Garasjelofts kino på student budsjett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garasjelofts kino på student budsjett

Jeg og broren min har under oppvektsten fått lov til å boltre oss på et garasjeloft som med felles interesser for film, musikk og lyd har resultert i uttallige oppsett innen hjemmekino, PA og annet. Dette har også vært kombinert med mye festing noe som har resultert i at garasjeloftet tidligere først og fremst ble brukt til vors og fest. Det har de siste årene blitt mer fokus på hobby for lyd og hjemmekino som har gjort til at man har gjort mange oppgraderinger som har blitt godt merket på et student budsjett.

Litt tidligere bilder fra forskjellige oppsett:

-img_0480-jpg
    Dette er noe av det eldste bilde jeg klarte og oppdrive. 2stk 18" horn subber, 2stk 18" subber, pluss masse topper. Hadde ikke forsterkere til alle høytalerne men morro og ha en hel vegg av høytalere hvertfall.

-img_0266-jpg
    Dette er også et gammelt bilde. En JBL srx rigg drevet av et par xti amper. Spillte betydlig bedre enn høytaler "veggen".

-img_9511-jpg
    Dette bilde er 3 år gammelt (2011). Og ble det første fulle oppsettet etter at broren min flyttet hjemmefra og jeg måtte ha mitt eget oppsett.
    Her hadde jeg et proson proson 5.0 høytaler sett. Hadde også nylig skaffet meg BD spiller og surround reciver; Pioneer SC-LX71 og BDP LX53 som jeg fremdeles bruker.

-img_2531-jpg
    Her har jeg fått byttet ut høytaler settet med Klipsch Høytalere; rf-82 og rc-62 samt en rw-10 sub som står bak tv benken i midten av bakveggen siden veggen er vinklet. Bakhøytalere ble nedprioritert på grunn av budsjett så brukte et par billige bokhøytalere inntil videre.

-img_0883-jpg
    Ettersom jeg jobber for et utleiefirma inne lyd, lys og scene har man god tilgang på mye annet kult utstyr. Testet hvordan det ble med en 18" aktiv PA sub på 2000W.

-img_1803-jpg
    Har også hatt mye glede av å kunne ha vorsspiel uten at mor og far bryr seg nevneverdig av støy og rot.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å se utviklingen her. En slik boltreplass er gull, både for unger og foreldre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -img_3599-jpg
    Slik er rommet innredet per dags dato. Her har jeg også fått satt opp bakhøytalere som matcher resten. rs-42
    Noe utradisjonell layout for hjemmekino men fungerer utmerket med tanke på plass utnyttelse og sitteplasser. Har ved noen anledninger hatt vors med 40-50 personer så har derfor valgt og ha det slik.

Akustisk sett så stjeler rommet veldig mye bass og det er veldig stor forsksjell på bassen avhengig av hvor i rommet man befinner seg. Det er spesielt veldig lite bass i midten av rommet. Annet enn at jeg har teppe på gulvet og sofaer rundt hele veggen har jeg ingen planer om noen akustiske tiltak før jeg tar med meg kinoen hjemmefra. Har allerde flyttet hjemmefra på grunn av studier men er ofte hjemme på grunn av jobb.

-img_3603-jpg
    Etter ønske om større bilde ble den beste løsningen på grunn av skråtak blant annet, å velge et dreamscreen v2 lydtransparent lerret med DIY ramme. Projektor jeg bruker er Benq W500 denne har funket bra lenge men med nytt lerret merker jeg at den er moden for utskifting.

-img_3666-jpg
    Nyeste endringen ble gjort sist helg og var å flytte elektronikken fra midten til siden. Har også skaffet meg en xti 6002 amp for å drive den nye subben.

-img_3661-jpg
    Ny sub på plass denne helgen. Den er designet av en jeg jobber med og han har fått kassen bygget etter mål. Det er en prototype PA subb med 2stk 18" elementer, et på baksiden også. Den spiller vanvittig høyt med nok forsterkerkraft.

-img_0795-jpg
    -img_3663-jpg
    flere bildet

-img_3670-jpg
    Bilde av hvordan det ble med lerret foran.

Jeg har kun såvidt fått satt opp og prøvespillt litt i helgen men førsteinntrykk av overraskende bra. Hadde fått beskjed at den ikke spiller noe særlig dypt av han som har laget den. Men det fungerte bedre enn fryktet. Har samtidig med byttet ut alle høytalerkabler i oppsettet med klotz kabler.
    Har også ønske om å bruke den vanlige subben i tillegg men siden surround reciveren kun har en sub utgang hadde jeg ikke riktig kabel tilgjengelig. Hvis noen har tips med tanke på tuning av den nye subben mottas det gjerne, lurer også på om noen har noen innspill angående å bruke begge subbene. enn så lenge har jeg kun fått beskjed om å dele den ved 30 og 80hz.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøfft! Skikkelig rugg dn sub'en

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med at romakustikken stjeler veldig mye av bassen. Rommet har skråtak og ved den ene enden av rommet er taket løftet på den ene siden ca. 25-30% til lengden av rommet og motsatt side er det løftet for å ha dør inngang. Hvis man sitter helt midt i rommet kan man nesten ikke høre noe bass sammenlignet med å stå ved høytalerne. Det er også endel bass langs veggene på siden og bak veggen er det også mye. Men så fort man beveger seg mot midten av rommet uten å være i nærheten av høytalerne forsvinner mesteparten av bassen.

Er det noen som har vært borti dette tidligere? eller har noen forslag til eventuelle endringer som kan hjelpe.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midten av et rom er veldig ofte et nullpunk for bass pga kanselleringer som kommer av romnodene i rommet. Enkleste måten å løse det på er å eksperimentere med plassering.
    Ellers kan du gå kraftig til verks med å bruke masse bassfeller for å få bukt med de stående bølgene dine. Kommer litt an på hvor lavt i frekvens disse problemene ligger, og hvor langt du er villig til å dra strikken med eventuelle akustiske tiltak. Du kan prøve å lage noen store bassfeller i de hjørnene hvor bassen samler seg mest.
    Sist endret av thohaug; 03-14-2014 kl 09:04
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Lignende tråder

1. Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!
    By Captain Kirk in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 318
    Siste melding: 01-26-2014, 21:31
  2. garasjelofts kino med uthukk?
    By kirkebrennar in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 11-07-2013, 12:49
  3. Student-budsjett receiver med pre-out
    By adiviking in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 36
    Siste melding: 12-05-2011, 21:42
  4. Duger denne LED tv for student på budsjett?
    By doppi16 in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 12-17-2010, 02:12
  5. CM7 - Rimelig forsterker "student" budsjett.
    By OriginalRed in forum Høyttalere
    Svar: 35
    Siste melding: 08-11-2010, 01:26

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •