Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  36
Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 367
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja det er litt av en jobb du har lagt ned i dette rommet ditt nå , og jeg vil tippe det har gjort sitt til at dette låter veldig bra etter hvert !
    Flott rom og gode målinger , så her har du nok mange fine kosestunder
    Kjenner jeg er litt misunnelig på et slikt rom ja
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene ble etter at bildet vart tatt plassert på gulvet, husker ikke om jeg nevnte det lenger opp. Fikk problem med at lerretet bevegde seg når ting tok av i LFE sporet..

Det med eget rom er og blir den beste oppgrederingen jeg noen gang har fått. Selv om jeg har hatt god lyd tidligere og har hatt langt dyrere utstyr som er de oppsettene ikke i nærheten så bra som det er her nå. Når man først forstår hvor utrolig viktig dette med å plassere høyttalere, subber, lytteposisjon samt akustiske tiltak der det låter best i rommet og får høre det selv, at man setter seg ned og tenker på alle de dumme valgene man har tatt tidligere, ved hele tiden å bytte ut komponenter for å få den beste lyden man kan.

Denne tankegangen er noe som kommer med ærfaring, men jeg blir så sinna når man leser på forum både her og der rundt dette med at for å få bedre lyd så må man skifte kabler.

Noe som ofte går igjen er at et medlem har et problem med lyden. Det låter innlukka og der er lite bass, og den bassen som er der jooomer som bare det. Lydbildet står også mot den ene sida av anlegget og ikke i midten. Det som ofte blir rådet til, er at for å få en tightere bass så må man bytte kabler. Så sitter man der da som 15-16åring nettopp svidd av 10.000kr på et musikkanlegg og har absolutt ingen ærfaring og man får da tips av en med mange innlegg om at det er veien å gå. Så kjøper man seg nye kabler, og fy for en oppgredering det ble, noen dager.... Før man finner ut at jo kanskje det hjalp litt, men det er fortsatt ikke bra. Så får man videre råd om å bytte høyttalere/forsterker ol. Joda det hjelper mye mer, men ikke alltid. Om høyttalerene står plassert trangt mellom et digert rack/tvbenk, tight plassert mellom den og sideveggen på den ene siden, uten sidevegg på den andre siden, og med hodet 20cm fra bakveggen. Så hjelper det ikke spes mye. Kabelbytte hjelper ivertfall ingen ting annet en plasebo effekten. Men den skal man faktisk regne med. Om man bytter kabler og opplever at lyden blir bedre så er jo det fortsatt en oppgredering av lyden.

Problemet er bare at hadde man dratt høyttalerene lenger unna frontvegg (veggen du ser på når du lytter til musikk) sofa lenger unna bakvegg og hatt amme avstand fra høyttaler til sideveggen, så vil det gi en stor forandring på lyden.

Jeg har full forståelse for at de fleste som har denne intr her ikke har de mulighetene som jeg og noen andre har med eget rom for hifi-en/kinoen. Men jeg synes det er tragisk at folk ikke tar konsekvensene av de mulighetene de fysisk har. Veldig ofte så har folk altfor store høyttalere i forhold til rommets størrelse. SOm da blir klistra inn til frontvegg og sidevegger. Det verste jeg og det ser man ofte er folk som har kjøpt seg høyttalere til 50.000kr forsterkere ol til 100.000kr og stua alt oppetter en vegg. Høyttalerene og det anlegget fortjener bedre enn det. Mest sannsynlig så hører du 15-20% av golyden som dette anlegget kan gi under optimale forhold. Men neida, folk blir ikke fornøyd og kjøper seg enda større høyttalere.

Jeg tror virkelig at svært mange kjøper seg status blant venner og blant med forumister. Og jeg synes at de som er guruer og viderekommne på forum burde være mer forsiktig med å komme med råd, det er faktisk mange som følger de rådene dere gir.

