Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  39
Side 11 av 19 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 375
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slutt å mål og tilsett øl, dette er Klipsch for svarte !! :P
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var da voldsomt... Har du hørt klipsch i et kontrollert lytterom, satt opp for å spille best mulig uten noen påvirkning fra dame, interiør ol...?

Får å få det til å bli så bra som mulig, så er målinger et meget godt verktøy. Men jeg justerer alltid med ørene etterpå. Måleutstyret er pakket bort by the way..
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så stilig ut - RF7 er STORE, og det gjør seg med metallet i elementene som går igjen hele veien ! Regner med at det trykker og Peter.

Ikke helt nøytralt etter boka kanskje - derfor måleapparatene er pakket bort antar jeg
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøytralt, vek har noen ekstra db i bassen ug litt ekstra i området rundt 8-10khz, men det er kun på målinger(toppen). Hører det ikke så det kan også være målefeil. Bruker målinger til å finne optimal plassering av HT, Subber, sofa og akustikktiltak. Når den er jevnest mulig, så justerer jeg resten med øret og EQ i DSPeaker 2.0 dualcore. Som også jobber i området under 300hz.

Dette er en fremgangsmåte som virker for meg. Jeg liker trøkket, men er total alergisk mot stående bølger og slapp bass, og joming/jalling og flutterekko. Så rommet er dempet for å få dette ned, men mesteparten av dempingen er i en bue fra gulv til tak over taket og ned på andre siden i førsteref punktet. Videre så har jeg en blanding av diffusjon ( små poly) og absorbsjon på bakveggen. her har jeg lysst til å teste med diffusjon hele veien. men er såpass fornøyd med hvordan det låter nå at jeg ikke har noe hastverk med å prøve.

Man må jo lytte til musikk og se litt film også....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min kommentar var bare spøkefult ment Retep !

Du er flink som i det hele tatt klarer/orker å legge ned så mye tid og arbeid i dette lytterommet ditt. Og ja, jeg skulle gjerne hørt det beste tatt ut av disse apekistene da jeg selv har litt hat / elsk forhold til Klipsch.

Det er morsomt å lese at du velger å gi litt slipp på detaljene til fordel for litt mer smekk og engasjement. Det er jo mange av oss som har gått den den gaten.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten Vis post
    Min kommentar var bare spøkefult ment Retep !

Du er flink som i det hele tatt klarer/orker å legge ned så mye tid og arbeid i dette lytterommet ditt. Og ja, jeg skulle gjerne hørt det beste tatt ut av disse apekistene da jeg selv har litt hat / elsk forhold til Klipsch.

Det er morsomt å lese at du velger å gi litt slipp på detaljene til fordel for litt mer smekk og engasjement. Det er jo mange av oss som har gått den den gaten.
    Litt ening der. Selv har jeg kastet ut Klipsch til fordel for Focal. Likte aldri Klipsch da jeg syntes den maskerte for mye i diskanten. Med Focal for jeg oppløsning så det holder og trøkk nok for meg, men så er jeg ingen fan av hardrock heller - ikke noe Metallica her i gården. Klipschen jeg hadde var var RF82/RC62 - RF7/RC7 er vel en annen verden - får jeg håpe
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det satt langt inne å kvitte seg med Triangle Chello og Unison forsterkersettet. Men jeg tok en råsjans, og traff relativt godt. Vil ikke si at Klipsch RF7 spiller dårligere enn Chelloene, men det er en total forandring på lyden. Noe som passer Metallica, Korn, System Of A Down veldig godt.

@Quisten, I know det var morsomt ment. I det lange løp så har jeg hele tiden tenkt på hvor mye bedre vil den høyttaleren være og den forsterkeren osv osv. Har kjøpt og solgt veldig mye de siste årene. Og føler at jeg har fått oversiskt over hva jeg liker. Men har aldri fått roet meg ned med ett oppsett. Ble sykmeldt en lagt stund og bestemte meg for å sette meg inn i akustikk og hvordan man kan gjøre det selv, hva som trengs ol. Så jeg tråla nettet i flere mnd. Og fant ut at det er utrolig mye ulike meninger om hva som fungerer og ikke. Så her var det duket for å måtte prøve selv.

