Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  36
Side 3 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 367
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jøss. Imponert. Jeg føler meg nesten som en kjiping som bare har hatt ett skikkelig anlegg.

Jeg skal være ydmyk for dem som dyrker pure HiFi (gitt min bakgrunn fra PA og studioverdenen). Jeg ser ingen fallitterklæring med å kompensere med EQ eller DSP. Snarere tvert i mot. Brukt riktig kan det gjøre underverker med lydbildet. Men det kan aldri erstatte gode akustiske tiltak og plassering. Det beste er nok en kombinasjon. Eller det beste er nok et anlegg og rom som ikke behøver kompensasjon, men jeg tviler på det finnes.
    Her sant det. Først få det så godt som mulig med tanke på tilltak som plassering osv får man tar tak i EQ. Og men skal være forsiktig som flere nevner. Brukere REW når jeg ratter på grafene...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Flott å lese gjennom hva du har hatt av utstyr - du har prøvd en god del opp gjennom ja
    Jo noe har da vert innom....

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg har begynt litt med målinger selv, så må jeg jo si at målingene dine ser veldig bra ut! Er det noe du ikke er fornøyd med her, kan jo ikke se så mye som stikker seg ut!
    Og alt utstyret du har hatt, det er jo helt vilt!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei er egentlig rimelig fornøyd og det måler bra og låter bra. Men jeg kan sette det opp anlegget slik at det måler enda bedre, men da synes jeg ikke at det låter like godt. Er glad i litt ekstra trykk i bassen. Men uten at den går utover hurtigheten. Liker ikke når bassen høres ut som en eller to toner om du skjønner hva jeg mener...

Det enseste som stikker ut er den 50hz bølgen som man tror er jordings sløyfe, og så har et på ETC ( ikke lagt det ut ) et par topper jeg ønsker å få ned i db, de stikker seg noe ut...

Utstyret ja, er nesten utrulig hva jeg har hatt innom. Menom du legger merke til det, så er det ofte utstyr i samme prisklasse på brukten. Men det er deilig å kounne sette seg ned og bare kose seg med musikk, istaden for det evige jaget som jeg hadde før. Tenkte jeg skulle sette opp en liste over HT, Forsterkere, cdspiller/dac ol, samt kabler bare for å vise hvor ille denne galskapen har vert....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjør vi et forsøk på å liste opp diverse komponenter. Ikke nødvendigvis i kronologisk rekkefølge og forsterker og ht hører ikke nødvendigvis sammen, Skal vi se her:

Forsterker Høyttaler CDspiller/dac ol Kabler.

Aiwa alt i ett boks.

Pioneer A616 reference Sonab et eller annet med 2x10 pr side. CD spiller fra Aiwa

Electrocompaniet ECI-2 Goodman et eller annet, mad 2x7 pr side Marantz cd 52KI
    Billige Tara Labs

Electrocompaniet ECI-1 B&W 602s3 Marantz cd17 KI Nordost Black night

Electrocompaniet ECI-3 Audiovector Mi3 standard Marantz cd6000se Nordost Blue heaven HT kabel

Electrocompaniet ECI-4 Audiovector Mi1 signature Electrocompaniet Dac Kimber monoxle KL

Electrocompaniet Aw 120 Audiovector M3 Avantgarde Marantz cd 7001 Nordost Blueheaven RCA

Electrocompaniet Aw 70 Audiovector mi3 Avantgarde LE Marantz Dv7001 Nordost Red Dawn HT kabel

Electrocompaniet Aw 60x2 System Audio 1550 Marantz DV12 Nordost Res Dawn XLR

Electrocompaniet EC 4.5 System Audio 1750 Marantz Sa15s1 Kimber KS 1121

Electrocompaniet EC 4.6 System Audio 505 Marantz Sa11s1 Kimber Hero

Electrocompaniet EC 4.7 System Audio Talent Rega Dac Kimber Timbre

Musical Fidelity cd.pre 24 Klipsch RF 3 Musical Fidelity cd-pre Kimber Bifocal XL

