Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  42
Side 8 av 20 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 387
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Åja, er spent selv kjenner jeg. Håper bare ikke på fullt krash. Og jeg skal naturligvis ha minimum 2 subber. Brøver først med 2x Klipsch RSW15 om ikke det blir nok morro da, så går jeg for basstårn...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for 8 x 18" med en gang, så kan du konsentrere deg om de andre høyttalerne Når Steinar har fått 8 x 15" i hus må jo du gå for 18" uansett!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Gå for 8 x 18" med en gang, så kan du konsentrere deg om de andre høyttalerne Når Steinar har fått 8 x 15" i hus må jo du gå for 18" uansett!

Har ikke plass til 4 kasser oppå hverandre. Da må jeg til med nytt lerret også, og visp så burde jeg ha hatt ny PJ og da ruller 1000lappene sinnsykt fort.... Men ja, må ha mer membranareale enn Osten. og da holder det med 6x18 tenker jeg. pluss de 2 aktive 15 og de 2 passive elementene og 4stk 10 tommere....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv deg på 15 tommerne først. Men jeg har mine tvil på om det vil være nok. Miles har ihvertfall ikke nubbsjans til å trøkke godt under 30hz her hos meg ihvertfall med sine 4x15. Men Nå kommer jo tuning på kasse inn her å selvsagt. Har en vanvittig peak på en romnode på 15-20hz som holder det relativt flatt helt ned, men hadde det ikke vært for den, så hadde det rulla brått av ved 25 og ned. Eneste måten å finne det ut på er jo å prøve!
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, beste måten er jo å teste ut selv. Jeg var egentlig meget godt fornlyd med de 2 12" fra svs. Men de manglet litt headroom. Jeg regner med 2 15" med 2 15" slaver vil trøkke enda mer. Jeg håper egentlig at det er nok, for skal jeg ha subtårn, så må jeg da de relativt nært midten av rommet. Og der er det 2 vinduer som går innover i rommet som kommer i veien. Å ha de stablet i en kube er jo en mulighet. Men ble litt inspirert av lyden hos 8x12Tom... Og alle har jo subbene fra gulv til tak. Regner med at dette har med trigging av roommodes å gjøre....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk inn pakken igår. Er relativt voksen størrelse på de her ja.... Blir spennende å se hvor bra det blir. Fikk koblet de opp igår for en rask lytt. Plasserte fronter og subber der det andre oppsettet sto, reciveren var kalibrert opp mot det kinosettet, det samme med DSpeaker 2.0 men at det er potensiale her til mange timer med både musikk og film er jeg ikke i tvil om. Nå gjelder det bare å få dette potensiale ut...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet litt med plassering av RF7 i noen timer nå. Og her er det potensiale, det er i vertfall helt sikkert. Bruker foreløbig bare Pioneer reciveren min men effekttrinn skal inn. Jeg bare leter etter det rette trinnet. Pioneeren spiller helt ok opp til et visst volum, men der klapper den sammen, det kommer en forvrenging og en skurrelyd som ikke skal være her. Skrur jeg da litt ned igjen så er den borte. Relativt klare teng på at reciveren ikke klarer å levere nok strøm til RF7 mk1 selv om de er oppgitt med over 100db følsomhet.

Er faktisk relativt fornøyd med lyden i 2 kanaler nå, men er ikke helt imål. Men det låter virkelig morsomt. Hadde en session med TNT igår og foten gikk konstant, og jeg fikk lysst til å hoppe rundt... Og på musikk så trøkker det akkurat slik jeg liker, men føler ikke at det sitter like godt til film.

Så her skal det jobbes med plassering og tuning noen timer. Pleier å bli slik hos meg.

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-cimg1838-jpg

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-cimg1836-jpg

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-cimg1837-jpg

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er bare midlertidig satt opp, og bildene er ikke gode. men veien mot kino har startet.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med nye komponenter
    Når du spiller i stereo og merker at receiveren går tom for krefter alt for tidlig , hjelper det da og sette fronter til small og dele på f.eks 80 hz ?
    Disse subene skulle vel være Ok også til musikk ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt ut målinger av den første kalibreringen og den nye kalibreringen gjort idag i denne linken: http://www.hifisentralen.no/forumet/...oppsett-5.html

Hirker som om MCACC sist gang jeg kjørte kalibrering så har den gjort noe muffens.