Etter noen timer (tipper 300) med målinger flyttinger av alt i rommet, møbler høyttalere, subber, osv osv. Så fant jeg ut hvor utrolig mye dette samspillet mellom rom og høyttalere har å si. Var ikke klar over hvor mye det betydde. Og det som slår meg er at uansett hvor dyrt anlegg jeg hadde kjøpt meg, uten å jobbe med rommet, så hadde jeg aldri jeg mener aldri fått til den lyden jeg har her idag. Mye selvskryt dette her. Men poenget er at jobber man med rommet, ikke bare plassering av HT og sofa, men cdhyller, akustikkplater osv så er det veldig mye å hente på lyden. Mer enn hva jeg tror folk vet..

Og skulle du være i Akershus en eller annen gang, så skal du absolutt få kommet en tur i hulen her. Synes det er gøy med besøk, da jeg lærer mye hver gang jeg har folk her.

@Ingeniør`n: Har hatt Focal 1038 eller noe slikt ( eldre gulvstående forcal ) for an tid tilbake, men den lyden kledde ikke meg, så heldigvis så er vi mennesker ulike. Tenk hvor kjedelig dette hadde vert å holde på med om det fantes bare 1 høyttalermerke, 1 forsterker da alle hørte og likte det samme...

Om du har lysst og er oppiher ( Jessheim) så må du ta kontakt.

Hyggelig at dere stikker innom tråden

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer ikke så mye her, men er på utkikk etter et flerkanals sluttsteg til å drive senter, side og surround høyttalerene med. Sikter meg inn på en Emotiva XPA5 og muligens en XPA2. Har også sett litt på UPA500 5x80w alle kanaler drevet samtidig. Men er litt bekymret for om den gir nok headroom til at Klipschene skal synge fritt. Opplever at Pioneeren min klipper når jeg passerer -20 på reciver. Går greit opp til -15 med da klipper det. Så jeg håper på et at eksternt trinn til surround biten vil komme godt med.

Sitter også å ser på mulighet for å gå for lydtransparent lerret og gjemme unna høyttalerene, samt det å kunne legge vekk noen høvdinger i mnd slik at jeg kan får skaffet meg noen større basstrån. Har hørt slike tårn 2 ganger nå i ulike rom, og begge gangene så kommer jeg hjem med følelsen av at dette er veien å gå. Problemet er mangel på kunnskap rundt DIY sub bygging, pris, og kroner. Eller rettere sagt en kombinasjon av de tingene.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Jeg vil anbefale å gå for en forsterker med mest mulig solide krefter, heller spare noen mnd ekstra om ikke pengene brenner i lomma på deg allerde. Dette vil du alltid ha igjen for. Kjøper du et for slapt effekttrinn er jeg redd for at det ikke blir så stor forskjell fra slik du har det nå.

Du hørte jo hvordan det låt hjemme hos meg, dette skyldes bl.a at det er veldig mye power bak hvert element. Da når det aldri "rød sone"
    Så det er utentvil min anbefaling om du har mulighet for det.

Jeg har ikke testet de forsterkerene du henviser til, men leverer de nok er det ikke noe å si på prisen ihvertfall. :-)

Skal du ha lydtransparent lerret er det nok V5 duken som er å anbefale, ellers må du opp i en pris som de færreste vil/kan betale.

Du har funnet helt rett vei ang basstårn. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Så stilig ut - RF7 er STORE, og det gjør seg med metallet i elementene som går igjen hele veien ! Regner med at det trykker og Peter.