Nå høres jeg sikkert veldig krass og sur ut, men jeg er ikke det. Jeg forstår bare ikke tankegangen til mange både her og på naboforumet. Det er slett ikke sikkert at jeg har den beste veien til go`lyd og det er ikke sikkert jeg har den lyden DU vil like. Og at det er mange veier å komme seg imål på. Men en ting er helt sikkert. Man kan ikke se bort fra rommets fysiske begrensninger og heller ikke hvor viktig det er med riktig plassering av både deg og høyttalere/subb(er).
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fornuftig sagt her, AMEN

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 Dette er en erkjennelse det kan ta mange år å komme til. Enkelte kommer nok aldri dit, de er kanskje egentilig opptatt av bling og status.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett bra innlegg, og rommet tviler jeg ikke på at spiller bra! men stusset litt på at høyttalerstørrelsen skulle ha stort å si for resultatet? På hvilken måte?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I sammenheng med plassering av HT og romstørrelse... Har men det trangt og ikke kan plassere HT der de låter best så er det ofte bedre med små høyttalere da de ofte ikke skaper de samme problemene i bassen som store gulvstående gjør. Og veldig ofte ( min ærfaring i vertfall ) så får man lov å ha stativhøyttalere i stua enn gulvstående. Det man ofrer ved det er den dypeste bassen. Men der er det andre muligheter igjen.

Opp igjennom så har jeg også funnet ut at dypbass ( la oss si under 50hz ) veldig ofte ikke liker å komme fra samme plassering rom resten av den store gulvstående høyttaleren. Og derfor så kan det å dele det, i stativ høyttalere og subwoofere svært ofte føre til bedre lyd. Litt vanskelig skrevet dette men håper det er forståelig. Kan prøve å utdype dette mer om det er nødvendig.

Dette er absolutt ingen fasit, men bare tanker jeg opp igjennom har gjort meg og også til dels ærfart. Og jeg har absolutt tråkka i salaten selv mange ganger. Og kjøpt for store høyttalere til rommet. Bigger isn`t alway better....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, større er ikek ALLTID bedre, men det samme kan sies andre veien. Har hatt mange små og store høyttalere opp gjennom min Hifi 'karriere', og veldig generelt, om man har rom og plassering under kontroll, er større svært ofte bedre, på grunn av headroom. En 6,5" som jobber livet av seg kontra en 12" som går "på tomgang" er to forskjellige verdener, lydmessig, gitt at andre parametre er de samme. Selvfølgelig finnes det gode og dårlige både små og store høyttalere, men det er utrolig hva man kan få til hvis man er villig til å jobbe med rommet. :-)

Ser konge ut hos deg, skulle vært artig å høre en gang det passer.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg rundt det du skriver; Har hatt mange små og store høyttalere opp gjennom min Hifi 'karriere', og veldig generelt, om man har rom og plassering under kontroll, er større svært ofte bedre, på grunn av headroom. En 6,5" som jobber livet av seg kontra en 12" som går "på tomgang" er to forskjellige verdener, lydmessig, gitt at andre parametre er de samme.

Spesiellt om det du skriver om man har rom og plassering under kontroll, er større svært ofte bedre, på grunn av headroom.

I mitt innlegg så har jeg tatt utgangspunkt i et man ikke har kontroll over plassering og rom. Og at men har en frøken i huset som pga waf skal ha alt trykt inn i hjørnene. Så jeg tror vi er relativ enige.

Om du har lysst til å komme en tur så er det bare å komme, jeg sitter her mutters alene på dagtid og koser meg med musikk. Besøk er bare morro! Men nå er det jo ikke sikkert at dette spiller slik du liker det...

Send meg gjerne en pm med kontaktinfo så skal jeg gjøre det samme. Så finner vi en dag/kveld. Jeg er stort sett alltid hjemme.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retep, jeg er så enig, så enig. Veldig bra "utblåsning". Det viktigste for meg med et anlegg er musikk og filmglede, ikke status og anerkjennelse. Derfor har jeg et anlegg som er (i HiFi-setting) rimelig og jeg bruker fornuftige kabler (som gjerne er DIY). Akustikk er et langt viktigere optimaliseringspunkt enn å begynne med kabler.

