bedrer seg ved å fylle opp rommet bak senteren med glava.

Frontene: Samme sak med kraftig mellomtone 600-800Hz på frontene også, og måtte dempes ganske heftig. Et av utfordringene i film var at lyden ble veldig for alt for skarp. For å få dette til livs, ble 2-5kHz dempet et par dB -- den berømte BBC-dippen. Den øverste diskanten ble hevet litt for å opprettholde lufta i lydbildet.

Bakhøyttalere: (4 stk) For å få ned skarpheten, ble nedre mellomtone, 2-5kHz, dempet og mellomtonen ble rundet av litt.

Subwoofere: Kinoen har to PC13-Ultra subber som er plassert i hvert sitt hjørne i fronten. På grunn av usymmetri fra skråtaket er lyden fra disse ganske ulik, men anti-mode gjør en bra jobb i å kompensere for dette. Plottet under viser frekvensgangen til subene hver for seg og samlet. Dippen på høyre sub ved ~55Hz er en null som spises opp av rommet. Group delay plottet under viser dette som en krafig spiker på samme frekvens. Når man summerer venstre og høyre sub, forsvinner denne nullen helt og man får en ganske jevn overgang.

Hvis det skal sies noe, så dipper kurven 50-55 Hz og 70 Hz. Dette kan gjøre at punch-bass (brystkasse-trøkk) kan bli litt tamt, men dette var ikke noe jeg la merke med ved lytting.

saar's hjemmekino-sub_spl-png

Gruppdelay på subbene som viser at høyre sub gir en ganske krafig romnode. Når høyre og venstre sub summerers (blå) forsvinner denne noden. Usikker på opprinnelsen på dippen rett over 30Hz.

saar's hjemmekino-sub_gd-png

Akustikk

Dette viser RT60, dvs. tiden det tar før en lyd faller ned 60dB fra den ble spilt:

saar's hjemmekino-c_rt60-png

Følgende plott viser impulsresponsene. Her vil harde refleksjoner fra flater som ikke er dempet komme opp som nåler.

saar's hjemmekino-impulse_c-pngsaar's hjemmekino-impulse_l-pngsaar's hjemmekino-impulse_r-png

Til slutt vannfall for L og R. Bassen henger lenge i rommet, og det ser man både på vannfall og på RT60 plottet. Det er ingen bassfeller i rommet og det gjør nok at de laveste frekvensene går mer eller mindre udempet.

saar's hjemmekino-waterfall_l-pngsaar's hjemmekino-waterfall_r-png
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fin kino, skråtaket gir en fin visuell effekt syns jeg!

Og super post av Midas, lærerikt og spennende

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for at du legger ut målinger midas
    Har tatt senteren enda lenger ut ved å flytte fester under høyttaleren lenger bak. Det optimale ville nok vært å hatt senteren oppå racket, men kommer da i veien for lerrete dessverre.
    skal teste litt med å fylle glava bak den,,racket er veldig dypt så det kan absolutt ha noe for seg.
    når det gjelder at senteren virker svak så tenker jeg at det kanskje er receiveren som er for svak for senteren?
    skal vell trøkke tålig bra de rs64 senterne med 4 stk 6.5 tommere?
    Blir det lotto gevinst i helgen så blir det nok en yamaha cxa5000 med ordentlig effektblokk! Tror det ville blåst mer liv i senteren.
    farlig dyr hobby dette!
    Sist endret av saar; 04-17-2014 kl 22:12

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Meget fin kino, skråtaket gir en fin visuell effekt syns jeg!

Og super post av Midas, lærerikt og spennende
    For oss som ikke er eksperter så er det veldig lærerikt å lese når det blir så greit forklart.
    Var også litt gøy å få bekreftet at det som jeg følte var feil med lyden, kunne man se igjen når du kjørte målinger, viser at selv om man ikke er noen ekspert så kan man klare å lytte seg fram.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. tceteams hjemmekino's hjemmekino
    By tceteams hjemmekino in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 03-03-2012, 16:27
  2. Business projektor vs hjemmekino projektor til hjemmekino?
    By mrmuffin in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-2009, 12:06
  3. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  4. Magasinet Hjemmekino starter nytt sammarbeid med hjemmekino.no
    By Skrotnisse in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-15-2008, 20:00

Stikkord for denne tråden