Kentis musikkino *Stereo+ på besøk* - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  7
Like Like:  32
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 102
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo helt vanvittig originalt og vakkert. Har aldri sett de skapene og servanten før. Knalltøft. Herlig integrert Bose.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Virkelig pent, gjort alt selv ?
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dette var jo kjempestilig da - grattis
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Ble veldig fint dette
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Dette er jo helt vanvittig originalt og vakkert. Har aldri sett de skapene og servanten før. Knalltøft. Herlig integrert Bose.
    Tusen takk for det Vi ble veldig fornøyd med resultatet, noe vi forøvrig ikke kan ta på oss æren for. Jobben ble utført av et firma som virkelig kan sakene sine Vi planla og tegnet dermed badet selv, og det var overraskende mye jobb i seg selv.

Går forøvrig å vurderer å kanskje utvide til Dolby Atmos i kinoen etter hvert, da jeg jo har bygget taket slik at det er mulig og samtidig være skjult. Tenker da på fire atmos-høyttalere i taket, og å bytte ut Yamaha CX-A5000 med CX-A5100. Det blir en kostbar utvidelse, og jeg har ikke hørt Atmos enda en gang Men må si det frister litt.

Har kikket på litt forskjellige alternativer når det gjelder Atmos-høyttalere, men har ikke klart å lande på noe enda. Vurderer også en løsning med innbyggingshøyttalere, men det virker ikke som at det nødvendigvis blir økonomisk rimeligere. I tillegg så blir det jo også mer jobb. Så om noen har forslag er jeg definitivt åpen for det.

3. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott bad
    Du har ikke mulighet til å legge ut en liste over produktene du har benyttet? Til inspirasjon for en som har planer om å pusse opp bad/vaskerom selv Spesielt baderomsmøblene, armature og blandebatteri skulle jeg gjerne vite hva heter og hvor man får kjøpt. Dette var virkelig lekkert

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Har kikket på litt forskjellige alternativer når det gjelder Atmos-høyttalere, men har ikke klart å lande på noe enda. Vurderer også en løsning med innbyggingshøyttalere, men det virker ikke som at det nødvendigvis blir økonomisk rimeligere. I tillegg så blir det jo også mer jobb. Så om noen har forslag er jeg definitivt åpen for det.
    Kan Jamo D500 eller D600 være bra nok til noe slikt? For meg virker det som de tar liten plass og koster ikke skjorta. Bakdelen er vel sort høyglans?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble et nydelig bad!

Newcomer countryroad sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grattis dette ble el lekkert bad med masse fine detaljer.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Det ble et nydelig bad!
    Sitat Opprinnelig postet av countryroad Vis post
    grattis dette ble el lekkert bad med masse fine detaljer.
    Takk, takk

Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Utrolig flott bad
    Du har ikke mulighet til å legge ut en liste over produktene du har benyttet? Til inspirasjon for en som har planer om å pusse opp bad/vaskerom selv Spesielt baderomsmøblene, armature og blandebatteri skulle jeg gjerne vite hva heter og hvor man får kjøpt. Dette var virkelig lekkert
    Blir litt mye å legge ut en liste over alt i badet, men om det er spesielle ting du lurer på skal jeg klare å liste opp det

Møblene er fra Scanbad (Dansani) og heter Rumba.
    Armatur til servant er HG Pura Vida.
    Blandebatteri dusj er HG Raindance Select E300.

