Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  39
Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 378
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dere får kose dere der. Skal dit selv i starten av juni sammen med fruen.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å lese i tråden din! Mye enighet og noe uenighet synes nå smørbrød lista di er god og lang jeg! Flott oppsett. Akustiske tiltak kommer nok til å stå øverst på min prioriterings liste. Tror også det er her det er mest å hente. I et bra rom er det lettere å få god lyd. Hvorfor legger de så mye kalkulasjoner og bevisthet i bygging av et konserthus? Akustiske tiltak der er nok mye mer kostbart enn hva de har brukt på kabler f.eks. men så skal det sies at de kveldene vi har hatt blindtest på høyttalerkabler så har så godt som alltid lampeledningen fått jumboplassen. Mens den normale og den eksklusive har stått for førsteplass.... test gjerne selv med noen venner. 1 vet hva alt er og merker med bokstaver eller tall. Så skriver lytterne ned hva de tror er hva

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Hyggelig at du er innom tråden. Jo hadde et føre en dag her for litt siden, der begeret rant over. Jeg kjenner at jeg blir skikkelig frustert når jeg leser om folk som har føler at de har trøbbel med bassen får tips om å skifte stømkabelen til dac/cdspiller. Det henger på en måte ikke sammen.

At det er forskjeller på kabler, aner jeg ikke, for jeg har til nå ikke klart å høre forskjell opp igjennom årene etter at jeg hoppet av kabel hysteriet. Bruker nå selv kabler som jeg har kjøpt på gitarbutikken ( XLR) og HT kabel av 6x1,5mm pn/r kabel, husker aldri hvilken jeg kjøpte. Som er nurra minus og pluss og så om hverandre igjen. slik at jeg har 6 minusledere og 6 plussledere til hver ht. Betalte vel noe sånt som 2kr meteren for kabelen så det vil si 24kr pr meter totalt ( med alle lengdene)

Forskjell på kabler lydmessig, er tvilende, men jeg tror heller ikke at folk lyver. Og om det skulle være slik at det er forskjeller så er det mitt tap at jeg bruker billige/hjemmelaga kabler. Og skulle det være at magaføleøsen min om at dette kun er plasebo og at det er prisen og det at kablene ser fine ut ( for det gjør de fleste kablene i noe høyere prisklasse) og folk "hører" forskjell, ja så er det forskjell for de. Og en plasebo oppgredering eller hva jeg skal kalle det, vil fortsatt være en oppgradering.

Har tenkt å kjøre en blindtest på kabler her i hulen men jeg har ikke lysst til å kjøpe meg en 5000kr signalkabel og en 10.000kr høyttalerkabel for å så finne ut at jeg ikke hører noe forskjell.

Så jeg tar gjerne imot besøk om noen har et par kabler å vise frem. jeg trenger da 1m XLR signalkabel og helst 2 sett. Og 2x4m høyttalerkabel. SIngle eller biwire spiller ingen rolle.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var så heldig å få tatt en tur til Peter i går kveld.
    Hadde gledet meg til dette etter å ha mailet , og fulgt med i tråden din en god stund. Du og din kone var like gjestefri som det inntrykket jeg har dannet meg, og ble møtt med humor og latter fra første minutt. Akkurat slik jeg liker det.

Jeg har stor glede av å se og høre hvordan rommet er bygget opp, hvilket utstyr som er blitt valgt, og hva som er blitt lagt vekt på med tanke på det akustiske. Hos Peter er dette gjennomtenkt, og dermed er det også mye å prate om akkurat på den biten. Rommet synes jeg var kjempe flott, så her er det gjort en god jobb på alle måter.

En annen ting jeg liker med hjemme besøk er å høre den musikken eieren hører på. Både for å høre den musikken annlegget mest bli brukt til, og for å mulig høre musikk jeg ikke kjenner til fra før og kanskje oppdage noen nye gullkorn.
    Dette skuffet ikke, her fikk jeg høre både kjent og ukjent musikk for meg. Her låter det fint. Mykt, stor dybde og avslappende. Vi hørte mye musikk, til tider på ganske høye volum, og det blir aldri plagsomt. Dette er veldig positivt.

