Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  41
Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 379
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    HAr ikek kommet noe lenger med innkjøp av subkalibrering enda eller reciver. Hadde Hobbiten 2 i avspilleren på natt til søndag, Og jeg har nå ikke spes mye å utsette på lyden i film. Borsett ifra den stående bassbølgen som jeg antar at reciverens romkorreksjon ikke tar knekken på.

Når de endelig kommer sen ned under fjellet og finner Smaug og han vpkner til live. Stemmen hans dirrer i brystkassa og han står på en måte rundt hele meg. Meget artig. Har også litt følelsen av at senteren er noe mørkt tunet med MCACC, så den skal jeg titte nærmere på å se om jeg får fikset. Musikken, der er alt som det skal. SÅ det er bare dette lille på film som jeg føler ikke sitter helt. Og jeg manger stativ til bakhøyttalerene, så de står fortsatt litt for langt ned mot gulvet. Har funnet ut ved hjelp av bøker (stablet dem oppå hvernadre) at jeg ønsker diskanten på 160cm høyde. Da står de 30cm hlyere enn sidekanalene, som forøvrig er låst i høyden pga skråtak. Har ikke årøvd å henge de på skråtaket, men vet egentlig ikke om jeg har lysst til det.

Tenkte å knipse noen bilder å legge ut nå når det nærmer seg...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hele tiden jobbet opp imot REW og brukt ørene som fasit. Har testa med både film og musikk. Her er noen målinger som viser omtrent hvordan det låter for de som er intr i det. Målingene er tatt og langt frem uten glatting. Impulse grafen viser begge høyttalerene samtidig. Målingene er også gjort rett før siste korreksjon. Har justert noe i etterkant her. SÅ den er ikke helt up to date. SKal skaffe tak i en DSPeaker 8033C og få tatt de siste justeringene.

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-frekvens-avforum-jpg

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-vannfall-avforum-jpg

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-impulse-begge-avforum-jpg

Det jeg legger merke til er at i bassen, så ladda svs subbene rommet på en annen måte, slik at jeg fikk dypbass helt ned i 15hz.
    Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-vannfall-jpg
    som denne grafen viser, men det er adskillig mere trøkk med RSW15 subbene. Jeg ser også at jeg nå har en mye mere sitgende kurve i bassen jo lenger ned jeg kommer. Tidligere så har den vert relativ rett, og faktsik noe synkende.
    Det grånne vannfallet er altså med Triangle Chello. Unison research Unico forsterkersett, og 2xsvs sb12. De lysblå/turkise er med Med dagens oppsett.

Jeg ser også at pga hornet i klipschene så har Impulsegrafen blitt ca -5db, altså refleksjonene kommer med -5db lyd nå iforhold til det andre oppsettet. Interessant dette, for det viser jo hva folk sier og at horn ikke ofte ikke lager like mye tull med refleksjonene som andre diskant typer, og dette selv om Chello har "hornladda" diskant...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om du har fått en del dypere dipper med Klipsch selv om jeg intuitivt skulle tro at horn ga mindre "combfilering"? Står subene på samme sted?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Nei, subbene står litt næremere frontveggen da de ikke gjekk under lerretet. Men de står på samme linje. men altså noe næremere frontveggen.

Ser også det du nevner, men har juster noe mer, Jeg tror det vannfallet et med HT rett frem. Nå har jeg de med litt mer toe in. Kommer nok til å se om jeg får bor de dypeste dalstrøkene, men stresser ikk med det akkurat. Låter greit slik også, men det er jo muligheter for å få det enda bedre....

Har noen tanker som skal prøves ut rundt det. Men leter etter en dag med regn og drittvær!

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo absolutt bra ut dette her! Spent på å se resultatet etter dspeaker er på plass hos deg. De små dippene der er nepe så veldig hørbare. Bruker du noe glatting på frekvensmålingen? Må kanskje få sniket meg inn på en lytt til i sommer også, ettersom jeg er veldig spent på hvordan klipsch spiller i ditt rom.

Gjorde et par kjappe målinger i går kveld etter at jeg fikk opp diffusorene selv og fikk ganske overraskende positive resultater. La dem ut på det andre forumet om du er interessert i de observasjonene.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har sett på mlingene dine... Relativt imponerende.

