Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 90 av 90
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har alle rythmik subbene fått nye eiere.

har fremdeles dette til salgs:
    2 stk. GIK tri-traps 120cm svart
    2 stk. GIK Tri-traps 116cm svart
    2 stk. Crown XTI-2000 - solgt
    4 stk. Subdude HD
    1. stk Norstone Stylum 3 80cm høyttalerstativ.
    1 stk. Earthquake MKVI 15" Svart Piano
    Sist endret av tldng; 08-25-2014 kl 19:49

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner en lang og fantastisk flott sommer med lite aktivitet i kinoen å gå mot slutten.
    Har solgt crown XTI-2000 forsterkerne og skal straks koble opp de nye forsterkerne jeg kjøpte før sommeren.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-2-8-jpg
    "Familiebilde"
    2 stk. XTI-4002 til sub
    1 stk. CT4150 til surround og surround back

Bygging av rammer til diffusorer og for å kle med stoff er påbegynt.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-5-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-3-6-jpg

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden bakveggen i rommet er massivt dempet på grunn av SBA oppsettet har jeg hatt lyst til å prøve diffusorer. Den massive dempingen på bakveggen er essensiell for at subsystemet skal fungere, så en diffusor i mitt oppsett må ligge utenpå dempingen. Valget falt derfor på GIK Versifusor som er en 1D QRD i EPS med virkingsområde fra 600Hz til 7,5kHz. Har laget 3 rammer som jeg har limt 2 diffusorer på og malt disse svart. Rammene skal henges opp på bakveggen etter hvert.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-5-jpg

Siden massiv demping av bakvegg er viktig i mitt oppsett ville jeg prøve å se om diffusorene påvirket dempingen.
    Monterte derfor midlertidig rammene med diffusorer omtrent der de skal være, og kjørte decayplot og frekvensrespons med XTZ RA.
    Siden jeg nettopp har byttet effektforsterkere til subbene har jeg ikke rattet EQ eller kompansert for avrullingen i lukket kasse. Peaker på grunn av lengdenodene er derfor godt synelig på decayplot(Dette gjør forsåvidt forsøket lettere). Målingene er derfor ikke representativ for ytelsen til ferdig oppsatt SBA. Målingene er gjort uten fronthøyttalere.

Decay uten diffusor
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-decay-uten-diffusor-jpg

Decay med diffusor
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-decay-med-diffusor-jpg

Måling av frekvensrespons var identisk med og uten diffusor.
    Målingene viser at malt EPS diffusorer som dekker i underkant av 30% av absorbentene ikke påvirker eller reduserer effektiviteten av absorbenten som ligger bak.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden forsøkene med diffusorer var velykket har tiden kommet for montering av diffusorene i front av bassfellen.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-1-10-jpg
    Kjører enkleste sort montering med øyeskruer i rammen og ståltråd på rull. bruker bildekroker som veggfeste. Håper at jeg ikke får noen resonanser i rammene når jeg drar på litt. I såfall får jeg støtte opp med litte borrelås på rull.

Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-2-9-jpg
    Første panel på plass

Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-3-7-jpg
    3 panel og 2 blindpanel med stoff på plass. Plassering av diffusorene er gjort etter anbefaling fra GIK Acoustics.
    Stoffet er Camira - Black som brukes på GIK panelene jeg har i taket. Skal også bruke dette stoffet på blindpanelene rundt lerret.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk inspirerende og lærerik tråd!

6. Takk tldng takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Fantastisk inspirerende og lærerik tråd!
    Takk for hyggelig tilbakemelding.
    Har desverre vært lite aktiv på avforum de siste månedene, men håper å få opp oppdateringsfrekvensen utover vinteren

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle egentlig bare se om jeg kunne finne et bilde av kinoen din i de første postene, men endte opp med og lese alt, og angrer ikke! Fantastisk inspirerende tråd! Gleder meg til mer bilder og det ferdige resultatet!