Ellers henger jeg meg på det AtleT skirver på hifisentralen om besøket. Så gå inn på tråden og les. http://www.hifisentralen.no/forumet/...ferdig-25.html

Takk for en super kveld med god hifi og mye moro.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering her. 2 kanals delen av mitt kjære hifi system er nå lagt ut for salg pga overgang til kino og film. Er noen ting som skal klaffe for å få dette til, men håper på at ting går iorden.

Har blitt mer og mer film her oppe, så da må jeg jo prøve å forbedre det... Taper nok en hel del kvaliteter i 2 kanals lyd på dette, men slik er det en gang. Er vanskelig å få i både pose og sekk i betalbar prisklasse...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ om noen er ute etter et komplett hifi system, med svært gode komponenter, som låter helt suverent til under 1/3 av veilpris. Så ta kontakt.
    Selger altså Triangle Magellan Chello + Unison Research Unico DM pre+Power og 2xsvs sb12nsd for 55.000kr samlet. Veilpris for dette systemet er 174.000kr.

Her er det svært mye kvalitet og kvantitet for relativ lite penger. 55 Laken er mye penger, jeg vet det. Men i forhold til hva du får... Så er dette et kupp.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv vært så heldig og fått en demo i Peters hule.. Fantastisk kontroll på det meste med en utrolig pinpoint av stemmer og instrumenter samt en 3d jeg aldri har opplevd tidligere!!

Rommet ditt er jo ganske dempet så ble veldig overasket hvor stor forskjell det var ved lytting i stereo med og uten bypass på DSPeakeren... Hadde aldri trodd den skulle kunne gjøre så mye i ett så godt kontrollert rom! Vel anvendte timer

Henger meg på og er enig at stereosettet du selger er ett kupp til prisen.. Desverre så yter ikke bilder de høytalerne rettferdighet! Første potensielle kjøper som kommer for en demo kjøper pakka. Det er jeg rimelig sikker på!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som pakka går ut døra mi imorgen og hjem til ny lykkelig eier. Er i vertfall avtalt demo og kjøp idag. Så da starter planleggingen av kinoen. Høyttalerene og subwoofere er allerde bestemt, men resten er litt usikkert. Er fryltelig spent på hvor mye lydkvalitet jeg vil tape på å bytte anlegg. Har uansett lysst til å utforske kino delen litt mer, så ja, dette blir spennende.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende.
    Hva høytalere har du tenkt å bruke?
    Jeg tror det vil være fullt mulig å kombinere hjemmekino med bra 2 kanal så du vil forhåpentligvis ikke tape lydkvalitet. Men det vil helt sikkert være annerledes.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skjer det ting ser jeg, selger du DSpeakeren også !?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Nei den beholder jeg til 2 kanals lytting fra SB. Er bare høyttalere, subber og forsterkere som drar. Samt resten av høyttalerene i den "lille" kinoen. Har ikke annonsert det enda. Venter på den personen som er intr i skrivende stund.

De høyttalerene som skal inn er allerede bestemt. Klipsch hele veien. RF7 + RC7 + RS7 + RB75+ 2x RSW15. Jobber litt med hvilken reciver løsning jeg skal gå for, men jeg tror det blir ren mulitikanals oppsett uten 2 kanals amp i tilegg denne gangen, slik at jeg slipper å flytte kabler ( på subbene ) mellom film og musikk modus.

Jeg tenker i første rekke å bruke Pioneeren jeg har + en 3 kanaler, og da er jo det faktisk svært intr med Emotiva sin 3 kanaler.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i sjokk!
    Det er ikke ofte man ser noen ta den retningen etter den innsatsen de har gjort på stereosiden.
    Oftest er det jo helt andre veien det går, men du har vel en seriøs plan igjen ang. dette nye prosjektet kjenner jeg deg rett.
    Blir artig å følge med på fremdriften.......
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plan... Vel, jeg har blitt bitt av kinodelen av denne hobbyen vår. Så jeg går all in. Dessuten så liker jeg å holde på med å sette opp rommet og jobbe med akustikk. Etterhvert som jeg kjenner rommet mitt, har jo holdt på noen timer, så tror jeg faktisk at jeg ender opp med enda mer for kronene. Jeg føler også at det anlegget jeg hadde var for nådeløs med innspillingene, ettersom min musikksmak gjør at jeg hører mye på rock/metall som gjerne ikke har den kvaliteten på innspillingene som slik hifi pling plong har.