Musical Fidelity A3 Klipsch RF 5 Musical Fidelity A5 cdspiller Transparent rca i Ref serien

Musical Fidelitu A5 Klipsch Rb 3 ( tror jeg den het ) Musical Fidelity X24 Div Eagle, Taralabs

ASR Emitter 1 Vs blue Klipsch RB 81 Musical Fidelity M1a og noname kabler

Sugden a21se Vienna Acoustic Strauss MK2 Abrahamsen dac

Densen beat 100 Triangle Celius 202 Arcam FMJ D33

Densen B110 Triangle Altea DSPeaker antiomode 2.0

Audiovalve Eklipse Triangle Quartet x2 Beresford cayman

Audiovalve Assistent 100 Triangle Lyrr Theta DsproIIIA

Mcintosh 402 Triangle Chello Theta Drivverk

Primare I30 Dynavoice M65 Pioneer bdp51

Primare a30.3 Dynavoice F6 Playstation 3

Xindak XA8800mne Dali 8008 Playstation 2

Xindak 8250R Dali Helicon 300 Shanling CDT-200

Arcam et eller annet. Dali Suite 1.5

Copeland effekt med 4x 6550 rør. Dali Suite 1.7

Marantz PM11s1 Dali Suite 2.8

Marantz pm 15s1 B&W 600 materix

Marantz Pm17se B&W 601s3

Marantz pm16KI B&W N802

Krell Kav 150A B&W Materix 801

Pathos TT Anniversary RR Klipsch RF 7

Hegel H1 Focal Electra 1026 tror jeg det var

Marantz Sr 6001
    Harman Kardon AVR 5500 SUBWOOFERE

Pioneer Lx 50 DIY sub med 2x15" Clarion basser

Unison Research Unico DM Dali Suite Sub

Electrocompaniet ECI 5 Velodyne Cht 15

Velodyne CHT 12R
    Velodyne liten plastik sub med en V...?
    SVS pc 20-39 ( tror jeg den het )
    SVS Pc 12
    SVS PB 13
    SVS SB12
    SVS SB12NSD
    Rel et eller annet
    Klipsch SW15
    B&W ASW1000
    B&W ASW 6
    XTZ 10 tommer
    XTZ 12 tommer

SÅ det var det jeg husker i farten, herregud så mye rart som har vert innom de siste 15 årene.. Er sikkert en del mer også, spes når det gjelder kabler. Var bitt av kabel basillen et par års tid.

Husker tilbake når jeg netopp hadde gått fra Aiwa settet til løskomponent sett for en åpenbaring det var å lydkvalitet. Og på det tidspunktet så var det bare å kjøpe seg dyrere komponenter, i den trua at det ble bedre. Innimellom så gav jeg opp hele dette hifi kjøret og solgte ut alt jeg hadde og starta på nytt. Noe som forklarer en del av de svært billge komponentene.

Veien har vert lang kan man si, men sinnsykt lærerik. Og jeg ville ikke ha vert foruten.... Kino delen av denne hobbyen har på en måte aldri vert av interesse for meg. Så der er ikke mange kinoampene jeg har hatt. Har litt mer intr nå, men det er lyd i 2 kanaler som har prioritet. Kinodelen er på en måte rester av tidligere hifioppsett...
    Sist endret av Retep; 02-04-2014 kl 10:45

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok den listen ble deserre litt vanskelig å lese, men der står i vertfall hva jeg har hatt inn de siste 15 årene. Komponentene er bare listet opp og har nok ikke stått i stuen samtidig slik det kan se ut til på listen...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig pent og koselig rom dette her Retep

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoha! Skjønner ikke hvordan har klart å være innom så mye utstyr. Respekt! Er du selger og digger å kjøpe og selge?