Nei denne frekvenskuren er faktisk uten glatting. men viser jo bare opp til 500hz. De to dalene som ligger rundt 200-250 og 300-350 skal jeg se om jeg ikke får gjprt noe med. Men som jeg sier, det haster ikke. Kosa meg med Metallica og Garage Inc idag, og det er morro når Lars slår løs. Kjenner det i brystkassa, selv på relativt lavt volum...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    HAr ikek kommet noe lenger med innkjøp av subkalibrering enda eller reciver. Hadde Hobbiten 2 i avspilleren på natt til søndag, Og jeg har nå ikke spes mye å utsette på lyden i film. Borsett ifra den stående bassbølgen som jeg antar at reciverens romkorreksjon ikke tar knekken på.

Når de endelig kommer sen ned under fjellet og finner Smaug og han vpkner til live. Stemmen hans dirrer i brystkassa og han står på en måte rundt hele meg. Meget artig. Har også litt følelsen av at senteren er noe mørkt tunet med MCACC, så den skal jeg titte nærmere på å se om jeg får fikset. Musikken, der er alt som det skal. SÅ det er bare dette lille på film som jeg føler ikke sitter helt. Og jeg manger stativ til bakhøyttalerene, så de står fortsatt litt for langt ned mot gulvet. Har funnet ut ved hjelp av bøker (stablet dem oppå hvernadre) at jeg ønsker diskanten på 160cm høyde. Da står de 30cm hlyere enn sidekanalene, som forøvrig er låst i høyden pga skråtak. Har ikke årøvd å henge de på skråtaket, men vet egentlig ikke om jeg har lysst til det.

Tenkte å knipse noen bilder å legge ut nå når det nærmer seg...
    Var ikke den stående bølgen din på rundt 70hz ?
    I så fall så burde du vel få tatt verste skalken av den med " standing wave control" funksjonen for subkanalen. Den kan jo justeres ganske nøyaktig , men ikke under 63 hz.

Elllers så ser det jo ikke verst ut dette
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo den trøbbelbølgen ligger på 71hz, men det ser ikke ut som om reciver tar den. Men nå har jeg heller ikke utforska den spes heller. Har sett den i menyen men har ikke forstått hvordan jeg skal bruke den rett og slett. Tror jeg bør finne en bruksanvisning for reciveren min faktisk....

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold om at dette er likt på din Pio som på LX51 , så bør dette kunne ordnes ja.
    Standing wave control kan justeres individuelt for både fronter og sub. Du velger f.eks for sub , og der har du 3 filtre du kan bruke (kun til demping) Disse kan settes til en valgt frekvens mellom 63 og 250 hz med ganske høy oppløsning. Så kan du justere q verdi , og hvor mange db demping du vil bruke - mener det står som att.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Virker som om du har fått en del dypere dipper med Klipsch selv om jeg intuitivt skulle tro at horn ga mindre "combfilering"? Står subene på samme sted?
    Klipsch har ikke horn i mellomtone og bass, derfor gir ikke hornene noe effekt nede i de frekvensene som er målt her. Du ser det mye bedre på ETC målingene.

Det viktigste som du sier er jo selvfølgelig lytte til musikken. I hifi verdenen er det alltid rom for forbedring, men noen ganger kan det være å bare stopp opp litt å nyte musikken. Målingene dine ser veldig bra ut, og tror ikke du merker de dippene så mye siden de er såpass spisse.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du jo selvsagt rett i, så mye kan jeg om Klipsch Det er kanskje på tide med et besøk så jeg kan få oppdatert meg litt på merket

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Torolan: Har sett den skjermen du nevner når jeg hat tasta rundt der. Skal se litt nøyere på den. Om den klarer biffen så er jo det het topp.

@Vidarje: Er ofte hjemme her jeg. Tar du turen så skal jeg sette på en kaffi eller to. Klipsch er noe annet en Triangle. Er ikk ehelt sikker på at det går etter nesen din Men til min musikk og mine ører så har jeg det mer morro nå enn før....

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å høre dine inntrykk av Klipsch når det har fått satt seg litt. Du har jo hørt ganske mye utstyr opp igjennom tiden, og da har du et bredt sammenligningsgrunnlag. Ikke alle liker Klipsch(-lyden). Det lille jeg har hørt, er at de er åpne og presise (og måler defor godt), men at lyden farges en del av hornladingen. De virker også å være tidvis skarpe i lyden, slik at eksplosjoner og skudd blir i overkant hissige til tider. Kanskje at hornene drives litt for hardt (per design)? Men igjen, dette er er basert på mine svært korte førsteinntrykk.

Når det gjelder dippene som begynner på ca 69 Hz, så er nok dette en kansellering/null. Har du en spiker på disse frekvensene i excessive phase i gruppedelay (GD) plottet? (Du må generere dette plottet). Fordi hvis den kommer opp i en spiker, så betyr dette at lyden tar flere veier (aka refleksjon) og at man har en null.