Ved gammel kalibrering aå var det som om at den gikk tom for strøm. Og jeg må skru langt opp for å få ønsket volum. Og da gikk det ikke for Pioneeren. Det jeg merker nå er at om jeg kjører med MCACC og uten MCACC ( den kan slåes av) så er volumet relativt mye høyere uten. Skal måle nå når jeg har REW koblet opp. Må bare vente på at DSPeakeren får kjørt seg ferdig. Kjører DSPeaker på MCACC off. for å ikke få EQ på EQ,,,

Synes dessuten setter MCACC lyden på subbene for lavt. Så her må jeg skru opp i etterkant på subbene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kryper sakte med sikkert mot go`lyden her. Fikk tak i en XTZ A100 D3 integrert til en fin pris. Bruker den som effektforsterker og den har nok strøm til å dra RF7 meget godt. Den har også mulighet til å brukes som en integrert forsterker og den har enda til digitale innganger. Men det har jeg ikke prøvd. Bruker foreløbig Pioneer en som forforsterker både ved film og 2 kanals lytting. Rett og slett for å bruke Reciverens subintegrering. Og for å slippe å måtte bytte kabler på subbene mellom 2 kanals og multikanals bruk.

Det gamle Soundstyle racket er satt i garasjen, og inn kommer 2stk lack bord med andre ben. Får da senter opp fra gulvet, og mulighet til å bruke fjernkontrollene enkelt på både reciver og XTZ.

Nærmer meg at dette skal høres bra ut. Er fornøyd med 2 kanals biten, enda ikke helt imål på multikanaler. Mistenker at det er romkorreksjonen til min 5-6år gamle reciver som gjør dette. Det er spesiellt senterkanalen jeg sliter med, den har en eller annen HALL lyd uansett om folk snakker ute i naturen eller inne i et lite rom.

Får håpe det blir bedre om jeg får senteren opp fra gulvet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg laget men en DIY benk, fikke senter høyttaler opp far gulvet. Samtidig som at jeg fikk jobba litt på egenhand etter auto korrigeringen så satte ting seg på plass. Igjen REW er et meget bra verktøy for å sette opp lyd.

Er godt fornøyd med hvordan dette har blitt, og jeg var klar over at jeg nok kom til å gå ned på kvalitet på lyden, sjokket var da stort når jeg etter en del timer de siste dagene da jeg oppdaget at lyden ikke er spes nedgradert. jeg vil heller si at stort steg til siden og et kvantesteg i kvantitet.

Det som er mest morsomt er at med dette oppsettet, Klipsch/Pioneer/XTZ så høres lyden meget bra ut på lavt volum. Dynamikken og dybden i bassen er det selv om jeg spiller lavt. Når jeg skrur opp lyden så øker DB nivået ja, men lyden forandrer ikke karater.

På Unison/Triangle settet så måtte jeg opp i ca 80-85db før lyden satt seg, om du forstår. Det er morro når ting klaffer. Å sammenligne Klipsch oppsettet med Triangle på film blir nesten dumt. Der er det Klipsch som går av med en klar seier. Slev om detaljene på Triangle er noe høyere, så er bruktaliteten til Klipsch noe jeg liker ved film og ved lytting til rock/metall....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro og høre at ting begynner og falle på plass nå
    At denne høyttalerpakken virkelig kan engasjere både til film og musikk tviler jeg ikke på
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt utstyr. :-) ser jo lovende ut det der.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere timer ¨med musikk og noen flere filmer. Musikken sitter og filmen kommer seg. Har flytta litt på ht og flytta sofa noe nærmere. Inn mange cm men det hjelper. SYnes subbene gjør en sinnsykt god jobb på musikk, men at de ikke gir det superstrøkket man kunne forventet på film. Ikke det at det ikke er trøkk, for det er det. Men å gå fra 2x12 i lukka kasse til 2x15 +2x15slaver så hadde jeg nok forventa litt mer trøkk.

Jeg lurer rett og slett på om den store forskjellen på musikk og på film (bluray og HD lydsporene) er pga at jeg bruker ulike romkorreksjonsenheter. DSPeaker antimode på musikk og recivers innebygde korreksjon på film.

Pga mine mistanker så kommer jeg nok til å prøve å få lånt meg en ny reciver. min er jo noen år gammel, for å se om det er dette som gjør forskjellen. Evnt så må jeg finne en måte å koble Antimoden slik at den tar ht både i kino og musikksammenheng, både høyttalere og subber. den eneste måten jeg ser at dtete kan gjøres på er om jeg kobler inn DSPeaker antimode 2.0 ( heretter kallt DC) på preout front fra reciver. fra dc til subber og sette delingen på 80hz så koble fre subbene til effektforsterker og fra effekt til ht.

