Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  36
Side 12 av 19 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 367
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den integrerte har i vertfall ingen problem med de RF7-ene mine (mk1) og godt dempet rom. Spiller med de fullrange på musikk, og deler de av ved 110hz på film. Bruker også subber både til musikk og film. Dvs har en del overlapping på musikk ( 2 kanals ) Hører ikke det i det hele tatt, siden jeg bruker reciver til å stille inn subbene slik at de slår på samme tid som frontene.

Jeg liker ivertfall lyden av XTZ og Klipsch. Bruker dog Pioneer lx50 som pre både til musikk og film... Er du i nærheten så får du si ifra så skal du få en demo. Liker lyden såpass godt at jeg vurerer sterkt 3 XTZ trinn til...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Den integrerte har i vertfall ingen problem med de RF7-ene mine (mk1) og godt dempet rom. Spiller med de fullrange på musikk, og deler de av ved 110hz på film. Bruker også subber både til musikk og film. Dvs har en del overlapping på musikk ( 2 kanals ) Hører ikke det i det hele tatt, siden jeg bruker reciver til å stille inn subbene slik at de slår på samme tid som frontene.

Jeg liker ivertfall lyden av XTZ og Klipsch. Bruker dog Pioneer lx50 som pre både til musikk og film... Er du i nærheten så får du si ifra så skal du få en demo. Liker lyden såpass godt at jeg vurerer sterkt 3 XTZ trinn til...

Ja trinnet i effekten er det samme som det i integrerten, så da er jeg sikret når jeg en gang skal lage et dedikert stereorom og et hjemmekino rom. XTZ 99.26 får stå i Stereoen, og effekten kan hjemmekinoen da få med et Klipsch oppsett...
    Sist endret av Danke; 08-19-2014 kl 14:29

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er XTZ forsterkeren solgt, og en del andre gosaker fra Klipsch er lagt ut. Går all in på kinodelen, men vil ha skulte bakhøyttalere. Er på nippet til å kjøpe inn basstårn... Men først skal RSW15 subbene fra Klipsch få nye eiere. De duger i massevis, men etter å ha hørt 8x12 tommere i et rom noen ganger nå, så er dette veien for meg å gå.

Skal også bygge en lettvegg i lydrommet, slik at jeg kan ha lydtransperant lerret og senter bak der. Skal på siden av lerretet ha åpne vegger som jeg trekker med høyttalerstoff- Bak de er det meningen Frontene og basstårenene skal stå.

På bakveggen kommer jeg til å bygge inn bakhøyttalere og også alle akustiske tiltakene. Absorbentene blir dekket av høyttalerstoff, mens diffusorene vil bli nakne, bare spraymalt eller trukket i det samme høyttalerstoffet som da skal limes på.

Kommer til å bli et prosjekt utover høsten og vinteren dette. Men dette er ivertfall planen..

Allerførst så skal jeg høre om RF7-ene kan stå så nært frontveggen som de må for å kunne få dette til.... Skal også prøve RB75 i den posisjonen. Fungerer dette ikke, så må hele greia vurderes på nytt.

Time will tell som det som kjent heter.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm sliter med å finne ut hvilken kombinasjon av Emotiva komponanter jeg skal gå for her hos meg.

Har noen alternativ:

1. XPA2 gen2 + XPA5 gen 2

2. XPA5 gen2 + XPA 1L x2

3. UPA7 + xpa 1L x2

4. UPA7 + XPA2 gen2.

5 XPA3 + UPA 5/7

På de to første så er jeg het sikker på at jeg har nok krefter til å drive egenglig hva som helst.
    på alternativ 3og4 så er jeg urolig for om UPA modellen har nok umph til å drive alle surroundkanalene. Har pdd 110w (reciverwatt) klasse A/B og det holderikke. Pioneeren min klipper når volumet nærmer seg 100db ( på peaker og eksplosjoner)

Alternativ 5 er rådet fra Emotiva selv.

Når det kommer til de to første alternativene så vil jeg med 1stk XAP2 gen2 ha mulighet til å kjøpe en XPA2 til senere og da få enda mer omph om jeg noen gang skulle bytte høyttalere igjen. Det har jeg ikke med XPA1L, men den har da mulighet for å spille i klasse A de førster 35w.

Nei dette skal ikke være enkelt...

Noen som har lysst til å synse litt. Rommet er nesten 40m2 og det er relativt godt akustisk behandlet, men hovedvekt på absorbsjon... i førsterrefleksjonsepunktene. Har en bue som går over hele rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for alternativ 2. Da har du nok krefter og klasse A når du skal nyte musikk

Klipsch, og spesiellt RF-7 liker veldig godt klasse A watt. Men RF-7 sluker også alt av watt du slenger på den, så en brokoblet XPA-2 eller en XPR-1 hadde gått helt fint. Men kan jo bli litt overkill det da

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det blir noe helt annet enn Emotiva faktisk... Kommer med mer info om handelen går i boks...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det blir noe helt annet enn Emotiva faktisk... Kommer med mer info om handelen går i boks...
    Spennende
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, har skjedd mye hjemme hos meg siden august 2014. Det eneste som er på plass, er Klipsch RF7, Klipsch rs7 og Klipsch rc7.

Har oppgradert både prosessor, subber, effekttrinn, lerret og PJ. Holder fortiden på å justere inn de nye subbene mine.

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-1434190785170558907817-jpg
    Noen drar kanskje kjensel på de der. Det er 8x12Tom sine gamle.

Prosessoren jeg har enda opp med er Marantz Av8001.
    Til effekt så har jeg fått tak i en Cary Cinema C5 og En Lexicon gs7
    Projectoren har blitt byttet ut med en JVC DLA 950be
    Lerret er nå et 129" cinescope lerret.
    Kjører 11.2 med Klipsch rf7 til fronter, Rc7 senter, RF5 til wide, RS7 til surround, RF5 til Surround back og Monitor Audio Radius 250 til høygde. Sammen med to tårn med subber.