Nå har jeg ikke finlest alt, men har du fått integrert subbene skikkelig? At du ikke har en utslukning pga. overgangen fra sub til main, f.eks. pga ikke optimal tidsforsinkelse i LFE? (Jeg bare gjetter vilt)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se litt på det Midas i helgen... Tar en ny runde da med mikrofonen.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke stresse det for min del, poenget mitt var at man kan se det ut fra plottet om fenomenet er rommet eller om det er høyttaleren. Når det er sagt, er jeg usikker på om refleksjoner i rommet, sub timing som er feil eller kamfilter i hornet (på høyere frekvenser) vises ulikt i disse plottene.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, vet du hva, stresse det gidder jeg ikke. Her er det gå sakte som gjelder... Har jo lagret den målingen en eller annen plass. Legger ut GD om jeg finner den. Vet at rommet lager mye krøll under 50hz. Men GD er et plott jeg ikke har fått helt taket på. jeg ser hva som skjer, men ikke hvorfor og hvordan jeg kan bruke det for å få det enda bedre. Setter pris på noen kommentarer rundt det.

På den siste setningen i innlegget over, der datt jeg helt ut...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, fant noen målinger.

Den første viser GD uten smothing: HT som small hele veien.

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-gd-avforum-jpg

Er noen topper der kan man si. men under 50 hz så er det rommet som lager krøll. Har vert slik med begge oppsettene jeg har hatt her.

Plott nr to viser forskjellen på om jeg har HT på large eller small. Med kalibrering for hver størrelse.

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-gd-avforum-ht-lage-og-ht-jpg
    Grønn kurve er samme kurven som i det første lottet i dette innlegget. Ht som small.
    Rød kurve er med HT som large og med deling på reciver mot sub på 80hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Nei, vet du hva, stresse det gidder jeg ikke. Her er det gå sakte som gjelder... Har jo lagret den målingen en eller annen plass. Legger ut GD om jeg finner den. Vet at rommet lager mye krøll under 50hz. Men GD er et plott jeg ikke har fått helt taket på. jeg ser hva som skjer, men ikke hvorfor og hvordan jeg kan bruke det for å få det enda bedre. Setter pris på noen kommentarer rundt det.

På den siste setningen i innlegget over, der datt jeg helt ut...
    Hei Retep

Group delay visningen er nyttig. Den viser fasen i systemet ditt.
    I praksis så betyr en flat GD en frekvensrespons uten dipper og peaker og et jevnt vannfall. Man kan se det slik at vannfallet er et resultat av GD.
    Ved minimum group delay vises minumumsfase i systemet. Der er som oftest utslagene over linjen de stående bølgene og utslagene under viser dippene. Det viser tiden den frekvensen bruker på å bygge seg opp i rommet. Jo lenger tid den bruker på å bygge seg opp jo lenger tid bruker den på å forsvinne igjen.
    Ved exess GD vises non-minumumsfase og viser kanseleringer hvor refleksjoner fra vegg kommer i direkte motfase med signalet. Jo høyere utslag jo dypere kansellering.

Dippene som er forårsaket av non-minumumsfase kanselleringer kan man ikke heve med EQ (uten kraftige skyts). Da vil man i praksis bare gjøre kanselleringen dypere.
    Sist endret av Trompetnerd; 06-26-2014 kl 11:01

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det vil da si at jeg har et par kaneslleringer i mellombassenjeg burde finne ut av samt neon rundt 2500-3000hz

Når jeg ser på de GD grafene, så ble jeg litt usikker på hva som er hva graf.... Første grafen er jo lik den røde i plott nr 2..

Hvordan bruker jeg da GD til å finne kanselleringene mine og toppene mine. Jeg vet jeg har de og på hvilken frekvens, men.....? Bruker jeg da Impulse/ETC for å finne de?

Under 50hz så er det laddingen av rommet som gir den toppen...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Litt usikker på hva du spør om.

Bruker GD til å se om plassering eller akustikktiltak hjelper på en spesifikk peak eller dipp opp til 4-500hz. Ofte gir det større utslag der enn i frekvensresponsen.
    Ellers er GD lik uglattet frekvensrepons.

Var det et svar?

Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MMLs lytterom: 100% ferdig
    By MML in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 141
    Siste melding: 04-05-2016, 20:16
  2. Vi bygger lytterom i 2etg.
    By Retep in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 03-03-2013, 14:36
  3. Trapp i lytterom