saar's hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 70
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Takker for at du legger ut målinger midas
    Har tatt senteren enda lenger ut ved å flytte fester under høyttaleren lenger bak. Det optimale ville nok vært å hatt senteren oppå racket, men kommer da i veien for lerrete dessverre.
    skal teste litt med å fylle glava bak den,,racket er veldig dypt så det kan absolutt ha noe for seg.
    når det gjelder at senteren virker svak så tenker jeg at det kanskje er receiveren som er for svak for senteren?
    skal vell trøkke tålig bra de rs64 senterne med 4 stk 6.5 tommere?
    Blir det lotto gevinst i helgen så blir det nok en yamaha cxa5000 med ordentlig effektblokk! Tror det ville blåst mer liv i senteren.
    farlig dyr hobby dette!
    Bare så det er sagt, jeg vil ikke si lyden på senteren er dårlig. Jeg mener vi klarte å finne lyden slik at den trøkker som bare det på film (uten å bli skarp). Men det var en god del jobb, fordi den ikke er så nøytral som resten av høyttalerene dine. Vi gjorde jo ingen undersøkelse på hvorfor den ikke er nøytral, så jeg vet ikke årsaken.

Je under meg over størrelsen på senteren. 4x 6.5" bør være mer enn nok for trøkk. Men det kan kanskje virke som enten at kassa til senter er høyt tunet i frekvens, eller at møbelet påvirker litt for mye. Blir spennende å høre om demping bak senteren hjelper på lyden.

Det er ikke yamahaen som er for svak. For det første har senteren hele 99 dB følsomhet, så den kan drives med nesten ingenting. For det andre holder yamahaen god kustus på frontene dine, så jeg ser ingen grunn til at senteren skulle være dårligere.

Generelt sett så undrer jeg meg over at Klipsch har så fremtonet mellomtone. Jeg har B&W og den er også kjent for ganske fremtredende mellomtone, men det er ingenting i forhold til Klipsch tydeligvis. Denne mellomtonen funker nok best for musikk, men blir for dominerende på filmbruk.

Det er et komplement å høre at du nå har "oppdaget" anlegget ditt på nytt. Når jeg kom var du rimelig klar på at film var det eneste som gjelder og at du ikke hører på musikk. At du nå sier du også hører på musikk er kult. Da har vi tydeligvis knekket nøtta.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,bra å hørre at receiveren skal være god nok.
    Lørdagen reise kjerringe og ongan på hyttetur, så da passer det fint med litt testing
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kinorom sett fra utsiden

Legger ved et bilde som viser kinoen sett fra utsiden, som en ser så hadde jeg ikke så mye valg angående vinduer i rommet.
    tenkte det kan være til litt inspirasjon for andre som ikke har "dedikerte" rom som de kan lage hjemmekino i, det er fullt mulig å få et greit resultat også i rom som ikke har helt rette forutsetninger. Det er noen karameller som kanskje må svelges angående plasseringer av utstyr og hvilke utstyr en kan bruke.
    Kino rommet er i påbygget med 2 vinduer.

saar's hjemmekino-image-jpg
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei saar. Slenger meg med på byggetråden din! :-)

Her har du virkelig fått til en skikkelig løsning, som til tross for en del utfordringer i utgangspunktet spesielt med rommet, egentlig ikke har blitt noe kompromiss! Skikkelig fokus på akustikk & kalibrering av lyd klarer på mange måter å eliminere problemene man står ovenfor, og det ser det ut til at du har klart på beste måte - men som du er inne på blir man egentlig aldri ferdig med å "tune" eller å komme på mulige forbedringer. Dyr hobby sier du - oh yes!

Stor respekt for hva du har fått til her, av oppsett, kalibrering og interiør!

Gleder meg til flere bilder, når kommer sofa på plass?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting; blåser du hatten av mannen i gata utenfor når du gunner på med lyd? ;-) Eller er det til tross for vinduene rimelig grei lydisolering ut?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for rosen
    Uff ja det er dyr hobby, man kikker på andre kinoer og ser ting/utstyr man kunne tenke å ha selv. Et par av disse finnes i din kino som ser veldig bra ut. De panelene med motiv ble veldig kule, den bakveggen misunner jeg, har fundert en del om å lage noe lignende selv. Kunne fått skjult filmene og integrert prosjektoren i hyllen. Led lys og platå ble også bra, og ikke minst lydutstyret som er noen hakk opp fra mitt eget.
    faktisk veldig lite lyd som høres på utsiden, inn mot stuen er det også tålig greit. Huset var opprinnelig murhus, så det er veldig tykke vegger med isolasjon på begge sider.
    blir det dreamscreen sofa så blir det nok ikke før til sommeren, den koster mye som 4 seter, men skulle det før den tid dukke opp noe alternativ som faller i smak så kan det bli før.
    de ser veldig behagelige ut de stress less stolen du har gått for i kinoen din.
    Sist endret av saar; 04-18-2014 kl 23:02

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må det sies at de bildene jeg har lagt ut av bakvegg er photoshoppede bilder hvor jeg har plassert inn akustikkbildene, altså som en illustrasjon av hvordan det kan tenkes å bli. Akustikkpanelene er under produksjon, så jeg gleder meg til å se hvordan resultatet faktisk blir. Jeg vil naturligvis legge ut nye bilder så snart alt er på plass.

Jeg legger jo merke til at du selv har både designet og laget dine akustikkpaneler, og gleden ved å gjøre dette er slik jeg ser det virkelig tilfredsstillende. Jeg har selv tegnet alt i min kino, men får jo hjelp til produksjon. Kunne være morsomt om du sendte bilde av bakveggen din og sa noe om hvilke favorittfilmer du har. Jeg har brukt hundrevis av timer på å finne & skreddersy motivene til hyllene. Intensivkurs i Photoshop for å si det mildt :-)

Det ville bare være morsomt for min del å kunne lage noe til inspirasjon for din bakvegg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    blir det dreamscreen sofa så blir det nok ikke før til sommeren, den koster mye som 4 seter, men skulle det før den tid dukke opp noe alternativ som faller i smak så kan det bli før.
    de ser veldig behagelige ut de stress less stolen du har gått for i kinoen din.
    Fantastisk flott fremgang på kinoen, og alt er dritlekkert..grattis Jeg valgte å gå for FNKY sine stoler, og må si at det ikke er aller værst det heller, og uten å ha sjekket pris, trolig en del billigere. Jeg har prøvd dreamscreen hos AVshop en gang (husker ikke hvordan det var) men de jeg har hatt i kinoen til nå, har iallefall ikke klagd, tvert i mot. Jeg har to 3-setere i microfiber og nyter hvert minutt med musikk og film, men vi er alle skrudd forskjellig sammen.
    Fantastisk gøy å se målinger fra Midas, og følge med på hvor veien går. Jeg har faktisk en lignende erfaring fra en RC-7 senter, hvor jeg følte "bokslyd", til tross for at min stod fritt. Mulig man kan tune dette inn, men vi har alle åpenbart en lik erfaring.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Midas en Stavanger kar? Skikkelig morsomt å lese tilbakemeldingen :-) Og du verden så gøy med folk som kan sine saker! Men så er jeg selv kun, som du også påpeker, min egen kritiker. Morsomt når hva du hører er det som skal til. Øret er den beste dommer!!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yess, det er jeg . Holder til på Klepp for å være mer presis. Og ja, kinoen til saar er virkelig lekker og han skal være stolt av den.

Øret er uten tvil den beste dommer. Den dagen man glemmer å lytte og bare skrur etter målinger, den dagen har man tapt! (Ikke for å sparke, men Audyssey er litt sånn.)

Målinger er et verktøy for å hjelpe deg å sette ord på det du hører. Spesielt når jeg er ute hos kunder og lytter på anlegg jeg ikke kjenner så er det godt å støtte seg på slike målinger. Som saar kanskje merket, når vi var ferdig med justeringene på basis av målingene, så var det viktig å finjustere etter gehør. Så høreselen er absolutt viktigst. Og anlegget er kunden sitt, i dette tilfelle saars, ikke mitt, det betyr at det er han som må fortelle meg hva han føler hva som skal til og hva som evt mangler.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra sagt, Midas :-D

Jeg er lege, og det er nok lett å se at samme problemstilling inntreffer. Hva som er livskvalitet for ett menneske er ikke nødvendigvis det samme for en annen! Dette gjelder nok alle menneskets sanser og tolkning av disse.
    Sist endret av stapedius; 04-19-2014 kl 01:25

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Bare så det er sagt, jeg vil ikke si lyden på senteren er dårlig. Jeg mener vi klarte å finne lyden slik at den trøkker som bare det på film (uten å bli skarp). Men det var en god del jobb, fordi den ikke er så nøytral som resten av høyttalerene dine. Vi gjorde jo ingen undersøkelse på hvorfor den ikke er nøytral, så jeg vet ikke årsaken.

Je under meg over størrelsen på senteren. 4x 6.5" bør være mer enn nok for trøkk. Men det kan kanskje virke som enten at kassa til senter er høyt tunet i frekvens, eller at møbelet påvirker litt for mye. Blir spennende å høre om demping bak senteren hjelper på lyden.

Det er ikke yamahaen som er for svak. For det første har senteren hele 99 dB følsomhet, så den kan drives med nesten ingenting. For det andre holder yamahaen god kustus på frontene dine, så jeg ser ingen grunn til at senteren skulle være dårligere.

Generelt sett så undrer jeg meg over at Klipsch har så fremtonet mellomtone. Jeg har B&W og den er også kjent for ganske fremtredende mellomtone, men det er ingenting i forhold til Klipsch tydeligvis. Denne mellomtonen funker nok best for musikk, men blir for dominerende på filmbruk.