Ikke helt nøytralt etter boka kanskje - derfor måleapparatene er pakket bort antar jeg
    Vel synes det er relativt nøytralt, men med en god del mer headroom, dynamikk og spekk enn mine tidligere oppsett. Her er en frekkvensmåling for de som liker slike ting:

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-frekvans-uglatta-hele-veien-jpg
    Uglatta

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-frekvens-glatta-jpg
    Glatta kurve

Retep`s lytterom. Fra 2 kanaler til Atmos-impulse-jpg
    Impulse graf.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Hei,
    Jeg vil anbefale å gå for en forsterker med mest mulig solide krefter, heller spare noen mnd ekstra om ikke pengene brenner i lomma på deg allerde. Dette vil du alltid ha igjen for. Kjøper du et for slapt effekttrinn er jeg redd for at det ikke blir så stor forskjell fra slik du har det nå.

Du hørte jo hvordan det låt hjemme hos meg, dette skyldes bl.a at det er veldig mye power bak hvert element. Da når det aldri "rød sone"
    Så det er utentvil min anbefaling om du har mulighet for det.

Jeg har ikke testet de forsterkerene du henviser til, men leverer de nok er det ikke noe å si på prisen ihvertfall. :-)

Skal du ha lydtransparent lerret er det nok V5 duken som er å anbefale, ellers må du opp i en pris som de færreste vil/kan betale.

Du har funnet helt rett vei ang basstårn. :-)
    Nei, pengene brenner ikke i lommen (enda) det er bare litt irriterende å sitte på 50-60 nye action/triller filmer som jeg ikke har sett, da jeg ønsker å se de med godt med trøkk. Kan ikke det slik det er idag, for da kutter Pioneeren lyden gitt. Tåler ikke da gamle gode klipschene....

Du har jo et slik trinn stående, vil ikke selge det da til en hyggelig pris...

Basstårn er det neste som skal inn, men det vil nok ta litt tid, da både kroner og jeg må få ned antall tommeltotter før jeg tar i vei på et slikt prosjekt.

Har et par Klipsch RSW 15 som da skal byttes ut. Noen som har lysst på?

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo spørre Tor om han har lyst til å repetere gamle synder

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Nei, pengene brenner ikke i lommen (enda) det er bare litt irriterende å sitte på 50-60 nye action/triller filmer som jeg ikke har sett, da jeg ønsker å se de med godt med trøkk. Kan ikke det slik det er idag, for da kutter Pioneeren lyden gitt. Tåler ikke da gamle gode klipschene....

Du har jo et slik trinn stående, vil ikke selge det da til en hyggelig pris...

Basstårn er det neste som skal inn, men det vil nok ta litt tid, da både kroner og jeg må få ned antall tommeltotter før jeg tar i vei på et slikt prosjekt.

Har et par Klipsch RSW 15 som da skal byttes ut. Noen som har lysst på?
    Jeg skal si ifra om den skal selges.
    :-)
    Spennende å følge med hva som skjer i romemt ditt fremover.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Meget pent setup ja! hvordan blir det egentlig med Klipschene så langt i fra veggen mtp bass

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir endel mindre, men samtidig mye jevnere bassrespons som oftest. Han har jo dedikerte subber i tillegg og spiller vel med lp filter.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Du kan jo spørre Tor om han har lyst til å repetere gamle synder
    Har spurt....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Det blir endel mindre, men samtidig mye jevnere bassrespons som oftest. Han har jo dedikerte subber i tillegg og spiller vel med lp filter.
    Jepp, deler frontene av ved 110hz (ca) og subbene får spille helt opp til150hz. Mye jevnere bassrespons, og et kappere, mer pressist anslag i bassen. Fungerer næremere frontvagg også, men da mister jeg dybden i lyden.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Jeg skal si ifra om den skal selges.
    :-)
    Spennende å følge med hva som skjer i romemt ditt fremover.
    Den er god, legger opp noen kroner fremover tenker jeg.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er XTZ sterk nok for de svære klipschene? Jeg har slutt-trinnet selv til mine XTZ høytalere... Jeg tenker på å bygge en mer dedikert hjemmekino en gang, da med Klipsch høytalere av litt mindre kaliber enn dine.

Lurer på om XTZ er bra på Klipsch, har ikke lest hele tråden.

Fete høytalere og anlegg foresten..

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0