Jeg jobber bl.a. i PA- og studio-verdenen og har sånn sett aldri forstått meg på enkelte momenter i HiFi-bransjen. Når man kjenner til hva man bruker av utstyr for å lage og ta opp musikken, så syns jeg ofte HiFi-bransjen tar til tider helt av når det gjelder overkill. Det er forskjell på HT og det er forskjell på utstyr, men skal man påvirke lydbildet, bør man absolutt begynne på de tingene som betyr mest for lyden og så kan man kanskje gå løs på mindre detaljer i neste runde. Jeg syns HiFi bransjen ofte mister fokus -- kanskje med bevisst overvekt på status og prestisje, enn lydglede og nytelse.

F.eks. har jeg sett et 100.000,- stereoanlegg i en postmoderne stue med 2 vegger av ubehandlet betong og 2 vegger vindusflate. I et sånt anlegg har det utrolig lite for seg å begynne å optimalisere på svært, svært fine detaljer, som f.eks. kabel. Eieren kunne allikevel stolt skryte av en heftig investering i kabler. Det var ingen interesse eller forståelse for å gjøre noe med akustikken i rommet, som ville være det tiltaket som gav det beste akustiske resultatet. Men det var aldri eierens motivasjon å gjøre noe med lyden. Han var ute etter prestige og status, på samme måte som hans nye fete BMW. (Ikke en millimeter interessert i bil.)

Uten å dra løs på en kabeldebatt: Men dette med kabler er et interessant tema. Som elektronikkingeniør venter jeg fortsatt på at noen kan gi meg en solid vitenskapelig forklaring hvorfor man skal kjøpe en kabel til 3000,-/m. Mange hevder store forbedringer, men i alle mine år med lyd, har jeg enda ikke møtt noen som kan gi en slik forklaring. Ikke en gang produsenter. De bruker bare følende ord -- åpnere, renere, klarere, kontroll, power. Paradoksalt nok er alle de andre tekniske fagfelt innen lyd og akustikk langt mer belyst faglig. Hvorfor ikke kabler? Skal jeg være ærlig, tror jeg dette handler om en bransje som lever godt på en godtroende menighet og har svært gode marginer.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det. En Utblåsning er vel det riktige ordet ja. Føler meg faktisk mye bedre etter at jeg skrev det innlegget... Skal ikke lage noen kabeldebatt her heller og folk som ønsker å prøve nye dyre kabler må få lov til det. Jeg sier ikke at det ikke er forskjell på kabler, men jeg tror at det er andre ting som er veldig mye viktigere enn kabler for å få god lyd. Jeg forutsetter da at man har kabler i oppsettet som er lange nok, og som ikke har feil. Om kabelen heter feks Nordost, Kimber eller elsjappa på hjørnet så klarer enda til jeg å forstå at folk synes det ser bedre ut med de to første enn den siste. Og det at kablene ser fine ut kan og er nok en av grunnene til at folk kjøper. Og så har man denne sinnsyke plasebo effekten. Det er en ting man aldri kan bli kvitt og man kan ikke se bort fra den i hifi/kino miljøet. Men jeg tror den er mye mer utspredt blant hifi folk. Men tror at dyrere er bedre og derfor så kjøper man seg dyerer kabel.

SÅ sitter man der da på messe, og er ikke helt fornøyd med anlegget og lyden. Man innser da at man må gjøre noe og en ny kabel koster bare 3500kr for et par signalkabler og 7000kr for høyttalerkablene i den serien... Så skal jeg lære dere et triks jeg lærte av en god venn av meg som har vert ute på hifikjøret og kabelkjøret lenge.

Når man sitter på en kabeldemo. Så står det ofte et ukjent anlegg i et ukjent rom. Kanskje enda til musikk som du ikke har hørt før. Men det er ikke det viktigste for dette trikset de bruker fungerer på nesten alle uansett.

Vel inn kommer du full av forventninger, Du skal høre på "superduper kjempedyr kabel utviklet av NASA bla bla bla" men først så skal vi lytte på en normal kabel. Vel og bra. Man setter seg ned og spiller av en eller flere sanger uten noe om og men. Husk på at dette er i et rom med et anlegg du ikke kjenner.

Så bytter han ut kablene i anlegget til serien med "Superduper kjempedyr kabel utviklet fra NASA bla bla bla" kabelen. og man spiller av de samme sangene ( Noe de faktsik også gjør) men nå enten før hver sang så sier produsenten/selger eller lignende " nå vil jeg har dere skal lytte til det partiet med blåseinstrumenter, hør hvor naturlig trompeten høres og prøv også å få med dere det store rommet man hører" Så spiller han av sangen. og man setter seg ned og hører Kabelen og den forskjellen den gir, tror man....

Nei slett ikke det du hører nå er anlegget for andre gang, da legger man mer merke til egenskapene til anlegget, og selger har lagt noen veldig sterke føringer på hva du skal høre etter, så da kosentrerer du deg om det. Og det fører igjen til at man hører desse forskjellene.

Så er musikken over og så sier han/hun "hørte dere hvor naturlig trompeten hørtes ut, og det store rommet man har fanget på opptaket?" Siden vi er der som en gjeng hifi og lyd tullinger så appelerer nå selger/produsent til vår egen evne til å oppfatte lyd FREMFOR andre med same hobby! Og da skal man være virkelig tøff om man sier at man ikke hører en pøkk av forskjell. Imens de andre sitter om mumler om noe og nikker......

Dette er phykologi på det høyeste plan. Man utsetter noen for en ukjent situasjon, så utsetter man de samme folkene for den samme situasjonen en gang til, men da med beskjed om at det er forskjell og at det og det kommer bedre frem på runde to. Man hører da etter de forskjellene og opplever de akkurat slik som selger/produsent sier at det er. Og andre folk rundt deg nikker og er ening. Så da kommer gruppepress, stolthelt over hva man selv klarer å høre inn. Og man går da ofte hjem med nye kabler. Sånn er det bare.

Og siden man hører forskjell når man kommer hjem så vil jo det kjøpet være et godt kjøp eller....? Plasebo eller ikke, jeg mener det. Kjøper man seg noe i denne hobbyen som gir bedre lyd så er det netopp det du har gjort. Og dermed vil dette være en oppgradering.

Alt jeg vil er at man tenker seg om en eller to ganger når man står der med et par dyre, tunge, fine kabler i handen, med 30% avslag... Jeg ville nok startet i en annen ende enn med kablene...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fortsetter jeg...

La oss ha en ting klart for oss. Når man er på en kabel demo, så får man ofte høre om denne kabelen tilfører eller de sier ofte gir anlegget en oppløsning, deltaljerikdom, snert, homogent lydbilde osv, men som jeg sier innledingsvis, en vanlig RCA/XLR eller høyttalerkabel vil ALDRI tilføre lyden noe. lyden går fra ett rca punkt på en dac/cdspiller til en annet rca punkt på en forsterker/forforsterker. Imellom de to punktene så går det kun denne kabelen som du tester, og hvordan i huleste skal man kunne tilføre noe der. Nei en kabel er og blir et filter som kun kan ta bort noen IKKE tilføre.

Og bare for å være tydelig her. Jeg sier ikke at det ikke er forskjeller på kabler, for det kan godt hende det er, men jeg klarer i vertfall ikke å høre noe som gjør at jeg får lysst til å handle inn kabler til 30.000kr. Og jeg har hatt dyre kabler som Kimber Bifocal XL Select serien til KImer på signalkabel siden. Har også hatt nordost og en del kabler fra Chord. Så ja jeg har vert utsatt for denne kjempeforskjellen kabler gjør.

Er ikke det lenger. Alt jeg ønsker med dette er at folk må tenke selv. Hva er det som skjer egentlig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg idag kabler i oppsettet mitt til ca 2500kr totalt. og det er med 2 strekk til bakkanalene mine på 13meter hver...

Om jeg får 1 person til å tenke annerledes rundt sin neste "oppgradering" så er jeg fornøyd. Tenk selv, finn ut hva DU liker og ikke vær så opptatt av hva andre synes om anlegget ditt. Det er DU som skal like det, selv om det er morro å få cred for det. Kommer du dit så har du uendelige muligheter til å få lyden slik du liker. Lag anlegget/ kinoen for deg, ikke for kompisene dine. Det er jo tross alt DU som sitter der mesteparten av tiden....

Da er jeg ferdig med utblåsningen! så kan vi snakke om andre ting... Og om noen er intr i å høre et anlegg der det ikke er brukt mye penger på kabler så må dere bare si ifra. Synes det er hyggelig med besøk av entusiaster og jeg er ikke så sur og gretten som de siste innleggene mine skulle tilsi.
    Sist endret av Retep; 04-05-2014 kl 05:46

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i det du skriver her Retep ! Det er jo bare helt tragisk å se alle kabeltrådene på naboforumet - det tar jo aldri noen ende ��
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som frustrerer meg mest om kabeldebatten er at det er så utrolig vanskelig å holde en objektiv og nøytral (og faglig) debatt. Så snart man prøver å utfordre en del av det oppleste sannhetene (fordi man er nysgjerrig), glir diskusjonen over i at "jeg hører jo milevis forskjell, gjør ikke du det?". At det blir en tissekonkurranse med hvem som har best hørsel og gehør. At kablene er så veldig like i ytelse at sofistikert måleutstyr ikke engang klarer å måle forskjell betyr heller ingenting, for man hører jo selvsagt forskjell!

Jeg sier også at jeg tror også at det er noe forskjell på kabler, men at de utgjør så utrolig små marginer i forhold til "feilene" i høyttalere og rom. Tankevekker kanskje: Hvis lydustyret blir tydelig påvirket av kabelen, da vil jeg påstå at det er noe galt med utstyret! Da er ikke audioutgangen sterk nok eller mottageren følsom nok hvis kabelens egenskaper påvirker lyden for å si det enkelt!

Et eksperiment for de av dere som har REW: Prøv å koble en lydkabel fra utgangen til inngangen på lydkortet slik at man kun måler selve kabelen. Da får man en kurve på hvordan kabelen oppfører seg. Har man en skikkelig kabel vil man se at man får en kurve som er heeelt snorrett innenfor +-0.01 dB i hele måleområdet. Da syns jeg det er et paradoks når vi måler på høyttalere som i et rom lett svinger +-6-10dB!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjere gjort dette, men jeg bruker bare en USB ( Umik-1 ) mikrofon så da skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal få lupet signalet slik du foreslår.

Tankevekker kanskje: Hvis lydustyret blir tydelig påvirket av kabelen, da vil jeg påstå at det er noe galt med utstyret! Da er ikke audioutgangen sterk nok eller mottageren følsom nok hvis kabelens egenskaper påvirker lyden for å si det enkelt!

Man kan jo også si at hører man forskjeller på kabler så er det noe feil med kabelen...