Jeg skulle gjerne "vært med" når du prøvde alle disse SVS'ene... Selv står jeg på vippen mellom 2stk SVS PB-2000, 1stk SB-13Ultra eller 1stk PC-13Ultra. Og klarer ikke helt å lande på én -- fordi jeg har ikke hørt dem.

Hva liker du forresten best: trykkammersub eller bassrefleks? Hva er bruken din %film/%musikk?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Veldig pent og koselig rom dette her Retep

Koser meg jeg for å si det slik

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Whoha! Skjønner ikke hvordan har klart å være innom så mye utstyr. Respekt! Er du selger og digger å kjøpe og selge?

Jeg skulle gjerne "vært med" når du prøvde alle disse SVS'ene... Selv står jeg på vippen mellom 2stk SVS PB-2000, 1stk SB-13Ultra eller 1stk PC-13Ultra. Og klarer ikke helt å lande på én -- fordi jeg har ikke hørt dem.

Hva liker du forresten best: trykkammersub eller bassrefleks? Hva er bruken din %film/%musikk?
    Hehe,, Det blir gjerne slik når man ikke blir fornøyd med det siste kjøpet. Inn med nye forsterker, ikke bra nok, da må man prøve nye høyttalere. Ikke bra nok da må man prøve ny forsterker osvosv. Har ikke vert noen kjøpe og selge, men har vert heldig, da jeg holdt på med byttesyka som verst så har jeg stort sett fått igjen det samme som jeg selv gav. Så har man spytta inn noen 1000 lapper innimellom, og etter en del år da så har man bygget seg opp.

Til musikk, så er det helt klart trykkammer subber jeg liker best. Mine 2 sb12nsd går helt ned i 16hz ( REW måler ikke lenger ned ) ved hjelp av roomgain. Men så har jeg sikkert brukt 100timer på å plassere de. Musikk 90% film 10% ser kanskje 3filmer i mnd. Men hører på musikk hver dag.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da idag fått æren av å besøke dette lytterommet og da må man jo selvsagt komme med noen inntrykk.

Det første som slo meg når jeg så rommet var at det er ilagt en iherdig jobb med det. Akustikk plater henger overalt, men det kommer tydelig frem at det ikke er tilfeldig slengt opp. Jeg var litt nervøs før jeg kom ettersom det utifra bilder kan se ut som rommet er overdempet. Dette kunne jeg raskt slå fra meg når jeg begynte å høre på musikk. Dette rommet er utrolig kontrollert og stereoperspektivet er digert. Vi testet mye forskjellig musikk og dette anlegget spiller rått på det som er. Du får skikkelig følelsen av at artisten er i rommet med deg. Vi testet også en del q-sounds og det sitter som et skudd i fulle 360 grader rundt deg.

Med unntak av en stående bølge veldig langt nedi registeret finnes det ingen fæl etterklang overhodet i dette rommet. Denne frekvensen kommer kun frem på kontrabass og er ikke spesielt til bry i det hele tatt.

Veldig mye dynamikk i dette oppsettet! Diskanten er klar og oppløst og det er veldig god tyngde i bassen.

Nesten ingenting å sette fingeren på i dette oppsettet, og om det skulle være noe så må det være at jeg mangler litt attack og trøkk i forhold til mine egne ht. Dette er nok fordi det ikke er nok membranareal til å gi det. Annet enn dette er det den stående bølgen på 30-35hz, men den er nærmest umulig å gjøre noe med.

Dette kan godt mulig være det beste lytterommet jeg har hørt p.d.d.

Takk for opplevelsen og kommer gjerne igjen en annen dag om muligheten skulle by seg!
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter nå å planlegger flere tiltak i rommet. Ser ut til at jeg kommer til å lage meg 5 skyline diffusorer på 120x60cm som skal henge på bakveggen. En på hver førsterefleksjon og en rett bak øret. Jeg ser også før meg å prøve to i taket i førsterefleksjnepunkta. Om det ikke gir noen resultat så blir de hengt opp på bakveggen, i direkte linje med frontene.

