Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 90
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser veldig kult ut.:-) gratulerer med tøffe subber.
    Har du fått testet subbene også?

Hvor mye veier basstårnene? Dersom du vil ha mykt underlag får en kjøpt gummi knotter/plater som skal tåle mange kilo. Så da velger du bare den typen som tåler vekten av subbene, og tårnene står stabilt.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng Vis post
    Tror ikke du går så veldig feil ved å velge peerless heller. Jeg hadde egentlig bestemt meg for peerless selv før jeg snakket med Mark Seaton. Har alltid hatt en følelse av at Dayton er høytalernes svar på Infra byggevarer(Greit nok og litt billigere), og lette egentlig etter gode argumenter for å kjøpe elementer med litt mer eksklusivt navn
    Alle meninger og innspill på tråden mottaes med takk
    Siden du snakker om Mark Seaton, snakker vi da om Seaton Catalyst 12C e.l. fronter? I så fall meget spennende høyttalere som ligger veldig høyt på listen over høyttalere jeg kunne tenkt å prøvd selv

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Dette ser veldig kult ut.:-) gratulerer med tøffe subber.
    Har du fått testet subbene også?

Hvor mye veier basstårnene? Dersom du vil ha mykt underlag får en kjøpt gummi knotter/plater som skal tåle mange kilo. Så da velger du bare den typen som tåler vekten av subbene, og tårnene står stabilt.
    Har ikke fått testet noe ennå. Har bare montert 3 element så langt. Satser på å bruke kvelden frem til Walking Dead begynner på FOX til litt mer montering.
    Det underlaget jeg brukte skulle tåle opp til 150 kg(hvert tårn veier ca. 100kg), men problemet var vektfordelingen slik at all komprimering av underlaget kom på en side. Fikk heldigvis til en løsning i går kveld med 1,5"x2" og en hardere gummimatte jeg hadde liggende. Dette gå samme høyde som det underlaget jeg prøvde først.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-1-5-jpgTerjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-2-4-jpg

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    Siden du snakker om Mark Seaton, snakker vi da om Seaton Catalyst 12C e.l. fronter? I så fall meget spennende høyttalere som ligger veldig høyt på listen over høyttalere jeg kunne tenkt å prøvd selv
    Har 3 stk. Catalyst 8C på vei over dammen
    I samme forsendelse er det også med 4 stk. JTR slanted 8HT for bruk som surround og back. Disse bruker samme coax som catalyst, men med ett passivt delefilter. Fikk bestilt JTR høyttalere igjennom seaton slik at forsendelsen ble en del billigere enn om jeg skulle fordelt det på to forsendelser.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig å se noe som "ingen" andre har. Spennende valg tldng.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skifkelig tøft valg av høyttalere, blir interesant å høre hva du synes om de og du er nok blant de første i Norge som tar sjansen på de! men utifra respons i USA er det nok ikke særlig sjansespill, det er stort sett bare skryt å lese om de.

Sikker på at JTR og Seaton bruker samme coax?? De ser ikke like ut og det ser hhv ut som B&C og BMS, men dette er bare spekulasjon fra min side, spiller uansett ikke all verdens rolle, blir nok knall uansett!

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok helt rett i at det ikke er samme coax. Poenget til Mark var vel at høytalerne var voicet forholdvis likt og at begge er en 8" coax konstruksjon.

Gleder meg veldig til å få høyttalerne i hus. Det er selvfølgelig ett sjansespill å kjøpe høyttalere uhørt, men magefølelsen er veldig god
    Har alltid hatt veldig sansen for DC høyttalerne til Tannoy, men det var ingen aktuelle modeller fra Tannoy når oppgraderingsspøkelset banket på. Startet derfor jakten på andre produsenter med coax konstruksjoner og fokus på dynamikk og spredning.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått litt tregere med arbeidet i kinoen etter at jeg ble ferdig med pappaperm.
    Alle subbene er nå ferdig og plassert i henhold til teorien, og jeg har fått opp rammeverket til den falske veggen.
    326 lb. med høyttalere har også ankommet med fedex, men har desverre ikke fått koblet opp og testet noe av det ennå....
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-1-jpg

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, det så jaggu rått ut. Spennende!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vakkert skue Interessant med den sub konfigurasjonen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassene er bygd i 18mm mdf med dobbel baffel. Må innrømme at jeg har jukset litt og brukt flatpakker fra diysoundgroup. For de som ikke har utstyr eller pågangsmot til å sette i gang med konstruksjon og kapping selv, er diysoundgroup en grei løsning. Prisene er ikke så alt for ille heller, og kassene er veldig enkle å montere. Siden ingen av subbene blir synlige har jeg ikke lagt noe arbeid i finishen, men hvis det hadde vært ønskelig ville det ikke vært noe problem å få til riktig så flotte kabinetter av disse flatpakkene.

Ja de er det ja? Har lurt på å kjøpe derfra, ser ålreite ut de kassene.
    Kult prosjekt, beundrer en som får til slikt.
    RCF lf21x451 + 300l

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Har gått litt tregere med arbeidet i kinoen etter at jeg ble ferdig med pappaperm.
    Alle subbene er nå ferdig og plassert i henhold til teorien, og jeg har fått opp rammeverket til den falske veggen.
    326 lb. med høyttalere har også ankommet med fedex, men har desverre ikke fått koblet opp og testet noe av det ennå....
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-bilde-1-jpg
    Hei,

Dette blir bra!
    Moro å se noen som går litt egene veier.
    Har du fått satt opp høyttalerene dine? Disse er jeg virkelig spent på
    Kan jeg spørre hva disse kom på totalt?(Catalyst 8C)

