Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 90
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flytter nok luft til mitt bruk Og det aller viktigste er at det spiller omtrent på tomgang og derfor med vedlig lite forvregning.
    Har lekt litt med targetkurvene og delefrekvensene i ARC i kveld før jeg snurret i gang pacific rim. Føler at lyden sitter veldig bra nå.

Selv om jeg ikke har så veldig mange poster i forhold til hvor lenge jeg har vært medlem på forumet, har jeg brukt forumet veldig mye og lært masse og blitt inspirert av diverse folk som har delt velvillig av kunnskapen sin. Når jeg i høst satte i gang ett prosjekt som kanskje er litt utenom det vanlige syntes jeg at det var på sin plass å dokumentere dette her, slik at andre kan lære litt eller bli inspirert av det jeg surrer rundt med i forhold til sub plassering og romtuning

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen uker uten med bruk av anlegget har jeg begynt å savne litt av det fysiske trykket jeg hadde med subber i nærfelt(rett bak seterad).
    Bassen spiller mye renere, dypere og med langt mer presisjon enn tidligere, men følelsen av fysisk trykk mot kroppen er mindre enn før.
    Hva gjør man så når man savner noe? Bestiller mer stæsj
    Har derfor lagt inn bestilling på Crowson Level 3 motion system Det vil si 4 stk. shadow-8 motion actuators og den nye D501 forsterkeren.
    Dette blir spennende å få i hus etterhvert.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva suber hadde du før? 8x12" skal jo egentlig lage greit trøkk så høres litt ut som du har lignende problem som hos meg, selv med mye membranareal er det vanskelig å få ønsket trøkk med kun suber framme hos meg også (og jeg er ikke særlig tilhenger av suber bak)

Hvordan er du fornøyd med fronthøyttalerne?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng Vis post
    Etter noen uker uten med bruk av anlegget har jeg begynt å savne litt av det fysiske trykket jeg hadde med subber i nærfelt(rett bak seterad).
    Bassen spiller mye renere, dypere og med langt mer presisjon enn tidligere, men følelsen av fysisk trykk mot kroppen er mindre enn før.
    Hva gjør man så når man savner noe? Bestiller mer stæsj
    Har derfor lagt inn bestilling på Crowson Level 3 motion system Det vil si 4 stk. shadow-8 motion actuators og den nye D501 forsterkeren.
    Dette blir spennende å få i hus etterhvert.
    Da kan du glede deg! Crowson har laget et fantastisk system, som etter min mening overgår andre taktile løsninge, selvsagt med unntak av D-Box.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje ikke mangelen på trykk i så måte som er "problemet". Har snorrett frekvensrespons ned til under 10Hz. Ingen utfasinger i bassen uavhengig av hvor i seteraden man befinner og hvor høyt eller lavt i rommet man er. I forrige oppsett hadde jeg 4 stk. Rythmik F12. 2 stk. i front av rommet og 2 stk i nærfelt rett bak seterad. Subbene i nærfelt var mer å regne som ryggmonterte 12" Det er den ekstra fysiske opplevelsen av bass som disse subbene skapte jeg savner litt. Man kan sikkert diskutere i det vide og brede om den følelsen er riktig eller ikke, men jeg synes det tilførte en ekstra dimesjon til innlevelsen.

Jeg har slitt med samme problem som deg angående utfasinger og mangel på trykk i lytteposisjon(har fulgt med på tråden din selv om jeg aldri har skrevet noe der). Hadde mye utfasinger i området 70-100hz. Fikk delvis løst dette med nærfelt subber, men dette førte til at frekvensresponsen varierte veldig i høyden av rommet. Hadde omtrent 20dB høyere lydtrykk 50cm over ørehøyde enn i ørehøyde i området rundt 80Hz. Dette skapte selvfølgelig mye undøvendig lydlekasje til resten av huset. Disse probleme er borte etter att jeg bygde nye subber og monterte de som SBA. Frekvensresponsen er helt jevn i høyde og bredde av rommet. Dette fører til at ingen av subbene må spille med ett mye høyere lydtrykk i enkelte frekvensområder for å få en akseptabel frekvensrespons i lytteposisjon. Dette fører igjen til at lydlekkasjen til resten av huset ved samme SPL som jeg spilte på tidligere er mye lavere enn før.
    Alt i alt en vinn-vinn situasjon bortsett fra at det ikke er like mye ekstra trøkk som røsker i kroppen, men som egentlig bare skaper støy og bråk for resten av huset og elendig frekvensrespons i alle andre plasser av rommet enn det relativt lille området det optimalisert for.