Ser for meg å bruke staver på inntil 30cm på de lengste.

Kommer sannsyligvis til å lage de i styrofoam, men er litt usikker. Vet at flere har laga det i dette materialet ( sett det på web) og det har fungert godt. De som skal i taket blir i vertfall laga i det materialet.

Kommer nok til å bruke våren på dette prosjektet, da det tar tid å kutte opp stenger.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å følge med på Skyline-prosjektet. Har du skjære-utstyr til styrofoam? Googlet litt rundt for å finne ut hvordan man lager slike 2D diffusorer for et par år siden, og fant denne. Mulig du har sett den, Nordenstam er rimelig kjent for dette og annet på diverse fora.
    Lurte på å lage lignende saker på bakre sidevegger og i taket bak, men blir det vanskelig med styrofoam blir det vel et tresløyd-prosjekt, ala BEF...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva brukte du for å feste lydplatene til vegg og tak?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

I taket er det bare strekt stynne snorer over taket, som gir mellomrom mellom tak og plater- På skråveggen har en brukt små stifter. Fungerer utmerket, og det blir lett å få over hullene med riktig farge maling, da de er såpass små om rommet må taes ned.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ellers de siste tiden jobbet mer med rommet, og spesiellt da med tanke på justeriing av HT og subber i tid, for å se om jeg kan optimaliserer dette enda bedre en det det er. Har blitt noen dager mer REW og samtidig så ha jeg fått lånt en DSpeaker Dualcore til. Etter mange timer i sweetspot og målinger så kom jeg frem til at det faktisk var bedre med bare en DSpeaker i oppsettet. Det blr en del tull når jeg koblet til en til i rekken, og av en eller annen grunn så fikk jeg ikke låv til å kjøre kun subkaliberering på noen av de to boksene. DSpeakeren mente at det var for lavt nivå på subbene, selv om de sto på nesten max. Så det har jeg gitt opp.

Har også hatt en LA 502CA dac til låns her en ukes tid. Og det er en svært god dac på akkustisk og vokal musikk, med en enorm soundstage, da mener jeg svært god. Så den setter jeg nok på ønskelisten. Til metall og tungrock så var den hos meg litt for rund i kantene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobba mer med plassering og fasejustering på subbene i helgen. Lærte enda mer om rommet mitt da jeg holdt på med tidsjustering av høyttalere for å se om jeg kunne få ting enda bedre. Har mye tid å slå ihjel her, og hifikontoen er tom. Så da leker vi oss med REW.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle som om jeg fant en måte å få enda mindre stående bøler i rommet. Ble ganske vellykket....

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-subber-frekvens-jpg

Frekvensgangen før og etter.

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-wannfall-overlays-jpg

Vannfallet før og etter

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk fjerna en god del av de stående bølgene mellom 20-30hz samtidig som jeg fikk mer headroom. fikk en liten peak rundt 50hz som jeg skal ta med EQ noen db.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mye tid å slå ihjel her, og hifikontoen er tom. Så da leker vi oss med REW.
    REW er fint tidsfordriv
    Fikk fjerna en god del av de stående bølgene mellom 20-30hz samtidig som jeg fikk mer headroom. fikk en liten peak rundt 50hz som jeg skal ta med EQ noen db.
    Ja dette ser jo meget bra ut - ser det er mye jevnere fra 100hz og oppover også nå . Har du gjort noe ift. frontene også ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 3 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MMLs lytterom: 100% ferdig
    By MML in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 141
    Siste melding: 04-05-2016, 20:16
  2. Vi bygger lytterom i 2etg.
    By Retep in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 03-03-2013, 14:36
  3. Trapp i lytterom
    By MindWaste in forum Kalibrering/tweaking