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk Vis post
    Hei,

Dette blir bra!
    Moro å se noen som går litt egene veier.
    Har du fått satt opp høyttalerene dine? Disse er jeg virkelig spent på
    Kan jeg spørre hva disse kom på totalt?(Catalyst 8C)
    Går fryktelig smått for tiden, så jeg har ikke fått koblet opp noe ennå.
    3stk Catalyst 8C og 4 stk. JTR Slanted 8HT kom seg på 70k+moms inkludert frakt. Fikk litt kvantumsrabatt så jeg har ikke finregnet på hva catalystene kostet alene. Kunne sikkert spart noen kroner på å bruke jetcarrier på frakt, men pengene satt litt løst i gjerningsøyeblikket

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flexman Vis post
    Ja de er det ja? Har lurt på å kjøpe derfra, ser ålreite ut de kassene.
    Kult prosjekt, beundrer en som får til slikt.
    Hadde ikke satt i gang med ett slikt prosjekt uten flatpakkete kabinetter. Har ikke tålmodighet eller utstyr til platekapping selv.
    Synes Eric på DIY soundgroup har gjort en kjempejobb for de som ønsker å drive med DIY, men mangler ustyr og kompetanse til å bygge kabinetter selv.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Oi, det så jaggu rått ut. Spennende!
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Herlig!!!
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Vakkert skue Interessant med den sub konfigurasjonen!
    Takker for entusiastiske tilrop. Trenger det nå når jeg har kommet til "Ting går litt trått" stadiet.

Er det forresten noen som har ett godt forslag til hvordan jeg kan slå av og på aktive høyttalere uten 12v triggerinngang som skal stå bak lerretet?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så veldig spennende ut. Ser frem til å høre hvordan du synes det låter etterhvert. Int med slik plassering av subbene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første test av Catalyst 8C gjennomført

Da er første test av Catalyst 8C gjennomført

Fikk gjort en midlertidig oppkobling av frontrekka i går kveld, men har ikke koblet til noe sub eller kjørt noen form for EQ ennå.
    De første Lytteinntrykkene er derfor basert på helt rå respons fra Catalyst 8C kjørt som fullrange(noe de ikke er konstruert for) uten noe form for dypbass, da de ruller av forholdsvis høyt.
    Inntrykket ved førstegangs lytting er at høyttalerne ikke gjør så veldig mye ut av seg, og at de helt fri for Hi-Fi messige imponatoreffekter.
    Ved nærmere lytting på standardlåtene jeg har brukt ved hver eneste endring av utstyr eller rom de siste 5 årene ble jeg mer og mer overbevist om at jeg traff spikeren når jeg kjøpte disse høyttalerne.
    På låter jeg har hørt mange hundre ganger i samme rom dukket det opp detaljer jeg ikke hadde hørt før, samtidig som det ikke ble slitsomt som det ofte kan bli på høyttalere med mye detaljfokus. Plassering av instrumenter og stemmer i lydbildet blir tegnet opp med god presisjon. Med øynene lukket klarer jeg ikke å plassere hvor høyttalerne står. Dynamikken tør jeg ikke si så mye om ennå da de er laget for bruk sammen med sub.
    Høyttalerne klarer også å levere ett lydtrykk langt over det jeg noen sinne kommer til å benytte meg av. Skrudde opp så langt jeg tok sjansen på i forhold til at ungene sov, og jeg merket ingen antydning til forvrengninger eller andre endringer av lyden(Bortsett fra at det ble høyere da )

Egentlig vanskelig å beskrive hva disse høyttalerne gjør bra eller ikke. De tiltrekker seg ikke noe oppmerksomhet, de bare forsvinner i lydbildet og ting høres riktig ut.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fryktelig vanskelig å beskrive lyd uten å bruke fancy ord og beskrivelser som fint få forstår noe av, og enda vanskeligere å vite sånn ca hva vi som leser skal stole på av det folk skriver Men på en nøktern og grei måte har du likevell gjort en god jobb synes jeg som i hvert fall gjør meg enda mer interesert i å høre mer av de her høyttalerne som det har stått så mye om på utelandske fora.. så hold oss oppdatert hvordan det går, både med høyttalerne og subene!

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått koblet opp og testet bassarrayet.
    Selv om jeg ikke har fått bygget den absorberende bakveggen eller kjørt noen som helst form for EQ for å kompansere for tidlig avrulling på grunn av relativt liten lukket kasse på subbene ennå, så er de målte resultatene meget lovende og helt i tråd med simuleringene.
    De tre første målingene er tatt langs seteradene med mikrofonen i ørehøyde, og den siste målingen er tatt 50cm over ørehøyde. Det er veldig liten variasjon i målingene uansett hvor jeg måler. Peakene på ca. 30Hz og 60Hz er helt i tråd med lengden på rommet. jeg håper å redusere disse peakene med den planlagte absorberende bakveggen, og det jeg ikke klarer å ta med absorbenter får jeg fikse med EQ.

Baldrick: Seaton høyttalerne fortsetter å imponere. Skulle du befinne deg i nærheten av Mjøsa en eller annen gang så er det bare å ta kontakt hvis du ønsker en demo.
    Terjes kjellerbodkino - montering av diffusorer og blindpanel-linger-jpg

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Oppgradering av utstyr i kinoen, trenger tips!
    By Cocoz in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 07-04-2012, 15:53
  2. Shakudu's muligens planlagte hjemmekino!
    By shakudu in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 40
    Siste melding: 09-20-2009, 16:05
  3. Harmony- Mer avanserte "aktiviteter"
    By nordvest in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 2
    Siste melding: 04-27-2008, 12:25
  4. Projektor til min planlagte hjemmekino
    By RyGi in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 11-01-2007, 16:24
  5. Harmony 1000 og mediacenter aktiviteter
    By teigas in forum AV gadgets og portabel AV