Det er et komplement å høre at du nå har "oppdaget" anlegget ditt på nytt. Når jeg kom var du rimelig klar på at film var det eneste som gjelder og at du ikke hører på musikk. At du nå sier du også hører på musikk er kult. Da har vi tydeligvis knekket nøtta.
    Har prøvd litt med å legge 10cm glava som jeg hadde sort høyttaler teppe rundt bak senter,førsteinntrykk er at den ble mer inneslutta, at lyden ikke kom ordentlig ut. Men har ikke prøvd med film,kun musikk. Racket er fra før helt åpent bak senteren så kanskje det hadde hatt mer for seg med glava vis racket var lukket bak fra før. Men skal uansett la det stå i en stund, for så å ta glava ut igjen og hørre om det hjalp. Lot være å sette på plate bak racket for å få bedre lufting på elektronikken og for å luft bak senter.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Fantastisk flott fremgang på kinoen, og alt er dritlekkert..grattis Jeg valgte å gå for FNKY sine stoler, og må si at det ikke er aller værst det heller, og uten å ha sjekket pris, trolig en del billigere. Jeg har prøvd dreamscreen hos AVshop en gang (husker ikke hvordan det var) men de jeg har hatt i kinoen til nå, har iallefall ikke klagd, tvert i mot. Jeg har to 3-setere i microfiber og nyter hvert minutt med musikk og film, men vi er alle skrudd forskjellig sammen.
    Fantastisk gøy å se målinger fra Midas, og følge med på hvor veien går. Jeg har faktisk en lignende erfaring fra en RC-7 senter, hvor jeg følte "bokslyd", til tross for at min stod fritt. Mulig man kan tune dette inn, men vi har alle åpenbart en lik erfaring.
    heisann, hvilke fnky sofa har du? De ser veldig behagelige ut, eneste minuset er kanskje at de blir litt voldsomme med tanke på størrelsen(amerikanske i stilen). En del billigere er de jaffal.
    takker for rosen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min heter Cinema. Vet noen har kommet med kritikk av at den er litt lav i ryggen, men skal du ha en recliener som skal støtte hodet når du vipper den tilbake, så må du ha tiltbar nakkestøtte, fordi hodet må tiltes fremover uansett. Vet ikke om noen som har det. Jeg er selv 190cm. Det er mulig at Dreamscreen har denne funksjonen, men tviler. Misforstå meg rett, jeg vil ikke at du skal kjøpe den ene fremfor den andre, men jeg er selv meget fornøyd med mine, og kommer til å nyte mange timer, uten at dette betyr noe. "American" sofaen er litt voldsom, men Cinema eller Oddyssey (som er litt høyere i ryggen), virker ikke spesielt bredere enn en del av de andre.
    Jeg er iallefall (og alle gjester hittill også) meget fornøyd.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte min skinn recliner/sofa billig på Interstil på Ganddal, i Sandnes. Det er en fabrikkutsalg for en møbelgrossist (som leverer til de fleste store møbelhus) og har restevarer og returvarer med små skader. http://lagersalget.no/ . Min sofa hadde feilmerking på eska, men ellers helt ok. Det var tydeligvis nok til at de solgte den til sterkt nedsatt pris.

Det er variabelt hva de har på lager, og jeg forstår at det er jo et stykke å kjøre opp til Sandnes bare for å se. Men det kan være en idé å stikke innom hvis du er i området.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    ...men skal du ha en recliener som skal støtte hodet når du vipper den tilbake, så må du ha tiltbar nakkestøtte, fordi hodet må tiltes fremover uansett. Vet ikke om noen som har det. Jeg er selv 190cm. Det er mulig at Dreamscreen har denne funksjonen, men tviler...
    Dreamscreen har tiltbar nakkestøtte V3-versjonen av nakkestøtten låser også i mange nivåer (fikk med dette da jeg kjøpte V2-stolene). Fungerer veldig fint!

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ser at jeg må bruke litt tid på dette før jeg bestemmer meg, er såpass store prisforskjeller ute å går. Er en stor fordel med nakkestøtte så en får løftet opp hode.
    er innover Sandnes/Stavanger ukentlig på jobben så det er ikke noe problem. Ska ikkje væra lett, dreamscreen får jeg ikke prøvd før jeg eventuelt bestiller, men fnky har jeg mulighet for å prøvesitte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Dreamscreen har tiltbar nakkestøtte V3-versjonen av nakkestøtten låser også i mange nivåer (fikk med dette da jeg kjøpte V2-stolene). Fungerer veldig fint!
    Se der ja! Da blir ikke valget noe lettere

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow - spennende. Endelig skjer det noe mer på 4K fronten..?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. tceteams hjemmekino's hjemmekino
    By tceteams hjemmekino in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 03-03-2012, 16:27
  2. Business projektor vs hjemmekino projektor til hjemmekino?
    By mrmuffin in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-2009, 12:06
  3. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  4. Magasinet Hjemmekino starter nytt sammarbeid med hjemmekino.no
    By Skrotnisse in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-15-2008, 20:00

Stikkord for denne tråden