Inne i menyen på reciver må jeg da dette ht til large og NO sub. Etter det jeg har forstått så vil det føre til at LFE sporet vil bli sendt ut til frontene, dvs preout. Jeg deler da subbene på 80 og sender alt over 80hz til frontene.

Probelmet da, som jeg ser, er at jeg ikke får riktig tidskorrigering på subbene i forhold til frontene. Og jeg må ha en dac til, evnt bruke dac i reciver.

En anne måte jeg har tenkt ut er å bruke en 8033 boks fra DSPeaker og kjøre subbene mine på den. Hvordan dette vil bli under avspilling av muskk vet jeg ikke, da det vil før til at DC må korrigere oppå 8033 boksen.

Noen tanker rundt dette?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste alternativet høres best ut synes jeg. At du får to korrigeringer oppå hverandre gjør ikke så mye vil jeg tro - siden korrigeringer for subene allerede er utført , så vil jo ikke DC gjøre stort i det området uansett.
    Men jeg tror jeg først ville prøvd å bruke DC kun på subene først , og la receiveren gjøre resten på frontene , og da helst manuelt i samarbeid med REW. Bruk Standing wave til å dempe de værste peakene , og bruk lite EQ på receiver.

Når du har fått glattet ut subene , så kan du sikkert øke nivået en del på dem , slik at det blir mer trøkk jevnt over.

Men det er mange muligheter selvsagt ,men dette kan du jo prøve med det utstyret du allerede har

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding, alltid verdifulle svar fra den kanten.

Siden min gamle reciver kun har1 LFE utgang. hvordan mener du at jeg skal koble DC. tenker du et yledd på reciver og deretter en kabel til hver av subbene? Regner med jeg burde sette subbene til mono subs ( selv om jeg har to) siden det er et lfe spor vi snakker om her?

Og om jeg har forstått det riktig så setter jeg fremdeles delingen på reciver og kjører frontene på small.. slik at subbene kun jobber under 80hz sik som de gjør idag, som også fungerer meget godt til musikk.

Om jeg går for 8033 boksen, burde jeg ha kjøpt 2 stk tror du? Og dermed kunne korrigere hver subb for seg, før DC kommer inn og justerer de sammen, eller reciver ved filmavspilling.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis subbene står hver for seg så kan det være en fordel med en antimode på hver sub.
    har selv 2 stk antimode og ble meget fornøyd med resultatet. Har da mulighet for å justere avstand til de også separat.
    Kan virkelig anbefale antimode på subbene.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Takker for tilbakemelding, alltid verdifulle svar fra den kanten.

Siden min gamle reciver kun har1 LFE utgang. hvordan mener du at jeg skal koble DC. tenker du et yledd på reciver og deretter en kabel til hver av subbene? Regner med jeg burde sette subbene til mono subs ( selv om jeg har to) siden det er et lfe spor vi snakker om her?

Og om jeg har forstått det riktig så setter jeg fremdeles delingen på reciver og kjører frontene på small.. slik at subbene kun jobber under 80hz sik som de gjør idag, som også fungerer meget godt til musikk.

Om jeg går for 8033 boksen, burde jeg ha kjøpt 2 stk tror du? Og dermed kunne korrigere hver subb for seg, før DC kommer inn og justerer de sammen, eller reciver ved filmavspilling.
    Du kobler bare fra sub out fra receiver og til left innput (mener det var den man skulle bruke) på DC - og videre med en kabel til hver sub? DC vil da sørge for å sette riktig delay subene i mellom. Og du kan gjerne bruke dualmono ja.

Så kjører du ny RK i receiver etter at DC har kaliberet subene - da skal du få satt riktig nivå og delay ( hvertfall i teorien) .
    Men det bør selvsagt etterprøves med REW og ører
    Og velger du THX modus under kalibreringen , så settes automatisk alle HT til small med x-over 80 hz.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal testes ut. Takker for tilbakemelding

Side 8 av 20 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MMLs lytterom: 100% ferdig
    By MML in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 141
    Siste melding: 04-05-2016, 20:16
  2. Vi bygger lytterom i 2etg.
    By Retep in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 03-03-2013, 14:36