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Kan Jamo D500 eller D600 være bra nok til noe slikt? For meg virker det som de tar liten plass og koster ikke skjorta. Bakdelen er vel sort høyglans?
    Takk for tips. Det kan kanskje fungere det ja, skal sjekke ut modellene litt nærmere. Finish har ikke noe å si da høyttalerne uansett blir plassert bak

Har til nå blant annet sett på XTZ 95.22 og diverse til innbygging (Klipsch blant annet). Det er en fordel om høyttalerne ikke bygger alt for mye siden dem skal opp i taket.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tips. Det kan kanskje fungere det ja, skal sjekke ut modellene litt nærmere. Finish har ikke noe å si da høyttalerne uansett blir plassert bak

Har til nå blant annet sett på XTZ 95.22 og diverse til innbygging (Klipsch blant annet). Det er en fordel om høyttalerne ikke bygger alt for mye siden dem skal opp i taket.
    Høyere prisklasse, men kanskje bedre match:
    AVshop.no / ELAC IW 1230 Innbygningshøyttaler Hvit (stk)
    Spørsmålet er kanskje hvor mye matching har å si her?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, matching er et godt spørsmål når det gjelder takhøyttaler. Elacene ser fristende ut, og vil antageligvis matche ganske greit. Frister litt med diskanten dem har

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk

Blir litt mye å legge ut en liste over alt i badet, men om det er spesielle ting du lurer på skal jeg klare å liste opp det

Møblene er fra Scanbad (Dansani) og heter Rumba.
    Armatur til servant er HG Pura Vida.
    Blandebatteri dusj er HG Raindance Select E300.

Suverent!
    Takk skal du ha!

Newcomer wito sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Først vil jeg gratulere deg med en flott kino, med mange smarte løsninger. Kinoen din var en stor inspirasjon da jeg bygde min egen kino��
    Du har vel i dag et 9.2 system og vurderer et Atmos 7.2.4 system. Tenker du da å fjerne høydehøyttalerne foran???

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Postet egentlig dette innlegget i feil tråd (byggetråden), så legger det inn på korrekt sted igjen.

Lenge siden sist igjen nå, men nå er det snart tid for noe jeg har hatt lyst til en stund, nemlig å utvide kinoen med støtte for Dolby Atmos/DTS:x!

Går for fire høyttalere i taket, med andre ord 7.1.4. Da jeg bygde kinoen ble taket heldigvis konstruert slik at det er relativt enkelt å få til dette med en skjult løsning.

Ny prosessor, ekstra effekt til Atmos og høyttalerene jeg skal benytte i taket, Klipsch Reference CDT-5650-C II.
    Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_6453-jpg

Det må også trekkes litt høyttalerkabel til taket.
    Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_6455-jpg

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Spennende , sleng ut bilder som viser hvordan det blir med de høyttalerne i taket.
    @saar: Det skal jeg gjøre!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder av utstyret som må til i dette prosjektet. Takk til Stereofil for glitrende og hyggelig service som alltid.

Ny prosessor - CX-A5100. Valget her var ganske enkelt da jeg var veldig fornøyd med CX-A5000.
    -img_6597-jpg

Mer effekt - holder meg til Rotel da jeg allerede har det til surround- og presence-kanalene. Valget falt på Rotel RMB1565 - 5x100w. Dette bør holde ganske godt til Atmos-bruk Ville egentlig ha sort, men fikk en god pris på en helt ny i sølv da dette er en utgående modell, så da ble det sølv. Hadde den skulle stått veldig synlig hadde jeg holdt meg til sort, men siden den blir gjemt inne i et rack bak i rommet har det ikke så mye å si. Den ser dog veldig elegant ut i sølv må jeg si.
    -img_6586-jpg

Høyttalere til taket selvsagt. Her har det vært mye fram og tilbake, men valgte til slutt å slå til med 4 x Klipsch Reference CDT-5650-C II. Kanskje litt i overkant, men da vet jeg i allefall at takhøyttalerne vil henge godt med når det står på som verst. En fordel med disse er at både bass/mellontone og diskant kan vinkles uavhengig av hverandre, noe som gjør plassering enklere.
    -img_6556-jpg

-img_6561-jpg

En ulempe med Rotel-effekten er at de ikke ha balanserte innganger. Bestilte litt kabel og Neutrikplugger hos Elfa, og loddet semibalanserte kabler til alle kanaler, inkludert sub. På front og center kjøres det fullbalansert via Antimode Dual Core 2. Sub må også kjøres semibalansert pga Antimode Cinema.
    Valgte å lage kablene uten kabelstrømper siden de da blir enklere å jobbe med bak racket, det er rimeligere, tar vesentlig kortere tid å lage, samt at kablene ikke vil være synlige.

-img_6554-jpg

-img_6551-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_6551-jpg   -img_6554-jpg   -img_6556-jpg   -img_6561-jpg   -img_6586-jpg  

-img_6597-jpg  
    Sist endret av kenti; 03-10-2016 kl 00:01

15. Liker lygren, Johnnygrandis, Torolan, Midas, Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Spent på hvordan du syns lyden blir!

17. Liker kenti har likt denne posten
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wito Vis post
    Hei. Først vil jeg gratulere deg med en flott kino, med mange smarte løsninger. Kinoen din var en stor inspirasjon da jeg bygde min egen kino��
    Du har vel i dag et 9.2 system og vurderer et Atmos 7.2.4 system. Tenker du da å fjerne høydehøyttalerne foran???
    Litt sent svar det her, @wito
    Tusen takk det for det! Har du en byggetråd på kinoen din?
    Nå er det slik at høyttalerne som jeg i dag benytter som front presence ikke kan benyttes samtidig som takhøyttalerne. Skal jeg være ærlig så hadde jeg ikke sjekket dette så veldig nøye før jeg bestemte meg for, og gikk til innkjøp av fire takhøyttalere. Har i etterkant funnet ut at jeg egentlig kunne benyttet mine front presence sammen med eksempelvis 2 x takhøyttalere. Når det er sagt er det mest korrekte implementasjonen av Atmos med høyttalerne i taket, så da er den eneste ulempen at det ble litt dyrere enn det kunne ha vært gjort.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult Kenti, gleder meg til å se fortsettelsen.

Hvordan koblet du XLR til RCA forresten? Jeg brant meg på at jeg koblet COLD- (3) til RCA jord i tilsvarende oppsett. Men det er feil, fordi da kortsluttes minusutgangen i Yamahaen og det blir er ikke bra for XLR-driveren over tid. XLR HOT+ (2) skal til RCA senter, mens GND (1) skal til RCA jord. Men dette har du nok gjort riktig.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

20. Liker kenti har likt denne posten
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Kult Kenti, gleder meg til å se fortsettelsen.

Hvordan koblet du XLR til RCA forresten? Jeg brant meg på at jeg koblet COLD- (3) til RCA jord i tilsvarende oppsett. Men det er feil, fordi da kortsluttes minusutgangen i Yamahaen og det blir er ikke bra for XLR-driveren over tid. XLR HOT+ (2) skal til RCA senter, mens GND (1) skal til RCA jord. Men dette har du nok gjort riktig.
    Jo, takk. Regner med at det blir bra. Skjønner du er fornøyd med Atmos hos deg

Koblet XLR til RCA slik, har gjort det tidligere også uten problemer. Var det samme måte du gjorde det?
    -xlr-rca-gif

Neste steg i prosjekt Atmos er å gjøre plass til takhøyttalerne. Her er det bare å ta ned akustikkplatene i taket å gjøre plass. Trekker samtidig kabler til samtlige takhøyttalere, samme high-end-kabel fra Clas Ohlson som jeg har brukt til surroundhøyttalerne, 2x2,5mm2.
    -img_6475-jpg

-img_6469-jpg

Jeg har også flyttet surround og surround back litt lenger ned på veggen for å skape litt mer avstand mellom takhøyttalerne. Nå går anbefalingene til THX og Dolby litt mot hverandre her i forhold til hvor høyt de skal plasseres, men for meg er det logisk at de plasseres noe lavere når man har takhøyttalere. Det er også i henhold til Dolbys anbefalinger.