Leter etter en stillegående forsterker til å drive subbene. Har pr nå ofret front høyde, for å kunne få nåe lyd i subbene. Driver hvert tårn med 350w fra Cary. Fungerer helt greit.

Driver også å bygger om rommet mitt fra 2 kanals rom til en fullverdig kino. Der jeg både skal tenke WAF men samtidig gjøre dette riktig akustisk. Kun DIY på akustikkdelen, rett og slett fordi det er for dyrt å kjøpe.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftige suber. Jeg siklet veldig på disse, men hadde ikke noe sted å lagre dem til rommet kommer på plass
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

10. Liker wito har likt denne posten
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å justere inn PJ. Men får av en eller annen grunn ikke bildet til å sitte innenfor rammen.

Har et cinescope lerret og en 16:9 projektor. Planen er å zoome inn og ut alt etter format. De fleste filmene på BD er jo i cinescope cinescope.

Trøbbelet er følgende.

Jeg får bildet til å sitte til venste, oppe og nede. Sant halveis opp på høyre side. I høyre hjørne så drar bildet seg ca 5mm fra hjørnet.

Lerretet er innenfor 1mm avstand fra alle hjørner til vegg, gulv og tak. PJ står litt til høyre for senter av lerret. Så jeg bruker lens shift mot venstre og ned .

Zoom er nesten på full ved cinescope film.

Har prøvd å flytte lerret opp og ned, tvinge det litt frem og tilbake. Det samme med PJ.

Uansett hva jeg gjør så får jeg ikke til alle 4 hjørnene. Er ikke mye off, men det kommer til å irritere meg. Kan jo zoome litt lenger inn inn som en nødløsning.

Noen som har tips ? Kan det være lerret størrelsen på 129' i sammenheng med nesten full zoom som gjør dette?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har startet så vidt med å teste ut ulike plasseringer av subbene.

Sålangt er det det beste jeg har kommet til, bak lerretet, med elementene spillenede mot hjørnet av front/sideveggen.

Tok å dro de frem i går, slik at de nå står på fremsiden av lerretet. Og jeg tror nok de blir stående i det området de står nå. Langt mer kontant bass, og jeg slipper i samme grad rompåvirkningen, som gjør at sofaen hopper bortover gulvet....

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-subwoofer-ny-jpg

13. Liker BEF har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser heftig ut!! Å når man har hørt det sub oppsettet og vet hva det eri stand til, så tror jeg deg i at bassen både er kontant og mektig

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har startet så vidt med å teste ut ulike plasseringer av subbene.

Sålangt er det det beste jeg har kommet til, bak lerretet, med elementene spillenede mot hjørnet av front/sideveggen.

Tok å dro de frem i går, slik at de nå står på fremsiden av lerretet. Og jeg tror nok de blir stående i det området de står nå. Langt mer kontant bass, og jeg slipper i samme grad rompåvirkningen, som gjør at sofaen hopper bortover gulvet....

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-subwoofer-ny-jpg
    Ser veldig bra ut!
    Hvordan syntes du komboen Marantz og Klipsch er? Jeg tenkte å kjøpe ny reciever da den lille yamahaen kutter litt under ordentlig pådrag.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker komboen marantz + Cary + Klipsch godt, svært godt.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker komboen marantz + Cary + Klipsch godt, svært godt.
    Okei Har tittet på samme reciever selv. Men etter en liten spørrerunde så anbefaler de fleste CX5000 og en effekt til satelittene.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får også sv8001 til noen lapper mer. Fra butikk.... Har ikke hatt C500. Men Marantzen er steingod på musikk i 3 og flere kanaler. Prosessor et uansett et stort steg opp.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får også sv8001 til noen lapper mer. Fra butikk.... Har ikke hatt C500. Men Marantzen er steingod på musikk i 3 og flere kanaler. Prosessor et uansett et stort steg opp.
    Okei Ja tror jeg kjører på med prosessoren. Uansett så vil det være en god oppgradering.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosessor er en naturlig del av en oppgradering. Merket stor forskjell sjøl på å gå for en prosessor. Vurderte LENGE å gå for en integrert sak og muligens eksterne trinn på L&C&R men er glad for at jeg slo det ifra meg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber fortiden i rommet med å få alle vegger fremfor meg i ikke lys reflekterende materiale. Regner med jeg blir ferdig med det i løpet av dagen. Har også fått lånt meg en PA amp, så da kan jeg få koblet opp alle høyttalere, kjørt full kalibering og justert meg inn i etterkant.

Spennende..

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopierer inn svaret mitt til et spørsmål du hadde i en annen tråd, da det hører bedre hjemme her

Spennende. Har du fått testa den Hypex Psc 2.700? Lurer på et par slike til sub tjeneste..

Noen inntrykk å komme med?
    Jeg testet Hypex 2.700 noe når jeg bygget de høyttalerne devilej skal bygge nå. Det er gode amper og masser av kraft. Denne har en god DSP modul som gir uante muligheter. Ulempen med den er at den er ikke noe særlig stabil under 4ohm, så ikke last den lavt, det tåler den ikke.

Et annet alternativ er Crown sin nye Xti-serie, eks. Xti2002.

Side 12 av 19 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MMLs lytterom: 100% ferdig
    By MML in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 141
    Siste melding: 04-05-2016, 20:16
  2. Vi bygger lytterom i 2etg.
    By Retep in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 03-03-2013, 14:36
  3. Trapp i lytterom
    By MindWaste in forum Kalibrering/tweaking