Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 90
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel

Etter noen år med lite bygge- og oppgraderingsaktivitet i kinoen har tiden kommet for å finne frem skrujern, trelim, og malekost og gjøre noen oppgraderinger(kommer vel til å trenge visakort og noen koder fra BankID brikken før jeg er i mål også)
    Rommet er ett dedikert rom til hjemmekino på 3,30mx4,60m. På grunn av bredden på rommet og at en del av røropplegget i huset går langs bakvegg og taket bak i rommet har jeg desverre ikke mulighet til å bygge en rom i rom løsning, men det har fungert greit uten rom i rom løsning i over 6 år allerede.

Utstyrliste pr. 1/11-2013
    Fronthøyttalerere: PSB Synchrony one
    Senterhøyttaler: PSB Synchrony one C
    Surround: PSB Synchrony S
    Sub: 4XRythmik Audio F12
    Surround Prosessor: Anthem AWM50v
    Effektforsterker: EAD PM8300
    Sub EQ: JBL BassQ
    Lerret: Dreamscreen Phantom HD 100"
    Projektor: Sony HW20
    Videoprosessor: Darby Vision Darblet
    Blu-ray: Oppo BDP-93

Planlagte oppgraderinger:
    1. Bygge falsk frontvegg og sette inn akustisk transparant lerret
    2. Legge teppeflis - Utført
    3. Bygge lydfelle til lufteventil - Utført
    4. Bygge nytt subsystem basert på teorien om "single bass array" og absorberende bakvegg - Utført
    5. Ny frontrekke - Utført
    6. utbygging til 7.1 med nye surroundhøyttalere - Utført
    7. Ny projektor-utført

Ustyrsliste pr. 25/8-2014
    Fronthøyttalerere: Seaton Sound Catalyst 8C
    Senterhøyttaler: Seaton Sound Catalyst 8C
    Surround/Surround back: JTR Slanted 8HT
    Sub: 8xDIY Dayton Reference 12HO montert som single bass array + Crowson level 3 motion system
    Surround Prosessor: Anthem AWM50v
    Effektforsterker surround/surround back: Crown CT4150
    Effektforsterker sub: 2xCrown XTI-4002
    Lerret: Screen Excellence Reference WS Enlightor 4K 2:37 108.5"
    Projektor: JVC DLA-X500
    Videoprosessor: Darby Vision Darblet
    Blu-ray: Oppo BDP-93
    Sist endret av tldng; 09-02-2014 kl 22:24

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allerede etter 2 monterte flis ble nytt gulv godkjent av husets teppekvalitetsingeniør:
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-jpg

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hyggelig man fra UPS dukket opp på døren for noen dager siden. Så da var det bare å sette i gang med subbygging.

Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-1-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-3-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-4-jpg

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende dette!
    Har du flere bilder av rommet slik det framstår i dag?
    Bilder er viktig!

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Spennende dette!
    Har du flere bilder av rommet slik det framstår i dag?
    Bilder er viktig!
    Slik så rommet ut frem til for noen uker side. Har desverre bare mobilbilder.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-1-1-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-2-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-3-1-jpg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som et bra rom det der. Det blir spennende å følge med videre.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var halvparten av subkassene ferdig, og jeg har fått snekret sammen en lydfelle til ventilasjonen.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-2-1-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-1-2-jpg

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som et bra rom det der. Det blir spennende å følge med videre.
    Takk for interessen.
    Har vært veldig fornøyd med kinoen, men etter som rommet og høyttalerne har vært uendret i over 5 år, kom lysten til å bruke den tiden som Jr. sover på formiddagen mens jeg har pappaperm til å gjøre noe "fornuftig". Desverre brukte jeg alt for lang tid på planlegging, så jeg blir nok ikke ferdig før jeg skal begynne å jobbe igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende kan du komme med mer detaljer rundt subber
    Sist endret av northpole; 11-14-2013 kl 14:33 Begrunnelse: feil

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng Vis post
    Takk for interessen.
    Har vært veldig fornøyd med kinoen, men etter som rommet og høyttalerne har vært uendret i over 5 år, ...
    5 år? Det er da ingenting. Jeg har fortsatt mine Dali 850 som jeg kjøpte i 1993 i mitt oppsett...

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subsystemet er planlagt som en Single Bass Array(SBA) og en absorberende bakvegg.

Skal prøve meg på en kort forklaring av teorien rundt dette:
    SBA er at subbene settes opp i en matrise gitt ut ifra noen formler(*1) basert på rombredde, takhøyde og antall subber.
    Ved riktig plassering i forhold til matrisen vil da vegger, gulv og tak fungere som akustiske speil og subbene vil sammen danne en planbølge. Dette gjør at romnoder mellom sideveggene og gulv/tak opp til en gitt frekvens(*2) bli kanselert, og man får en frekvensrespons som er lik ved en gitt avstand fra frontvegg uavhengige om man måler nede ved gulvet, oppe ved taket, langs sideveggen eller midt i rommet.