Jeg har også hatt en del Klipsch høyttalere før, og liker lyden av Klipsch. Så jeg tror jeg går et stort steg tilsiden, og et lite et bak på kvaliteten på musikk. Men samtidig så tar jeg en hel busstur på lyd kvantitet på filmsiden.

Bruker nok noen mnd eller et år så får vi se. Går det helt forferdelig så er det bare å starte jakten på nytt 2 kanals system. Reisa hit har vert lang, men jeg har lært utrolig mye. Litt synd at du ikke fikk kommet og hørt på anlegget. Du får heller ta turen når kinoen er ferdig...

Mulig jeg får det nye systemet neste uke allerede. Det hadde vert fint egentlig for nå er det relativt tomt her.

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-oversikt-jpg
    Før

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-cimg1832-jpg
    Etter

Litt stusselig uten Chelloene, Unison Research og SVS-ene.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike ta! Dette var snuoperasjonen sin Ser faktisk for meg at det kan bli meget bra det valget der. Du har jo orden på akustikken, og med musikksmaken du nevner, så tror jeg dette blir helt knall. På film trenger man iallefall ikke lure på om det mangler dynamikk. Skal du kjøre effekttrinn på RF-7'ene? Går du for reciever eller prosessor?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok sansynlivis til å kjøre reciver (LX 50) en stund til det dukker opp en pent brukt 3 kanals effekttrinn. Som jeg da etterhvert tar med visere til prosessor verdenen. Liker faktisk den lille Pioneeren svært godt, og sålenge jeg har den PJ jeg har, så klarer jeg meg godt med den som pre.

Så handlelisten vil nok være slik; effekttrinn, PJ, prosessor og filmavspiller. Bruker idag en PS3 maskin, men det kommer sikkert inn en Oppo eller lignede her etterhvert.

Blir spennende dette her. Får kanskje høyttalerene ihus allerede imorgen( mandag 26.mai)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å følge med på utviklingen her nå. Skal du bruke lerretet du har?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I førsteomgang så gjør jeg nok det. Vil nok etterhvert måtte ha ny PJ så da er det mulig jeg bytter lerret også. Og går for et som er lydtransperant..

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gleder jeg meg til å følge med på kjenner jeg.

Ja det var synd vi ikke fikk det til å passe med turen opp til deg for å høre 2 kanals biten du hadde jobba så iherdig med,
    så vi får ta det når kinoen er oppe å går. Men jeg forstår det slik at du solgte svs,ene? Ville du ikke beholde de til kinoen?
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphamale Vis post
    Dette gleder jeg meg til å følge med på kjenner jeg.

Ja det var synd vi ikke fikk det til å passe med turen opp til deg for å høre 2 kanals biten du hadde jobba så iherdig med,
    så vi får ta det når kinoen er oppe å går. Men jeg forstår det slik at du solgte svs,ene? Ville du ikke beholde de til kinoen?
    Hei.

Med 40m2 rom, godt akustisk dempet så ble de for små til film. Til musikk derimot så strålte de. Bytter de ut med 2 subber med en aktiv 15 tommer og en slave på 15 tommer. Blir det forlite så legger selger jeg de. og bygger med basstårn med 6 eller 8 15tommere ( muligens 18 tommere. Bare for å ha de største bassene i audioklubben vår... men dette ligger relativt langt frem itid.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig utvikling - følger spent med
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MMLs lytterom: 100% ferdig
    By MML in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 141
    Siste melding: 04-05-2016, 20:16
  2. Vi bygger lytterom i 2etg.
    By Retep in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 03-03-2013, 14:36
  3. Trapp i lytterom
    By MindWaste in forum Kalibrering/tweaking