Når det gjelder å skru de aktive høyttalerne bak lerretet av og på, så går det jo ann og kjøpe en vanlig 230V trigger, som for eks blir trigget av en eller annen forsterker, eller vanlig 230v kontakt som du kan styre med for eks multifjernkontroll.

Stå på videre, utrolig tøfft!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Når det gjelder å skru de aktive høyttalerne bak lerretet av og på, så går det jo ann og kjøpe en vanlig 230V trigger, som for eks blir trigget av en eller annen forsterker, eller vanlig 230v kontakt som du kan styre med for eks multifjernkontroll.
    Mente du at du vet om en mulighet å bruke 12V trigger utgang for å styre en forsterker uten trigger inngang? Isåfall ønsker jeg og info om dette for det har jeg vært på jakt etter!

Ellers er der jo master/slave funksjoner på strømpadder som fungerer omtrent som du ønsker, har selv brukt det men sliter med at når forsterkerne slås på samtidig så går sikringen..

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    Mente du at du vet om en mulighet å bruke 12V trigger utgang for å styre en forsterker uten trigger inngang? Isåfall ønsker jeg og info om dette for det har jeg vært på jakt etter!

Ellers er der jo master/slave funksjoner på strømpadder som fungerer omtrent som du ønsker, har selv brukt det men sliter med at når forsterkerne slås på samtidig så går sikringen..
    Nei, dessverre. Men du kan jo bruke en sånn her hvor du kan justere delay så ikke sikringen går? Du har C ( treg ) sikring fra før?

https://www.quasarelectronics.co.uk/...e-1-180-second
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende tråd dette. Bra at noen kan teste dette og legge ut info om dette.

Har holdt på en liten stund selv nå med ett litt lavere budsjett.
    Jeg har også ett rom som bassen er særdeles ujevn i. Det er en vinkel stue.

Jeg har hatt gleden av å fått satt opp 4 subber. To store og to små. 12" foran og 10" bak.
    De to bak står i hvert sitt hjørne.Venstre foran midt på langvegg mellom venstre høyttaler og AV benk(vinkel stue)og en til på høyre side av benk.

For meg så ble det litt som flere her sier.De forsterket bassen der det allerede var mye .Mens det fortsatt var lite der det var lite fra før.

Men i mitt tilfelle så kunne jeg ikke "se"dem. Men av og til kunne jeg føle dem. Men det var umulig å peke dem ut.
    Etterhvert samme dag snudde jeg fasen på begge bak.
    Da var det noe positivt som skjedde. For det første så forsvant de mer i lydbildet og bassen jevnet seg ut i hele rommet. Også høyt og lavt.
    Bassrotet i endeveggene forsvant. Det meste av ting som vibrerte sluttet å vibrere,eller vibrerte mindre.
    Det ble også mindre bass i tilstøtende rom.

Det ble mer headroom dynamikk og mye mer snappy.
    Før låt det svulstig og tøft men nå er bassen mye mer detaljert og alt høres så mye bedre ut.

Så det er fint mulig å klare noe de fleste kan være fornøyd med,med bare 4 subber(to bak to foran)rett på gulvet.

Når/hvis jeg får eget rom så kunne jeg tenke meg å gjøre samme som deg med like mange subber bak.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Lignende tråder

1. Oppgradering av utstyr i kinoen, trenger tips!
    By Cocoz in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 07-04-2012, 15:53
  2. Shakudu's muligens planlagte hjemmekino!
    By shakudu in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 40
    Siste melding: 09-20-2009, 16:05
  3. Harmony- Mer avanserte "aktiviteter"
    By nordvest in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 2
    Siste melding: 04-27-2008, 12:25
  4. Projektor til min planlagte hjemmekino
    By RyGi in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 11-01-2007, 16:24
  5. Harmony 1000 og mediacenter aktiviteter
    By teigas in forum AV gadgets og portabel AV