Kapping av nye alu-kanaler.
    -img_6505-jpg

Venstre surround med ny kabelkanal.
    -img_6481-jpg

Kabler til takhøyttalere trekkes opp midt på bakveggen bak projekter. Ingen annen måte å gjøre dette på da jeg ikke la opp til dette da rommet ble bygget.
    -img_6479-jpg

Kabelkanal i sort aluminium gjør det litt bedre.
    -img_6483-jpg

-img_6513-jpg

-img_6518-jpg

Plasseringen i taket blir slik for alle høyttalerne.
    -img_6499-jpg

Kinosjefen (som har pyntet seg med beltet til samboeren for anledningen)
    -img_6460-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -xlr-rca-gif   -img_6460-jpg   -img_6469-jpg   -img_6475-jpg   -img_6479-jpg  

-img_6481-jpg   -img_6483-jpg   -img_6499-jpg   -img_6505-jpg   -img_6513-jpg  

-img_6518-jpg  
    Sist endret av kenti; 03-09-2016 kl 23:46

22. Liker Torolan, Hunsbedt har likt denne posten
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygging av kasser til takhøyttalerne. Går for en enkel løsning med hobbyplater fra Biltema. Finish blir heller ikke vektlagt siden ikke noe av dette blir synlig. Innvendig kassemål blir 37x27x13,5 cm, omtrentlig basert på kassemålene til innbyggingskassene som selges av Klipsh.

Litt utearbeid i snøen.
    -img_6492-jpg

Ferdig kappet.
    -img_6494-jpg

Trelim og skruer under montering.
    -img_6520-jpg

-img_6525-jpg

Rammer klare.
    -img_6524-jpg

Montering av frontbaffel.
    -img_6527-jpg

-img_6529-jpg

Montering av bakplate.
    -img_6532-jpg

Kasser ferdig skrudd og limt.
    -img_6533-jpg

Litt innvendig demping festet med spraylim på bakplaten. Tenkte jeg skulle spraye fronten sort med noen rester jeg hadde stående, men det holdt visst ikke
    -img_6536-jpg

Bare tilfeldigheter førte til at jeg ikke glemte igjen den der oppi taket.
    -img_6539-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_6492-jpg   -img_6494-jpg   -img_6520-jpg   -img_6524-jpg   -img_6525-jpg  

-img_6527-jpg   -img_6529-jpg   -img_6532-jpg   -img_6533-jpg   -img_6536-jpg  

-img_6539-jpg  

24. Liker Torolan, Hunsbedt har likt denne posten
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montering av høyttalerkasser og elementer i taket - går mot slutten av dette miniprosjektet.

Kasser montert i henhold til Dolbys anbefaling mtp plassering.
    -img_6542-jpg

Silikon ved kabelgjennomføring selvfølgelig.
    -img_6544-jpg

Elementer på plass og vinklet.
    -img_6565-jpg

-img_6574-jpg

-img_6576-jpg

Et par oversiktsbilder over layouten i taket før akustikkplatene monteres og alt forsvinner.
    -img_6578-jpg

-img_6580-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_6542-jpg   -img_6544-jpg   -img_6565-jpg   -img_6574-jpg   -img_6576-jpg  

-img_6578-jpg   -img_6580-jpg  

26. Liker Hunsbedt, Gorm har likt denne posten
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig

Utstyr på plass og kinoen er nå Atmos-klar.

-img_6603-jpg

-img_6607-jpg

-img_6608-jpg

-img_5858-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_6603-jpg   -img_6607-jpg   -img_6608-jpg   -img_5858-jpg  

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*
    By kenti in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 485
    Siste melding: 03-08-2016, 21:12
  2. Kentis temporære kino
    By kenti in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 1621
    Siste melding: 09-14-2012, 20:23
  3. Kentis kinobygging
    By kenti in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 191
    Siste melding: 01-19-2010, 14:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine