Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  37
Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 372
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei. det er som er så rsrt. Har kun flyttet på subbene, ikke rør høyttalerene eller sofa.

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-hele-venstre-jpg

Her sto subbene...

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-cimg1638-jpg

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-cimg1639-jpg

Og her er de nå... flytta de ca 1meter nærmere frontveggen og 50cm ut sot sideveggen, og skråa de noe innover.. Har ikke starta med EQ på DSPeaker antimoden enda... Skal ta den toppen på 50hz littegrann. Så nå lyrer jeg fælt på hvorfor HT rundt over 100hz er mye bedre enn det de var.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner igjen det der tidfordrivet! Erfaringen min er vel at subplassering tydeligvis ikke følger konvensjonelle regler på hvor de spiller best. Plasser den en plass som er helt "på trynet" og så viser det seg at den overraskende spiller helt fantastisk derfra. Det har jeg erfart noen ganger nå.

Tips om REW: Hvis du skal "se" stående bølger, er GD plottet glimrende. GD og så trykk på tannhjulet/gears og trykk Generate minimum phase. Alle stående bølger vises som tydelige topper i "excess group delay" plottet. Disse frekvensene vises også i vannfallet, men den viser ikke forskjellen mellom en stående bølge og en frekvens som har dårlig akustisk demping. (Ja, vel. Nå kan man jo dempe en stående bølge med akustisk demping da, men håper du forstod forskjellen.)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Skal se på det. Her ikke brukt GD plottet såmye da jeg ikke har skjønnt bære av det....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-gd-jpg

Sånn, hvordan vil du lese dette...? Liker å lære nye ting.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GD er en teknisk ting (som jeg ikke kan forklare helt ut), men enkelt forklart viser excess group delay (EGD) hvor kontrollerbar den spesifikke frekvensen er. Dess høyere topp, dess mindre kontroll har du. Stående bølger i rommet er veldig preget av at du ikke har kontroll, og dermed kommer den opp som en stor peak. Lydbildet på den frekvensen kan være preget av at frekvensen kommer seint, er grøtete og ofte kraftig.

Et viktig poeng med frekvenser med høy EGD, er at de IKKE lar seg kompensere med signalbehandling no matter what. Det er et fundamental begresning med det fysisk akustiske systemet. Å skru opp på EQ på den frekvensen (f.eks. fordi man har lite i lytteposisjon) hjelper ikke. Det eneste man kan gjøre er å unngå å bruke problemfrekvensen eller å forbedre rommet akustisk.

På dine målinger:

- Litt usikker på om jeg stoler på den på litt over 20Hz, for micer har ofte målefeil på så lave frekvenser. Men vannfallet viser mye energi på 20Hz, så hva er lengden på rommet ditt? Hvis det er i området 8,6m så kan det være en kraftig stående bølge fram-bak i rommet.
    - Du har to stående bølger/ressonans på litt over 100Hz og 140Hz
    - De mellom 400 og 500 Hz kan være overharmoniske av de to over

Mens "henget" i vannfallet rett under 50Hz viser at det er noe dårligere demping i rommet, men ikke på grunn av stående bølger/ressonanser.

Var dette en forståelig forklaring?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Ja det var det. Jeg tipper at den kraftige toppen på ca 20hz er pga at subbene får mye rombidrag/hjelp av rommet het der nede. På frekvensgangen, så er det en topp på 25hz, så går frekvensen ned 8db til 20hz før den spretter opp igjen til 15hz. det ser ut som en V. Har ikke tilgang på pc med målingene nå desverre...

Henget på 50hz er nok støy fra sub/strøm relatert.. Har litt brum på den ene subben innimellom. Men kan godt være noe annet.

rommet mitt er 740cm langt. 240 takhøyde ( til det flate taket) og 470cm bredde langs gulvet. Kneveggene er 120cm høye før skråtaket starter. Jeg har en kraftig stående bølge på lengdeaksen i rommet ved 70hz. som jeg knekker med DSPeaker, slik at den ikke er trøbblete i sweetspot. men jeg hører den godt om jeg sitter ved PC. SKal se om jeg finner bilde av den på hifisentralen.

De to bølgene jeg har på 100hz og 140hz. Hvordan ville du angripe rommet for å finne ut hvor de skal dempes? Regner med man kan bruke REW til det også?

Setter stor pris på dette.
    Sist endret av Retep; 03-03-2014 kl 20:39

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant faktisk bilde av DSPeaker med kurvene på....

Vedlegg 110777

Jeg bruker DSPeakeren opp til 180hz...
    Rød kurve, er respons uten korreksjon. Svart kurve er etter DSPeakeren har jobbet i ca 15min.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-dspeaker-avforum-jpg  
    Sist endret av Retep; 03-03-2014 kl 21:00

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man kan forvente følgende stående bølger: lengde: 23Hz, gulv-tak: 72Hz, bredde (i den grad det forekommer med lavt knetak): 37Hz.

Jeg vet ikke om du trenger å bekymre deg for 100 og 140Hz. Fossefallet viser jo at de dør innen ~200ms, som i min bok er veldig bra.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Så man kan forvente følgende stående bølger: lengde: 23Hz, gulv-tak: 72Hz, bredde (i den grad det forekommer med lavt knetak): 37Hz.

Jeg vet ikke om du trenger å bekymre deg for 100 og 140Hz. Fossefallet viser jo at de dør innen ~200ms, som i min bok er veldig bra.
    Hmm, trodde det var lengdeaksen den 72hz bølgen ville ligge på jeg, men men.
    200ms er nok bra det, og jeg pleier å sikte meg inn på 300ms. Er litt å hente helt der nede. Men da kreves det en del tiltak i rommet som jeg ikke har lysst til å gjøre. SÅ jeg tror det får være slik som det er.

Morsomt at du klarte å forklare med GD. For det har jeg lurt på hvordan jeg skal lese....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Midas.

Når jeg har har deg her inne på tråden min. Jeg ser på GD grafen at jeg har en del veldig smale dipper. Er det kanselleringer? Og hvorfor er det målt i MS både "negativ tid og positiv tid" altså på begge sider av 0 (null)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå utfordrer du meg mer enn jeg kan svare . Jeg er ikke sikker hva de dippene på minimum group delay skyldes.

Men Group delay generelt er et plott som viser endringen i fasen. Når du ser på SPL plottet med fase, så vil du alltid se at faseplottet alltid synker nedover, raskere og raskere med økende frekvens (som skyldes avstanden til målemic). Noe som gjør den veldig vanskelig å lese. Group delay kompenserer da for at fasen faller og bretter den ut flatt om du vil. Da vil man lettere se når fasen faktisk endrer seg som følge av endringer i HT eller rom.

Her er fra REW sjefen sjøl: http://www.hometheatershack.com/foru...tml#post528647

En annen ting EGD kan vise er om elementene er riktig justert i tid (holde på å si tidsriktig, men det er noe helt annet ). Se på EGD på plottet ditt. Ser du at den ligger på 25ms opptil ca. 50Hz, mens den synker til 0 ved høyere frekvenser? Det betyr at subben ligger 25ms etter resten av HT. Hvilken delefrekvens kjører du på? Kan det stemme at den ligger rundt 40-50 Hz?

La meg ikke gjøre deg veldig bekymret eller at du setter i gang et kjempeprosjekt fordi den måler 25ms... Ingenting er matematisk korrekt når det gjelder lyd, og akustikk er veldig komplekst.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her var det mye interessant for noen og enhver her Midas
    Så det du sier er at man stille fasen på subene mer nøyaktig ved hjelp av GD ?
    Altså at "excess Group deley grafen" skal være flatest mulig i overgangen subene i mellom , og selvsagt mellom fronter og sub?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ja her var det mye interessant for noen og enhver her Midas
    Så det du sier er at man stille fasen på subene mer nøyaktig ved hjelp av GD ?
    Altså at "excess Group deley grafen" skal være flatest mulig i overgangen subene i mellom , og selvsagt mellom fronter og sub?
    Det stemmer. Eller nesten. *tidsforsinkelse* ja, fase nei. Det er ikke helt det samme, selv om de tilsynelatende har samme effekt. EGD viser tidsforsinkelsen.

Selv om EGD kan si noe om timingforholdene, foretrekker jeg den mer tradisjonelle måten å integrere sub på ved å prøve og feile for å se konsekvensene. Så sjekker jeg EGD etterpå for å se om det ser fornuftig ut eller om jeg har gjort feil.

Mange subber har fasejustering. Av disse er det mange som kun justerer faseforskyvningen på en bestemt frekvens, og ikke over hele dens frekvensområde. Å justere fasen likt over alle frekvenser er praktisk vanskelig med analog elektronikk og krever vanligvis en sub med DSP.

Allikevel kan en "én punkts" fasejustering kan forstsatt brukes til å sømløst integrere sub da det er i x-over fasen må være mest riktig. Man stiller den inn slik at SPL glir mest sømløst over fra sub til fronter. Men det hjelper allikevel ikke dersom subben henger igjen på grunn av lang forsinkelse. (F.eks. introduserer antimode ca 3ms delay); Lyden på lave frekvenser kommer allikevel senere enn frontene, noe som ikke er ideelt.

Det er altså mer korrekt å justere på tidsforsinkelsen i receiver. Men det er ikke alle som har digital prosessering i receiver som kan eller vil gjøre dette og derfor eksisterer fasejusteringen på sub.

En av effektene med tidsjustering i receiver er at den også kan påvirke frekvenser utenom x-over. Bildet under viser en prøv-feil sesjon av ulike tidsforsinkelser på sub. X-over er 80Hz og det er her man skal forvente å se mest med å endre tidsforsinkelsen. Men den påvirker også de lavere frekvensene. Derfor er mye av jobben å finne den kurven med minst kompromiss.

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-lfe_timing_adjustment-png

*edit* Glemte å nevne at dersom alle HT (og elementer) spiller på samme tid -- altså at impulsresponsen har topp på samme tid (og altså EGD), så gir det et magisk lydbilde. Gitt en lik symmetrisk frontrekke, så klarer man ikke i et slikt system høre forskjell på om lyden kommer fra stereo LR eller om det kommer fra senter. Og man hører ikke når subben spiller og når frontene tar over. Og det er fantastisk.
    Sist endret av Midas; 03-04-2014 kl 00:03

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mer info Midas, du skriver slik at det er mulig å forstå.
    Subben deler jeg på 45hz ja. Stemmer det. Og den er plassert 120cm lenger unna enn høyttalerene mplt med snpr fra sweetspot.

Set du skriver i post 73. får meg til å ville jobbe mer med dette. Selv om jeg føler at det lyden slipper ht svært godt og at subbene mine ikke høres at de er på, kun når de blir slått av. Men de har en egenlyd, derfor deler jeg så lavt som jeg kan med subben delefilter. Men innimellom så synes jeg at bassen kan virke till treg. Kan det være den forsinkelen på 25ms som gjør dette?
    For å få subbene til å slå likt med høyttalerene, så må jeg da inn å justere slik at subben spiller jurtigere. Altså jeg må da justere fasen enda litt mer, Jeg kan også justere ht med DSpeker (DSP) og sette en forsinkele på den. problemet er da at jeg må ha ny DAC, siden jeg bruker DSPeakeren som dac, og alle innstillingene jeg gjør på den vil påvirke både subber og høyttalere.

Fordelen med å kjøre en dac til er jo at jeg kan få delt av høyttalerene nedover også, og tidsjustert de. Men da vil det bli DA/AD/DA på høyttelerene siden DSpeaker jobber digitalt.

Har lest en del om REW på Hometheater shack ja, men har alikvel ikke forstått dette.men forstår det nå når du har forklart det.. tror jeg da...

Ser ut som om jeg hat noe å bruke tiden min på fremover. Høyttalerene flytter jeg ikke, da de spiller akkurat slik jeg vil ha de, med et svært lydbilde som bretter seg ut alle veier, samtidig som pinpoint er god.

Men har du tips om hvordan jeg kan forbedre dette enda mer, så skrik ut...
    Sist endret av Retep; 03-04-2014 kl 04:45

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser på GD plottet mitt. Er det den sorte linjen jeg skal se på, altså EGD. mest de to andre linjene, da viser da minimum GD og den orginale målingen i GD. Jeg ser at det er en sammenheng her. Men jeg fortår ikke hvorfor.

På rundt 42hz så tipper både "avforum" og minimim GD godt mot henholdsvis -25ms og -50ms. Mest EDG er langt rettere, Mest videre så føger EDG mye tettere til GDAvforum. Som nok er orginal målingen, eller GD?

Videre så tenker jeg, om man ser på området mellom 100-140hz. Kan det være at det viser hvordan dempingen er i rommet? At jeg har truffet med dempingen på 120hz, men ikke på 100 og 140hz. For når man ser på fossefallet litt lenger baki tråden. så ser jeg en sammenheng mellom EDG og frekvensen. Bare at EDG kurven er opp ned i forhold til frekvensgangen. Er det riktig observert? Eller har de ikke noe med hverandre å gjøre?

Mvh Retep

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd er vel et kompromi av hva som er optimalt

Så jeg bruker subbene mine ( delingen på 45hz ) helt i bunnen, og om jeg da velger å kjøpe ny dac, for å kunne justere høyttalerene i tid. så høres det for meg ut aom om det ikke vil ha noen utslag for min del, da DSPekaer ikke kan sytre delay ved en viss frekvens. Den tar da hele frekvenskurven i ett jafs, slik at EGD under 45ha vil bli jevnere med det over 45hz. Men den forskjellen på 100hz og 140hz vil vel fortsatt være der.

DSpeaker Antimode har mulighet til å sette delay med 0.01ms nøyaktighet ( Litt usikker her da DSpeakeren er en annen plass i huset ) dan kan settes manuelt eller den kan settes av eller på automatisk.

Jeg tenker mye på natta...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Det stemmer. Eller nesten. *tidsforsinkelse* ja, fase nei. Det er ikke helt det samme, selv om de tilsynelatende har samme effekt. EGD viser tidsforsinkelsen.

Selv om EGD kan si noe om timingforholdene, foretrekker jeg den mer tradisjonelle måten å integrere sub på ved å prøve og feile for å se konsekvensene. Så sjekker jeg EGD etterpå for å se om det ser fornuftig ut eller om jeg har gjort feil.

Mange subber har fasejustering. Av disse er det mange som kun justerer faseforskyvningen på en bestemt frekvens, og ikke over hele dens frekvensområde. Å justere fasen likt over alle frekvenser er praktisk vanskelig med analog elektronikk og krever vanligvis en sub med DSP.

Allikevel kan en "én punkts" fasejustering kan forstsatt brukes til å sømløst integrere sub da det er i x-over fasen må være mest riktig. Man stiller den inn slik at SPL glir mest sømløst over fra sub til fronter. Men det hjelper allikevel ikke dersom subben henger igjen på grunn av lang forsinkelse. (F.eks. introduserer antimode ca 3ms delay); Lyden på lave frekvenser kommer allikevel senere enn frontene, noe som ikke er ideelt.

Det er altså mer korrekt å justere på tidsforsinkelsen i receiver. Men det er ikke alle som har digital prosessering i receiver som kan eller vil gjøre dette og derfor eksisterer fasejusteringen på sub.
    .
    Jeg er klar over dette ja , og bruker alltid avst. til sub i receiver for å "sette fasen".
    Men jeg har alltid bare sett blindt på å få mest mulig rett frekvensgang , men man bør kankje se vel så mye se på EGD da med andre ord ?
    Det kan jo tenkes at denne kan flates ut også , uten at det behøver å gå ut over frekvensgangen kanskje ?