Er fremdeles strålende fornøyd med fronthøyttalerne. Var veldig fornøyd i starten, og de fortsetter å vokse på meg. Har egentlig ikke så mye mer å si om de enn det jeg skrev etter første test for en stund tilbake Har tatt meg selv i å ikke tenke på lyden når jeg har sett film. Det er vel egentlig en av de bedre skussmålene man kan gi?
    Sist endret av tldng; 04-11-2014 kl 09:34

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Da kan du glede deg! Crowson har laget et fantastisk system, som etter min mening overgår andre taktile løsninge, selvsagt med unntak av D-Box.
    Det høres bra ut. Skjønte på dine tidligere poster(Som var en medvirkende årsak til at jeg tok sjansen på å bestille) angående crowson at du har vært fornøyd.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt om SBA før. Jeg tror ikke det gir like bra resultat som multiple subwoofer tilnærmingen med fasejustering, men responsen ser uansett totalt sett bra ut hos deg.

Dessuten er jeg usikker på om bass bakfra (som oftest blir tilfellet med flere suber spredt i rommet) alltid er så fornuftig da den fort vil føles og dermed lokaliseres. Jeg opplever dette hos meg hvor jeg har plassert en sub bak som er delt ved 80 Hz. Mulig bedre fasejustering kan endre på det pluss fjerning av noe som resonnerer i rommet, har ikke eksperimentert med det nok enda. DBA blir vel på langt nær det samme som multiple subwoofer tilnærmingen?

Har du vannfall av bassen både før og etter bygging av bakveggen din?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso: i løpet av de siste årene har jeg prøvd ut mange forskjellige varianter av multisub oppsett med stadig bedre resultat etter som jeg har lært stadig mer. Det er liten tvil om at man kan få til veldig bra resultat med 3-5 subber, fasejustering og litt EQ. Hadde f.eks. Veldig bra resultat med 4 stk. Rythmik F12 og en JBL bassQ prosessor. Ulempen med normalt multisub oppsett er at man ofte optimaliserer for ett punkt i rommet eller ett forholdsvis begrenset område. Funker fint for Hi-Fi, men ikke like bra for kino(synes jeg da). En annen ulempe at man ofte generer mye Lydtrykk ved problemfrekvenser andre plasser i rommet for små endringer i lytteposisjon.
    Ved SBA/DBA(som i praksis fungerer nesten likt. Forskjellen ligger i hvordan du reduserer rompåvirkningen i lengderetning) eliminerer du rompåvirkningen i bredde og høyde opp til en frekvens gitt av tettheten på arrayet. Siden man generer en planbølge har man også mindre tap av Lydtrykk på grunn av avstand mellom sub og lytteposisjon(tenkt punktkilde vs. Linjekilde). Dette fører da til mer headroom/lavere forvrengning.
    Ulempene med SBA/DBA er også mange: trenger mange elementer, plasseringen er tilnærmet låst, man trenger ett lukket rektangulært rom osv. Men hvis man har mulighet og plass mener jeg at dette er en overlegen måte for å få til bra bassrespons hvis man ønsker samme bassrespons over ett større område.

har dessverre ikke vannfallmålinger da jeg ikke har funnet helt ut av hvordan man får til dette med god lesbarhet i omnimic.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største problem med suber forran og bak er at en knapt kan flytte seg før det blir fasefeil og to rader kan en bare glemme. Det kan fungere for en bestemt lytteposisjon men svært vanskelig for flere sitteplasser ihht min erfaring ihvertfall. Kommer muligens til å prøve igjen med suber bak i påsken men har begrenset med trua på det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Er dere sikker på det? Jeg har ikke eksperimentert nok med det selv og heller ikke målt utenfor sweetspot enda, men Earl Geddes sier det motsatte. Han mener bassen blir bedre i et større område med bruk av flere suber. Kan det være at man ikke har korrigert fasen helt riktig? Når det gjelder det vertikale biten, så mener Geddes at og plassere suber i høyden også helt klart er en fordel. Men han velger ikke det før random plassering er gjort på gulvet. Plassering i høyden blir eventuelt i neste steg hvis man skal dra det enda lengre.

Uansett så vil romnodene variere på ulike plasser i rommet. Så sant man ikke bygger et rom fra bunnen av med ekstreme akustiske tiltak, så tror jeg ikke det finnes noen metoder for å unngå stående bølger i et rom.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har normalt to suber i høyden forran og har tidligere eksprimentert med suber bak i tillegg. Typisk da er at det kan bli bra i lytteposisjon men en ska ikke bevege seg mye i rommet før det blir helt galt. Det er i hvert fall min erfaring sålangt, men får se om jeg får prøvd litt mer i påsken.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gjøre litt mer målinger jeg også. Jeg endte med å snu anlegget til kortveggen da det var totalt sett det beste kompromisset til tross for en kansellering. Men når jeg hadde anlegget på langveggen, så fikk jeg en respons som var innenfor +/-2 dB med tre suber uten noe EQ som grafen under viser. Ingen heving nedover ble brukt når målingen ble tatt, derfor stiger ikke grafen.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-subs-jpg

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante tilbakemeldinger fra dere. Skal prøve å følge opp litt. I løpet av de årene jeg har surret rundt med multisub oppsett har jeg fulgt med på hva Geddes har drevet på med og har lest en del av Todd Welti(harman) sine betraktninger. Disse var i starten to motstående teorier angående multisub. Todd Welti mener man bør bruke like subber plassert i ett symetrisk mønster som gir minst mulig variasjon i FR mellom lytteposisjonene. Etterpå bruker man EQ for å ratte inn ønsket FR. Dette er prinsippet som ligger til grunne i JBL synthesis systemene. Geddes var i starten opptatt av kun en lytteposisjon. Etter hvert som multisub har bredt om seg med mange veldig bra implementasjoner, virket det som om også geddes har begynt å bli interessert i ett større lytteområde. Dette forhindrer alikevel ikke at FR utenfor det området man optimaliserer for ofte blir ennå mye værre i mange tilfeller

Angående det å eliminere stående bølger så er det det man gjør med hensyn på bredde og høyde ved hjelp av SBA/DBA. Hvis du ser på målingene mine i post 40 så er det kun bidrag fra lengdenodene som er igjen. Skal legge ut flere målinger når påskeferien er ferdig.

For å leke litt med konseptet anbefaler jeg å simulere ett rektangulært rom i REW room simulatoren. Sett opp 4 subber med 1/4 og 3/4 vegglengde/høyde og maks demping på bakveggen. Se så på simulert frekvensrespons mens du flytter måleposisjon i XY planet. Pretty amazing

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Crowson level 3 motion system ankommet.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-1-8-jpg
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-2-7-jpg
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-4-3-jpg
    Skal prøvekjøre med film i morgen kveld

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første film med Crowson ble unnagjort i går kveld. Hadde ett gjennsyn med Mission impossible: Ghost protocol.
    Fornøyd med resultatet så langt, men har litt å gå på med justering ennå. I de fleste scenene føltes det som en fysisk utvidelse av sub systemet, men av og til ble det litt i overkant.
    Skal nok leke litt mer med nivå og lav-pass filteret fremover.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å hope seg opp med litt overskudssmateriale. Selger derfor:
    4 stk. Rythmik Audio F12 med PEQ3 forsterker - 2 stk. solgt
    2 stk. GIK tri-traps 120cm svart
    2 stk. GIK Tri-traps 116cm svart
    2 stk. Crown XTI-2000
    4 stk. Subdude HD
    1. stk Norstone Stylum 3 80cm høyttalerstativ.

vurderer også å selge:
    1 stk. Emotiva MPS-2 (Første Emotiva forsterkern som ble solgt til Norge)
    1 stk. Earthquake MKVI 15" Svart Piano

Ta kontakt på PM eller mail tlodding (at) gmail com hvis noe av dette er av interesse.

Tar gjerne i mot tips til 16-20U rackskap. Må ha dør forran, hjul, gode muligheter for kabelgjennomføring på baksiden og god ventilasjon.
    Sist endret av tldng; 05-22-2014 kl 14:59

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ett ubrukt slikt 19U stående, hadde en plan om å male topplata svart og bruke det til forsterkerne, men da MiniDSP forsterkerne mine var rett i overkant av 19" gikk ikke det.. (jeg hadde tenkt å bruke det uten bakplate for å få ut lufta) Kan få det som delbetaling på Emotivaen

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe link til produsent e.l på det racket?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet da søren hvor det ble av bildet jeg (trodde) jeg la inn, prøver på ny

Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-873185-jpg

Det heter Zpas SJB, synes selv det var noe av det "penere" av denne type skap.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke så dum ut den. Tar videre kommunikasjon på PM, men nå er det filmtid
    Sist endret av tldng; 07-02-2014 kl 21:26

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Oppgradering av utstyr i kinoen, trenger tips!
    By Cocoz in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 07-04-2012, 15:53
  2. Shakudu's muligens planlagte hjemmekino!
    By shakudu in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 40
    Siste melding: 09-20-2009, 16:05
  3. Harmony- Mer avanserte "aktiviteter"
    By nordvest in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 2
    Siste melding: 04-27-2008, 12:25
  4. Projektor til min planlagte hjemmekino
    By RyGi in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 11-01-2007, 16:24
  5. Harmony 1000 og mediacenter aktiviteter
    By teigas in forum AV gadgets og portabel AV