Eller som fysikken sier: En plan bølge er karakterisert ved at utslaget er identisk i et helt plan normalt på retningen i rommet hvor bølgen brer seg. Dersom bølgen overalt i rommet brer seg i en retning parallellt med x-aksen, vil en plan bølge svare til at utslaget i bølgen ved en vilkårlig valgt tid, er identisk overalt i et plan vinkelrett på x-aksen

Romnoder i lengderetning behandles med massiv demping av bakvegg. Det vil selvfølgelig være tilnærmet umulig å dempe første og andre ordens noder basert på lengderetning i rommet mitt (31.5hZ og 63Hz), men med 40cm til rådighet skal jeg få senket nivået og etterklangstiden noe. Siden frekvensresponsen vil være lik for alle sitteplassene, bør det være greit å bruke EQ på det jeg ikke klarer å gjøre med bredbåndsdemping.

(*1)
    Formel for plassering på frontvegg i X og Y retning er
    pX = (2 * n + 1) * Veggbredde / (2 * antall sub X)
    pY = (2 * n + 1) * Vegghøyde / (2 * antall sub Y)

n=0,1,2,3.....

Ved en 2x2 matrise vil da plassering bli 1/4 og 3/4 av veggbredden og vegghøyden

(*2)
    Formel for cut-off frekvens er:
    fc = lydhastighet / (2 * distance between drivers)

Jeg har jo selvsagt ikke prøvd dette i praksis før, men simuleringene jeg har gjort i Room Sim i REW v5 ser meget lovende ut. Har bare fått simulert med en 2x2 matrise i REW siden den ikke støtter flere enn 4 subber i Room Sim, men det tror jeg spiller liten rolle i denne sammenhengen. Fordelen med en 4x2 matrise vil være at planbølgene vil være inntakt høyere opp i frekvens enn det jeg har fått simulert, og at plasseringen 4x2 gir meg passer veldig godt med hvor jeg må ha front- og senterhøyttaler.

En SBA kan selfølgelig bygges ut til en DBA(double bass array) hvor man har en identisk matrise på bakvegg som som spiller med tidsforsinkelse og i motfase slik at den fungerer som en aktiv absorbent og man har fjernet all påvirkning i lengderetning også. Det blir for mye pes, så jeg går for rockwoll eller paroc i stedet

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer info om sub systemet:

Subbene bygges som 8 stk. lukket kasse med 12". Grunnen til dette er at jeg ønsker flest mulig punktkilder uten at de tar alt for mye plass i matrisen som er beskrevet i foregående post.
    Etter litt lesing av diverse tester, forumomtaler og datablad av 12" elementer som passer i små kasser var valget mellom Peerless XXLS, Dayton RSS315HO-4 og Eminence lab12C. Eminence lab12c ble diskvalifisert da Parts Express ikke har lov til å sende Eminence til Europa. Valget mellom Peerless XXLS og Dayton ble tatt etter en samtale med han som har konstruert de nye fronthøytalerne som forhåpentligvis kommer etter hvert. Han mente at Dayton HO/HF har en bedre motorkonstruksjon enn Peerless. At det er noen kroner billigere har heller ingen ting å si.
    Kassene som brukes er på 35l når avistivining og volumet til elementet er trukket fra.

Som forsterker har jeg skaffet 2 stk. Crown XTI2000. Tar gjerne i mot råd hvordan jeg bør koble opp med hensyn til impedans, da jeg har 4 kanaler forsterker og 8 element med 4ohm.

Byggingen går forresten fremover i bra tempo.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-2-2-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-1-3-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-3-2-jpg
    Sist endret av tldng; 11-18-2013 kl 21:24

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 år? Det er da ingenting. Jeg har fortsatt mine Dali 850 som jeg kjøpte i 1993 i mitt oppsett...
    Har noen gamle B&W med luxman elektronikk fra tidlig 90-tall som gjør nytten på loftstua fremdeles

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende post. Blir artig å se hvordan dette (disse) prosjektene utvikler seg. Hva konstrueres subkassene i, HDF? Pene og solide saker ser det ut til i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir og følge med på denne tråden men har nok ikke noe særlig å bidra med .Synes det er spesielt innteresant på grunn av at jeg er i startgropa på 4 nye subber og valget mitt sto mellom Peerless XXLS 835017 og Dayton RSS315 valget mitt falt på peerless usikker på om det var rett valg Dayton har høyere spl blant annet.Men dette er nå din tråd.Håper du tar bilder og gir dine seere jevnlige oppdateringer.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytte navn til 8x12" tldng, eller kanskje 4x2x12" tldng...?

Tror du er inne på noe fornuftig her. Spennende å se om praksis gjenspeiler teori. Selv har/hadde (har ikke helt bestemt meg enda) jeg planlagt et element helt nede ved gulvet og ett helt oppe ved taket. (18") Laget en dårlig Paint-tegning for å illustrere. Elementene er i realiteten runde.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-uten-navn-jpg  

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krinor Vis post
    Spennende post. Blir artig å se hvordan dette (disse) prosjektene utvikler seg. Hva konstrueres subkassene i, HDF? Pene og solide saker ser det ut til i alle fall.
    Kassene er bygd i 18mm mdf med dobbel baffel. Må innrømme at jeg har jukset litt og brukt flatpakker fra diysoundgroup. For de som ikke har utstyr eller pågangsmot til å sette i gang med konstruksjon og kapping selv, er diysoundgroup en grei løsning. Prisene er ikke så alt for ille heller, og kassene er veldig enkle å montere. Siden ingen av subbene blir synlige har jeg ikke lagt noe arbeid i finishen, men hvis det hadde vært ønskelig ville det ikke vært noe problem å få til riktig så flotte kabinetter av disse flatpakkene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av northpole Vis post
    Blir og følge med på denne tråden men har nok ikke noe særlig å bidra med .Synes det er spesielt innteresant på grunn av at jeg er i startgropa på 4 nye subber og valget mitt sto mellom Peerless XXLS 835017 og Dayton RSS315 valget mitt falt på peerless usikker på om det var rett valg Dayton har høyere spl blant annet.Men dette er nå din tråd.Håper du tar bilder og gir dine seere jevnlige oppdateringer.
    Tror ikke du går så veldig feil ved å velge peerless heller. Jeg hadde egentlig bestemt meg for peerless selv før jeg snakket med Mark Seaton. Har alltid hatt en følelse av at Dayton er høytalernes svar på Infra byggevarer(Greit nok og litt billigere), og lette egentlig etter gode argumenter for å kjøpe elementer med litt mer eksklusivt navn
    Alle meninger og innspill på tråden mottaes med takk

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Bytte navn til 8x12" tldng, eller kanskje 4x2x12" tldng...?

Tror du er inne på noe fornuftig her. Spennende å se om praksis gjenspeiler teori. Selv har/hadde (har ikke helt bestemt meg enda) jeg planlagt et element helt nede ved gulvet og ett helt oppe ved taket. (18") Laget en dårlig Paint-tegning for å illustrere. Elementene er i realiteten runde.
    Tror jeg holder meg til navnet jeg har hatt siden 2006 Kan jo hende jeg skal bytte utstyr en gang i fremtiden igjen

Er selv veldig spent på hvordan det kommer til å fungere i praksis i forhold til teori. Den ene sideveggen er en kjellervegg med mur + skumisolasjon + gips (Slik forferdelig kombielementmur fra midten av 80-tallet) og den andre sideveggen er en lettvegg mot snekkerboden. Regner med at forskjellen på disse veggene kommer til å tulle litt med den ideelle modellen for noder i bredderetning.

Tegningen din er akkurat slik en paintillustrasjon skal være Enkel, grei og forståelig.
    jeg har ikke lest nok i tråden din til at jeg har oversikt over hvordan rommet ditt ser ut, men hvis det er rektangulært kan du prøve roomsim i REW for å se hvordan forskjellige plasseringer av subbene vil påvirke frekvensresponsen. Subbene dine vill selvsagt bli mye større enn det som modellen vil vise, men såfremt du tar utgangspunkt i hvor akustisk sentrum på subbene er så kan du leke deg litt med plasseringen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg komme litt lengre med rommet. Lydefelle er montert(og fungerer) og alle sub kassene er ferdige.
    Har riktignok gått på en liten smell med stativene til subbene. Tenkte å bruke myk avkobling mot gulvet, men vektfordelingen er såpass skeiv at materialet bare blir sammentrykt på den ene siden. Stativene står veldig i fare for å velte fremover. Sett i etterkant så burde jeg selvfølgelig skjønt dette.
    Må derfor finne på en liten fix til stativene. 2"x2" og ingen myk avkobling står øverst på listen over aktuelle løsninger.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-1-4-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-2-3-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-3-3-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-4-1-jpg

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Oppgradering av utstyr i kinoen, trenger tips!
    By Cocoz in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 07-04-2012, 15:53
  2. Shakudu's muligens planlagte hjemmekino!
    By shakudu in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 40
    Siste melding: 09-20-2009, 16:05
  3. Harmony- Mer avanserte "aktiviteter"
    By nordvest in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 2
    Siste melding: 04-27-2008, 12:25
  4. Projektor til min planlagte hjemmekino
    By RyGi in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 11-01-2007, 16:24
  5. Harmony 1000 og mediacenter aktiviteter
    By teigas in forum AV gadgets og portabel AV