Nei det er nok langt viktigere å jobbe med lyden ved å flytte på høyttalere, subber, stereobenk, sweetspot, vinduer, dører osv osv. Når alr dette er på plass og man klarer å få frekvensgangen innenfor 3db hele veien, da kanskje det blir lettere å høre forskjeller på kabler.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i det som blir sagt i tråden her, kabelhysteriet, spesielt på Hifisentralen, er preget av total uvitenhet og masse trolling fra diverse personer. Jeg har meget stor tro på Asbjørn og mange av hans hans meninger der, heldigvis finnes slike kunnskapsrike personer som kan demme opp for galskapen...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å kjøre noen demoer i påsken 2014. Så om du har lysst til å komme å se/høre hvordan det har blitt hos meg, så sende du en pm. Er veldig intr i tilbakemeldinger på hvordan jeg kan gå videre for å få til enda bedre lyd, da jeg føler at jeg har gått meg litt fast. Er veldig fornøyd med hvordan det låter her, men man jakter jo stadig vekk etter forbedringer...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får besøk imorgen av noen hifi intr personer. Blir veldig spennende for min del det. Da det er 8x12Tom som kommer. Og han er grunnen til at jeg tok ned hele rommet akustisk sett og satt det opp igjen, etter at vi i audioklubben hadde en tur til han for noen uker siden. Resultatet for meg var verdt all jobbingen, men det blir spennende å få tilbakemeldinger på "veien" videre. Er nok ikke helt på samme nivå som hos 8x12Tom her, men er kanskje opp til kneea på`n...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk flere gode tilbakemeldinger igåt etter den demoen vi hadde her. Noe jeg syns var hyggelig da jeg vet at hos 8x12Tom så får man tilbakemeldinger med det utgangspunktet han selv har og liker. Da jeg har satt opp rommet igjen etter å ha vert på besøk hos han, dvs hans lyd er den lyden jeg ønsker så var det morro å få han på besøk. Klipper og limer inn svaret jeg fikk fra de to som var her igår:

Fra Roald:

Tilbakemelding kan jo være litt vanskelig spesielt om man har mye å utsette på hva man har lyttet til……………….

Men i dag har jeg lyttet til 2 anlegg der man har brukt mye tid på å få ut potensialet og begge har lykkes ganske så bra, men i denne tråden får vi ta for oss loftet til Retep.

Har droppet innom tråden med ujevne mellomrom så jeg trodde jeg hadde en ide om hvordan det ville låte helt til dette dukket opp

Er spent på hva de sier jeg også. Lyden hos meg er jo som dere som har hørt den, litt spesiell. Noen synes den er rar...

men det viste seg å være grunnløst og anlegget briljerte med holografi og perspektiv som var noe av det beste jeg har hørt

Av ting jeg kunne ønsket mer av er headroom og litt mer trøkk i bassen da jeg er vant til litt mer tilting uten at dette nødvendigvis er mer riktig.

Cash må man ha……………………..

Besøk er intet problem, alle som har sett nytten av slikt er velkommen, hornfolk, kabelfanatikere, rørhuer, spiller ingen rolle

Så hva 8x12Tom mente:

Skal ikke påberope meg å ha greie på lyd, der er det veldig mange andre som er bedre en meg her inne, men jeg kan ihvertfall fortelle hva jeg liker, og dette traff meg veldig godt, nesten for godt Har vel egentlig ikke så mye negativt å si, Så skal jeg pirke litt så synes jeg det er litt lysere klangbalanse en det jeg liker, og har her hjemme. Og for si som Roald, dette er opptil enhver. Og jeg kan vel også lillegge at både Roald og jeg har mørktklingene anlegg
    Holografien og spesielt dybde er kanskje det beste jeg har hørt, bedre enn her hjemme.
    For meg virker det som Peter er en mann som har tørket opp bak ørene og prioriterer kvalitet i framfor kvantitet. Nå en (foreløpig)bare har to små 12"ere så er det ikke mange som hadde valgt å dra de så langt ut på gulvet. Det går selvfølge litt ut over kapasiteten, men heller riktig bass i steden for imponatorbass. Her er det bare å bygge videre

Takker for besøket og kommer gjerne tilbake

Jeg satt stor pris på besøket fra de to igår, og kunne oppsummere at jeg er på riktig vei. De det er headroomet helt nede som mangler hos meg. Som kommer av at jeg bare har 2x12 tommere i motsetning til hva de to andre gutta har....

Takker for besøket gutter, det var svært hyggelig.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jeg frem til å legge øra til Peter..... Skal se hva jeg får til når jeg er tilbake fra påskeferien i froskelårland. Fortsatt god påske.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MMLs lytterom: 100% ferdig
    By MML in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 141
    Siste melding: 04-05-2016, 20:16
  2. Vi bygger lytterom i 2etg.
    By Retep in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 03-03-2013, 14:36
  3. Trapp i lytterom
    By MindWaste in forum Kalibrering/tweaking