Dette må det forskes litt mer på skjønner jeg.

Er det noen regler for hvilke glatting man kan/bør eller ikke bør bruke når man ser på dette ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med EDG , Torolan, er akkurat det jeg også tenkte på.
    Sist endret av Retep; 03-04-2014 kl 10:39

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi. Satte virkelig dere i gang...

Jeg er ingen ekspert på GD, så jeg har nok ikke så mye peiling som det kanskje kunne virke som. Det er en relasjon mellom group delay (GD), minimum group delay (MGD) og excess group delay (EGD) uten at jeg helt kan forklare hvordan. JonhM (REW forfatter) skriver så vil enhver hump på amplitudeplottet (SPL) gi en hump på GD og dermed kan det være vanskelig å lese noe rett ut fra GD. Ved å prosesserere GD og SPL matematisk, kan man generere MGD og EGD. Jeg har ikke enda funnet praktisk bruk for MGD.

Jeg tror subforsinkelse på 25ms kanskje påvirker lydopplevelsen som en opplevd treghet, ja. Det trenger ikke være subben som er treg, men at rommet trenger tid på å bygge opp trøkket. Når jeg kjapt ser over mine egne EGD plott, så ser jeg at jeg tangerer 20ms jeg også (uten at jeg påstår at mitt system er definisjonen på korrekt).

I receivere kan man ofte sette tidsforsinkelse som avstand til HT i meter. For å få sub til å spille tidligere må man sette opp avstanden på sub-kanalen. Måten dette gjøres på er at receiver forsinker alle andre kanaler for at sub skal kunne spille tidligere. 1m bakover er ca 3ms tidsforsinkelse. Så 25ms er omtrent 8 meter(!).

Retep Jeg kjenner ikke oppsettet ditt, men du har kanskje ikke receiver i stereo-oppsettet? Dersom du skal få sub til å spille tidligere, må du nok desverre forsinke frontene, ikke sub.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Jeg er klar over dette ja , og bruker alltid avst. til sub i receiver for å "sette fasen".
    Men jeg har alltid bare sett blindt på å få mest mulig rett frekvensgang , men man bør kankje se vel så mye se på EGD da med andre ord ?
    Det kan jo tenkes at denne kan flates ut også , uten at det behøver å gå ut over frekvensgangen kanskje ?

Dette må det forskes litt mer på skjønner jeg.

Er det noen regler for hvilke glatting man kan/bør eller ikke bør bruke når man ser på dette ?
    Kanskje den mest korrekte måten å integrere sub er å først sikre at timingen/avstand er korrekt med EGD og så skru på fasen på sub for å få glattest mulig overgang i x-over frekvensgangen? Jeg har ingen sub med justerbar fase (enda), men det hadde vært interessant å forske på ja!

Plottet jeg postet i #73 er kun justert på avstand, ikke fase. Og her vises det at fasen i x-over blir påvirket av tidsjustering. Derfor er ikke tid og fase helt frikoblet hverandre.

Forresten: Blauert & Laws har forsket på hvor mye GD man tillater seg i lydgjengivelse. Se på side 301:

http://books.google.no/books?id=b_wx...ed=0CDwQ6AEwAg

Men på den tiden (1978) var jo ikke sub vanlig, så jeg vet ikke om det finnes data på hvor mye GD man finner akseptabelt for under 50Hz. Tallene i tabellen snakker om 2-5ms-ish. Hvordan dette relaterer seg til REWs GD og EGD, eller om det i hele tatt kan sammenlignes vet jeg ikke.

Fikk jeg svart på alt dere lurte på nå?

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke en god måling av Excess Group Delay er så viktig for god lyd, men min er nå ihvertfall innenfor +/- 2 ms fra 20hz til 20.000hz.
    Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-egd-jpg

Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MMLs lytterom: 100% ferdig
    By MML in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 141
    Siste melding: 04-05-2016, 20:16
  2. Vi bygger lytterom i 2etg.
    By Retep in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 03-03-2013, 14:36
  3. Trapp i lytterom